Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*
"Biffen" gick igenom besiktningen :banana::bump::banana:
enda påpekningen va att han hade vargtänder. Så nu ska bara min Bebb gå igenom vilket inte ska vara några problem då hon aldrig varit skadad/halt eller gjort så mycket :D
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Delvis KL
Kul att det kommer två nya 05or till tråden! Det är verkligen kul att se hur alla hästar går framåt i utbildningen :)

Angående vila i sommar kommer Yaya vila helt under hela maj och juni. Jag tycker att hon kan få en vila när jag ändå går i skolan och har en massa inlämningar i slutet av terminen. Under juli och augusti kommer hon med gå på bete tillsammans med några andra unghästar men då kommer hon inte att vara ledig.

Yaya är ganska tyken mot andra människor, jag antar att hon är inne i någon period. Mot mig är hon som vanligt och lyssnar bra men borde jag lägga mig i hur hon är mot andra människor? Hon går ju att leda och allt grundläggande men ska någon annan borsta eller liknande lägger hon öronen bakåt och visar tydligt att det inte är okej. Jag tycker att varje människa ska ha en egen relation till henne och att jag inte kn gå in och säga till henne utan det måste personen som hon är tyken mot sköta själv. Skulle ni gjort som jag eller sagt till henne?
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Och en fråga till alla - hur kommer ni göra i sommar med vila och bete?

Min kommer få gå på bete direkt efter 3-årstestet, kommer få vila från ridningen hela sommaren, ev ska vi vara med på tömkörningskurs i slutet av maj innan han får vila helt. Sätter igång honom igen i aug/sep. Har jag tänkt i alla fall.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag skickade iväg min i oktober så var han borta i 5 veckor. Han var mycket hanterad men hade inte gjort någonting med honom. han var helt grön förutom hade haft träns och blivit longerad 2 gånger. Nu har han vilat sedan han kom hem förutom lite bus i ridhuset och longering några gånger för att bli av med all energinoch att han skulle sluta hitta på en massa skit :devil:
Idag åker han tillbaka till Sandra Sterntorp för att stanna i 2 månader och för att gå 3 års testet. Sen efter det kommer han hem och då är det dax för matte att ta över. :love: Detta har kostat 7500 kr + moms/månaden och det enda jag betaler utöver det är hovslagaren. Absolut värt det för att få en blivande stjärna! :d Lycka till allihop! :rofl:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Jag har gjort det.. JAG HAR RIDIT PLUTTAN!! Eller ja... ridit och ridit... jag har åkt runt några varv i skritt i ridhuset... hon var sååååå duktigt... första gången jag var uppe på ryggen och hon bryr sig inte det minsta... inte ens när den andra hästen i ridhuset bockar och lever... underbara lilla häst... nu ska vi bara fortsätta jobba med det här så ska hon snart vara helt ridbar...:bump:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Jag har gjort det.. JAG HAR RIDIT PLUTTAN!! Eller ja... ridit och ridit... jag har åkt runt några varv i skritt i ridhuset... hon var sååååå duktigt... första gången jag var uppe på ryggen och hon bryr sig inte det minsta... inte ens när den andra hästen i ridhuset bockar och lever... underbara lilla häst... nu ska vi bara fortsätta jobba med det här så ska hon snart vara helt ridbar...:bump:

Ja visst är det en härlig känsla!!! det kommer säkert att gå jätte bra!! :bump:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Idag har jag ridit min polle en annan runda än den jag brukar rida!
Den rundan finns det höns i en hönsbur som brukar vara livsfarliga när vi går den svängen :p
Jag hade iof ledare men han gick vid min sida mestadels vid sadeln.
sen kom vi till en hage där det finns 2 hästar som brukar springa som f*n när man går förbi, och de sprang även i dag fast inte så mycket.
Å vad jag älskar denna lilla häst! :love: :love:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

KL.

Jag åkte ner till min pojke i söndags och kom hem i fredags.
Han var väldigt trevlig och snäll, även när det var ston i närheten ;)
18677259.jpg

18714459.jpg

18714458.jpg

18677264.jpg


:love:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Ja visst är det en härlig känsla!!! det kommer säkert att gå jätte bra!! :bump:

Helt underbar känsla... satta dagen efter i bilen och lyssnade på Marie Picassos This Moment... började gråta för att alla känslor stämde så bra... det är verkligen ett ögonblick jag kommer bära med mig för alltid... :)

Jobbade henne lite i paddocken igår innan jag skulle sitta på henne igen... hon skulle showa för fölstona i hagen brevid... INTE poppis vill jag lova... men snygg var hon... som bara den... älskade häst... hängde lite på henne och så småningom satt jag och åkte runt lite i skritt och styrde lite med tyglarna... duktiga lilla tjejen...
Måste ju bara hitta en bättre sadel... den glider fram på bogarna hela tiden nu... hon har ändrats helt i kroppen det senaste för den passade för ett tag sen... skit oxå... känns ju sådär lagom kul att köpa en sadel att ha nån månad tills hon vuxit ur den:crazy:... menmen vad ska man annars göra...

Hur har ni andra löst det med sadlar till era små... är ni som jag jättenoga med att de ligger super eller är det lite skit samma såhär i inridningsfasen??
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag funderar på sadel till min plutt men har inte köpt någon ännu. Jag tänkte ta hjälp av en sadelinprovare, om jag inte råkar "ramla över" en sadel på begagnat-marknaden själv. Man får ju byta så ofta som krävs, eller rida barbacka :D Fast hade jag en större unghäst hade jag nog köpt en bomlös.
Min lille är ju 120 cm hög, rätt kort och rund och inte särksilt mycket manke så vi får väl se om det går att hitta något som passar bra. Får ju utgå från att den som ska rida honom kommer vara något stor också..
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Och en fråga till alla - hur kommer ni göra i sommar med vila och bete?

Jag har inte gjort något mer med Zakira än den vanliga hanteringen
(in och ut från hagen, borstning, på och av med täcke då och då) på
väldigt länge. Det är jag som tappar motivationen under vintern när
det är mörkt och kallt och jag orkar helt enkelt bara inte ta tag i allt och
komma igång. Så fort våren kommer igång så kommer även vi komma
igång, då har jag planerat att sitta på henne och börja skritta lite ute
i skogen och så. Om allt går som planerat kommer jag fortsätta med det
under hela sommaren för att börja rida lite mer på allvar i slutet på sommaren/
början av hösten.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Kul med filmer! :) Och jag såg faktiskt inte puckeln på ryggen! haha
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hej alla.
En till 05:a här! En hingst e. Saigon ue Legat
Snäll i alla lägen å trevlig att rida. Rider ut ensam överallt. Riden i en månad = så länge jag haft honom.
Ska kastreras nu. Inte för att han är hingstig för fem öre utan för att det är lite lättare att ha en valack... (jag som inte skulle ha nån valack...)
Ni som kastrerat - hur blev era efteråt? Första hingsten i min ägo å första unghästen för den delen oxå.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

köp en sadel i från hööks som är av syntet och med fish inlägg!! det betyder att man kan ändra bomvidden i samband med att hästen växer!
kolla här!! http://www.hooks.se/butik/assets/Mallar/SE/fish_info.asp?orderid=

Jag har i dagsläget en wintec men utbytbara koppjärn men det hjälper ju dessvärre inte när inte sadeln ligger som den ska iaf:crazy:... att det inte kunde finnas en sadel som man kan göra om åt alla håll å kanter... ja förutom bomlösa då vill säga:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: smulan87
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 690
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp