Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Vi har väldigt fin sand i många av våra hagar. Ska jag borsta bort den sanden så lär jag få stå i mååååååånga timmar... jag har aldrig lyckats få bort den sanden genom att borsta... så en dag provade jag att damsuga, funkade super!

Den fina sanden är jätte bra när det regnar mkt o så, det blir ju liksom aldrig lervälling som man ser i många andra hagar... men när hästen har rullat sig så är det mindre kul...


Vidare så är det bra miljöträning, och Fille är endast damsugen av miljöträningssyfte. Tog honom efter att jag hade tagit hans mamma, bara lite sådär snabbt i farten. Han har så lång päls så jag fick inte bort nåt iaf :p
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Hahah jaa det blir ju lite svårt att springa runt på stallbacken med en sladd ;) Då får du träna inomhus helt enkelt!

Jag har bara klippt med sladdfria klippare för att slippa trasslet :angel:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Haha inte så coolt som det låter, det är ju bara att ställa sig där med damsugaren och damsuga liksom :D

Jag hittade en video från när jag hoppade pselma första gången. Våran hittills enda hopplektion, men iaf haha! Hon är ju inte löshoppad nåt innan, så detta är ju verkligen första gången hon hoppar!
Jag har kass balans, och i början slog jag i bakvalvet i landningarna, blev mkt bättre när jag kortade lädrena och hade ridit en stund till!

http://www.youtube.com/watch?v=4xLyetDwDXA
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

jag har då aldrig hört talas om nån som dammsuger sina hästar :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

varför hoppar man studs med en häst som aldrig hoppats förr?

Men annars såg det ju bra ut :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Min tränare sa att det var för att hästen skulle lära sig avstånd bättre. Iomed att hon aldrig har hoppat så var det väl bara till hjälp liksom antar jag.

Nej damsuga är nog yttligare en sån där grej som man inte kan göra med en häst :angel:

ungefär som att fyra av nyårsraketer, sätta fast div presseningar på hästen osv osv.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

studs är ju till för att stärka hästen och förfina tekniken, inte för att arbeta med avstånd. Möjligtvis för att få en lång häst att korta sig och en långsam häst att snabba upp sig.

Har inte ens tänkt tanken på att dammsuga min häst då det räcker gott med rotviska o ryktborste :D Men allt går bara man vill! Dock skulle jag nog inte fyra av nyårsraketer nära min häst då man riskerar hörseln på dem.... inte heller sätta fast en pressenning m risk att fastna.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Allmän fråga ang presseningen.... Är det farligt om hästen fastnar? jag tror inte det faktiskt. Pselma fastnade med ena hoven och travade på som inget hade hänt.

Nyårsraketer övar jag av den enkla anledningen att det finns idioter till allt, och skulle nån mot förmodan kasta en smällare på mig o min häst när jag är ute så vill jag att hästen inte ska reagera.

Min tränare tyckte det var bäst så iaf, hur skulle du rekomendera att man arbetade med att lära hästen avstånd?

Det var ju inga höga hinder som du såg :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Eftersom hästen kan reagera tvärtom mot för den alltid gjort så Ja, jag tycker det är farligt om den fastnar o får panik.

Jag tycker inte att en häst ska behöva utsättas så ofta så den VÄNJER sig vid raketer osv stackars hästens öron!
Jag undviker att rida de dagar då det smälls som mest frekvent. Sen är det som sagt var ingen garanti att hästen INTE reagerar NÄSTA gång det smäller; ny plats, ny person, annat ljud, annat runt omkring.

Jag tyckte bara att studs var avancerat för en häst som aldrig sett ett hinder förut. Att lära hästen taxera på bästa sätt är att helt enkelt låta hästen göra jobbet o använda mkt markbommar o olika avstånd. Studs kan vara bra träning för äldre hästar för att få dem att korta sig i kroppen eller att bli snabbare i sina ben. Dvs koordinationen.

Men avståndsträning?! hur menar tränaren då?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Varför skulle hästen få panik? det händer ju inget farligt?

Och om den nu skulle bli rädd, vad är det värsta som kan hända? Att den springer tills den fattar att det inte är farligt? så vida man inte sätter den så att den kan fastna runt halsen så är det ju inget farligt. Att hästen blir rädd är ju liksom inget farligt.
Nu har jag förvisso väldigt lugna individer, men jag har aldrig sett mina hästar ha panik, någonsin. Jag har ändå haft hästar i 9 år, och aldrig sett en häst med panik.


Pselma behöver bara utsättas några få ggr för att vänja sig vid något, fördelen med att ha arab :D
Jag har råkat ut för mkt konstigt folk när jag varit ute o ridit, jag försöker förbereda hästen för det så mkt det bara går, givetvis kan man inte förbereda hästen inför allt, men jag gör så gott jag kan iaf.

Hur tränaren menade undrade jag med när jag var där, men hon envisades, och det gick ju bra iaf. Men så är Pselma en väldigt tacksam häst att göra nya saker med, hon fattar på nåt lustigt sätt oftast direkt vad man vill
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Tja jag har varit med om stencoola hästar som panikat över vad man kan tycka är fjantsaker , eller bli rädd för något helt annat, så jag har för vana att iaf inte ta onödiga risker :) Men valet är fritt :) Tränar mkt med presseningar osv men ser ingen anledning att sätta fast dem.

(hade bla en ponny som var superlugn, hade honom uppbunden vid en stolpe. En annan tjej red iväg o min häst ville efter som vanligt men jag bara sade "äh ge dej nu". Han fick frispel, ryckte av stolpen o skenade. Han fick mer o mer panik ju mer stolpen slog mot honom o skenade helt i blindo ut på vägen. Grimskaftet släppte sen o då fick han tillbaka medvetandet igen... Så en rädd häst är faktiskt farlig för sig själv och andra. En pressenning som sitter fast kan orsaka mkt rädsla o panik)

Petruska - det är det säkert, men jag har inte så vidare mkt kontakt med cirkuslivet :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Om nåt slog mot Pselma är jag rätt säker på att hon inte skulle få panik, hon är ju inkörd, så att det slår emot henne är inget främmande direkt.
Vi satte fast dem som ett steg i inkörningen, för mkt kan ju faktiskt fladdra o hålla på därbak i vagnen.

Jag har varit med om att hästar har fastnat osv, men panik har de aldrig fått, lite smått rädda, ja, men när jag har sagt woohoww så står de helt stilla o väntar på att matte ska fixa.

Jag tar inte heller så mkt onödiga risker. Däremot utsätter jag dem för mkt olika saker medvetet. Men mina hästar är kanske lite speciella... min mor var ju orolig för att Fille inte hade nån flyktinstinkt...
Min tränare säger ju alltid att Pselma inte är riktigt normal...
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

varför hoppar man studs med en häst som aldrig hoppats förr?

Men annars såg det ju bra ut :)

Jag löshoppar min på stuts och jag upplever att de får bättre flyt, de hinner inte tänka att de ska stanne eller vika av innan nästa hinder kommer.
Men jag skulle inte hoppa det uppsuttet första gångerna..

Ang att binda fast presenningar , smälla smällare osv, förstår jag inte riktigt varför man vill utsätta hästen för det, som annie skriver så kan man aldrig veta när en häst får panik,/ eller vad det gör när den får det, hästar är ju flykt djur.
Jag övar med på presenningar, men jag sätter aldrig fast dem, ser det som en onödig risk, att hästen kan skada sig själv och andra i sin omgivning.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Fast näää, det är väl ändå ingen som sagt något om att BINDA FAST presenningar?:D

Det var lite samma för ett tag sedan när jag skrev att när man låter hästen få en viloperiod så var det lämpligt med tre veckor eftersom många begynnande småskador (som ännu inte märkts) läker ut på den tiden.
Några inlägg senare så hette det helt plötsligt att man i stället skulle se över sin ridning, om man var tvungen att låta hästen vila flera månader om året för att inte bli halt...

Det blir lätt en höna av en fjäder lixom ;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Man utsätter hästen för det för att hästen ska bli säkrare.
Vad är skillnaden på en pressening och en sadel med fladdrande stigbyglar? som dessutom kan göra ont...

Eller när man sätter på en vagn på hästen? är inte allt det en jätte stor risk om man inte förbereder hästen innan? Givetivs kastade ni inte bara på sadeln spände sadelgjorden och hoppade upp! hade ni gjort det så hade det nog inte gått så bra.
Vi satte fast presseningar där skaklarna ska vara, dock drog vi dem bara igenom hållarna så att säga, så det satt inte fast på riktigt.

Jag gör rätt extrema grejjer när jag miljötränar mina hästar, men det kan kanske bero på att jag har varit med om en del grejjer när jag ridit...

Det har bland annat kommit fram en gubbe med gåstav och drämt till min häst i huvudet. Jag har blivit hotad med motorsåg och div andra tillhyggen.
För mig är det inte alls främmande att nån faktiskt skulle kunna kasta smällare på/vid min häst, och det hjälper ingen av oss om min häst får panik då, tvärtom så litar jag på att min häst i det läget ska kunna erbjuda mig ett viss skydd. Min förra valack lärde jag att stegra och slå med framhovarna och sparka bakut av en anledning. Jag har tyvärr mött folk till allt när jag varit ute och ridit, och det försöker jag oxå förbereda min häst för i en säker och lugn miljö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 946
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 626
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 197
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 074
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp