Bukefalos 28 år!

Hur hämtar man en valp från Österrike?

__sofia__

Trådstartare
Jag har hittat två passande valpkullar från en ras som jag har varit intresserad av ganska länge men som är väldigt ovanlig. Problemet är att båda finns i Österrike, och jag är inte helt säker på hur jobbigt/komplicerat det skulle vara att hämta en valp.

Det rör sig om cirka 160 mil enkel resa, och av vad jag kan se finns följande alternativ:
  • På något sätt lyckas få med någon att köra bil ner (ca 16-17 timmar enkel resa), så att man kan växlas om som förare. Jag har ingen sambo, och jag är inte säker på att jag skulle kunna övertala någon familjemedlem - så det är inte helt lätt att få till någon annan att hjälpa till att köra. Är det ens möjligt att köra själv med en ny valp, och hur många dagar skulle det ta om man räknar med sovpauser?
  • Tåg (ca 22 timmar enkel resa), det är lååång tid, men en hel del stopp som hunden kan få komma ut och röra sig på. Men funkar det med en 15 veckors valp?
  • Flyg med byten (ca 3-4 timmar enkel resa). Rasen är dock så pass stor att den måste vara i lastutrymmet, hur klarar hundar detta?
  • Flyg utan byten (ca 2 timmar enkel resa) och sedan tåg (eller får man ha hund i hyrbil?). Samma sak där, hur klarar hundar av att åka i lastutrymmet?
 
Senast ändrad:
Jag har importerat en hundvalp från Tjeckien, Prag. Jag hade länge suktat efter rasen och plötsligt hittade jag en valpkull med tre valpar kvar som var leveransklara. Från att jag mailade uppfödaren till att hunden var hemma tog processen bara två veckor. Jag kollade flyg som första alternativ men valpen vägde 16-17 kg och det var då lastutrymmet som gällde och därför valde jag bort det alternativet, just för att det inte kändes rätt för mig. Men vet flertalet personer som importerat valp som vart i lastutrymmet.
Det hela gick så fort så jag fick inte ens ledigt från jobbet men mina snälla föräldrar tog på sig resan mot att jag betalade allt.
De åkte bil ner i landet, nattfärja med sovhytt och sedan bil fram till Prag. På kvällen åkte de till uppfödaren och kollade över alla papper och hälsade på valpen. De sov på ett vandrarhem över natten och hämtade valpen kl 7 på morgonen. Sen hade de 20 h i bil hem, resan hade inte tagit lika lång tid om valpen inte hade kräkts så mycket första timmarna. I efterhand skulle jag ha gett prostafen mot illamående. De fick åka färja på vägen hem också och egentligen fick inte hunden vistas på däck men vi hade mailat innan och frågat om ”dispans” och valpen fick följa med på däck om den låg på en filt.

Hela resan innefattade 260 mil med bil. Min pappa körde bara 20 av dessa mil, mamma körde resten. ;)
Själva resan med färjor, bensin, boende, extra försäkring på bilen och avgifter gick på ca 6000kr.
Uppfödaren hade ordnat pass och rabiesvaccination på valpen.
Exporttavlan skickade jag in till SSK, omregistreringen kostade 500-700kr, minns inte riktigt.

Det enda som påverkat hunden är bilresan hem, efter den upplevelsen älskar han inte bilen. Men med träning hoppar han självmant in i bilen.
Jag skulle kunna importera igen, det hela gick så himla smidigt!
En annan person som sökte samma ras här i Sverige fick vänta nästan två år på valp.

Har du frågor eller funderingar får du hojta till :)
 
En kompis har köpt hund i Wien. Hon hade tur och en bekant skulle flyga den vägen och kunde ta med hunden. Hunden flög i bagaget. Hon hade tänkt köpa en till och hade då tänkt flyga ner själv för att ta hem den. Vet att det finns agenter som kan flyga med hunden.
 
En kompis har köpt hund i Wien. Hon hade tur och en bekant skulle flyga den vägen och kunde ta med hunden. Hunden flög i bagaget. Hon hade tänkt köpa en till och hade då tänkt flyga ner själv för att ta hem den. Vet att det finns agenter som kan flyga med hunden.
Hunden mådde inte dåligt av flygningen? Vilken ras var det?
 
Jag har hittat två passande valpkullar från en ras som jag har varit intresserad av ganska länge men som är väldigt ovanlig. Problemet är att båda finns i Österrike, och jag är inte helt säker på hur jobbigt/komplicerat det skulle vara att hämta en valp.

Det rör sig om cirka 160 mil enkel resa, och av vad jag kan se finns följande alternativ:
  • På något sätt lyckas få med någon att köra bil ner (ca 16-17 timmar enkel resa), så att man kan växlas om som förare. Jag har ingen sambo, och jag är inte säker på att jag skulle kunna övertala någon familjemedlem - så det är inte helt lätt att få till någon annan att hjälpa till att köra. Är det ens möjligt att köra själv med en ny valp, och hur många dagar skulle det ta om man räknar med sovpauser?
  • Tåg (ca 22 timmar enkel resa), det är lååång tid, men en hel del stopp som hunden kan få komma ut och röra sig på. Men funkar det med en 15 veckors valp?
  • Flyg med byten (ca 3-4 timmar enkel resa). Rasen är dock så pass stor att den måste vara i lastutrymmet, hur klarar hundar detta?
  • Flyg utan byten (ca 2 timmar enkel resa) och sedan tåg (eller får man ha hund i hyrbil?). Samma sak där, hur klarar hundar av att åka i lastutrymmet?

Brukar inte vara några större problem för hund/valp i lastutrymmet. Jag hade helt klart valt det sista alternativet med direktflyg och tåg. Skulle undvika flygbyte ifall det blir förseningar eftersom hunden kommer behöva sitta i sin flygbur under hela tiden.
 
Jag hämtade min hund 160mil bort (i Norge, bor i norra Sverige). Körde själv och tog en övernattning på vägen hem med valpen (och även en på vägen ner såklart).
Gick alldeles utmärkt. Hämtade valpen ca 17 dag 1 och var hemma ca 23 dag 2. Pausade när valpen pep för att hon ville kissa och när jag behövde tanka/sträcka på benen/köpa mat. Med en ljudbok på kombinerat med att passa på att prata med alla i kontaktlistan var det inga problem att köra.
Så jag hade bilat om jag var i din sits :)
 
Beror på hur jobbigt du tycker att det är att köra bil. Klart det går att bila själv, beror ju helt och hållet på hur van du är att köra långa sträckor själv och om du själv tror att du orkar.

Flyg är väldigt smidigt och sällan några problem. Jag har fått hem flera hundar med flyg, alla har varit totalt obrydda. Ärligt talat det mest smidiga, enligt mig själv. Och säkert billigast..
 
Beror på hur jobbigt du tycker att det är att köra bil. Klart det går att bila själv, beror ju helt och hållet på hur van du är att köra långa sträckor själv och om du själv tror att du orkar.

Flyg är väldigt smidigt och sällan några problem. Jag har fått hem flera hundar med flyg, alla har varit totalt obrydda. Ärligt talat det mest smidiga, enligt mig själv. Och säkert billigast..
Jag har aldrig kört riktigt länge, utan som mest 4-5 timmar - vilket dock har funkat utan problem, även efter en arbetsdag.

När du skriver att du "fått hem flera hundar med flyg", menar du då att du flugit iväg själv och hämtat dem eller att de flyger "själva"/fraktas/med någon annan?
 
Jag har aldrig kört riktigt länge, utan som mest 4-5 timmar - vilket dock har funkat utan problem, även efter en arbetsdag.

När du skriver att du "fått hem flera hundar med flyg", menar du då att du flugit iväg själv och hämtat dem eller att de flyger "själva"/fraktas/med någon annan?
Har haft en som skickats som cargo, alltså flugit själv. En som kommit med kurir och en som uppfödaren åkte med.

Har aldrig hämtat med flyg själv. När jag hämtat själv så har jag mött upp uppfödarna i olika länder som jag kan ta mig till med färja, främst för att leveransen har skett i samband med utställning som vi båda ska till.

Däremot skulle jag lätt kunna tänka mig att flyga o hämta, det har bara inte blivit så hittills :D
 
Jag ska troligen hämta en valp i Tjeckien i vår och som det ser ut nu kommer jag bila ned med en övernattning. Visst går det fort att flyga men logistiken känns onödigt bökig och kostnaden blir ändå ganska lika i slutet. Bor i Skåne så har nära till tysklandsfärjorna och därifrån är det 7-8 timmar ned med bil vilket är rätt överkomligt även om man kör själv.
 
Jag har aldrig kört riktigt länge, utan som mest 4-5 timmar - vilket dock har funkat utan problem, även efter en arbetsdag.

När du skriver att du "fått hem flera hundar med flyg", menar du då att du flugit iväg själv och hämtat dem eller att de flyger "själva"/fraktas/med någon annan?
Skulle nog inte rekommendera dig att köra själv genom hela Tyskland och sen även alperna om du inte har vana av långkörning. Autobahn är rätt hetsigt och kan vara ganska jobbigt om man inte är van. Dessutom riktigt trist att vara själv när man hamnar i monsterköer som det ofta är.

Billigast är nästan alltid att hunden åker med en person, att skicka som frakt är oftast dyrt och betydligt krångligare när man ska boka och inte alltid möjligt på alla flyg.
Med austrian airlines till Wien är det smidigt om du reser från Arlanda, och inte alls dyrt. Hund i lastutrymme kostar 100-200 euro beroende på storlek av bur samt att den måste vara minst 12 veckor gammal (men för resa inom EU måste den vara minst 12 veckor och 21 dagar ändå).
Brakycefala raser är förbjudna.
Obs att alla flygbolag har olika regler och priser.
 
Senast ändrad:
Vi hämtade vår valp i Italien i höstas, körde husbilen ner, vilket så klart underlättade med en övernattning. Hade med våra två vuxna hundar som är vana att åka :) Väl på plats hälsade vi på uppfödaren och valpen med mamma och två syskon m fl. Stannade över natten fick sen valpen när vi skrivit alla papper på fm. Körde faktiskt hemåt nästan direkt, för det var så varmt att vi inte vill sova i husbilen en natt till i 32 grader😓
Vi hade avsatt fyra dagar till hemresan, men det gick så bra med valpen att vi körde i tvåtimmarspass, ut o kissa, dricka lite, och iväg igen. Hon sov hela vägen :heart Min man körde hela vägen, jag gillar inte att öra på Autobahn, men det flöt på bra, så det blev bara en övernattning hem också!
Se till att ha pass och allt klart, vi fick visa vid inpassering i Danmark, en kunnig tullare (själv uppfödare) som hade koll på rabies och valpens ålder mm.
Lycka till!
 
Jag har hämtat valp i Frankrike, då var det jag och en kompis som åkte tillsammans eftersom hon hade en löptik som skulle paras med en av uppfödarens hanar och praktiskt nog löpte tiken lagom till det var dags att hämta valpen.

Vi körde ner, turades om att köra och sov även nån timme i bilen på en parkering i Tyskland. Sen stannade vi några dagar i Frankrike eftersom tiken parades några dagar på rad och sen hemåt igen. Valpen visade sig vara oerhört enkel, han låg lugnt i sin bur och antingen sov eller tuggade på leksaker eller tuggisar och så stannade vi och kissade honom lite då och då.

Hem sträckkörde vi faktiskt, vi turades om att sova och köra och det gick riktigt smidigt. Sträckan var ca. 170 mil. Både jag och kompisen är vana bilförare så det var inget större problem.
 
Jag skulle ha bilat, man behöver ju inte sträckköra. :) Att ha valp i bilen behöver inte vara en stor störning så länge man ser till att den sitter i en stadi, säker bur, men det kan förstås vara vettigt att prata med uppfödaren så att den är hyfsat van vid bilturer.
jag bilade med mina från norrland-skåne-danmark - tretton timmar färja till Harwich - London (paus två dagar) - Skottland. Första två etapperna körde jag ensam, sedan plockade jag visserligen upp en kamrat men jag skulle inte tveka att göra det igen. Du kan ju själv bestämma hur långa etapperna blir. :)
 
Jag som bilar regelbundet varje år 140 mil enkel väg till en destination jag hör hemma på, skulle aldrig överväga att köra själv hela den sträckan och definitivt inte med en nyhämtad valp.

@_sofia_

om du ska ta det i bil bör du definitivt ha någon med dig så ni kan turas om att köra. Och även utifrån att någon på vägen hem kan umgås med valpen vid behov via kontakt genom buren och läsa av den osv. Även om ni övernattar någonstans på vägen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 960
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 165
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 188
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp