Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Alyxis Aleara (Izzy) Lipizzan
e. pluto Marion ue. Pluto Romeo

Tog henne direkt vid avvänjningen så hon har
varit med mig ett tag. Låtit min gamla ponny
uppfostra henne. Vilket hon gärna gör och gör
det bra. Hon har utvecklats till en mycket social
och lyhörd polle. Tränar NH 3 gr om dagen.
Det är inte ett problem att bli inlindad i en pressenning...
Inridningen var inga problem. Hon stog å sov mesta
delen av tiden. Igår red jag ut för första gången. Funkade
super. Jag har ingen medhjälpare eller ridbana eller nått
så jag har fått lära henne att hela tiden vara uppmärksam
och att parkerar jag henne någonstans så ska hon stå där
medans jag sadlar å borstar. Hon är lyhörd för hjälperna
och hemskt positiv. Jag är så nöjd med henne och med
mig själv för att jag lyckats så bra med denna pärla!
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Tack.
Jo det är fullblod. Pappan är näsan rent fullblod och mamman är arab. Hennes morfar är Pakistan ox och bakom hennes pappa finns det namn som Utrillo och marathon(den del som han inte är fullblod förstås). Jag säger att hon är angloarab, även om hon nu inte är det till 100% Men så gott som =)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Har rakt bett på min Bebb, men få testa 2 & 3 delat då man visst inte får ha rak på 3 års :crazy:

Vid samtliga moment skall hästen vara tränsad. Träns skall bestå av huvudlag och valfri nosgrimma av
enbart läder, samt oledat, ett- eller tvåledat bett med valfria tyglar.
Godkända bett är normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett. Tvåledat bett skall ha
rundat mellanstycke. Bett med D-ring får ej ha en skänkel överstigande 8 cm. Gemensamt för alla bett är
att de ska vara gjorda av metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi.

Betyder det inte att man får ha rakt bett....?
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vid samtliga moment skall hästen vara tränsad. Träns skall bestå av huvudlag och valfri nosgrimma av
enbart läder, samt oledat, ett- eller tvåledat bett med valfria tyglar.
Godkända bett är normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett. Tvåledat bett skall ha
rundat mellanstycke. Bett med D-ring får ej ha en skänkel överstigande 8 cm. Gemensamt för alla bett är
att de ska vara gjorda av metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi.

Betyder det inte att man får ha rakt bett....?

jo jag fattar det som man får ha rakt bett! Eller har jag också fattat fel?:confused:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*Kl*

Peia fick idag skor på sina framhovar. Varmskoning som både fräser och ryker men det gick fint ändå. Hon sprang extra mycket i hagen sen, tror att hon ville testa hållbarheten på de där skorna ;)

Löshoppade gjorde hon i lördags. Hon mindes allt mycket fint och tog glatt sats även när det bara var liggande bommar.
Hon hoppade något mellan 1,05 och 1,10 som högst. På filmen ser man att hon är högt över, bakbenen är säkert en halvmeter över. Det roliga är att hon gör det utan att komma perfekt in och utan att ens anstränga sig.
Hon fick särskilt mycket beröm för sin utmärkta bakbensteknik :bump:

Nu blir det löshoppning ungefär varannan vecka fram till det är dags för treårstest.

Såhär ser hon ut just nu:
18519532.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vid samtliga moment skall hästen vara tränsad. Träns skall bestå av huvudlag och valfri nosgrimma av
enbart läder, samt oledat, ett- eller tvåledat bett med valfria tyglar.
Godkända bett är normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett. Tvåledat bett skall ha
rundat mellanstycke. Bett med D-ring får ej ha en skänkel överstigande 8 cm. Gemensamt för alla bett är
att de ska vara gjorda av metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi.

Först så läser jag det som om man får lov att ha rakt bett men så står det ju i meningen efter "Godkända bett är normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett". Där står det ingenting om rakt bett. Däremot så står "bett med fasta ringar" betyder det i så fall att alla bett med fasta ringar är kodkända?

Mvh

Tora
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hoppas det är godkänt med rakt plastbett för det är det som min dam gillar bäst:crazy:.
Här har det varit lite ledigt sen Abbey kom hem men på söndag så börjar vi med löshoppningen.

Jag är inte vidare haj på hoppning så det överlåter jag till en som kan. Åtminstånde i början.:D
Hon är inte hoppad innan så jag tänkte promenera över bommarna på banan någon gång i denna veckan så inte allt är helt nytt.

Detta skall bli spännande.:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or?

vad jag har förstått så ska det va liknande utrustning som på dressyrtävling och där är inte rakt godkänt, tycker jag är dåligt :mad:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

vad jag har förstått så ska det va liknande utrustning som på dressyrtävling och där är inte rakt godkänt, tycker jag är dåligt :mad:

jag håller med dej, om att det är dåligt att man inte får ha rakt bett! Men varför är det så då? finns någon bra anledning? :confused:
Min unghäst tycker mycket bättre om det raka bettet i stället för det tre delade!
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag ringde idag men de har stängt hela veckan pga bruksprovet.

Blir väldigt förvirrad då det i första meningen ståra att oledade bett är tilllåtna men i andra meningen så står det att "Tilllåtna bett är vanligt tränsbet........" och där räknas inte rakt bett upp. Väldigt förvirrande alltså.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

KL

Min 05:a har fått VÅRFNATT! Han är en total pain in the...för alla de andra hästarna i hagen - jagar de han vågar jaga, kickar i luften och stryker öron mot de han är för feg för att komma riktigt nära, tränger sig i "matkön" etc etc:devil:

I går var vi iväg i ridhuset igen, min hjälpryttare/instruktör/kamikazepilot, rider nu honom i alla gångarter, utan lina. I går var det lite skutt o hopp o sprutt med sadeln ( linar honom några minuter före uppsittning ) men sen skötte han sig bra under ryttare. PIGG som en mört, stark o med bra framåtbjudning - önskar jag var bättre på att filma o lägga upp filmsnuttar här så att ni fick se vilken häftig galopp den här spolingen har! En sån där galopp där du hör hur isättningen smattrar - han kommer att bli störtskön att rida, men HOT, HOT, HOT.

HUR ska tant ( jag ) klara detta?:eek:

Ps. 3-års test blir det i höst istället, jag tror att han är på G att växa:) Äntligen...
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jäpp, för ponny!

Han är förmodligen över gränsen men welsh cob ska tydligen ändå gå med ponnierna.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag har 2 tredelade bett, ett metall med fasta ringar o ett gummi med rörliga ringar och Shiny funkar bra på båda, har lite lättare att bita tag i gummibettet o "inte märka" att nån försöker kommunicera med henne.:)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

I söndags gick jag till rihuset och tränaren. Det blåste hur mkt som hellst och när vi kom fram så slog väggarna och hela ridhuset tjöt och gnisslade och knarrade. Longerade lite och han var lite spänd och sparakde bakut någon gång vilket han aldrig brukar göra men sedan gick han bättre än vanligt, sökte sej neråt stundtals i både traven och galoppen. Longeringspassen blir allt kortare för varje gång och snart behövs de inte längre. han fattade även rätt galopp varje gång.Han brukar nämligen ta fel galopp i höger varv sedan får ,man mana på honom och han trampar om. Sedan var det MIN tur att sitta upp för min första läralädda lektion. Jag har ju suttit på Phigalle 4 gånger i år men typ då bara rakt fram så jag var lite nervös, speciellt när det blåste så. Men det gick bra, eller rättare sagt han gick helt ok medans jag var skit som jag visste, fast tränaren sa att det fanns hopp om mej iaf och jag vill verkligen lära mej rida ordentligt. Vi lyckades klara av att trava på volt och vända igenom volt i traven. Sedan blev jag tvingad att galoppera, ngt som jag verkligen är urdålig på. De två första galopperna klarade vi ett halvt varv pga mej men sedan lät jag honom galoppera på helt långa tyglar och styrde med sitsen istället och då gick det riktigt bra. Men jag behöver träna på att slappna av i benen och inte spänna mej i knäna,sitta mer på rumpan,räta på mej och dra in magen och spänna dom nästan icke befintliga magmusklerna. Phigalle var nästan som en ridskolehäst och det var mej han tränade haha.



I måndags så passade jag på att ta en tidig tur med Phigalle i skogen för första gången helt själv. Vi skrittade och travade lite på skogsvägarna och ha hade värsta travartraven innan han lugnade ner sej för han tyckte det var så kul! Sedan vågade vi på oss en liten galopp och när vi saktade av så fattade han självmant ny galopp och den var mjuk,underbar, fåglarna kvittrade och jag nästan smälte av lycka. På hemvägen skrittade vi på långa tyglar över gärderna hem. Solen lyste, gräset var både frostigt och nästan lite daggigt och gnistrade i solens strålar. Vad jag var lycklig!

På Tisdagen var hovis här. Phigalles framhovar hade blivit olika stora pga att han ibland står med höger framhov och skrapar, han har inte så mkt tålamod när man går ifrån honom i stallgången för han vill att han ska hålla på med honom hela tiden.

Han är helt upptäten av hagkompisarna på hals,strupe som han varit hela tiden men nu är det på näsvinge och ganachen med. När han fick ett stort öppet,blödande sår på halsen så blev jag ju så leden. Letar ny häst så han vi kan ta hem honom men jag vill ju inte heller köpa vad som hellst. Så de sista fyra dagarna har jag haft möjlighet att ha honom här hemma på dagarna och så får han stå hos grannnen i boxen ihop med de andra på nätterna. Passar på att ge honom fri tillgång till hö när han är hemma med och han äter ca 8-10kg mer hemma. Har köpt ett halstäcke som jag ska sy på hans vanliga täcke i helgen och hoppas det hjälper mot "bitarna"
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

lite filmer på Dörren. filmade med mobil så tyvärr dålig kvalle. men man ser hur busig han är iallafall :D

just nu när han "löshoppar" så är det bara småhinder på skoj. ska ta han till ridhuset snart.
han tycker däremot att det är väldigt kul :D jag står i princip oftast bara i mitten och smackar lite, sen hoppar han själv.

busig ponny!



på andra filmen syns det tydligt hur han hoppar, galopperar ner till kortsidan, vänder självmant och hoppar en gång till och så håller han på sådär :p
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
970
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 452
Senast: Blyger
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 757
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp