Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Ser jättetrevligt ut! :banana:

Jag tror att om du sitter mer upprätt har hästen lättare att bjuda framåt.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hej.
angående oroliga munnar. min 05.a är oxå lite orolig i munnen. Men jag är rätt så säker på att det är tandfällningen av inciciderna samt att hon har vargtänder som gör det. Hon blir lite bättre och mer still om jag har mitt raka muffbett än mitt tredelade muffbett. Sedan så är det stor skilllnad när jag kör henne och när hon rids. Antar att det beror på att bettet verkar olika beroende om det är tömtag eller tygeltag. Jag har nån teori om att när man tar tygeltag så slår bettet mer mot vargtänderna än om man tar tömtag. Sedan så är hon ju ej heller riden nå detso mera att hon kan säkert tycka att det är lite läskigt med belastningen oxå.
Fast jag gör inte så stor affär av det ännu. Jag ska däremot beställa tid hos tandläkaren så att man får väck vargtänderna. Känner mig som en dålig matte när jag inte tagit mig för att göra det. Annars är jag så himla supernöjd med min prinsessa. Hon är ju dock i minsta laget ännu, men jag hoppas att hon ska växa på sig till sommaren. Ni som rider era hästar "ofta" är dom födda tidigt på året? Min är född 05.06.06 känner inte alls att hon skulle vara mogen att rida mer än lite skritt i skogen ännu. Men alla verkar ju galoppera och trava redan... Är det bara jag som känner så? Hon är ju jättefin och stark i kroppen, men jag tänker ju att hon är ju bara 2.5år att man hinner ju sedan oxå. alla ni som rider tidigt är det "bara" inför treårs? Tänker ni ställa dom på vila sedan?
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hej.
angående oroliga munnar. min 05.a är oxå lite orolig i munnen. Men jag är rätt så säker på att det är tandfällningen av inciciderna samt att hon har vargtänder som gör det. Hon blir lite bättre och mer still om jag har mitt raka muffbett än mitt tredelade muffbett. Sedan så är det stor skilllnad när jag kör henne och när hon rids. Antar att det beror på att bettet verkar olika beroende om det är tömtag eller tygeltag. Jag har nån teori om att när man tar tygeltag så slår bettet mer mot vargtänderna än om man tar tömtag. Sedan så är hon ju ej heller riden nå detso mera att hon kan säkert tycka att det är lite läskigt med belastningen oxå.
Fast jag gör inte så stor affär av det ännu. Jag ska däremot beställa tid hos tandläkaren så att man får väck vargtänderna. Känner mig som en dålig matte när jag inte tagit mig för att göra det. Annars är jag så himla supernöjd med min prinsessa. Hon är ju dock i minsta laget ännu, men jag hoppas att hon ska växa på sig till sommaren. Ni som rider era hästar "ofta" är dom födda tidigt på året? Min är född 05.06.06 känner inte alls att hon skulle vara mogen att rida mer än lite skritt i skogen ännu. Men alla verkar ju galoppera och trava redan... Är det bara jag som känner så? Hon är ju jättefin och stark i kroppen, men jag tänker ju att hon är ju bara 2.5år att man hinner ju sedan oxå. alla ni som rider tidigt är det "bara" inför treårs? Tänker ni ställa dom på vila sedan?


Jag rider oxå bara ute i skogen och har bara skrittat än så länge, jag vill nog vänta lite eftersom han är så himla stor och ganska omogen i kroppen, men lite skritt ca 10 min i gång i veckan kan väl inte skada??!!
jag ska inte på 3 års testet med honom jag tänkte ta det lite lungt eftersom han är ganska omogen ännu i kroppen.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

jag satt och läste på TR ändringar och blev lite fundersam. I TR i dressyr står det att man på unghäst inte får ha ett bett som är smalare än 14 mm. Undrar om detta gäller även på 3 års och championaten. Var och kikade efter såna bett häromdagen och det är ju nästan omöjligt att hitta, alla är ju max 12 mm. Dessutom är jag av den åsikten att ett större bett inte får plats så jag tycker att 14 mm är lite i största laget. Är det bara jag som tycker så?:confused: Det enda bettet jag kunde tänka mig (som jag oxå köpte) var ett tredelat äppelbett som var 14 mm. Hoppas nu bara att det är godkänt, men det ska det väl vara som jag har förstått det. Dessa jäkla bettregler, förstår fortfarande inte varför inte ett bett med pererstänger inte är godkända, då jag anser att dessa är de överlägset bästa på unghästar:crazy:

Jag håller med dig om att desto större bett desto mer plats tar det i munnen, och om man kollar i munnen så är det inte så mycket plats för bettet! Min Dacke trivs faktist bättre med ett tunnare bett och det ligger bättre i munnen!
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Ser jättetrevligt ut! :banana:

Jag tror att om du sitter mer upprätt har hästen lättare att bjuda framåt.

ha ha, jaaa piloten underlättar ju inte direkt för den stackars lilla hästen. Såg det själv när jag såg bilderna, ser för j-ligt ut. Tur att man får bildbevis på vad man ska rätta till, annars är det lätt att fastna i den "överkompenserande" unghästsitsen. Ska åka och "träna" för tränare för första gången på torsdag, mest för att miljöträna men självklart också för att kunna ta tag i sådana ovanor innan de sätter sig hos mig. Länge sedan jag red in häst... Tur att hästen är snäll.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Uppdaterar Schubori:

Har som sagt suttit första gången på honom och nu har det blivit ca 5 gånger. Vi har skrittat alldeles själva i paddocken nu :) han suuuuupersnäll och positiv! Ska ut i skogen på fredag med trygg ledarhäst i täten :) är så glad och nöjd!
Denna bilden är från allra första gången jag satt på honom!

18704698.jpg
[/url][/IMG]

Han har även fått sina första skor! Supersnäll även där, men tyckte det lät konstigt om honom ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or?

kl

Idag har jag galopperat :banana: så roligt!! Red ut en liten sväng själv idag och han kändes så lugn och fin så jag tänkte att jag skulle prova en galopp och det gick jättebra.
Galopperade en bit både i hö och vä galopp. Ska försöka ta lite bilder på honom i helgen igen...
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Idag har jag betalt handpenning på mitt framtida reininghäst! Och nästa vecka kommer han hem till oss och Phigalle.

Han heter BH Gone Electric "Ricky" och är en Appaloosavallack född 05.Inriden i två månader förra sommaren och sedan stått.

e.BH Enterprise (QH) u. Qar Jessa Reb

Kort tagna ikväll.
ricky0011-1.jpg

ricky0033-1.jpg

ricky0044.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era 05:or?

Bilder på Ricky som två åring förra sommaren.
ricki4.jpg


ricki3.jpg


ricky2.jpg


ricky1.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Wow vilken läckerbit! Verkligen riktig western-rumpa på den :d
Roligt med en till 05:a att följa också! :bump:

Imorgon måste jag skicka in anmälningen till avelsvärderingen. Och betala!

Jag har tappat bort infon för treårstesten, någon som kan hjälpa mej? Bedömningsplatserna kom upp på någon sida, men vilken var det?
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*snor sista knappen*

Min har börjat tjafsa lite vid tränsning så jag misstänkte att det var ngt lurt. Igår var vet här o tog ut två vargtänder o en mjölktand fram som inte ville släppa taget, hade vikt in sig bakom den permanenta. Känns så skönt att få detta gjort!

Kastrerade även lillbrorsan f-06, hoppas att han växer på sig lite nu under våren o sommaren.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*
Vilken lycka att rida sin egna uppfödning helt själv, ingen sällskapshäst, ingen hjälp på marken, bara vi TVÅ :love: vi tog en sväng på 10 min helt själva sen red vi tillbaka till stallet och hämtade sällskap och tog oss en runda till i skogen, Shiny va lugn o positiv hela tiden. Det är sån skillnad på henne sen hon fick börja komma ut mer regelbundet, hon tramsar inte alls lika mkt längre.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*
ska kanske byta min Bebb mot en appis -05. Då jag vill hålla på med western känns det som att Bebb inte kommer få göra det hon har möjlighet att bli bra på, så kom jag i kontakt med en som ska gå över från western till dressyr så då kom vi på tal om byte. Detta ska va en super duktig person och har hört mycket fina ord om denne från många håll, vilket jag tycker är det viktigaste.
lite bilder på min kanske blivande pålle.
12203_stor.jpg

12202_stor.jpg

12201_stor.jpg

sen en bild på "lilla" rumpan :D
12205_stor.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Men vad roligt om vi får fler såna rejäla "bitar" här i tråden! Är det alltså en 05:a också?

Min plutt har varit lite slö på ögonen ett par dagar och jag misstänker att det är några tänder som gör ont. Syns så väl på honom när han inte är på topp, han är mycket uttrycksfull.
Han har ju tappat två av de främsta tänderna men jag är osäker på hur det ser ut längre in i kinderna. Man har kunnat känna tandanlagen tydligt längs käkarna tidigare i vinter men nu är det inte lika stora knölar där längre, kanske kan jag tolka det som att tänderna kommit upp...
Vet någon i vilken ordning de tappar dem?

Och en fråga till alla - hur kommer ni göra i sommar med vila och bete?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag har lust att köra på rätt bra hela sommaren och träna på när man äntligen har tillgång till ok körvägar :bump: Jag orkar inte dra ihop något hingstbete igen, jag hoppas på att få låna en grannes mark som är extremt kuperad men då lite magrare så får islänningen & Lejonhjärta gå där. De är ju riktiga buskamrater de två så jag tror nog Hjärtis får tillräckligt med bus tillsammans med honom, och det är ett jäkla sjå med att ha en massa ohanterade unga slynglar på bete...

Och ge en längre vila under hösten istället då det bara blir mörkt, tråkigt & även dåligt underlag vid snö/is/slask. Han ska i alla fall definitivt få en lite längre sammanhängande vila detta år, eftersom det blir lite mer arbete för honom nu och mer intensivt både för kropp & knopp. Funderar på kanske 2 månader hel-ledigt...

Planen kan väl iofs påverkas om han blir godkänd, men jag räknar inte direkt med någon anstormning av ston :smirk: Har väl tur om vi ens får något enda stobesök, OM han blir godkänd...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or?

jepp han är en 05, ja han är en biff och då är han ändå inte inriden, så kommer nog bli ännu mer biff om det nu går :D ägaren till honom skulle kolla om transpotören kunde köra innom där jag bor när en annan häst ändå ska ner imorgon då hon inte fick tag på dom idag.


angående din fråga, så kommer jag nog hålla igång vilken häst jag nu har då mestadels av sommaren då det är som lättast då, ljust länge och man lider inte av regnet :p så blir det längre vila på hösten. men 1 vecka eller 2 kommer pållen få helledigt på sommaren.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

KL

Ville bara säga att jag var och "tränade" för första gången igår. Det var bara sååååå roligt. Kände efteråt hur mycket jag har saknat att ha en bra tränare som kommenterar det man gör. Jag blev superpeppad och sporrad.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vi räknar med att hålla igång Shiny hela sommaren, lite naturlig vila här o där, när vi ska på semester t ex. Har ett väldigt BRA bete som inte gynnar matvrak som min pålla (kolla tidigare bild i tråden) hon behöver röra sig för att inte bli för tjock. Ska försöka växelbeta med ponnyhagen, men där går en hingst så det är inte så lätt:smirk:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

i går red jag i "paddock" (hage) för första gången på min flicka.. Vi har bara ridit i skogen för å få den rätta bjudningen å de har värkligen hjälpt. Hon är dessutom bara riden ca 10-15 gånger utan ledare =)

hon gick fint fram för lätt tryck av skänkel och fattade rätt galopp i båda varvem. jag e så stolt över henne. Det som är extra kul är att man fött upp henne själv och gjort allt själv =)

Här kommer en liten film från den 28/2-08
Bry er inte om min sitts mm.. har en usel sadel och tröja under jackan med luva så de ser ut som jag har puckel på ryggen. =)
Men man ser ju henne i alla fall =)

http://www.youtube.com/watch?v=Joo1K1bcr4E
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: Blyger
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 727
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp