Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Ja jag är väldigt nöjd! Han ger bra instruktioner och övningar till oss trots att vi tränar med lite mer rutinerade hästar. Har väl hoppat 90 cm-1 meter nu ungefär. Han ser verkligen hästen för vad den är och igår t.ex så var anridningen till serien väldigt kort (rätt upp från C och ungefär mitt på volten stod första hindret) och jag sa att jag tyckte det var svårast med anridningen och att det var svårt att få honom rak. Han sa bara att anridningen var fullt förstålig att den va svår för den var rätt kort och att han vinglar lite över första och andra hindret var hans "rättighet" med sin ringa ålder. Han gav honom beröm och det kändes bra. Du får vara med någon gång! Det är bara att anmäla sig 1v i förväg via mail. 180:- tar han och 50:- för ridhuset.

Idag har jag inte ägnat mig åt något roligare än att pilla mugg :grin: I morgon blir det uteritt och på söndag en tur i ridhuset. Vilar lördag.

anni: Såg att lillan var lindad. Läste mig till att det inte var nått alvarligt. Däremot var det duktig av henne att acceptera lindorna!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

så gör jag med! Men jag har Dackes mamma på släp.. håller inte för ridning men hon följer gärna med ut på en lugn skritt tur i skogen, fast det brukar vara mamma häst som gärna vill gå om för hon tycker det är så kul!
Min reagerade aldrig på grimskaftet, eftersom han har haft ländtäcke och få på sig, och ibland så har det blåst upp på halva rumpan.

Ang disskutionen med kimmis87 så känner jag att jag inte orkar föra någon disskution. Jag kan bara hålla med det många andra skriver bla Annie.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Halv kl

Jag personligen tycker att det är rätt spännande att ingen kan säga vad jag gjort för fel.

Mer än att jag har hoppat (det gör väl alla här nästan?)
Ridit på en strand, som jag vet att många gör.
Och galopperat en kort sträcka.

Och när jag gör det så är det fel, men inte när nån annan gör det, VÄLDIGT spännande tycker jag.


Eller ska jag skriva i den här tråden varje gång jag har ridit för att inte bli hackad på? Eller varje gång jag har gjort nåt med hästarna, eller bara tittat till dem?

bara för att ni tycker det är bättre att inte utsätta hästarna för nåt innan den dagen ni möter det i skogen så betyder inte det att jag vill sitta där på hästen osäker på hur den kommer reagera.


Jag kan upplysa alla här om att jag skriver inget här om det inte händer nåt extra i min vardag med hästarna.
Ni har med andra ord inte den blekaste anning om hur tränad min häst är, eller vad vi gör i våran vardag.

Det enda ni vet är att hon är inte så mkt tränad nu som jag hade hoppats på, men ni har ingen anning om hur långt jag hade hoppats att hon skulle kommit nu.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Vi har påpekat samma saker allihopa - att saker o ting verkar "bara ske" utan åtanke (hoppsanhejsan vi galopperar 1,5 km på otränad häst, hoppsanhejsan vi hoppar studs första gången hästen ens ser ett hinder, hoppsanhejsan vi smäller smällare två gånger för miljöträning, hoppsanhejsan vi hoppar hinder o låter en plaststol stå mitt bland hindren )

men det är ditt sätt att skriva som gör att vi missuppfattar, det kan du ju inte se själv eftersom det är du som skriver och du vet vad du menar, men vi ser inte samma som du ser. Orkar inte kommentera mer då det drar ned stämningen i tråden *suck*
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Ja hon har inte ens försökt ta av sig den en enda gång :bow: Får dock bremsa lite för att tvätta såret o lägga om men det är ju förståeligt då det är obehagligt såklart ;)

Tips för muggbehandling: Ta rabarberblad, lägg på muggområdet, linda med bandage o låt sitta några dygn! Funkar HUR bra som helst! :bow: :)

Låter som att du träffat en väldigt bra tränare! Härligt! de växer inte på träd!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Hur ska jag då skriva för att det inte ska upplevas som "hejsanhoppsan"?!
Jag skriver ju för fan precis likadant som alla andra!!!

Hoppat hinder medans en platsstol stått vid hindret har jag vad jag vet inte gjort iaf.

Jag vet inte hur högt du har tävlat i hoppning, men min tränare har iaf tävlat 1,50, så jag tror att hon är fullt kababel att avgöra om min häst klarar av att hoppa studs eller inte. Och tycker du hon ser förvirrad ut på videon? tycker du det ser synd ut om henne?

Och NEJ jag har inte galopperat 1,5 km på en otränad häst! Det enda jag har skrivit är att hon är inte i sådan form som jag hade planerat, och den formen innebär att hon inom några månader skulle kunna trava och galoppera 5 MIL! Ni har ingen anning om hur långt jag har kommit i den träningen.

Konditonsmässigt är jag övertygad om att hon skulle klara den sträckan imorrn, utan minsta problem. Men benen behöver fortfarande med hållbarhetsträning.

Och sucka på du, tills jag får svar kommer jag fortsätta att fråga och vara jobbig i den här tråden.
Ska man ge mig skit så får man fan stå för den iaf.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Men nu räcker det väl? Uppenbarligen så ser "vi" och du på saker och ting med olika ögon. Vilken väg som är bäst är ju upp till var och en, de flesta i den här tråden utbildar ju dessutom hästar för de klassiska grenarna och kanske utbildar man en distanshäst helt annorlunda. Jag har inte tillräckligt med kunskap om din gren för att veta om man behöver träna hästen att sparka bakut på kommando eller "smäll"-träna den. Jag tycker dock att du många gånger håller dina diskussioner på väldigt låg nivå och kanske är det därför många reagerar, men å andra sidan vet vi heller inte hur gammal du är. Men som sagt är det texten vi tolkar så verkligheten kanske ser annorlunda ut. Hur högt man hoppar eller om man lärt sina hästar piaff, passage, sparka bakut, stegra osv. tycker jag är helt orelevant i en tråd som handlar om just unga hästar. Ibland känns det dock som om du hävdar dig genom att dra upp alla dina gamla meriter, i detta fall ser jag det som ointressant. Självklart är erfarenhet och kunskap viktigt, och ska vi börja dra upp gamla meriter så är jag övertygad om att flera här i tråden har mycket att berätta. Din häst verkar inte fara illa och ser mycket välvårdad ut på bilderna så det är nog ingen som tycker att du missköter din häst. Jag tror bara de flesta är nyfikna på varför och hur du tänker när du gör vissa saker. Jag tycker att hästar ska utsättas för så mycket som möjligt, speciellt när de är unga. Miljöträning är ju guld för en orutinerad häst. Men även för mig finns gränser och jag anser inte att t.ex. smällare är relevant för mig och min häst träning, men jag säger inte att det är fel för dig. Att ifrågasättas behöver väl dessutom inte alltid vara negativt då man själv får reflektera en extra gång.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

När du ex beskrev din galoppritt så lät det som att teknikprylarna var viktigare än hästens välmående, för du skrev att hon INTE var redo för detta.

Sen har du själv visat video där du hoppar Pselma med en plaststol mitt bland hindren så det är inget påhitt.

Ingen av oss som kommenterar svär eller är otrevliga, jag försökte bara påpeka att dina inlägg låter lite "Hoppsanhejsan" med alla smilsar o flirtguppar i situationer som en annan tar på blodigt allvar!

I övrigt håller jag med smulan. Bra skrivet!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Om folk undrar hur jag tänker så är det ju bara att fråga :idea:
Det brukar folk inte göra dock, och såvida jag inte förstår vad "problemet" är så kan jag inte förklara. Det tror jag faktiskt att du med förstår.

Vilka komandon jag lär mina hästar spelar väl igentligen ingen som helst roll i sammanhanget? eller? Hästen som kunde det var 12 år gammal när han lärde sig det, att lära en unghäst sånna saker vore väldigt dumt tror jag. Och jag har heller inte skrivit att jag kommer lära Pselma det.

Om jag håller i min häst och min sambo smäller smällare på dubbla säkerhetsavståndet från oss så ser inte jag hur det skulle kunna skada min häst. Enda gången vi varit nära är när det varit fontäner, och då har vi varit ganska nära och gått förbi helt enkelt.

Grejjen med distans är ju att man rider i helt främmande miljö, vad som helst kan hända på vägen, du kan möta vem som helst, och de du möter kan oxå ta sig till vad som helst. Det kan ju inte vara främmande för er att det faktiskt finns folk som kan ta sig till väldigt konstiga, och farliga saker?

Jag har nog aldrig dragit upp mina meriter i denna tråden, i så fall skulle ju nån här kunna rabbla dem? (och det tvivlar jag starkt på att ni kan!)



En anledning till att jag inte vågar prova om hästen är skottsäker den dagen vi hör ett skott i skogen kan ha med min sjukdom att göra, jag kanske helt enkelt inte klarar av att ta mig hem då.
Jag har med andra ord inte "råd" att helt plötsligt få reda på att hästen tydligen hade behövt miljötränas på en viss sak.


Min förra häst kunde en hel del annat "bensprattel" innan han kunde sparka bakut, så för oss handlade det bara om att ha kul och släppa loss. Bakutsparkarna har jag aldrig använt utanför en ridbana, förutom en gång när min dåvarande medryttare ville se det då hon inte lyckades, och hon lyckades aldrig göra dessa konster med hästen, det var bara hans o min busgrejj.

Så en sammanfattning: Är ni nyfikna på hur jag tänker, och varför jag gör saker, fråga direkt istället. Hitta inte på nån historia själva bara för att ni inte förstår. Jag accepterar att ni har andra träningssätt och andra mål än mig, ni borde göra det samma.

Mitt koncept är (nerkortat några tusen mil) att förbereda hästen ordenkligt för ALLT! allt som jag bara kan träna hästen under säkerhet, antingen hemma eller hos en tränare. Och allt som jag bara kan komma på, det är bara fantasin som sätter stopp.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

I så fall så minns du helt galet, något sådant har aldrig ägt rum.
Jag har bara haft en hopplektion med Pselma.


Ah så du menar att du stör dig på att jag försöker se det positiva i det negativa?

Jag har hela mitt liv varit EXTREMT negativ, ska jag återgå till det istället kanske? Jag kan göra det om du vill, det ni ser här är mer en bild av den jag försöker vara, men jag kan återgå till mitt rätta jag, och då kommer jag garanterat skriva allvarligt om allt och negativt om allt. För så har jag funkat, och gör delvis fortfarande.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Japp, men inga hinder, och anni pratade om hinder.
Stolar är det överallt på distanstävlingar, i pauserna så sitter ofta ryttare i en stol, men hästen framför sig i deras partytält.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

KL
Men alltså jisses vad folk är glada i att 'veta rätt' här!
Det finns ju faktiskt en anledning varför Kimmis miljötränar sin häst för sånna här saker, det är ju för att dom förekommer på tävlingsplatserna i den gren hon tävlar!

Sen om ni inte förstår det är ju en annan sak men då kankse man borde tagga ner lite o fundera på om det kan vara så att det finns massa fakta som ni som inte rider distans vet om?
Kimmis gör inget som skadar eler stressar hästarna, dom mår bra, etc. så vad är problemet? Att hon inte gör o tycker samma som er?

Jag har ingen -05a utan en -06a men det här var ju bara löjligt så var tvungen att säga nåt.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Fast det var väl i stort sett det som jag skrev också? Jag skrev att för mig och min häst träning så är det orelevant att träna på det vis som Kimmis gör men att jag inte heller säger att det är fel för just henne och hennes häst. Jag skrev även att jag själv inte vet tillräckligt mycket om distans för att uttala mig om vad som behövs för en distanshäst. Jag skrev även att hennes häst såg fin och välmående ut, så jag förstår inte varför du lägger dig i diskussionen? I mitt inlägg ville jag bara inflika att många nog är nyfikna till varför och hur Kimmis tänker när hon gör vissa saker. Det är väl därför forum finns? För att just diskutera och ifrågasätta olika tillvägagångssätt, eller?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

fast det var ju inte riktat till dig, det var knpplån "KL" skrivet.
Ditt inlägg var ju ett av dom mer normala o rimliga :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Nu blir jag lite nyfiken... finns det någon tråd här på Buke som handlar om distanshästar där man kan läsa vad andra och du gör med era hästar för att träna de inför distansritter?
Eftersom "vi andra" inte verkar hålla på med din gren så skulle det vara intressant.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Nej, var tolkar du att jag STÖR mig på dej?? :( Jag försökte bara förklara för dej hur JAG uppfattar dina texter, eftersom du efterfrågade detta, men du går bara i superförsvar :( Jag personligen upplever en människa som skriver " :D och ;) och :p" i samband med att man skriver att man galopperat 1,5 km på en häst som man vet eg inte klarar av det, rätt så oseriöst.

Jag hade fått en HELT annan uppfattning om du istället skrivit

"Usch, idag var jag tvunget till att galoppera på Pselma för det började spöregna och jag hade känslig elektronik med mig som jag inte ville förstöra :( Det blev en rätt lång sträcka och jag är orolig för hennes ben eftersom hon inte är så fullt igång, men hon ska få lite extra vila nu ett par dagar så kanske det går bra... :( "

Så är det lite över lag med dina inlägg, att du verkar ta så väldigt lätt på saker som "råkar" hända som för MIG är blodigt allvar (som jag skrev innan)

Jag ber om ursäkt att du missuppfattat mig, jag skrev bara o försökte förklara hur jag läser dina inlägg men då blev du arg istället :(
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Vad är skillnaden att rida över bommar eller skutta över samma bommar??
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

o jag höll med smulan så du kanske bör läsa vad smulan skrev en gång till? :) Jag tror mkt beror som sagt var på Kimmis sätt att skriva med en massa smilegubbar tillsammans med en text som beskriver något "allvarligt" gör att många tolkar det som att hon är hafsig o "inte bryr sig"
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

*kl*

Kan vi inte släppa snacket om Kimmis träna rätt/inte träna rätt? det ges en aning för stort utrymme till något som eg. inte alls är relevant för tråden. Jag är av samma uppfattning som ni flesta andra här, men ni/vi kommer nog inte så mycket längre...

Tillbaka till den trevliga stämningen! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 806
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 033
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 045
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp