Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hej alla.
En till 05:a här! En hingst e. Saigon ue Legat
Snäll i alla lägen å trevlig att rida. Rider ut ensam överallt. Riden i en månad = så länge jag haft honom.
Ska kastreras nu. Inte för att han är hingstig för fem öre utan för att det är lite lättare att ha en valack... (jag som inte skulle ha nån valack...)
Ni som kastrerat - hur blev era efteråt? Första hingsten i min ägo å första unghästen för den delen oxå.
Våran andra 05:a, en shettiskille som kastrerades som 1½ åring är hur cool som helst, det enda han har kvar är att han MÅSTE lukta på bajs och kommer det nån jämnstor snygging så blir han lite väl kär:love: Våran 04:a kastrerades som 2½ åring och har inga hingsttendenser alls.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Dacke kasterersades som 1 1/2 åring han var inte hingstig innan men jag gjorde det med för att det är lättare att ha en valack, han är som han alltid har varit väldigt lugn, (förutom när man rider förbi grannstallets hästar som rusar förbi i 120km/h :mad: Inte så roligt med det har ju inget med att göra om de är hingstar eller ej..
Han vill också gärna lukta på bajs med det vill gammelstoet också göra! :p
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

KL
Varför har bara anmälningsblanketter kommit upp på vissa bedömningsplatser?
Jag ska ha i mälardalens men den har inte kommit upp för den inte godkänts av ASVH, ser inte alla likadanna ut?
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Pegija1: Hade du tänkt att åka till Strömsholm? Jag står i valet och kvalet om jag ska åka till Nyköping (som faktiskt är mycket närmare) eller Strömsholm....
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Pegija: Jo det är klart att det skulle vara glassigt med ett fint kort med slottet i bakgrunden. :)
Tror att det är 1 maj i Nyköping.

Sara-Ida: Vad har du för någon blivande stjärna då?
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Pegija: Jo det är klart att det skulle vara glassigt med ett fint kort med slottet i bakgrunden. :)
Tror att det är 1 maj i Nyköping.

Sara-Ida: Vad har du för någon blivande stjärna då?

En liten herre e Riccione. Jättefin! Gångartshäst och blivande dressyress! :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

På tal om 3 års test... Hur mycket har ni som ska visa era hästar hunnit gjort. Kan de visas för hand? löshoppas? ridas i alla gångarter?

Jag börjar få lite panik.... min lilla dam behagar inte stå still varken när jag ska sitta upp eller när hon bara ska stå och vara "fin". Hon går runt runt när jag ska sitta upp och krafsar med frambenet när hon får stå still för länge.....
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hoppas många visar i Nyköping, Bullersta ligger alldeles runt hörnet från vårat stall, så då får jag se massor av Buehästar live :bump:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

På tal om 3 års test... Hur mycket har ni som ska visa era hästar hunnit gjort. Kan de visas för hand? löshoppas? ridas i alla gångarter?

Jag börjar få lite panik.... min lilla dam behagar inte stå still varken när jag ska sitta upp eller när hon bara ska stå och vara "fin". Hon går runt runt när jag ska sitta upp och krafsar med frambenet när hon får stå still för länge.....

Min har tränats av en unghästutbildare. Han får sammanlagt 3,5 månaders drillning.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Lille Hjärtat är tränad för visning vid hand tidigare men vi ska väl kanske börja öva lite nu snart igen så vi får "till" det ordentligt.

Löshoppningen är han inte "klar" med än, han har hoppat upp till 90 cm (han är B-ponny, de hoppar som högst 80 på treårs vad jag förstått) i höstas men nu i år har jag låtit honom hoppa på lite lägre hinder ett par gånger för att få in mer självförtroende.
Men jag räknar ändå med att han kommer kunna visa sej ok eftersom vi kommer löshoppa några gånger till, tyvärr har jag ingen hjälp av någon riktigt kunnig så jag är lite osäker på hur jag ska kunna förbättra hoppningen eller göra den riktigt "vass" inför testet.

Ponnyerna behöver inte ridas så den delen behöver jag inte tänka på :D

För hans del är det mer miljöträning som ska till, besök i andra ridhus, lite längre resor och så, men det har vi en plan för nu så jag är rätt lugn med det. Han uppför sej redan bra, men allt kan ju bli "bättre" så att säga.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Monell: Min lilla dam har även hon svårt att stå still, blir lätt rastlös när hon står på gången eller vid uppsittning. Vi tränar på...

Hon är inte direkt övad i visning för hand, det är dock antagligen inte jag som ska visa henne utan endast jag som rider (för så får man väl göra??) Hon är riden i alla gångarter men kan inte galoppskänkel än. Löshoppad blev hon några gånger innan jul men vi ska ta tag i det igen, inte för att hon hittills har visat någon strålande teknik :crazy: Hon är hoppad runt 110.

börjar också panika lite smått då det känns som att det är snart som treårstestet är men hoppas på att galoppskänkeln ska "sitta" inom kort.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Peia har visats på utställning både som 1- och 2-åring så för den delen är jag lugn. Det jag vill få till är lite mer intresse så hennes trevliga gångarter kommer fram, hon blir lätt lite uttråkad annars av att bara gå och stå.
Kommer det fram hinder blir hon däremot mer road. Löshoppar gör hon som om hon inte gjort annat så den är jag inte särskilt oroad över.

Lugn och sansad är hon så hon ska nog klara av miljöerna, hon är härdad ;)

Hon är connemara så hon visas inte riden.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Någon här som vet när och var 3-års testet i Östergötland är.
Jag hittar inte de någonstans.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

För häst kommer treårstestet gå på Vreta 16-18 maj. Länk till bedömningsplatserna.

För ponny är det däremot uruselt med info :mad: Tydligen behöver inte ponnyerna och människorna runtomkring förbereda sig särskilt noga :crazy:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

På tal om 3 års test... Hur mycket har ni som ska visa era hästar hunnit gjort. Kan de visas för hand? löshoppas? ridas i alla gångarter?

Jag börjar få lite panik.... min lilla dam behagar inte stå still varken när jag ska sitta upp eller när hon bara ska stå och vara "fin". Hon går runt runt när jag ska sitta upp och krafsar med frambenet när hon får stå still för länge.....

På treårstestet får man lov att ha någon som håller i hästen när man sitter upp (uppsittning ska ske på ridbanan eller i ridhuset framridning ska ske på ridbana/i ridhuset under domarens överinseende). Vad bra att det inte är bara själva ridningen som räknas utan även saker runt omkring.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Har också tagit reda på att rakt bett är tilllåtet. Anledningen till att det står lite emotsägande är att det är ändrat i år och man har råkat missa att ändra i den meningen som står efter att oledat bett är tilllåtet.

....samt oledat, ett-eller tvåledat bett med valfria tyglar.

Godkända bett är normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett (det skulle ha stått rakt bett också är godkänd men man har råkat missa det).

Man blir ju lite förvirrad när man först läser att oledat bett är tillåtet men sen så räknas det inte upp bland de tilllåtna betten (men det är det alltså).

Mvh

Tora
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: smulan87
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 689
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp