Hur har ni finansierat era hästar?

Har köpt för sparade pengar. Skulle aldrig få för mig att låna för att finansiera ett köp. Då väntar jag hellre några månader med att köpa. Att hålla häst för mig kostar runt 120 000 kr/år. Hästen kostade mer än 50 000 kr.
 
Jag har köpt två hästar, båda i en prisklass under 50 000, en B-ponny och en D-ponny. B-ponnyn köpte jag när jag bara var elva år, mina föräldrar har sparat pengar till oss sen vi var små, och det var väl egentligen tänkt till moppe eller körkort, min bror köpte sin moped för samma pengar, men för mig blev det en welsh mountain istället.

D-ponnyn var bara lite mer än ett år när jag köpte henne, och merparten av de pengarna kom från försäkringen jag fick när B-ponnyn gick bort i cancer. Det var flera år sen han gick bort, men de pengarna var lite öronmärkta för en ny häst när den dagen kom, så det var inget snack. Det lilla som fattades tog jag från min sommarjobbslön.
 
Första hästen fick jag av mina föräldrar år 2000 och hon kostade 15000
Andra hästen är en avkomma efter första hästen och pengarna till det kom i från ett förskott på arv.
Den tredje äger jag inte.
 
Min köpte jag för icke existerande pengar ;) 2 veckor efter kontraktet skrevs skulle handpenningen läggas och två månader senare vid leverans skulle resten betalas. Var lite knapert 3 månader men det gick superb.

/lillafrökenmedskogshuggarnävar
 
Min ponny som köptes när jag var 6 år hade jag sparat ihop till själv genom att önska pengar i födelsedagspresent, sälja jultidningar osv. Har för mig mamma sa att det saknades lite som de då skjöt till åt mig, hon kostade 5000kr har jag för mig.
Sedan "tog" jag över mammas häst, så jag betalade aldrig honom. Hon fick ta sin drömhäst på foder och jag passade bättre ihop med den som var hennes. När jag flyttade hemifrån tog jag honom med mig och betalade då allt själv såklart. Under tiden jag haft honom hade jag också en foderhäst. Sen min fick somna in har jag bara varit medryttare då jag blev av med jobbet och sedan började studera så det har inte blivit läge att skaffa någon ny ännu. Jag hoppas kunna köpa en pålle i framtiden och då tänker jag mig att jag sparat ihop till den summan.
 
Jag lånade för att köpa min häst. Hade precis avslutat en väldigt lång högskoleutbildning och längtat och väntat i evigheter utan möjlighet att spara ihop. Jag hade ingen lust att spara i 2 år innan jag äntligen fick skaffa häst. Hästen kostade 60 +. La även till lite på lånet och skaffade bil och släp också, allt är numera betalt.
 
Jag börjar också fundera lite över pengar. Jag jobbar just nu som timanställd. La mina sparpengar på hästen jag har nu som jag nog måste sälja vidare, och kommer inte alls kunna ta mycket för den. Men vill ju ha en annan häst. Och hästarna som är bra och tillräckligt utbildade för mig ligger över 50.. Så för att få en bra häst måste man ju nästan låna..
 
Första hästen hade jag på foder.
Sedan köptes billigt fullblod (12.500kr) direkt ifrån banan som var en chansning om han skulle hålla. Sparade pengar ifrån jobb.
Efter det hade jag sparat ihop (jobbat) och lånade lite ifrån föräldrar till unghäst som förhoppnignsvis inte skulle vara utsliten (fick prissänkining ifrån 80.000kr till 60.000kr för röntgenfynd), visade sig att små-röntgenfynden i en led betyde att det var mer skelettefel typ överallt på den hästen.
Så sparade lite till (på försäkringspengar jag fick tillbaka på föregående) för att köpa en färdig-riden häst som kunde provridas för att se att den var frisk ordentligt (nerprutad ifrån 110.000kr till 90.000kr då säljaren hade bråttom att bli av med den och jag vid kontakt var tydlig med att den var över min tänkta budget).
Eftersom den sista visat sig ha problem (hon leker avelssto nu istället för att se om hon håller för det, dock rätt tveksamt) så köpte jag under tiden en häst att rida på för 35.000kr, den har jag lånat pengar ifrån föräldrar för. Har dock blivit såld nu.
 
Min ponny fick jag av mina föräldrar när jag var liten, han kostade 17000. I fall jag köper en ny häst i framtiden kommer jag troligtvis göra de av sparade pengar, kan ju hoppas att jag vinner på lotto, annars är de nog bara till att jobba i hop dom:p
 
@Itzyditzy Å andra sidan är det svårt att få ett lån med vettig ränta som timanställd. //En annan "timmis".

Förra hästen köpte jag för egna pengar, intjänade på mitt första vita jobb. Nuvarande köpte jag delvis för sparade pengar, delvis (ca 50% av köpesumman) för pengarna jag fick då jag sålde min förra häst.
Jag vill inte köpa mina djur för lånade pengar - "sparar" lånandet till den dag jag står med en alltför saftig veterinärräkning istället (dvs en krissituation med sagda djur). I dagsläget är jag dessutom student och timanställd, och då är det inte lätt att få ett lån med trevliga villkor.
 
Min första ponny och den första ridhästen betalade mina föräldrar, då vi delade på hästarna. Min nuvarande häst köpte jag för 45000kr, jobbade mer än heltid som timvikarie, sparade både ihop pengar till häst och kontantinsats till huset jag bor i nu. :)
 
Nu är det mina föräldrar som köpt alla mina hästar hittils då nuvarande hästen köptes när jag var 15, kontant. Skulle jag ha råd nu skulle jag köpa en till då sambon också vill rida ibland, men ekonomin håller inte för det så därför väntar vi till utbildningen är klar. Skulle aldrig ta lån för att köpa häst.... Vad händer om hästen skadar sig och behöver veterinärvård och man inte ens hade pengar att köpa den för från början?? Syrran min och hennes sambo har under 5-6 år sparat ihop 600' för kontantinsats till hus så spara ihop pengar är helt klart fullt möjligt.
 
Vad händer om hästen skadar sig och behöver veterinärvård och man inte ens hade pengar att köpa den för från början??

Men det var väl en dum jämförelse. Även om jag lånar 100 000 kr till en häst, så betyder det ju inte att jag inte har råd med de löpande kostnaderna.
 
@WBanna Jag har inte jämfört något mig veterligen men om man har råd med ev. oväntade utgifter så kan man väl lika gärna vänta med att köpa häst några månader och spara de pengarna till just inköpet av den. Inköpskostnaden är ju väldigt sällan den dyraste utgiften när det gäller hästar..
 
Lika dumt att påstå att alla kan spara ihop 600k under 5-6 år för att @Lakritsnapp's syster med man minsann gjort det. För en ensam människa har precis samma förutsättningar som ett par med två löner. Inköpet är med råge den dyraste summan jag lagt på min häst. Lägger man ihop de löpande är jag ikapp om några år. Och de åren vill inte jag sitta och räkna pengar. Jag vill investera i min ridning och utveckling nu, innan familj och annat tar upp tiden. På "några månader" tror jag få får ihop till en vettig ridhäst.
 
Jag har inte sagt att alla kan spara så mycket och jag vet mycket väl vad min syster har i inkomst och vet att inte alla har samma lön. Det jag menar är att iaf de flesta kan spara pengar om viljan finns. Om än en liten summa varje månad tills köp av häst kan göras (skrev dessutom aldrig få månader!), kan man inte det så undrar jag bara hur man ska ha råd med månadsutgifterna sen när hästen finns där? Det var inte meningen att någon skulle ta illa upp av det jag skrev tidigare, ledsen att det kunde feltolkas.
 
Senast ändrad:
Min första häst köpte jag för ett arv jag fick när jag var liten.
En då 3 år gammal, oinriden islandshäst. Han kostade 35.000.
Egna hästen nr 2 lånade jag pengar av mamma och pappa. Hon kostade 50.000, köpte henne av min syster.

Båda hästarna är idag sålda.
Mitt sto jag har nu finansierades av mamma då hon är ägaren, och planen var att stoet skulle bli hennes men dom klickar inte så nu är hon min ;)
Hingsten finansierades även den av mamma, men jag äger halva då hon stod för inköp och jag för allting annat.
 
(skrev dessutom aldrig få månader!)

Du skrev "så kan man väl lika gärna vänta med att köpa häst några månader"... På några månader så kan inte jag spara ihop till en häst, iaf inte till de hästar som jag vill ha. Fattar inte varför det ska ses som så himla fel att låna till en häst. Har man råd, så spelar det väl ingen roll.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 806
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 617
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 017
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp