Bukefalos 28 år!

Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

*kl*

Är det nån här med erfarenhet av Wintec-cair sadlarna? måste leta ny sadel igen. Han har ändrat om sig på bara någon månad så den raka sadeln är nu för rak. suck.
Fick då tips om wintec cair - de är luftstoppade för att passa "alla" hästar plus att man kan ändra vidden på dem.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Usch vilket väder....ställer nog in ridningen idag.
Tänker ta en låååång skritt-tur på lördag eller söndag, sedan får killen vila i en vecka innan jag börjar "jobba" (INTE asjobba, utan hålla koll att traven är bra och i rätt takt och fart och att jag travar lite mer än vad jag gjort hittills. Han har inte ens blivit varm när jag ridit honom nu) mer med traven innan galoppen ska tränas in. En glad nyhet: vi får snart hit vårat nya hästsläp och då kan vi börja träna i ridhus... *jippi* :bump:
Så sköööönt!!!

På tal om storlekar så är jag tvärsemot er andra här... :p
Grotte mäter just nu 135 cm över backen......
Min lilla gulleplutt...hehe

Nästa ridlektion (på tisdag) ska bli såååå rolig (rider i Bollnäs på ridskolan).
Vi ska nämligen hoppa. Hurra och jippi.

Så äntligen lite roliga nyheter i höst-trök-mörkret....
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

japp det var kul att känna på gallopen! Har galloperat en gång till men då var han minsann inte så foglig :devil: bockade och stutsade, men jag satt kvar :)
idag är han ledig men till helgen blir det mer ridning, ska ut på en lite längre skritt å trav tur, eftersom vägen är ny och vi har ingen att rida med..

Det där med Wintec sadlar.. jag har en Wintec på Dacke och den är som du sägen utbytbara koppargärn i och luftstoppning i, men de passar inte alla hästar, med tanke på hur brett gärn du har i.. har man normal så är sadeln rak, men byter man ex till x vid så blir sadeln mer svängd, så det är att tänka på innan di införskaffar dej en. därimot är jag supernöjd med kvaliten, har alltid varit emot syntet, men nu när jag har en så älskar jag den :love:
det är inte lätt med att hitta en sadel som passar hela tiden, det är 3je sadeln som jag har på Dacke nu..
som sagt lycka till i sadeln djungeln!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Haha - ja när de väl fått smak på det goda livet då brukar det bli en del hopp och bock. minns första galoppturerna med brosus - han var sååå snäll, men sen började bockningarna :smirk:
Men nu bockar han väldigt sällan *peppar peppar*

oj vad krångligt det lät :p... jag tror inte att min pålle kan ha x-vid men sadeln får ju inte vara för rak. Fast wintec kanske är mer svängda än crowns sadlar redan från början. (har en crown idag)
Djungel var rätt ordet.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

En tjej i stallet har en sådan dressyr och hon är väldigt nöjd vad jag vet.

Här kommer dagsfärska bilder på min lilla loppa, lite bättre vinklar än sist;

n691301614_1421285_1067.jpg


n691301614_1421287_1735.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Ååh så bedårande :love:

Brixie är också inne i en växtperiod nu hon är bra mycket högre över rumpan. Hoppas bara hon växer i kapp!! Hon är 167 cm i manken nu - gör inget om hon blir över 170 för jag själv är 172 cm. Hennes fölmage börjar verkligen synas nu och hon ser såååå go ut :)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

KL

Ok, kom igen här med era bästa bocktips! - vilket är bästa sättet att hantera en bockande unghäst på, enligt er, för att undvika att bita i gräset:D?
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

driva allt man kan.
hästen kan inte springa och bocka samtidigt.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Säger också driva! Jag brukar försöka hålla mig lite "ovanför" hästen om den bockar, så man lixom kan ta stötarna i knäna istället för att flyga som en rodeo-cowboy, men det är svårt om de kör ner huvudet för mycket.

Idag longerade jag pållen med halsförlängare. Har ju skippat inspänning odyl. ett tag då han bara bockade och bockade så fort han inte fick ha halsen längd. Nu bär han sig bättre och har mer muskler så jag tänkte jag skulle prova, det gick bra! Han bockade inte alls men vill inte helt sänka huvudet än. Hade den väldigt lös så det är inte svårt att ta upp huvudet om han vill, men han får iaf. ett visst motstånd. Tänkte korta den succesivt och varva med Gougen emellanåt. Longerar ung. 5 minuter innan ridpassen så jag vet vad han har för dagsform. Idag sov han i gången, gick jättefint i longeringen och sedan red vi på stubben i ösregnet. Han tyckte inte det var någon hit att gå emot regnet och ville helst vända rumpan mot men efter ett tag gick det bra :) Sedan red vi förbi ån som är lite läskig, han tvekade sedan gick han på bra. Red in typ 50 meter på den stigen sedan vände jag och gick tillbaka hem igen. Var nöjd med att han gått förbi bara. Bytte bett idag också till ett nytt smalt tredelat 12,5 cm, det verkade han gilla. Så nu har jag ett smalt rakt på 11,5 och ett delat på 12,5 (det tredelade har inte fasta ringar). Nu ska jag bara hitta ett nytt träns också, i rätt storlek! X-full är inte det vanligaste.. någon som har några tips på bra länkar?
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Ähum, om pålle inte svarar på drivningen då?:angel: Har en herre här hemma som kan bli seeeeg som kola i dessa lägen och som förflyttar sig uppåt o neråt men inte så mycket framåt när det är bocktajm:D
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Ledande tygeltag åt ex höger, samtidigt som du lägger till ytterskänkeln och driver inåt- framåt om det går. De har svårare att bocka om de samtidigt måste svänga. Glöm inte att titta framåt och dra bak axlarna, annars är det lätt att åka av :)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

jag har en wintec hoppsadel till Dörren. jag tycker inte om syntet men den tycker att det är en riktigt bra inridnignssadel just för att den är LÄTT. det är nog tufft för dom att vänja sig med ryttare på ryggen, perfekt med att slippa ha en sadel som är tung då med :)

men som sagt tidigare i tråden blir den mer svängd ju vidare koppjärn som sitter i tyvärr.
jag har nu extravid till dörren och den är för svängd, har fårskinnspad under så den funkar så länge. men måste börja leta ny sadel.

ett tips är att köpa en wintec begagnad för dom är rel lättsålda sen och man får ut samma pris som man ger för dom ungefär om man köpt beg. :) en wintec hopp kostar ca 5 nu och ligger på ca 3000 kr beg.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

KL

Idag var det dags...löshoppning för första gången sedan treårs!
Idag skulle treårstestdomarna sett henne. De tyckte ju att hon hade dålig framåtbjudning och lågt självförtroende på testet men idag var hon sitt gamla vanliga jag igen. Jisses vad hon sprang! Det var nästan så att vi trodde att hon skulle välta i kurvorna men hon har full kontroll. Dock blir hon flack när hon springer med så hög fart. Det kändes ändå som en bra första gång. Hon haoppade inte så många gånger för hon blev trött men hon fick några fina språng på ca. 120-130 cm. Nästa löshoppning ska vi plocka in fler hinder så hon får tänka till lite. Saken är att hon rättar sig inte. Slår hon i med bak så kommer hon inte ihåg det till nästa gång hon tar samma hinder och gör samma fel igen. Hon måste också lära sig att hon inte ska hoppa på fart som hon gör nu. Det ska bli ett nöje att hoppa in vilddjuret :angel:

Filmade lite med mobilkameran men jag vet inte om det blev nåt vidare... Kanske att det kommer upp nåt här när jag laddat över till datorn.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

det är nog för att han inte har framåtbjudning som han bockar skulle jag tro. Så enda sättet att få bort det, tror jag, är att få honom att bjuda mer framåt. Du får helt enkelt träna mer lyhördhet för skänkel och röst.

beauspirit - har kikat på endel beg wintec nu och många ligger på 4500 !! Då kan jag ju lika gärna köpa en ny för 5000. Ska ev åka å kika på en i helgen, men det var lite långt att åka... typ 13 mil eller nått så det känns lite väl häftigt att ställa honom på släpet i 1,5 timme - prova en sadel, rida en sväng och så åka 1,5 timme igen åsså kanske det dessutom inte blir något..
Lite dumt att de blir mer svängda ju vidare man gör dem - för det är ju inte alltid sadelläget ändrar sin form men däremot musklar sig ju hästen...


*KL*
Något är galet med min unga pålle :( Han har alltid varit lite stelar i högersidan och velat bita sig fast i bettet men han har alltid lossat efter ett tag. Men jag märkte förra helgen, på vår långtur, att det var värre. Igår skulle jag rida lite dressyr nere på ängen och han var SUPERstel!! :( Det kändes som att dra i en betongvägg i höger tygel! När jag försökte skåla ur honom lite i högersidan så gick han skänkelvikning.
Men bytte jag till vänster varv så gick han som en dröm (förutom att yttersidan blir väldigt stark då)
Testade ta av nosgrimman men det hjälpte inte. Så jag avslutade och gick hem. Måste kolla igenom honom innan jag börjar bråka.
Kollade inne i munnen efter att ha bremsat honom lite och han har ju vargtänder så det kanske kan vara dem som spökar eller vad tror ni?
Plus att massören ska ut, när det nu blir är en vecka sen jag ringde..., så hon får kolla om han sitter fast någonstans eller om han blivit sned eller något.
Håll tummarna om det bara är tänderna!!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag ska inte säga för mycket, men det kan säkert vara tänderna. Om jag rider min häst som ar vargtänder med bett drar han upp huvudet i skyn, blir stel som en pinne och är helt okontaktbar med bettet. Och han är supermjuk att rida annars.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

ja, det känns som att han skulle protestera mer OM det var tänderna, men det KAN ju KANSKE vara så att han bara har besvär på den högra sidan i munnen, fast det låter ju inte troligt...
det är mer troligt att det sitter i kroppen, för bettet borde ju inte påverka hela kroppen och det känns som att han är "stel" i hela högersidan, eller om han har ont på något sätt och inte vill belasta helt...
jag har ju varit sned ett tag så det kan vara så att han fått spänningar av att jag suttit snett på honom...
inte skoj... :(
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag håller med, framåtbjudningen är ju A och O. Problemet med honom tycker jag är att han ibland, inte alltid, ser ut att ha ngn mild form av sadeltvång och om jag i det läget lägger på spö vet jag inte om han flippar ur helt eller svarar. Jag har en rutinerad/utbildad tjej som hjälper oss och det känns lite dumt eftersom jag står vid sidan, och det vet ju alla hur lätt det är att rida från backen;), men ibland skulle jag vilja att hon väcker hon med spöet. Jag har ridit in ett antal hästar när jag var yngre, och liiite vigare, och om de inte svarade på skänkel så la jag alltid till spö. Det är så lätt att få en skänkeldöd o seg unghäst annars, och han är lite på väg åt det hållet. Jag vet inte, jag får nog experimentera lite själv - går det åt pepparn får de väl skrapa upp mig från ridhus sargen sen!:D

Det var ett tag sen nu som jag red in så; hur ser ni på att lägga in cavaletti i träningen på en 3,5 åring? Jag funderar på om det inte kan få honom att "lossa" lite, kanske t o m få honom att släppa bockeritankarna lite? Han är ju riden i alla gångarter men det känns nu som att det blir inte gynnsamt att bara rida på, de ska gå på framåt absolut, men om de sackar och inte svarar på skänkel, inte håller tempot så kanske bommar, cavaletti och snabba växlingar kunde vara en bra idé? Ska tillägga att han varit skadad och inte får jobbas på volten ännu och uteridning ligger vi lågt med eftersom han inte ska gå på hårda underlag ännu heller. Annars är ju uteridning bättre för att få bjudning, om man inte blir avbockad förstås...

Ni som har ridit in ett antal hästar, och har det färskt i minne, lägg gärna upp korta beskrivningar över hur 3-4 åringens schema/plan ser ut!
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

jag har ingen erfarenhet men tränar för en med unghästutbildning + erfarenhet och på de träningarna så blir jag uppmuntrad att rida över bommar mm för att få honom att koncentrera sig på mig istället för att leka Allan Brallan - men då är han ofta överladdad...
Men många hästar blir ju extra "tända" på bommar, både unga och gamla :) det är ju bara att testa! :D

Och apropå spö så låter det väldigt annorlunda att din "beridare" INTE använder spö på en unghäst, det verkar ju vara mer regel än undantag att man som du säger, lägger dit spö om hästen inte reagerar DIREKT på skänkeln. På så vis slipper man ju skänkla å skänkla å skänkla för att få resultat.

Har ni ingen stubbåker/fält att rida lite på? just för bjudningens skull med på mjukt underlag? eller någon mjuk skogsväg? vägarna häromkring är ju underbara nu när det blivit höst och blött i marken!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
22 433
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
453
Senast: tott
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 371
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp