Bukefalos 28 år!

Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Nu då? :D (Tack kimmis)


24127421.jpg


24127422.jpg


24127420.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Den såg fin ut i modellen och såg ut att ha en början till en mycket trevlig bakbens teknik, tyckte den tog sig an hindren jätte bra med tanke på att de är så unga och antagligen har du inte hoppat den så mycket ??

Antar att du ska visa den på kvaliten i Sundsvall om ca 1 år :) Din såg ju riktigt fin ut, och mycket riden. Själv har jag bara travat över bommar med min, (min är så stor) Men om ett år då skall jag vara bättre förberedd :laugh:

Min andra 05 som jag skrivit om är numera såld, och ska gå finalerna i Falsterbo imorgon...spännande :)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Ingen direkt wow dag.

Då har det hänt!!! Darlica var trögare än trögast idag när vi skulle ut :crazy:
Eller ja det började med att hon var pigg som en lärka,precis som vanligt alltså. Sedan efter ett tag så blev hon bara segare och segare. Jag vill inte sitta och driva heller för hon måste ju gå fram av sig själv anser jag.
Traven gick knappt framåt alls ej heller galoppen. Vi red i alla fall våran normal långa tur. När jag sedan vände så var hon super framåt, som hon brukar så då tänkte jag att då vänder jag om igen och ser om hon behåller bjudningen vilket fröken gjorde:laugh:. Min teori som detta missöde kan bero på är då följande.
1. Vi har ridit med sällskap de senaste gångerna, och därför blev det plötsligt tråkigt att fara ut ensam. (Vi har alltid ridit ensam tidigare)
2. Hon hade helt enkelt en lat dag... fast så blev hon ju pigg hemåt :confused:
3. Att hon är i pälssättningsfas och lite allmänt trött, men hon visade ju inga tecken på att vara trött eller kinkig när vi precis kommit ut.
4. Hon bara helt plötsligt kom på att testa lite gränser.

Vi får hoppas att det är som dom säger 1gång= ingen gång. Två gånger= en vana... Men jag får hybrider av att måsta driva en häst för mycket... jag vägrar göra hästens jobb åt hästen.

Gaaah...!!! Ibland blir man tokig av att analysera dessa unga individer.

På hemvägen var hon för övrigt jätte duktig och tog igenom alla hjälper fantastiskt... Kanske borde jag rida med spö eller sporrar??? Hur gör ni?
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Så fin så!! :)


Sandela : Jag rider alltid med spö och har gjort ända från första turen just för att slippa sitta och nöta med skänklarna. Jag ger först en säteshjälp - ingen reaktion - på med skänkel - ingen reaktion - på med pisken på rumpan. Har fått en väldigt lyhörd häst av detta, rider vi på bana så reagerar han nästan enbart på säte, utomhus så är han lite mer okoncentrerad men jag behöver inte använda spö på honom (mer än när han backar för att han inte vill lämna stona i hagen längs vägen ...!!)

Man kan sönderanalysera hästar totalt och ändå förstår man inte varför de reagerar som de gör ibland :p


*kl*
Min fick psykbryt igårkväll när jag skulle ta in dem. Han sprang över mig, hade öronen bakåt och var helt obstinat!! Jag blev störtförbannad och släppte ponnyn(som går in självmant) och sen fick jag domdera honom ett tag (backa, flytta följa mig) men han ville inte riktigt komma till ro och det var svårt att få grepp om honom i vanlig grimma. Min lilla prins som inte visat några boss-tendenser sen han var hingst blev helt plötsligt karl igår. I boxen strök han öronen bakåt vid fodret men då blev matte också upprörd så då fick han följa med ut ur boxen och vända och backa på stallgången. Så gjorde vi tre-fyra ggr, minsta tendens till buffel i boxen så fick han följa med ur den. Tillsist stod han med sänkt huvud och stod stilla även när jag tog av honom grimman. Jag backade och han stod kvar tills jag gav gesten "varsågod". Då gick han fram och åt och hade öronen framåt.
Hmpf! Vilka fasoner va?! ;)
Men jag får skylla mig själv, har inte jobbat med ledarskap med honom på länge för han har ju skött sig bra i det vardagliga, har tom bara släppt honom i stallgången och låtit honom gå in i boxen själv (=springer in och kastar sig över maten)
Men nu får jag bakläxa. Han är inte alls så timid som jag trott, det ligger där och väntar under ytan om man inte håller honom i schack.
Ikväll blir det repgrimma på och JOBB!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Ser ju riktigt trevligt ut, så mycket mer krav än så ska du väl inte ställa på en 3-åring!:)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Så kan jag med känna ibland, jag förlitar mig mycket på att Dörren är så trygg och lugn i all hantering och kanske litar för mycket på honom ibland även vid ridning (tex förbi läskiga saker). Sen nån gång så bryter han upp från sitt vanliga jag och visar lite nervösa unghästfasoner han hade när han kom till mig som 2-åring. Men han är iof alltid lätt att få kontakt med och få lugn. Men det jag menar är att man börjar ta honom för givet som den lugna ponny han vanligtvis är, ibland är man kanske inte alltid redo på att nånting ska hända.
Men samtidigt som jag tror, att just det att jag visar att jag litar på honom och utsätter honom för mycket runt ikring tror jag är just det som gör honom lugn och säker, annat än om man skulle ha daltat en massa.

Dom tar sina chanser ibland dom små liven ;)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Tack :) Nej egentligen inte :). Just igår så var det just rätt kravlöst tex både för han och mig, tex rida bra genomtänkta vägar osv, då det är lite svårare när det är fler i ridhuset enligt mig. Just för att alla rider lite hipp som happ och inte följer regler och Dörren blir mer okoncentrerad när andra hästar är där inne. som bäst går det när vi är själva :)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Det är bra miljöträning med några fler hästar, så länge det inte blir FÖR många och så länge det inte handlar om att lära in nya moment för då är det ju ostörd miljö som gäller.

Gör INTE som jag gjorde med min förra, vi höll på och "pulade" så mycket på egen hand att han i det närmaste var skräckslagen för andra hästar och blev okontaktbar vid möte i ridhus! Jag borde ha tränat mkt mer med andra hästar närvarande redan från början:crazy::)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Red idag igen.
Det gick sååååå bra. :laugh:
Han är fortfarande väldigt tittig, men traven går så himla bra! (peppar, peppar)
Han reglerar farten helt efter mig nu, ökar lite när jag smackar med tungan och saktar ner både farten och länger lite på stegen när jag gör en lätt förhållning med tygeln (han blir lite trippig och snabb i stegen när han ökar).
I dag provade jag att göra halt på hemvägen också. Förra gången gick det INTE bra, han ville inte stanna alls så det krävdes mkt övertalning innan han stod still de sekunder jag ville, men idag....oj oj.. :D
Jag satte mig tungt i sadeln och lutade mig liiiiiite bakåt och tog ack så lätt i tygeln....och han stannade på en gång och stod helt stilla i gott och väl en minut....mycket beröm fick han då.
Gjorde det en gång till för att kolla om det var en tillfällighet, men det gick lika bra andra gången....duktig kille.... :love:
Sen stod han helt stilla när jag skötte honom också, förut har han valsat runt lite och varit orolig, men det verkar som om det också håller på att släppa och det verkar som han trivs här.
Nu börjar jag se fram emot galoppen....
Nu får han vila till på fredag då vi tar samma runda igen.

Beauspirit: vad fin han är och vad bra han går...vi har ju inte tillgång till ridhus förrän till våren...*avis*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

ja jag har tagit honom lite för given, jag ser ingen anledning att hålla på och träna ledarskap i "onödan". dvs om hästen är normalt hanterbar och visar respekt så behöver man ju inte domdera dem i onödan genom att flytta och backa dem, då blir man bara bossig anser jag. Men man ska inte strunta i de små första tecknet på bus som jag gjort :D Nu får jag ta igenom det lite för sent, hade jag tagit tag i det tidigare så hade det räckt med bara några få korrigeringar.. men men, nu vet jag var gränsen går! han får absolut inte släppas iväg - då tar han kommandot efter ett litet tag. Han är nog mer skärpt än jag tror och håller sig nog på mattan just för att arbetet tidigare med ledarskapet har varit gediget.

På torsdag ska vi till ridhus för första gången sen i vintras (rider i paddock för tränaren) Brukar vara ca 4-6 hästar där så vi får se hur det går, om det blir ridning eller bara promenera runt runt. Han är som sagt var lite hingstig nu...
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

visst är det det, nej men så är det inte. han är inte rädd för andra hästar och bryr sig inte att bli omriden i galopp när man skrittar innanför spåret osv. rids alltid nästan med andra hästar på banan. rider vi ut är vi själva oftast dock.

men mer just det att han blir seg och okoncentrerad om det är mkt andra hästar där. han är mkt piggare om vi är ensamma eller bara en häst till i ridhuset tex :).
men han har bara varit i ett ridhus nu ca 7 gånger kanske, så från början när han var ovan var han ännu mer okoncentrerad :) nu går det mycket bättre!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Tycker att han verkar jätteduktig för att bara vara "bebis"!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Dacke har också börjat att trots och växa fast när vi är på väg bort i från stallet, jag rider alltid med spö, men när han stannar så driver jag på och lyssnar han inte efter max 3 skänklingar petar jag honom på bogen med spöet, i bland hjälper det inte, och då får han en klatch på baken, och efter en liten stund så ger han upp och går utan problem! men jag vet att han testar gränserna! Och i bland om han vill gå en annan väg som inte jag har tänkt så blir han lite sur och behöver övertalas! så efter en stund går han på som vanligt! Sen får man ju skilja på rädsla och dumhet, en häst som är rädd ska man givetvis inte klatch till med spöet!
Jag blir också trött och irriterad när han vägrar gå! har i bland hoppat av och lett honom en bit för att jag inte har orkat att diskutera med honom, eller haft brottom.. men jag vet att man inte bör göra det men i blan får man gå i från regelboken ;). När han har stannat å tvekat så när han sen börjar gå igen får man hålla lite i han för då går han på så in i nordan!
nä det hjälper nog inte att analysera dem för väl, tror inte man blir klokare för det :p
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

kl

Och jag har fått återgå till min tjatiga longering, då Ninja fick världens svullnad och blåsor av sadelgjorden igen! Så himla tjatigt. Alla funderingar kommer ju upp i huvudet - kommer hon över huvudtaget att fungera som ridhäst?

Ja ja, jag har köpt ny sadelgjord igen plus en sadelgjordstunnel i fårskinn som ska motverka skav och så ska jag prova att spänna gjorden löst denna gången, brukar dra åt ordentligt av gammal vana. Jag tänker inte longera mer än 1 gång i veckan, tycker det är lite för ensidig form av träning men vill samtidigt inte ställa av henne helt. Tänkte testa de nya grejerna på fredag.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Det låter ju inget vidare. Vet man hur det kommer sig att hon får sådant?

*kl

Låter som att många har "glada" hästar nu;) Min tös lättade i framdelen när jag ledde henne igår, men det är hennes enda utsvävning *peppar peppar. Hon har nu gått med kälke, och är en klippa att greja med. Dessutom fortfarande snäll, och gör alltid sitt bästa. Lite bilder:
Oktober08057.jpg

Oktober08059.jpg

Oktober08064.jpg
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Litet förtydligande, det var inte första gången han hoppade. :)
Det var ungefär 3-4:e gången på filmen.

//Magda
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Nej, jag vet tyvärr inte varför, verkar som om hon antingen inte tål materialet som gjorden är gjord av, eller så har jag dragit gjorden för hårt och hon har känslig hud. Jätteknepigt och jättetråkigt.

Men vad duktig din häst verkar vara. Lite miljöträning är ju aldrig fel! Är hon riden också eller du satsar enbart på inkörning nu? Vad är det för ras?
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Vad har du för material då? Är det läder så borde hon ju reagera på träns av läder också, kan man ju tycka.

Min häst är riden också, vi rider kanske en gång/vecka. Hon är riden rakt fram i alla gångarter, men vi fokuserar mest på körningen av olika anledningar. Hon är arab.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
23 582
Senast: Gunnar
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
26
· Visningar
466
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp