Bukefalos 28 år!

Hur gör du?

gyllebo

Trådstartare
Ska jag bli arg på min häst eller bara försöka lugna henne när jag hämtar in henne sist från hagen och hon nästan springer ner mig och gnäggar hysteriskt? Har fått båda råden. Hon har börjat med detta nyligen, har tidigare kunnat stå själv.
 
Sv: Hur gör du?

Hur menar du?

Om jag förstår situationen tycker jag du ska vara snäll, och lugn men samtidigt bestämd. Människor ska man inte springa över:smirk:
 
Sv: Hur gör du?

Min har börjat likadant. Speciellt om det är mörkt och blåsigt ute = lääääskigt...

Grejen är att jag inte KAN vara bara "lugn och snäll" i det fallet, eftersom han är stark som en björn och nästna sprungit över mig så jag var på väg att tappa honom. Han leds helt enkelt med kedja under hakan in från hagen, så jag kan ta tag ordentligt om det skulle behövas.
Sedan får han ju beröm och lugna snälla ord hela tiden när han gör rätt... Så, en kombination av båda, skulle jag vilja säga!
 
Sv: Hur gör du?

Aldrig arg. Det skrämmer bara hästen eller så uppfattas du som en obalanserad och dålig ledare.

Däremot kan man vara bestämd och hård ändå, men ingen aggression.

"Lugn och snäll" tror jag heller inte funkar då hästen är lite panikig...
 
Sv: Hur gör du?

Tack! för goda råd. Varför är våra islandshästar ofta rädda när det blåser eller mörkt ute, själv tycker jag om lite busväder.
 
Sv: Hur gör du?

När det blåser har hästarna svårare att höra "misstänkta" ljud och då måste man vara mer vaksam. Samma sak med mörker, antar jag, plus att rovdjur är mer aktiva då. Vem vet vilka hemska lejon o annat som dväljs bland träden? ;)
 
Sv: Hur gör du?

Jag tycker helt enkelt det låter som en ledar frågar. Har hästen respekt nog?

Ingen häst ska någonsin våga springa rakt emot/över en människa.

Hästn ska vara så förstående att när matte/husse inte är i hagen så är det lugn och ro som gäller, semester. När sedan någon kommer ut i hagen gäller det att vakna till liv, du är det bara att lyssna!
 
Sv: Hur gör du?

Tycker du att ilska inger, trygghet och respekt hos din häst, ska du givetvis bli arg, springa hotfullt emot och gorma. Då kommer den säkert fortsättningsvis med glädje möta dig i hagen.

Men själv, tar jag in de andra hästarna, eftersom de inte är mina och att de också blir väldigt skärrade om de blir sist. Sen går jag ut till hagen, pratar lugnande, stirrar inte på hästen utan kopplar av grinden, fortsätter kuttra, trär på grimman, stryker över halsen och går sen lugnt och sansat mot stallet.
 
Sv: Hur gör du?

Jag tycker att du ska börja träna henne under andra förutsättningar. Att träna en häst som är uppe i den stressnivån brukar inte fungera särskilt bra. Om du tränar olika ledövningar och visar henne att hon ska gå vid din sida eller bakom dig eller var du nu vill ha henne, i lugna situationer och sedan ökar svårigheterna efter hand så är förutsättningarna att lyckas mycket bättre.
En fråga jag ställer mig är varför hon ska gå in sist?

Annika
 
Sv: Hur gör du?

Du måste vara lugn själv! Se till att inte skrika åt hästen utan med lågt tonläge säga åt hästen att vara lugn. Skulle hästen rassla iväg så får man ryta ett skarpt och rejält NEJ och sen gå tillbaka till lugn och dov röst.
Det finns ingen häst som skulle få för sig att springa över mig ALDRIG! Det finns dom som provat men inte mer än en gång.
 
Sv: Hur gör du?

Enkelt!
Ta in den mest galna hästen först!!! Så slipper man problemet!

jo,men samtidigt ska du kunna dominera hästen på ett bra sätt och ha ledarskap över den,man kan lixom inte bara *huu nu är problemet löst!*utan vill de ha en snäll och lydig häst kanske man moste lägga ner litet tid!så var de med min!:) enade inget dumt med detta!//becca
 
Sv: Hur gör du?

Jag tycker att du ska börja träna henne under andra förutsättningar. Att träna en häst som är uppe i den stressnivån brukar inte fungera särskilt bra. Om du tränar olika ledövningar och visar henne att hon ska gå vid din sida eller bakom dig eller var du nu vill ha henne, i lugna situationer och sedan ökar svårigheterna efter hand så är förutsättningarna att lyckas mycket bättre.


Precis vad jag menar. Allt grundarbete med hästarna består mest i det dagliga hanterandet. Vinn förtrående och respekt i allt ni gör!
 
Sv: Hur gör du?

Jag har en lika dan häst som TS pratar om, jag har otroligt bra uppfostring och bra pejl på min häst. Men jag sätter mig inte i situationer som gör hästen upprörd, eller kan vara en fara för mig för att träna hästen....
Jag skulle inte vilja att någon j-vel satte en spindel i mitt knä för att jag ska sluta vara rädd för spindlar. tror inte att hästen vill sättas i den situationen heller.
Självklart kan man träna på bra ledarskap o.s.v. (fast min personliga mening med horsemanship är hmm skit - tycker sunt förnuft är bättre!) men man ska inte sätta hästen i obehagliga situationer, man bör gå runt dem för att få en bra harmoni och "ledarskap"
Jag skulle mycket hellre gå efter den människan som går runt spindlarna eller plockar bort dem innan, än den som tvingar kvar mig hos spindlarna själv...
Det är min mening!
Ta in hästen först!!!
 
Sv: Hur gör du?

Krångla inte til saker och ting. Att hästen springer fram till dig och gnäggar är inget att bry sig om. SÅ länge den inte försöker springa över folk. Då ska den ha en åthutning och det ordentligt.

Hämta bara hästen som vanligt. Den ska gå lugnt och fint. Annars säg ifrån.
Så länge hästen inte går på sin plats är allt frid och fröjd.

Lycka till.
 
Sv: Hur gör du?

Knappast väluppfostrad om den inte går hantera utan mankeman när den ska hämtas från hagen.

En uppfostrad häst kan vara själv utan att hoppa ur skorna.
 
Sv: Hur gör du?

Krångla inte til saker och ting. Att hästen springer fram till dig och gnäggar är inget att bry sig om. SÅ länge den inte försöker springa över folk. Då ska den ha en åthutning och det ordentligt.

Hämta bara hästen som vanligt. Den ska gå lugnt och fint. Annars säg ifrån.
Så länge hästen inte går på sin plats är allt frid och fröjd.

Lycka till.

Tack! Grejen med dom flesta är just att dom är för mesiga med sina hästar, de tycker att man ska vara snäll och får då en snäll häst tillbaka. Nu menar jag inte att man ska vara dum emot sin häst men den måste klart visa respekt för en. Man ska vara konseksens och tala om vart hästen har sin plats i flocken. Annars blir dom snabbt farliga djur som är svåra att hantera!
 
Sv: Hur gör du?

Jag tar in henne först när det går. Vi har två islandshästar. I förra stallet (vi flytade för en månad sen) stod hon kvar sist och det var aldrig några problem. I det nya stallet finns det bara fyra hästar (med våra) här ingår in och ut släpp och lantbrukaren vi hyr av är stor och stark och tar båda våra på samma gång, våra hästar går tillsammans och de två andra bredvid i en annan hage. Ledarskapet fungerar utmärkt annars och jag förstår att hon inte vill bli sist och ensam. Det är kanske övergående.
 
Sv: Hur gör du?

Jag har en lika dan häst som TS pratar om, jag har otroligt bra uppfostring och bra pejl på min häst. Men jag sätter mig inte i situationer som gör hästen upprörd, eller kan vara en fara för mig för att träna hästen....
Jag skulle inte vilja att någon j-vel satte en spindel i mitt knä för att jag ska sluta vara rädd för spindlar. tror inte att hästen vill sättas i den situationen heller.
Självklart kan man träna på bra ledarskap o.s.v. (fast min personliga mening med horsemanship är hmm skit - tycker sunt förnuft är bättre!) men man ska inte sätta hästen i obehagliga situationer, man bör gå runt dem för att få en bra harmoni och "ledarskap"
Jag skulle mycket hellre gå efter den människan som går runt spindlarna eller plockar bort dem innan, än den som tvingar kvar mig hos spindlarna själv...
Det är min mening!
Ta in hästen först!!!


Några tankar o funderingar...

Det känns inte som att man löser problemet genom att ta in en stirrig häst först (beror lite på VARFÖR den beter sig så, se nedan), snarare att man befäster ett beteende och att man man skjuter problemet framför sig. Sedan kan det ju stämma att rätta tillfället inte nödvändigtvis är just i den jobbigaste situationen, utan att man på andra sätt vid andra tillfällen får jobba med problemet o kanske stärka sin roll som ledare o visa att hästen kan känna trygghet.

Jag ser skillnad på att vara arg och vara bestämd. Att börja skrika och vifta mm fungerar sällan bra, men ett bestämt NEJ och att vara konsekvent när det behövs, ger trygghet och förtroende.

Hurvida man ska vara bestämd med ett NEJ eller lugnande med ord och klappar tycker jag beror på anledningen till att hästen beter sig som den gör - är den verkligen rädd eller är det någon idé den har fått och mest fjantar sig. Att läsa hästen kanske inte alltid är enkelt..
 
Sv: Hur gör du?

Jag tar in henne först när det går. Vi har två islandshästar. I förra stallet (vi flytade för en månad sen) stod hon kvar sist och det var aldrig några problem. I det nya stallet finns det bara fyra hästar (med våra) här ingår in och ut släpp och lantbrukaren vi hyr av är stor och stark och tar båda våra på samma gång, våra hästar går tillsammans och de två andra bredvid i en annan hage. Ledarskapet fungerar utmärkt annars och jag förstår att hon inte vill bli sist och ensam. Det är kanske övergående.

En bra grej är ju i annat fall att försöka som bonden, ta dom båda samtidigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 876
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp