Bukefalos 28 år!

Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

L

Loveme2

Jag vet, jag har ingen erfarenhet av att äga häst. Jag har bara lusläst i hästböcker om allt som behöver göras. Men nu till saken.

I en bok såg jag ett "grundschema" om vilka tider man gör det osv. Man ser ju till hästen vart tredje timme ungefär!:eek: Hur går det ihop? Många trådar på buke handlar kanske om shopping. Men ni kan ju inte ha tid till sånt! Vad lever ni på? Äter ni gräs? :devil:*överdriver*

Går ni någonsin och shoppar i 3-4 timmar på stan?
Jag vet att jag frågar mycket men jag vill verkligen veta!:angel:
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Hi, hi, ursäkta att jag fnissar lite men du är bara för söööt... :)

Vi som har jobb, familj, hus och andra intressen än hästar hinner också med både vår häst och att shoppa (nåja, jag har varken tid eller lust att shoppa 3-4 timmar på raken regelbundet...).

Man får kompromissa lite och hitta lösningar som passar ens liv.

Själv har jag hästen i ett kollektivstall där jag i normala fall mockar åt min egen häst varje dag samt tar hand om alla hästar i stallet 3-4 pass i veckan. På så sätt behöver inte ALLA åka till sin häst för utsläpp, lunch, insläpp och kvällsmatning. Vi delar på det helt enkelt.

Ett annat sätt, ifall man har flera hästar och har dem hemma och är ensam om dem, är att ha dem på lösdrift med fri tillgång på mat, då kan man ta hand om dem när det passar under dagen och kanske ge kraftfoder och kolla att allt är bra morgon och kväll. Eller så kan man ha dem på stall men ha rundbal i hagen så att man slipper åka hem och ge lunch.

Du behöver ju inte roa din häst hela dagarna, får den gå i hage med andra hästar så gillar den nog det bättre än att du försöka hålla den sällskap hela dagen... ;)

/Camilla
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Jag bor under samma tak som hästen. Och hela mitt liv styrs av hästen. Men jag är inte med henne hela tiden. Det finns ju en vägg mellan min bostad och stallet och jag jobbar..... :eek:
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Det kan ju vara lite jobbigt på nätterna när klockan ringer var tredje timme men vad gör man inte för sin älskade häst?? :love::angel:

Vad är det du läst att man gör med sin häst just var tredje timme?
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Nja, riktigt så är det ju inte.
Du får säkert fler exempel men jag har gjort ett överslag hur det sett ut på dom ställen jag stått, snittet blev ungefär så här:

kl aktivitet
6-7 Frukostfodra
7-9 Utsläpp
12-14 Lunch ute (på vintern)
16-18 Insläpp + middag
18-21 Kvällsfodra stallet släcks

I dom flesta stall så delar man på sysslorna så Mia fodrar, Lisa släpper ut, jag tar in osv. Sen bytar man pass till nästa dag.
Oftast mockar och rider man i samband med att man har sin dagssyssla så då kan det bli tre timmar i stallet men om man bara ska göra i ordning till sin häst så kan det gå på en halvtimme.

Sen finns det stall där stallägaren sköter alla sysslor och du bara sköter din egen häst.
Du kan också stalla upp med full service och bara åka dit och rida när det passar men det kostar en hel del!
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

omg tänk om det var så! Loveme2 jag tror inte det är någon hästägare som tittar till sin häst var 3tim (nej det går inte), kanske möjligtvis 3gånger dagligen i så fall =)
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Jag ligger nog på ett snitt på 4-10 gånger om dagen. Beroende på hur jag jobbar.
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Okej tack ^^

Jag var nog inte riktigt tydlig vad jag läst. Jag mena att man måste gå upp 7 på morgonen varje dag och gå och lägga sig runt 22. Och under dagen måste hästen ses till vart tredje timme. :angel:
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

När jag hade min häst inhyrd var jag i stallet en gång om dagen. De som ägde stallet skötte morgonfodring, insläpp och kvällsfodringar. Jag brukade släppa ut, och i samband med det red jag.

Nu när jag har eget stall, lägger jag betydligt mer tid i stallet. Jag gör allt själv, men arbetar på dagarna och då åker jag inte hem. På morgonen lägger jag ut så mycket mat att det räcker tills jag kommer hem runt 5. Sen är jag i stallet minst ett par gånger på kvällen. När jag släppern in/fodrar och senare för kvällsfodring.

De dagar jag är ledig lägger jag mer tid i stallet.
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Okej tack ^^

Jag var nog inte riktigt tydlig vad jag läst. Jag mena att man måste gå upp 7 på morgonen varje dag och gå och lägga sig runt 22. Och under dagen måste hästen ses till vart tredje timme. :angel:

Inte om man har hästen inackorderad hos nån. Jag har ända sen jag köpte min häst haft henne uppstallad i inackorderingsstall. Har åkt dit en gång/dag. Ett av stallen vi stod i var bara 3 min med bil hemifrån, så då kunde det hända att jag åkte dit oftare för att hjälpa till med insläpp och så.
Men annars så kommer jag en gång varje dag bara och visiterar hästen, rider, ger kraftfoder eller vad man nu ska göra. Nu är hon på lösdrift så jag mockar inte.
Eventuell grovfoder-utfodring tar stallägarna hand om. I vissa stall har man lite gemensamma sysslor också, som insläpp och fodring en gång i veckan t ex.
Sen kan man ju ha hästen i ett stall som sköter allt och man behöver bara rida, fast det hade jag velat personligen.
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Jag mena att man måste gå upp 7 på morgonen varje dag och gå och lägga sig runt 22. Och under dagen måste hästen ses till vart tredje timme. :angel:


Jag går upp klockan 7 och jag går och lägger mej klockan 22. När jag är ledig är jag hemma för det mesta, så visst - jag tittar nog till hästarna var tredje timma eller så.:p

Immer
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Njae, jag håller nog inte med dig :D

Iof, visst finns de hästägare som bara har hästarna att tänka på och de lever verkligen i stallet. Vi vanliga människor som har andra jobb utöver hästarna, familj, ett hem att sköta osv. får lov att kompromissa.
För tillfället har jag ingen häst hemma men när jag väl har det ser jag till honom på morgonen när jag fodrar och släpper ut honom, så även till lunch om jag inte arbetar. Arbetar jag kommer inack. och lunchar = ser till hästarna samtidigt. När jag kommer hem ska jag rida, göra klart allt jag inte hann klart på morgonen osv.
Sen gallskriker mannen där inne och är hungrig, ibland även hans son så då får jag avbryta och återkomma senare ;)

Visst lägger vi mycket tid i stallet men var annan-var tredje timme är lite väl som sagt när man har allt annat också :)
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Jag kommer att vara inackorderad i stall med fullskötsel så jag kommer att som så många andra med samma situation som mig att vara i stallet 1 gång dagligen ! :)
 
Sv: Hur gör ni?! Är ni med hästen HELA tiden?

Jag åker till min häst 1 gång om dygnet. Min stallkamrat 1 gång om dygnet. Vi tuas om att åka dit morron o kväll. Övervakning få de genom grann gårdarna. De har stenhård koll på våra älsklingar.

Vi har fri tillgång med mat åt dem. Min har vattenbalja som inte fyser. Den andra tjejens hästar ser vi till att de dricker då vi är där. (då det är risk för att det fryser. Alltså att de får chansen o vet att det finns vatten då vi är där). Så går de aldrig in. De har ligghallar som de kan sova i om det är oväder.

Finns inte en chans på jorden att jag hinner med mer. Jag rider i samband med att jag är där på morron eller kväll. Har man jobbat 10 timmar så vill man vara hemma lite.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 681
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 375
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 613
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp