Bukefalos 28 år!

Hur gör ni när det regnar...?

Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Numera så går jag in och lägger mig i soffan. Jag är för gammal för att plåga livet ur mig. :)
Jag rider för att det är kul att utbilda hästarna och mig själv, men inte till vilket pris som helst. Vi hinner nog det vi ska i alla fall.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag tar på mig mitt suraste ansikte och tvingar fram så mycket optimism jag bara kan skrapa fram och sen ger jag mig ut i skogen och undviker banan. Avskyr regn, särskilt denna vinters typ av regn där det strilat ner i något konstigt finfördelat regn som hittar sin väg in i alla öppningar. Som tur är har jag inte långt till ridhus :)
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Om det regnar eller snöar brukar jag skippa att rida och hitta på något annat kanske bara promenera eller nått :D om det däremot blåser orkan vindar och är snökaos låter ja hästen få en vilodag, känns ju inte så klul för hästen ens att vara ute i orkan :P
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Har jag planerat in att rida så gör jag det oavsett väder o vind. Har inte tillgång till ridhus eller ridbana.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

jag rider ändå...min häst e aningens pigg...självmord om man inte rider...:angel:
jag har införskaffat bra regnridkläder å ett rengskrittäcke så det e bara tuta å köra :D
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Det beror lite på... Om hon gått några dagar och det ösregnar och blåser så får hon stå.

Men förr förra veckan då det var regn,snö + storm varningen nästan så red jag lektion ute i paddock för tränare :D
Dagens efter då hon stått ute hela dagen så var det ritt i regn då med.

Tar på mig regnjackan och rider ut. Brukar där imot inte sätta mig i paddocken och trimma i regn då jag koncentrerar mig dåligt då utan trimmar lite lätt ut istället.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Det beror på hur vi ligger i "schemat".
Är det helt fruktansvärt, ihållande hällregn, så lägger jag in vilodagen då... Försöker att spara på den och inte låta hästen vila när det är fint väder, utan använda den när det är massa regn/blåst eller om jag ska göra något som tar hela dagen :)

Annars, det händer att jag rider i ösregn. Högst motvilligt men ändock ^^ och då brukar det bli en mindre tur, gärna i skogen så man skyddas lite från träden.
Småregnar det bara lite huttrar jag och rider som vanligt :D

Men ett ridhus hade tagits emot tacksamt!
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Rid i skogen d ebrukar uppskattas av pållarna. varisej de regnar eller ej. jag tränar distans å tävlar lite dressyr å de går super.. å jag har ingen paddock7ridhus. dom enda gångerna jag rider i paddock elelr ridhus de e på tävling eller liknande. vissa e bara lite bortskämda med ridhus så fort de e lite dåligt väder å de e lätt att de blir.
- nä de regnar i dag med vi rider inne.
2 veckor senare
-attans de regnar fortfarande men jag kan ju longera i ridhuset eftersom jag ridit dressyr där nu i 2 veckor..
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Om det regnar eller snöar brukar jag skippa att rida och hitta på något annat kanske bara promenera eller nått :D om det däremot blåser orkan vindar och är snökaos låter ja hästen få en vilodag, känns ju inte så klul för hästen ens att vara ute i orkan :P

Får hästen massor med vilodagar om det är en regn/snöperiod på närmare en vecka eller så?

Själv är jag paranoid med att försöka rida när jag KAN. Eftersom hästen ska gå så många dagar i veckan som möjligt (med minst en vilodag givetvis, men med en till häst som behöver motion då och då och sällan man får tid att motionera två samma dag så blir det snarare alldeles för många vilodagar... vi har ridhus men ändå finns det störningsmoment såsom blåst - då låter det som åskväder ungefär i ridhuset, tö - snö rasar från taket, byggarbete där folk håller på att spränga i ett berg i närheten av ridhuset osv) så tänker jag att "okej, idag är det .... som stör. imorgon kanske det är ännu värre!"
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Fast det där tycker jag är löjligt, man behöver inte alls rida 7 dagar/vecka i ridhuset bara för att man har ett.
Dessutom är man absolut inte bortskämd bara för att man gärna vill ha ett ridhus tillgängligt, det underlättar något enormt och det fungerar utmärkt att kombinera skogen med ridbana/ridhus.
Tråkigt med så mycket fördomar.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Ja ,gud vad jag saknar ett ridhus eller ridbana snö överallt. Här e inte regnet besvärligt.När d snöar rider vi ändå beror lite på hur d snöar.Vi har väl 50-80cm snö istället, vi har en stor "parkering" vid ett bussgarage som vi rider på för att kunna göra lite volt o galopparbeten mm. Men hästarna e rena o fina jämt iallafall,får va glad för d:banana:
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider på utebana året runt. Genom pölar.

Det är inga problem alls. Det är en själv som skapar begränsningar.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

För det mesta rider jag oavsett väder. Är det överdjävligt väder med spöregn och blåst får hästen vila - han avskyr den kombinationen..
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 459
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp