Bukefalos 28 år!

Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Hon är noga med att ha spö i handen men jag ser aldrig att hon använder det vid drivning, vet inte om det är så att hon menar på att han blir mer spänd om hon tar det till hjälp. Jag får ta och höra med henne nästa gång, jag vill ju ha en häst som är känslig för hjälperna framöver.

Tyvärr har vi inte möjligheter att rida på åkrar här, bra grusvägar och för att ta sig ut till dessa måste vi passera en del asfalt. Än så länge får vi nöja oss med utebanor och ridhus:( Till vintern är det ju lite bättre, om vi får snö dvs:)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag har snarare fått lite problem tvärt om. Eller nä, inte problem, men min pålle bjuder jättemycket framåt nu, nästan för mycket. Men jag antar att det är nu man ska börja jobba på formen, när man har fart framåt helatiden. Han bockar inte med mig på direkt, däremot flyger han åt sidan ibland, och det är inte alltid man är tillräckligt snabb i vändningarna ;)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Här är en till som bjuder framåt, underbart att rida :)

Jag har idag ridit med fårskinnstunnel och spännt sadelgjorden löst, så löst att jag knappt kom upp i sadeln, den gled åt sidan hela tiden när jag satte foten i stigbygeln. Men det såg bra ut efter ridturen, hoppas nu hon inte är svullen där imorgon.

Red först ut en liten runda och hoppade sen lite småhinder på ca 40 cm, hon är så himla duktig.

Jag tycker hon går mycket bättre och lyssnar mer sen jag blev lite mer bestämd mot henne och kräver att hon faktist lyssnar på skänkeln.

Förut var det ett hus som hon var livrädd för och hon flög ut i åkern varenda gång vi skulle förbi. En endaste gång la jag till spöet på halsen och visade att det inte var ok, sen dess har hon gått fint förbi.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Wey, hoppa! Det har vi inte gjort än. Men jag har en tränare jag hoppat för i många år som ska hjälpa oss om ett tag. Däremot rider vi över bommar och det går bra, fast han kan slarva lite med att lyfta på fötterna ibland..
Imorgon ska mamma fota oss, då kommer de nya bilder :)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

*KL*
vi gör ett nytt försök att hänga på här :)
Diverse skador har gjort att det vart svårt att komma igång, men nu kanske det ska lossna?
Hade sadelprovare här idag och det blev ett byte till en Bates Caprilli, någon som har en sådan?

sadel006.jpg
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Kul att vara igång igen! Vad är det för problem ni haft?

Jag hade också behövt åka till en sadelutprovare, tänkte ta det till våren när hon ska sättas igång efter vintervilan.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Först operation för funikulit och fistelgång (kastreringskomplikationer) tog ganska lång tid innan han läkte ihop. Sedan en dunderförkylning som krävde penicillin. Sedan kunde han helt plötsligt bara stå på tre ben:eek: troligtvis svullnad runt nerv pga slag. Sedan hoppar han ur hagen ned i djupt dike, slår i huvud, knä, kota - dock inga större problem. Och nu senast halt bak under några dagar, troligtvis trampat på någon sten...
Tja, detta har vi sysslat med under 5 månader, så som du förstår har det inte blivit mkt ridet :)
Det var väldigt intressant m sadelutprovningen, man lärde sig en hel del så det kan jag varmt rekomendera :)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag önskar jag hade den framåtbjudningen på min! Har BARA dåliga erfarenheter av unghästar med dålig bjudning förut:crazy: De som vill framåt är oftast mkt positivare och lättare att jobba med - därmed inte sagt att man inte kan flyga av lite då och då:D
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

idag har jag o Pselma varit på ridlektion!

Första gången i ridhus, första gången på bana men planerade vägar osv... första gången med så mkt hästar...

nu visar jag ett typ exempel på hur det inte ska gå till :rofl:

kolla texten vid sidan om... himla tur att det gick som det gick... kolla noga så ser ni hunden oxå...

http://www.youtube.com/watch?v=PORacvq0s1k

min tränare kallar min häst för Palema om ni undrar vem hon pratar med :rofl:
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

OJ! :eek: Vad hände? Jätteduktig hon är som coolar direkt.:bow:
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Oj, tycker också att hon är jätteduktig, lugnar sig snabbt. Jag antar att det var den lilla vita hunden som var i vägen för henne helt enkelt när hon skulle över bommarna?

cela : vilken otur! hoppas ni kommer igång ordentligt nu istället. Vad sa sadelutprovaren om att hästen kommer ändra sig i kroppen, när tyckte hon att ni skulle kolla utrustningen igen? Jag har en sadel som jag tycker ligger fint på min häst nu, annars hade jag givetvis också kollat upp grejerna ordentligt redan. (har däremot haft problem med sadelgjorden, men förhoppningsvis är det löst nu)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Hon sa väl bara typ att eftersom hästen är tre år så lär han ju ändra sig en del framöver. (även om min treåring är förhållandevis "färdig" i kroppen) och det har man ju listat ut själv lixom :)
Nu var det ju bra med den sadeln jag köpte att det var utbytbara koppjärn i den, vilket ökar möjligheten att ha kvar den längre.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

ja det var den lilla vita hunden som hamnade lite i kläm.... Pselma vet ju av erfarenhet att man inte får springa på småhundar (har en egen här på gården)

jag tycker oxå hon var jätte duktig som lugnar sig direkt... men ddet var tur att hon inte fastnade i stolen:o

jag kommer klippa ihop så att det blir en liten film så småningom! förhoppningsvis med film från söndagen oxå....

men det märks att vi måste öva planerade ridvägar, v har ju bara ridit ut innan... på en video säger filmaren, kolla vad hon sladdar i svängen! :cool: det där i galopp blev lite för mkt, jag tror inte det blev riktigt bra en enda gång:angel:
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

status för veckan; dörren har en tappsko och hovslagaren min är på semester och fick tag på en annan, han kunde inte förräns måndag. och han tappade skon i måndags :( men men vad ska man göra.
så han har fått en hel veckas oplanerad vila :) det behövde han ju med. har gått i skrittmaskinen 4 gånger iallafall.

sen har han fått något slags fuktexem/värmeutslag på bogen utav täcket :( har tvättat rent det idag och smörjt in med en ringblommesalva. han står naken i uteboxen inatt för att lufta sig och ska upprepa proceduren varje dag nu tills det försvunnit.
han är ju helklippt så har haft täcke dygnet runt (står i utebox dessutom) och täcket verkar inte andas något vidare tydligen. pälsen har vuxit ut jättemycket så nu kommer han bara ha sitt regntäcke, horseware som def. inte varit något problem innan, det andas osv.
får hoppas att exemen/utslagen ger med sig lätt.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Tänkte bara ang. täcket. Om det regnar så rinner det ofta längs med halsen ner på bogarna och täcket blir blött- sen ligger det emot och blir varmt och fuktigt. Kan vara så enkelt, täcket andas kanske ändå...:)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

I dag tänkte jag vara duktig å åka å hämta hem sadlar till min tjodda för att prova. tog hem 5 st som var av den vidare typen.. tror ni någon passade???? NÄÄÄÄÄ. hon e alderles för bred framtill =( så de e bara att leta vidare. störande. För övrigt e hon dunder snäll att rida ut på men en riktig busa på ängen. hon tycker de e skit kul så de blir en del bock å bus =) men e så stolt över henne min lille tjej =) hon har vuxit 2 cm sedan i somras å e nu 157 cm =) å dessutom lite lite högre bak =)
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag säger bara Kärlek.

Min nyfunna kärlek är ganska lång väldans senig för att inte säga pinnsmal... Det är ett spö :idea:

Darlica och jag har då tagit oss i kragen och ridit ut igen, vi skulle ju naturligtvis helst hunnit ut flera gånger, men när inte tid,lust eller vädret infunnit sig så blev det idag.
Vi hade ju som sagt lite för att säga 0 bjudning på borta väg förra turen, vilket man ju så klart inte kan acceptera... Därav min nya vän. Eller ny och ny den har väl funnits med nästan hela tiden, men inte så mycket i ridningen eftersom vi aldrig behövt den.
I alla fulla fall så sadlade jag min lilla springare och begav mig ut i det fantastiska vädret. Så stötte vi på vårt första hinder... Diket som vi måste över för att ta oss in i skogen har ju efter allt jäkla regn svämmat över så pass att det är en smärre flod med rätt så friskt stormande vatten...:eek: Säger så klart Darlica vad är detta... en Tsunami???? Nej säger ju matte så klart, vägen är bara lätt översvämmad, men den finns där under nånstans...
NEJ; NEJ ;NEJ säger hon det är ju syndaflod, jag vill hem till arken =)
Så då fick fröken två rejäla rundpallar i skänkelläget och ips vips så plumsade vi igenom vattnet som ingenting. Och bjudning fick vi med på köpet :bump:

Vi mötte då en massa konstiga saker som vi aldrig mött tidigare, som tex, en ny skjuten älg som dom drog fram med en fyrhjuling--> ingen fara matte, har jag korsat syndafloden för din skull så vad gör väl en nyskjuten älg med deras påhäng så som skällande jämtar(hundar) och människor med konstifika kläder och mössor??? Nemas problemas.

Måste jag säga att jag är bara sååååå stolt över henne idag.... Vi galopperade och travade i fantastiska tempoväxlingar, allt bara flöt på. För första gången måste jag faktiskt säga att JAG HAR RIDIT MIN HÄST ;)
Alla andra gånger har jag bara åkt. Sedan kan jag ju inte skänka allt beröm till spö´t, men visst hade det en viss roll i min nyfunna kärlek.... HAHAHA

Hemåt så plaskade hon glatt genom översvämmningen modell Large som ingenting LÖÖV,LÖÖV,LÖÖV
Lite bock och brall bjöd fröken på oxå, men vad gör väl det??? Hon gick FRAM så som hon brukar. Så egentligen är det kanske inte så märkvärdigt, men efter lite motgång är medgång UNDERBART.
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

hehehe va roligt skrivet! :p Adrenavinet, jag menar adrenalinet sitter i hela dagen när det går bra! kul, kul...:laugh:
 
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Måste bara fråga, sitter du alltid ner i galoppen? Jag står alltid i lätt sits och planerar att göra så ett bra tag till. Och sen en liten nyfikenhet, varför står där två stolar mitt i bommarna?

Idag tog mamma bilder på oss, det gick väl inte sådär ruskigt bra :grin: Kameran dog efter 6 bilder och hon fick använda mobilen istället vilket resulterade i usel kvalitét. MEN, jag har lovat er bilder så bilder ska ni få! Avalon var super idag! Jag tror att våra ridturer på stubben har gjort honom stadigare och bärigare då han inte haft nått staket att ta stöd emot för idag på ridbanan gick han jättefint runt hela spåret och bar sig kalasbra! :laugh: När jag tittar på bilderna så är han inte så högt med huvudet egentligen, snarare lång. Ni kan tro jag var nöjd med honom när han skötte sig exemplariskt från hämtning i hagen till utsläpp efter ridningen när en annan kvinna i stallet förjäves jagade sin 12-årsvalack i hagen typ 1h innan hon fick ge upp.
I morgon ska jag bestämma tid med den nya tränaren när hon kommer för att ge lektion till några andra i stallet.

Inga ben i marken (dock inte så låg här);
n691301614_1428856_5695.jpg


n691301614_1428857_6104.jpg


n691301614_1428858_6885.jpg




Till nästa gång ska en bättre kamera med (och kanske även en fotograf med lite fler skills) ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Nej jag sitter inte alltid i galoppen, men ibland gör jag det... på videon gör jag det när jag närmare mig svårigheten för att det är lättare att koncentrera sig på det man gör då, jag satt även i traven på henne då faktiskt för att undvika fladdrigheten som blev i början i traven.

stolarna är till för miljöträning! jättenyttigt är det och man lär hästen att oavsett vad som står där så ska den koncentrera sig på mig och iaf inte titta på farliga saker! ett tag stod min tränare och flaxade med dem när vi travade igenom oxå :p Jag tycker dock hon gjorde rätt val att ta stolen istället för hunden! det är bra att veta för framtiden att hon är rädd om andra varelser!

jag tycker inte det är så farligt att sitta ner, iaf inte i min sadel, jag brer ut min tyngd över ett större område när jag sitter ner eftersom jag inte har någon bom vet du :idea:, sen finns det sitta och sitta, som distansryttare lär man sig att stå upp och endast vara 1 mm från sadeln, och ingen mer än du o hästen vet att man står upp om det inte är nån som tittar jätte noga.

men i galoppen ute så sitter jag väldigt sällan ner, i traven kan jag sätta mig ner några steg här o där för att känna på hästen, att jag kan samla om jag vill o höja manken ordenkligt och sedan släpper jag henne och rider lätt igen och då nöjer jag mig med sänkt huvud.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
22 459
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: tott
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 439
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp