Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Har inte skrivit på länge- inte orkat mer än läsa....
har de senaste snart 2 månaderna vakat/tagit hand om min jättesjuka mamma. Men nu blev jag sugen på att skriva lite igen.

Dammsugare finns att köpa TILL häst! Så det är inget jättekonstigt - mycket smart lösning för personer och hästar med dammproblem.

Min ena häst fastnade med ena hoven i en presenning på en L. Andler träning. Fick fullständig panik- släppte bettet och drog hysteriskt iväg i sidled över folk och hästar - helt vettskrämd. Min andra häst bryr sig inte ett smack om sådant. Dom är ju olika. Visst kan man som ägare antingen få alla sina hästar lugna och trygga eller lyckas få häst efter häst till att bli ett nervknippe. Dock tror jag att vissa individer har egenskaper som inte går att träna bort.

Att träna på oförutsedda händelser i all ära men smällare är ju onödigt att utsätta hästen för- utifall det kommer en och kastar en smällare mot en. Som att träna hästen med att nocka den med gåstav i skallen då - ifall att ngn kommer att göra en sådan grej.

Om hästen sparkar ngn person när du rider så är du nog illa ute- och- vad är det för folk runt om där du rider? Måste säja att det är alltid extrema saker när det gäller dej och dina hästar. Måste vara ett spännande liv!

En annan har en helt vanliga hästar och vanliga personer omkring sig,trist:mad:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

De flesta händelserna händer ju inte där jag rider varje dag, han som drämde till min häst var på en tävling, och kanske 5 mil hemifrån.

Varför skulle smällare vara onödigt? jag personligen tycker det är jätte bra! när jägarna är ute i skogen och det smäller både här o där behöver jag aldrig oroa mig för att min häst ska bli rädd. Att göra hästarna skottsäkra är något som bara har försvunnit det senaste århundradet.

Mina hästar är iaf väldigt lugna, tror du mig inte så kan du ju alltid fråga Marty som ridit tillsammans med mig flera ggr.

Jag är nog inte ett dugg illa ute om min häst sparkar någon, man har inget sådant ansvar över vad hästen gör. Och om jag säger till min häst att sparka så är antingen människan så långt bort att det inte finns en chans att hästen skulle träffa, eller så är människan i full färd med att skada mig eller min häst på något sätt. Och då får faktiskt människan skylla sig själv.

Och jag kan tala om att det är inte ett dugg jävla spännande, det är jävligt tråkigt och jag blir lika lessen och arg varje gång det händer! :mad:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Hm, ja dina historier är ju minst sagt extrema... Kan du berätta hur du går till väga för att lära hästen sparka på kommando? Exakt.

*kl*

Idag tränade vi hoppning och det gick fint. Hoppade en serie på 3 hinder med studs mellan de första och ett galoppsprång mellan de två sista. Han klarade det galant! Var lite förvånad eftersom han hade lite svårt med kombinationer innan med 2 galoppsprång mellan. Red hem i mörkret igen och han gick så fint. Hoppade av sista biten dock, tyckte inte han behövde kånka på mig när han var trött. Han är så mjuk nu när han har värmt upp, det är en fröjd och rida.

go'natt!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Red förut oxå i skogen dagligen- har inte tränat mina för skott- de märkte efter ett par smällar att det inte hände ngt - sen har det aldrig varit ngt problem. Rider dock helst inte runt i skogen när det är jägare bakom nästa träd.
Visst tror jag dina hästar är lugna. Har väl aldrig sagt ngt annat? Jag tycker nog överlag att de flesta jag känner har vanliga, lugna hästar tror inte det är jätte ovanligt.

Ja det kanske inte är spännande med motorsågar och dylikt.

Max otur att råka ut för sådant hela tiden så man måste lära sina hästar att sparka och slå.

Jag ska kanske vara glad att det är lugnt på den fronten. Var ju faktiskt en kille i stallet som blev beskjuten för några år sedan. Mindre kul...
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

jätteavundsjuk! är du nöjd med tränaren? Jag har hoppat lite på hemmaplan. Hoppat vattenmatta med vatten i och oxrar med ölbackar med plastblommor emellan. Hon bryr sig inte ett skvatt! Har dock inga höjder att tala om - har lite klen galopp ännu tycker jag men det tar sig....
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Trevliga diskussioner vi för här märker jag. Många som är på kimmis87 också verkar det som. Jag kan väl i alla fall försäkra er om att hon inte skulle göra vad som helst med sina hästar, som vissa får det att låta som. Jag har fått bilden av att hon bara gör saker som hon märker att hästen är redo för, och på ett kontrollerat sätt. Hon slänger ju inte direkt presseningar på hennes fölis eller åring, när det ger minst lika mycket träning att bara sätta på dem grimman eller så. Jag tror många mest sitter och misstolkar varandra, vilket är lite tråkigt.

KL*
Idag var det i alla fall dags för Kimbis andra hoppträning. Idag var hon betydligt coolare redan från början (kan bero på att det inte blåste storm idag), och det gjorde att hoppningen blev bättre. Jag har dock kommit på att hon inte gillar att hoppa i trav. Hon tar liksom inte några språng då, och då stannar hon rätt ofta. Men så fort vi kommer i galopp går det mycket bättre. Vi hoppar ju inte så högt än, men bra övningar för mig och Kimbi. Jag som inte ridit för tränare på 5 år behöver det verkligen känner jag : ). Tränaren verkar fortfarande tycka Kimbi är en fin och bra häst, så helt har vi inte lyckats skämma ut oss än.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

På den hästen var det urlätt. Han ville verkligen vara till lags. Jag började med att lägga till skänkeln långt bak, och talade om för honom att stå still. När han lyfte ena bakbenet så berömde jag jätte mkt. det utvecklade han genom att jag tog i lite mer med skänkeln, och när han väl hade dragit första sparken så tog det väl 5 min så kunde han det på komando och visste skillnaden mellan det komandot och andra komandon.

Men han var en MKT tacksam häst att träna, ska jag göra samma sak med Pselma så lär det ju ta ganska mkt längre tid. Stegringar är betydligt lättare, och mer användbara oxå för den delen. folk har en tendens att backa när en häst på 500 kg ställer sig upp, och då behöver ingen bli skadad i onödan heller. (inte för att någon blivit det, om vi nu bortser från hästen då)

Denna hästen kunde en hel del annat "bensprattel" och han var som sagt mkt tacksam att träna, och han tyckte det var jätte roligt att öva sånna här grejjer.

Man kan väl säga att jag har råkat ut för sånna här grejjer ca 7-10 ggr, så det är inte jätte många, och de flesta gångerna är det en markägare som blir fly förbannad för att man rider på "deras" grusväg, och helt enkelt blir upprörda. Några få gånger har det varit personer med förmodade psykiska problem (som tex gubben med gåstaven) som mer eller mindre anfallit.

Tilläggas kan att jag relativt ofta rider förbi ett behandlingshem för ungdommar, där har det varit en del hotfulla människor med.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jo det är diskussioner om att sätta FAST pressenningar

citat kimmis
ungefär som att fyra av nyårsraketer, sätta fast div presseningar på hästen osv osv.


Ang vilan så handlade det inte om tre veckor utan om 1,5 - 2 månader. Har man så stora problem med skador så man måste låta hästen vila så länge var 6e månad för att den ska hålla, ja, då bör man nog se över orsaken till problemet istället :D


Kimmis - vilken hemsk ridmiljö du har !! Fy katten!! :( :(

Marty - anledningen till att Kimmis många gånger få stå ut med påhopp är för att hennes sätt att utrycka sig låter som att hon bara flaxar runt o spänner fast saker o smäller smällare lite nu och då o utsätter hästarna för mer risker än nödvändigt . Vi ser ju bara vad hon skriver och det låter rätt extremt o inte så väl förberett som du påstår. Sen kan ju verkligheten se helt annorlunda ut men man blir ju tolkad enbart för de ord man skriver här :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

*skickar styrkekramar* Lät som två tuffa månader :(


Ja och även om man lyckas få en häst lugn o stabil så är det fortfarande en häst och man ska ha i åtanke att de kan reagera i princip hur som helst trots massa träning o därför heller inte utsätta dem för onödiga risker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Vad roligt att det går så bra för er! :) Låter som att han har väldigt bra koll på sin stora kropp ändå om han lyckas ta sig igenom serien så storstilat - härligt!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

jag missar uppenbarligen inlägg:confused:
Men vem har skrivit om att vila 1,5-2 mån var 6e månad?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag tror diskussionen drog igång då det var nån, Baddy tror jag, frågade hur länge hästarna skulle vila och att hon funderat på 1,5 månad fast än hästen haft lång sommarvila oxå (slutsats: vila 1,5 månad var sjätte månad :p )

Sen kom det inlägg om att vila för att förhindra skador av bla dig och Kimmis :)

Och sen var karusellen igång om diskussionerna kring vila för att läka ev skador oavsett längd på vilan skulle jag tro :D


(självklart vilar man om man ser att hästen inte mår bra men om allt är som det ska så ska det ju inte behöva flera månaders vila per år för att hålla, då bör man se över sitt upplägg för just den hästen)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

kl

Och min 05 rider jag bara dressyr/uteridning med just nu, hon har gått ca 100 dagar in i dräktigheten nu så jag känner inte att jag vill åka iväg på några träningar eller så heller med henne. Tänkte hålla igång henne så länge ridbanan är ok att rida på, blir antagligen åtminstone hela december, kanske ett par veckor i januari me, sen blir det långvila för henne :)

Har inte märkt någon skillnad i humöret på henne, men hon har redan börjat få lite rund mage.

Jag har ju ett sto till i stallet som behöver komma ut och tävlas lite, men det tråkiga är att jag inte vet om det är värt att ha tävlande och dräktiga hästar tillsammans, känns lite riskabelt. Jag vill inte dra hem någon smitta till ett dräktigt sto. Så därför har jag inte riktigt bestämt hur jag ska gå tillväga.... kanske hyr en box i ett annat stall.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Fast jag har aldrig sagt något som skulle ens kunna antyda att jag gör sånt varje dag och flänger runt!

Pselma har haft presseningar på sig en gång. Hon har hört smällare 2 ggr. Att ni tolkar det som att jag övar det varje dag är ju inte mitt fel. och det finns inget i mina inlägg som tyder på det heller.

Och dessutom ser jag inte felet oom jag nu skulle öva presseningar varje dag, vad spelar det för roll? är det nån skillnad på en pressening mot en sadel för hästen? förutom att sadeln spänns åt runt magen, och kan dessutom göra rejält ont för hästen. Och hur många har passande sadel när de lägger på sadeln för första gången?

Enda felet jag ser i det är att det är kanske ganska onödigt, men absolut inte skadligt för hästen. Och så länge det inte är skadligt för hästen så spelar det väl absolut ingen roll vad man gör med den, eller?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Fast jag har aldrig sagt något som skulle ens kunna antyda att jag gör sånt varje dag och flänger runt!

Pselma har haft presseningar på sig en gång. Hon har hört smällare 2 ggr. Att ni tolkar det som att jag övar det varje dag är ju inte mitt fel. och det finns inget i mina inlägg som tyder på det heller.

Och dessutom ser jag inte felet oom jag nu skulle öva presseningar varje dag, vad spelar det för roll? är det nån skillnad på en pressening mot en sadel för hästen? förutom att sadeln spänns åt runt magen, och kan dessutom göra rejält ont för hästen. Och hur många har passande sadel när de lägger på sadeln för första gången?

Enda felet jag ser i det är att det är kanske ganska onödigt, men absolut inte skadligt för hästen. Och så länge det inte är skadligt för hästen så spelar det väl absolut ingen roll vad man gör med den, eller?

Nu kommenterar jag lite, något jag undvikit hittills. Dina inlägg här ger mig en känsla av att du gör saker utan någon eftertanke. T e x den här hoppträningen som bara händer, på en häst som inte är förberedd för uppgiften. Eller galopperar 1.5 km på någon väg för att det regnar. Galopperar på stranden på en unghäst som är dräktig.

Jag undrar mest om du har någon plan med det du gör med din häst, för mycket verkar handla om att hon får ställa upp på dina infall, det som du känner för just för stunden. Nästan alla andra här planerar sin träning av hästen och försöker att balansera träning och vila.

Men på buke är man ju "vad man skriver", så det kanske är helt fel intryck jag fått. Man får nog ta allt som skrivs med en nypa salt här! Även detta!:p
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Vad då hoppträningen som bara händer? Vad menar du med det?
Menar du att det är fel att hoppträna? eller vad är det frågan om?
Varför skulle hon inte varit förberedd för uppgiften? Såg hon oförberedd ut på videon kanske?

Och varför skulle det vara fel att galoppera på en strand? Eller var det fel att jag red henne trots att hon var dräktig? eller vad?

Och varför skulle det vara fel att galoppera 700 meter som det var frågan om?

Tror ni att jag skriver här så fort jag har ridit? varje gång jag har ridit?


:crazy:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

kl

Och min 05 rider jag bara dressyr/uteridning med just nu, hon har gått ca 100 dagar in i dräktigheten nu så jag känner inte att jag vill åka iväg på några träningar eller så heller med henne. .

Kul att hon är dräktig, vad spännande! Vem är den lyckliga hingsten? När Brixie va dräktig grejade jag bara med henne hemma också och hade inga "resande" hästar i stallet.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

kl

Måste bara passa på att skryta lite mer över min bebis. Idag så tänkte jag bara skritta ut med henne, eftersom vi hopptränade igår, och fick för mig att ta med min B-ponny på släp. Det gjorde jag ofta förr med min ponny, men har aldrig provat det med Kimbi. Först var hon lite spänd över att grimskaftet slog emot henne på rumpan lite då och då men efter ett tag vande hon sig och skötte sig riktigt fint. Vi kunde t om trava en liten bit med B-ponnyn vid sidan. Kimbi fick dock trava rätt sakta (och skritta) för att ponnyn skulle hänga med : )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 805
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 033
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 045
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp