Bukefalos 28 år!

Hur gör du?

Sv: Hur gör du?

Om en häst blir rädd, får panik eller bara försöker flytta mig försöker jag alltid behålla lugnet i mig själv. Jag måste alltid vara lugn och trygg i mig själv om hästen inte är det! :)

Så om hästen försöker flytta mig, flyttar jag istället lugnt och med mjuka rörelser hästen. Jag flyttar den oftast i en cirkel runt mig och ser till att den hela tiden rör sig. När hästen sedan har koncentrationen på mig och struntar i det läskiga ber jag den att stanna.

Det jag lärt mig av min häst (arabsto med dåligt självförtroende) är att jag hela tiden måste behålla säkerheten i mig själv. Även om jag är osäker måste jag lära mig att inte vara det, för att hon ska kunna lita på mig. Jag går med bestämda mjuka steg, inte smyger mig fram och heller inte stressande. Jag gör alla rörelser tydligt men mjukt och ser till att jag hela tiden flyttar henne så länge som hon inte har sin uppmärksamhet riktad mot mig.

När hon märker att jag dominerar henne och att jag har kontrollen över situationen och inte är rädd blir hon också trygg och lugn :)
 
Sv: Hur gör du?

Jag tycker som älgen, krångla inte till det.

Det går inte att träna hästen i sådana situationer, det ska göras innan. Hästen ska aldrig någonsin ens tänka tanken att springa över dig, oavsett hur skrämd, stressad osv den är. Jag har också en häst som inte kan vara själv, än så länge, och hon blir hysterisk när jag tar in andra hästen först. Springer, sparkar bakut, gnäggar, osv. Jag kan fortfarande leda in henne med ett balsnöre eller ett rep runt halsen. Så länge hon är på sin plats är jag nöjd.
 
Sv: Hur gör du?

Har ett sto som blir hysterisk när någon annan häst lämnar henne. Men när jag går till henne så blir hon lugn.
Har haft henne uppstallad där det fanns människor som blev rädda när hon blev rädd och resultatet blev bara att min häst blev ännu räddare om någon blev arg på henne.

Jag tycker du ska nonchalera din häst, låt dig inte påverkas av att hon är uppstressad. Visa henne att det inte är farligt genom att själv vara lugn och sansad.
Om du istället för att gå direkt in i stallet tar en promenad bort från stallet fortsätter hon vara hysterisk då?

/M
 
Sv: Hur gör du?

Jag har en lika dan häst som TS pratar om, jag har otroligt bra uppfostring och bra pejl på min häst. Men jag sätter mig inte i situationer som gör hästen upprörd, eller kan vara en fara för mig för att träna hästen....
Jag skulle inte vilja att någon j-vel satte en spindel i mitt knä för att jag ska sluta vara rädd för spindlar. tror inte att hästen vill sättas i den situationen heller.
Självklart kan man träna på bra ledarskap o.s.v. (fast min personliga mening med horsemanship är hmm skit - tycker sunt förnuft är bättre!) men man ska inte sätta hästen i obehagliga situationer, man bör gå runt dem för att få en bra harmoni och "ledarskap"
Jag skulle mycket hellre gå efter den människan som går runt spindlarna eller plockar bort dem innan, än den som tvingar kvar mig hos spindlarna själv...
Det är min mening!
Ta in hästen först!!!

Så om hästen är rädd för hovslagaren låter man bli att sko den? Om den är rädd för transporten transporterar man den aldrig och ifall den är rädd för sadeln kan man aldrig rida den?
 
Sv: Hur gör du?

Jag tycker som älgen, krångla inte till det.

Det går inte att träna hästen i sådana situationer, det ska göras innan. Hästen ska aldrig någonsin ens tänka tanken att springa över dig, oavsett hur skrämd, stressad osv den är. Jag har också en häst som inte kan vara själv, än så länge, och hon blir hysterisk när jag tar in andra hästen först. Springer, sparkar bakut, gnäggar, osv. Jag kan fortfarande leda in henne med ett balsnöre eller ett rep runt halsen. Så länge hon är på sin plats är jag nöjd.

Håller med! När hästen är i det sinnestillståndet (stressad, stirrig, nervös) kan man inte lära den ett skit! En häst måste vara avslappnad och lyssna på en för att lära sig :) (har också en nervöst lagd pålle :angel: ) Det man däremot kan göra är att få hästen att slappna av och lita på sin människa. Först därefter kan man börja lära den lite saker, till exempel något så grundläggande att man aldrig springer på en människa :)
 
Sv: Hur gör du?

Så om hästen är rädd för hovslagaren låter man bli att sko den? Om den är rädd för transporten transporterar man den aldrig och ifall den är rädd för sadeln kan man aldrig rida den?

Jag kan inte riktigt se parallellen med en häst som är rädd för att bli lämnad ensam och en häst som måste skos. Vad har det med varandra att göra?
 
Sv: Hur gör du?

Jag tar ibland in båda pållarna och ibland en och en. Hur jag än gör så stannar jag alltid i hagen när jag öppnat grinden så att de förstår att det inte är något startskott som gått av bara för att jag öppnat. Sen går jag lugnt vidare. I början stannade jag nästan hela tiden så fort hästen försökte köra om mig bara för att visa att det var jag som bestämde takten. De fattade vinken och nu funkar det jättebra.
 
Sv: Hur gör du?

Så om hästen är rädd för hovslagaren låter man bli att sko den? Om den är rädd för transporten transporterar man den aldrig och ifall den är rädd för sadeln kan man aldrig rida den?

Fast det är väl inte riktigt jämförbart?
Tycker att det är ganska dumt att stressa upp hästen. Är bättre att hålla den lugn och sansad. Skulle aldrig ta in en häst som är rädd för att vara ute själv sist. Hon skulle springa igenom staketet då, och då skulle jag ha en skadad häst istället. Menmen antar att vi alla gör på olika sätt. Bara en tanke.
 
Sv: Hur gör du?

QUOTE=älgen;9975524]Hur ska hästen då någonsin kunna vänjas om den aldrig utsätts??[/QUOTE]

:bow:Livet är hårt även för hästar ibland.
 
Sv: Hur gör du?

Tja, jag anser ju iof att hästen stirrar upp sig SJÄLV.....

På vilket sätt tänkte du att man skulle träna utan att träna?
 
Sv: Hur gör du?

Tja, jag anser ju iof att hästen stirrar upp sig SJÄLV.....

På vilket sätt tänkte du att man skulle träna utan att träna?

Vadå träna utan att träna, vet inte om jag skrev det?

Man kan ju släppa ut hästen först och sedan vänta ett tag med att släppa de andra. Nu vet jag ju inte det exakta problemet. Men man kan träna på att ha den ensam i stallet, i skogen, på ridbanan osv. Man kan också ta in alla andra, låta den vara ensam ett tag och sedan släppa ut dem igen (kanske ingen bra ide?) Men man behöver inte nödvändigtvis provocera fram en onödigt jobbig situation bara för att man ska. Vad spelar det för roll vilken häst som går in sist? Bara hästen går att ha ensam i andra situationer så hade inte jag brytt mig. jag kan faktiskt inte komma på en enda gång när det skulle vara viktigt. Men jag har kanske dålig fantasi.
 
Sv: Hur gör du?

Ja, du får nog fantisera lite.....

Ponera att en häst av någon anledning inte kan var kvar i ahegen. Kanske tom rymmer. Då är dte bra om den kvarvarande hästen åtminstonde har så pass vett att den stannar innanför stängslet.

Sedan anser jag att det är grundläggande uppfostran av häst. Det SKA gå lämna dem ensamma en stund. Både i stall och hage UTAN att de tappar besinningen för det.
Det SKA även gå att rida ut eller på annat sätt jobba med en häst själv.
 
Sv: Hur gör du?

Sedan anser jag att det är grundläggande uppfostran av häst. Det SKA gå lämna dem ensamma en stund. Både i stall och hage UTAN att de tappar besinningen för det.
Det SKA även gå att rida ut eller på annat sätt jobba med en häst själv.

Har jag påstått något annat? Det är för mig självklart att det ska gå att ha hästen ensam. Jag hanterar nästan alltid min häst ensam i alla fall under vintern, både i stallet och ute i skogen. Om det sedan är viktigt för dig att kunna ta in din häst sist så är det bra om du tränar på det. För mig är det inte det. Jag bryr mig inte i vilken ordning de kommer in. Nu släpper jag in dem så jag har inte det problemet. Jag tänker inte ändra på det heller. Det passar mig utmärkt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 872
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp