Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Nej...;) Jag menade sandela. Men din Dacke är oxå fin, du är ju med i bläsligan ju:banana:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

:o:angel:
Har inte riktigt hängt med i denna diss. på slutet. Fick barn i aug. och det tar ju sin tid.....
Trodde att jag skulle ha all tid i världen att rida in min 05 eftersom jag fick barn men HALLÅ snacka om optimist...
Började jobba i feb & då fick han åka på inridning hos en kompis. Funkar KANON bra och jag är jättenöjd. Han leker hela dagarna med hennes 4 åring & promenerar,löshoppar osv.
En bra lösning för mig. Hoppas vi kan visa honom i s-svall i maj & att jag inte är i Rom den helgen.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

har en liten fråga till alla som sysslar med sina pollar, vilket bett rider ni på? .

Tredelat, men hon blir så himlans framtung och drar ifrån tygel från mig så jag funderar på att byta.
Tror det beteendet beror på att hon är inkörd och då kördes hon på stång + tränsbett
(Det är dock ingen travare hehe)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*knapplån*

Jag har provat tredelat och tvådelat på min ponny, han är som jag skrivit innan dock dålig med bett. Vi ska prova ett rakt med fasta ringar, det blir ju stadigare, men helst ska det vara i 9 cm och jag har inte hittat några i den längden ännu. Han jobbas väldigt lite på bett ännu. Helst skulle jag vilja jobba honom bettlöst till tandfällningen är helt klar, men det går inte när han är körhäst :mad:

Det har varit halkigt och dant nu några veckor så min lille har gått på lågfart igen och det är tråkigt. Jag vill kunna KÖRA honom men det får bli så här hattigt med körningen fram tills att vägarna tinat fram. Idag har vi fått lite blöt snö ovanpå isen så förhoppningsvis kan vi ut och köra en eller ett par gånger till veckan.

Försökte löshästa honom när jag red islandshästen. Det gick sådär, han var jättebusig och islandshästen är inte den stabilaste killen så han blev lite stressad. Men Lejonhjärta är så underbart glad när han är ute, han älskar att upptäcka nya stigar och vägar och kan vara ute hur länge som helst lös. Man får avbryta honom för att ens få med honom hem :angel:
Men den där sidan hos honom är ju underbar, han har mycket ork och älskar att röra på sej och upptäcka nya vägar och miljöer.
:love:

De busar rätt mycket i hagen nu, alla har vi vårkänslor. Han är tömkörd rätt fram i skogen ett par gånger.

Idag åkte vi tillsammans med hagkamraten till ridhuset och löshoppade igen. De var lite virriga vid lösgaloppen, men mest beror det på att vi jobbar dem ihop och Lejonhjärta var känslig idag för drivning medan hagkamraten mest vimsade runt och förstod ingenting. Han sköter lösgaloppen fint när ägaren höll i halvblodet.

Sedan hoppade de och det flöt på bra, men jag saknar ändå lite framåtbjudning och kanske "glädje". Han gör det han ska men verkar liksom inte ha fattat att det är kul, än. Självförtroendet är helt ok nu, han går fram och hoppar med ok rytm utan att "akta" sej alltför mycket. (tidigare har han blivit lite osäker) Hoppade hjälphinder 60 cm och stigsprånget låg på 70 när vi avslutade. Vill få fram mer glädje, bjudning och självförtroende innan jag höjer. Fint språng på 70, då slapp han ha halvblodet hack i häl, ägaren höll i honom då :angel:

Jag är lite fundersam på avstånden för nu har jag bara precis 5 m och jag tycker nästan det känns lite långt för honom, han blir nästan lite flack på det, och vad jag förstår så ska det vara 5-5,5m för B-ponnyer. Han är ju ganska liten, runt 120 cm på manken, och eftersom han är så sansad så får han inte enorma språng direkt...
Men får hoppas de har överseende och öga för det på treårs!

Till veckan ska han anmälas till avelsvärderingen, det ska bli KUL men också skitnervöst - Vad kommer domarna säga om honom?
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

hur gör era hästar när ni rider dem?
Jag menar med bettet och tyglarna. Dacke tycker det är lite jobbit med bettet i munnen när man rider men inte när man leder...
han slänger med huvudet och drar å håller på! Testat lite olika bett, men det verkar inte vara det som stör honom.. sa till på skarpen i torsdags när jag red honom, och då slutade han för en lite stund, (testar han mig?) tandläkaren ska komma ut och kolla på munnen han har ju vargtänder :devil: som måste bort..
Här kommer ialla fall en bild på honom
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or?

Min dam slår oxå med huvet men det är mest när hon blir okoncentrerad, om jag hittar på saker hela tiden är hon lugn med huvet.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*
är det någon här som är i tankar på betäcka sin pålle iår ?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or?

Nope inte för allt i världen haha
Nu är dte ju treårs och nästa år kvaliten och nu börjar ridningen!
När hon har ridits några år ksk
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*KL*

Lite nytagna bilder, galopperade för första gången på ridbanan. Hon är så duktig lilla gumman. Krullar ihop sig som en makaron, men går ganska bra framåt. Kontakten framåt tränar vi på i skogen, det blir lite trångt på ridbanan tycker hon/vi. Svårt att få till rakt framåt när det så snart måste svängas...

18649655.jpg
18649657.jpg


...ska man inte sträva efter nedförsbacke??? :smirk:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Idag har vi varit och löshoppat Abbey (e:Danzas-Dragon- LongJohn**) för första gången.

Det var lite läskigt i början men hon fattade snabbt och löste det riktigt bra på slutet och bjöd fint mot hindret. Nu blir det löshoppning på söndagar framöver, kul.

Jag har varit lite bekymrad över hennes trav tidigare den har inte direkt levt upp till pappas tia:crazy: men idag så såg vi glimtar som var riktigt mumma så nu är jag lugn:banana:.
Jag skall försöka få med någon som fotar /filmar nästa gång.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Till er som skickar iväg era hästar på inridning:

Jag är lite nyfiken på hur länge de är borta, hur långt ni kommit i träningen
innan ni skickat iväg dem och hur mycket allt har kostat er? Har inga planer
på att skicka iväg min, men det vore intressant att veta. :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*
är det någon här som är i tankar på betäcka sin pålle iår ?

jag sk abetäcka min tjej i år för att hon ska få 1 extra år på sej att mogna innan hon sätts igång ordentligt. Hon är inriden i alla gångarter å det går super men vill "skynda sakta" om man säger så. så att i stället för att bara gå så tänkte jag att hon skulle få bli mamma. Ska betäcka henne med en pre hingst som kompleterar upp hennes svagheter =9 sen ska jag behålla fölet som min egna eftersom jag har 1 häst på 23 å en på 28 så vet man aldrig hur länge dom lever.

jag har ridit in henne själv så jag behövde ej skicka iväg henne. hon va så snäll så vem som hällst som kan gas å broms skulel kunna rida in henen =) världens snällaste =)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

låter som att du tänker lite som mig :p
funderar på betäcka min med en appis :D då jag är intresserad av western :D vad är din för ras ?
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Som jag redan skrivit om i tråden ska Peia betäckas i vår.
Mycket bra att ha fått ett föl som 4-åring. De får ändå gå kvalité och championat som fölston, ett år senare alltså, så man förlorar ingenting på det.
Tvärtom, stoet får då en naturlig vilopaus där det man hittills övat på verkligen får sjunka in.

Därefter kan stoet tävlas fram tills det är dags för avel igen och man behöver inte avbryta tävlingskarriären för betäckning och fölning.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

jag satt och läste på TR ändringar och blev lite fundersam. I TR i dressyr står det att man på unghäst inte får ha ett bett som är smalare än 14 mm. Undrar om detta gäller även på 3 års och championaten. Var och kikade efter såna bett häromdagen och det är ju nästan omöjligt att hitta, alla är ju max 12 mm. Dessutom är jag av den åsikten att ett större bett inte får plats så jag tycker att 14 mm är lite i största laget. Är det bara jag som tycker så?:confused: Det enda bettet jag kunde tänka mig (som jag oxå köpte) var ett tredelat äppelbett som var 14 mm. Hoppas nu bara att det är godkänt, men det ska det väl vara som jag har förstått det. Dessa jäkla bettregler, förstår fortfarande inte varför inte ett bett med pererstänger inte är godkända, då jag anser att dessa är de överlägset bästa på unghästar:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 817
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 444
Senast: Blyger
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 756
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp