Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Lite OT men...
Hallå! Är det er jag har sett??! Vad kul! (känner allt igen den där ridbanan).. Min storasyster bor liiite längre in på vägen; rött hus med litet stall+hage. Så jag har allt sett er när jag swischar förbi paddocken på väg till syrran ;) fin liten häst du har :)



uppdatering om min pålle då:
Flyttade henne i söndags till nya stallet och hon verkar gilla det.
Vi har fått till våra första "riktiga" mellantravssteg och det är jättekul, men samtidigt är vi i en svacka :(
Jag tror att hon så smått har börjat sätta vinterpälsen.... Hon blir riktigt jävlig i pälssättnings- och fällningstider, förra hösten (ungefär vid denna tiden med) och i våras var inte roliga. Så hon är allmänt tjafsig, blir arg och protesterar när man kommer åt henne.
Inte mycket att göra nåt åt, jag får jobba bäst det går och mest köra lösgörande arbete.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Har du provat att ge henne vanlig bakjäst? Den med levande bakterier i! Det ska tydligen kunna göra underverk med många hästar. Tänkte prova på min dam nästa år, har inte haft nåt direkt problem vid pälssättningen, verkar mer vara när hon fäller vinterpälsen.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Nej det har jag inte provat. Damen är ganska kräsen också så frågan är om hon äter det. Tex kan man inte lägga mineralerna på betforen när man gör iordning matburken utan man måste lägga det i lager -betfor, havre och mineraler högst upp för annars smakar betforen mineraler och då äter hon inget alls av maten :rofl::devil:
Men jag skulle kunna testa och se, för det är rätt jobbigt att rida på nån som går med handbromsen dragen och dessutom skitförbannad för att hon är öm i huden.
Får väl kanske även lägga om träningen med henne så att det inte blir någon sommarsemester utan hon får vila ett tag på hösten och våren istället.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag gillar att det är billigt att prova :D
Man behöver inte köpa 25 kilo och sen kasta massor om hästen inte äter det, utan istället köper man kanske 2 paket och äter hästen det så köper man helt enkelt mer!

Funkar inte det så finns det ju en hel del annat att prova, problemet är ju tyvärr inte direkt ovanligt :cool:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Lite OT men...
Hallå! Är det er jag har sett??! Vad kul! (känner allt igen den där ridbanan).. Min storasyster bor liiite längre in på vägen; rött hus med litet stall+hage. Så jag har allt sett er när jag swischar förbi paddocken på väg till syrran ;) fin liten häst du har :)

Aha, vad kul:-) Men då får du allt stanna och säga hej nästa gång du far förbi ;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

precis :)
Fick lite grejer i våras av en osteopat som hon äter; först mineraler/örtblandning -B.Ursonne (från Dr. Schaettes.. -hon har även lite sköra och liksom torra hovar) Och sen en liten burk med nåt som hon bara skulle äta precis i pälssättning/fällning -tyvärr vet jag inte vad det heter för det står bara H på burken.
Vi hade en ponny för ett par år sedan som också hade det jobbigt med pälsen, han fick en b-vitaminspruta vår och höst och höll sig nöjd och glad med det. Får se vad jag ska hitta på men nåt får göras :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

javisst :) har sett er flera gånger så det blir säkert fler.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

*kl*

Smiter bara in en snabbis nu för att berätta att jag och Ove har kvalat till Breeders idag! :D
Fick till ett jättefint program utan missar. Är så otroligt glad! Skåne...Här kommer vi! :D

Kram på er!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

*kl*

Smiter bara in en snabbis nu för att berätta att jag och Ove har kvalat till Breeders idag! :D
Fick till ett jättefint program utan missar. Är så otroligt glad! Skåne...Här kommer vi! :D

Kram på er!

Grattis!!! =D Nu ser ni till att göra ett minst lika fint program nere i Skåne! ;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Japp! Det skulle vara drömmen att göra ett så här fint program igen! :D Speciellt där nere!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Grattis vad roligt! Då ses vi kanske där!;)

KL
Här laddas det inför helgens fälttävlans final! Hästen har tagit det lite lugnt förra veckan med vila, skogen och lite jogging. Idag ska jag jogga igenom henne lite sen blir det dressyrträning imorgon, vila på onsdag, dressyr på torsdag samt resa till Växjö. På fredagen fortsätter vi ner till Flyinge och joggar lite där så att hon får se banorna.

Vi har valt att lägga fokus på att jogga/dressyra för att verkligen försöka få fram den där avslappnade lösgjorda hästen. Hon har ju så otroligt mycket energi så det gäller att få henne att lägga den på rätt saker! Nu måste hon ju vara lite lugn på lördag förmiddag så att vi kan visa lite gång;) Är hon för laddad blir det bara spring och bus... Sen tror jag det är bra att hon får "slippa" hoppningen lite så här innan.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

anni0001: Tack så mycket! :D Tredje gången gillt. :D

elinlowenberg: Tackar, ja det hoppas jag! Lycka till nu! Min tränare brukar alltid säga "Rid som du gör när du rider som bäst..." Plättlätt va? ;)

katarina_dacke: Tack och Ja, det ska vi verkligen försöka att göra. :) :bump:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

KL

Nu är Pselma anmäld till sin första riktiga "tävling".
Man får ju inte tävla på riktigt förens de är 6 år, men det är ju precis likadant som en tävling förutom att man inte får rida för fort och inte får någon placering.

Sträckan är 5 mil och vi har 6 timmar på oss, jag har tänkt att använda ganska mkt av tiden iomed att det är första gången hon går så långt!

Det är en liten chansning igentligen, men det vore väldigt skönt att ha en CR avklarad inför nästa säsong. Det blir mkt lättare att hinna med att kvala till prestationsbedömningen för unghästar i distans. Man måste nämligen rida 1 50 km CR sedan 1 50 km tävling, och sedan 1 80 km tävling... och ska jag göra det på en säsong innan sista tävlingen som blir yttligare 1 80 km tävling så blir det tajt, och om minsta grejj krånglar så hinner vi inte.

Vi får se hur det går, är banan för kuperad kommer jag ta ut henne i första grind, men vi har väldigt gått om tid på oss så det ska inte vara nåt problem! Men det är ju alltid lite nervöst sådär första tävlingen!
Man rider ju aldrig den sträckan hemma så det är svårt att veta om de verkligen orkar tycker jag. Och hemma så skrittar man ju både här o där för att inte göra sig ovän med folk...

Så nu ska vi bara slå på nya skor, det var 3 veckor sen men de slits väldigt fort när man tränar distans och jag tvivlar starkt på att de skulle hålla för en tävling!

Oh ja just det, tävlingen går den 18 e september! Så det är banne mig inte långt kvar nu!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Vad spännande! Jag kan verkligen iiiiiingenting om distans så det blir roligt att följa er!

Du skulle nästan bo hemma hos oss :) Vi har stockholms största nationalpark att rida i så där kan du rida ut och aldrig komma hem om du inte vill ;)

Känner igen det där med slita skor.. vi skor var 4e vecka för att han sliter så mycket på skorna... och vi tränar inte distans! Där får man för att man skaffa en stor och tung häst :grin:


Lycka till iaf på tävlingen :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

kl

I helgen va vi på vår första Clear round dressyr!
Wille skötte sig jätte bra och var jätte snäll så jag är jätte nöjd med honom!

Tyvärr blev det inga bilder..
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Har du några frågor så är det bara att du frågar! Jag svarar gärna på allt som jag kan svara på!

Jo det där med skor är ett evigt problem!! Min förra valack fick jag byta skor på varannan vecka, det är så att jag funderar på om man inte skulle lära sig att slå på skor själv... kan ju inte vara så svårt :angel:

Jag tänker inte svara på ditt "Lycka till" för det betyder otur, så du vet att det inte är för att jag är ohyffsad :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Nu blir det en till ras fråga men jag vill ha lite tips om raser som jag kan läsa på om och lära mig mera om bara! Så kommer inte skaffa...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 878
Senast: linnsan
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 274
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 216
Senast: mackan
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 298
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp