Hur har ni finansierat era hästar?

Många som sparat eller fått på annat sätt men inte ngn som köpt lite dyrare häst. Också många som är emot att låna vilket ju är förståeligt. Jag har funderat på att t ex kunna spara ihop ca 60 000:- och sen låna kanske 20-30 000 så kommer man upp i en hyffsad summa och kan ändå betala av rätt fort eller i alla fall inte stå med ett 100 000:- lån om hästen dör dagen efter. Nu dröjer det ju lite innan det är dags så hinner förhoppningsvis spara lite...

Ngn som finansierat en lite bättre häst genom att köpa en billig och utbilda för att sen sälja?
 
Jag har haft fler dyrare hästar men även några billigare.
När jag var yngre betalade föräldrarna, den ena jag har nu betalade min sambo åt mig och den andra jag har nu betalade jag själv.
Jag/vi köper inte dyrare hästar än vi har råd att förlora.
Så finansieringen är främst från sparande, men även från bonusar och liknande.
Dock aldrig lån.
Det tar inte speciellt lång tid att spara ihop 100000 om man verkligen vill och prioriterar sitt sparande.
 
Sitter och funderar lite på det här med att köpa häst. Jag har alltid fått köpa väldigt billiga hästar (dyraste var 35 000) och då har min mamma köpt, nu är man ju vuxen och får således köpa sina hästar själv :) Har min nuvarande men om några år så får hon nog bli pensionär. Och du funderar jag på hur folk fått ihop pengar att köpa häst för? Sparat? Lånat? Annat? Och i vilken prisklass? Vill ni inte svara på vad hästen kostat så kanske ni vill berätta om det var över eller under 50 000:-

Jag har 16 hästar. Den billigaste köpte jag i höstas för 3000kr (en sjuårig quartervalack) och den dyraste kostade 35000kr (en då tvåårig frieservalack).

Det skulle inte falla mig in att låna för att köpa häst. Om jag vill ha en dyr häst, får jag sälja några av de jag har och använda pengarna till en dyr.

I min värld kan man få väldigt fina hästar till väldigt låga priser, med lite tur.
Genomsnittligt inköpspris på mina hästar är 10000kr.
Då finns det en quarter, en frieser, en connemara, en arab, några islandshästar och några fjordingar i samlingen.
 
Sparat ihop till både under och över 50 000 krshästarna. Jag undviker att ta lån till sådant som minskar i värde (t ex bilar, hästar etc), för mig är det för stor risk. Tycker det hade varit tråkigt att stå med amorteringar och räntor på något man kanske skrotat/avlivat.

Hur mycket man kan spara på given tid är väldigt individuellt, men en bra bas är ju att sätta undan lika mycket som månadskostnaden för en häst, rätt snabbt bör man ha en grundplåt och dessutom en känsla för hur livet med häst ter sig rent ekonomiskt.
 
Jag har köpt och sålt dyrare en hel del. Bästa affären var väl en värdestigning på över 200 000.- på ett par månader.

Jag har däremot inga dyra hästar idag. Dyraste är dotterns shettis som kostade 7500.-
Fast å andra sidan har jag fått rätt bra bud på flera av dom, men jag säljer inte hästar längre. Jag köper bara ;)

Gällande ursprungsfrågan, så visst har jag lånat pengar för att köpa häst. Inte av banken dock, och utan amorteringplan, då hela summan betalats tillbaka rätt omgående.
 
Ingen av våra hästar var egentligen särskilt dyr, båda kostade < 50 tkr. Men sett till att vi lägger i storleksordningen 100 tkr/år på att hålla dem (ink allt) så skulle vi kunnat spara ihop till en rätt dyr häst på sådär två år... ;)

Räknar man med att lägga 5 000 kr/månad på en häst och inte har någon så har man 120 000 kr efter 2 år.

Skulle ALDRIG köpa häst annat än kontant.

Min häst köpte jag och mamma tillsammans medan jag pluggade uppgjort att dela hälften på allt inkl köpesumman tills jag "blev stor" och då skulle jag ta över honom och stå för kostnaderna själv. Han kommer aldrig säljas. Vi betalade honom kontant såklart.
 
Jag har alltid köpt för pengar jag har haft, alltså inte lånat för att köpa häst. När det gäller prisklass så har jag alltid anpassat mig efter mina tillgångar, inte köpt dyrare häst an jag haft råd med. Eftersom hästägandet är en hobby för mig och jag inte tävlar på hög nivå har jag ansett att jag inte behöver ha en dyrare häst än jag har råd att köpa kontant.
 
Jag har väl vad man får lov att kalla billiga hästar. Båda en bra bit under 50 000.
Jag köpte dem för pengar jag redan har, dvs sparpengar. Med visst bidrag från mina föräldrar som tyckte att det var en passande födelsedagspresent att lämna ett bidrag till köpet av storhästen som skedde i samma veva.
 
Jag köpte min ponny när jag var 16 för 18000. Det finansierades med sparade pengar som egentligen skulle täcka en del av kostnaden till en lägenhet när det blir dags. Att låna pengar var aldrig något alternativ eftersom mina föräldrar sa att jag inte fick köpa en ponny som jag inte hade råd med. Jag får bo hemma några år extra men det är det verkligen värt. Att spara ihop till en häst går om man är villig att prioritera om när det gäller pengarna :)
 
Häst nr 1 och 2 betalades av mina föräldrar när jag fortfarande var mindreårig och bodde hemma. Häst nr 3 betalade jag med försäkringspengarna som jag fick då häst nr 2 avled. Häst nr 4 kommer jag "få" genom att betäcka häst nr 3 och det kommer såklart finanseras med kontanta pengar.
Skulle aldrig få för mig att ta lån för ett hästköp och skulle jag någonsin känna att jag vill ha en dyr häst så sparar jag ihop pengarna
 
Min första häst köpte jag för försäkringspengar, det var en billig häst. Häst nr 2 har jag lånat till. Ligger inte sömnlös för den sakens skull. Strax under 50k.
 
Jag har också funderat på hur folk gör och framförallt de personer som köper dyrare hästar. Jag menar absolut inte att döma eller så..men jag funderar på om det är möjligt att ta lån för att köpa häst eller hur folk gör som köper hästar typ 100 ooo .
Säg att man vill köpa ett hyfsat tex halvblod, då kommer man ju ganska snart upp i de summorna.

De sparar antagligen. Inget konstigt alls tycker jag. Min man köpte just en ny bil för 140 k, det hade han sparat ihop på mindre än ett år.
 
Mitt sto köpte jag som föl och det rörde sig inte om stora pengarna så jag sparade ihop till det själv, 17 år gammal. Har ett föl från henne från i fjol vars betäckningskostnader sparade jag också ihop till själv. Gamlingen i gänget ägs egentligen av min pappa som han köpte till min syster för 15 år sedan.
 
Jag har köpt alla kontant med "sparade pengar" utom en som kostade 50.000kr, den lånade jag till och betalade av lånet på ungefär ett år. Hade inte tänkt att köpa häst men så blev DEN hästen till salu...

De som går i hagen nu har kostat 15000kr, 8000kr, 6000kr och 5000kr så inga jättesummor precis!
 
@gunhild
20.000 som jag sparade ihop.
Smidigast är väl att räkna ut vad hästens kostnader varje månad blir och lägga undan det under ett år så har du 50.000:- ca
 
ponnyn köpte mina föräldrar, 10000kr och fick en shettis på köpet. hästen betalade också mina föräldrar, delar på kostnader för foder. strö, träningar osv betalar jag själv. vet räkningar betalar jag så långt jag har råd, sen hjälper de mig igen.

är väldigt lyckligt lottad med gratis stallhyra och mycket hjälp av mina föräldrar.
mamma har också en häst på foder som jag sköter om dagligen med allt, så i gengäld betalar hon hö och kraftfoder ibland.
hästen kostade 45" och jag betalade en del. ursprungs priset på denna var 120000kr men hon är lite speciell så det sjönk ganska snabbt när de inte fick henne såld :p.
 
Jag har bara köpt en häst och det är min nuvarande. De tidigare har jag fött upp själv eller fått.
Min nuvarande häst kostade 32 000 som ettåring, det är en mycket ovanlig ras i Sverige så äldre hästar är sällan eller aldrig till salu. Jag hade sparade pengar sen tidigare. Med mitt intresse och min ambitionsnivå är 100K hästar inte aktuellt.
 
De sparar antagligen. Inget konstigt alls tycker jag. Min man köpte just en ny bil för 140 k, det hade han sparat ihop på mindre än ett år.
Nej, har man ett normalbetalt jobb och prioriterar att spara ihop pengar så gör man det inom hyffsad tid.
Själv skulle jag aldrig låna till en häst. Köpte min nuvarande som unghäst för straxt under 50 000. Den dyraste kostnaden är ju den löpande, så lägger man undan den till sparande så kan man köpa hyffsat dyr häst inom ett par år eller mindre...
 
Jag betalade en tredjedel kontant och resten på avbetalning över ett år (totalt 30 000). Jag hade inte tänkt köpa häst på avbetalning utan börja spara och sedan leta. Men nämnde för en gammal bekant att jag funderade på att skaffa häst, och då berättade hon att hon funderade på att sälja sin häst, som jag känt i 10 år och ridit en hel del. En äldre klok läromästare. Så då blev det avbetalning.
Skulle inte göra så idag, utan spara ihop till kontant köp, genom att lägga undan vad hästen skulle kosta mig i månaden. På ett år skulle jag då lätt få ihop köpesumman på den typ av häst jag vill ha.
 
Sitter och funderar lite på det här med att köpa häst. Jag har alltid fått köpa väldigt billiga hästar (dyraste var 35 000) och då har min mamma köpt, nu är man ju vuxen och får således köpa sina hästar själv :) Har min nuvarande men om några år så får hon nog bli pensionär. Och du funderar jag på hur folk fått ihop pengar att köpa häst för? Sparat? Lånat? Annat? Och i vilken prisklass? Vill ni inte svara på vad hästen kostat så kanske ni vill berätta om det var över eller under 50 000:-

Den första för mina sparpengar när jag var 18år. Han kostade 25.000kr. Sålde honom för 42.000kr och köpte ny häst, mamma & pappa tog då ett lån också på 40.000? åt mig så att jag hade råd med min nya häst, som kostade 60.000kr. Hälften av pengarna från min förra häst åkte in på sparkontot då det ekade lite där....
Min "nyaste" har jag "gjort själv" :) Betäckte mitt sto och tog pengar från sparkontot till det. La runt ca 20.000-25.000kr för veterinär, bete & språngavgift.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 806
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 617
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 017
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp