Bukefalos 28 år!

Hur hjälps er ekonomi av att budgetera? (utbruten från Ansöka om lån)

Det beror ju på vilka kostnader som dyker upp och vilken ekonomi du har, hur bra koll man bör ha alltså! Men jag tolkade din kommentar för även löpande räkningar så blev förvånad därav.

Själv bor jag i hyresrätt och betalar allt månadsvis, även försäkringar mm. så för egen del dyker inget oväntat upp.
Ja men självklar vet man ju vad ena boende kostar (på ett ungefär) per månad? Nu betalar jag inte hyra men har en fast amortering och ränta på gården. Därtill kommer elräkning som kan vara allt mellan 600-3500, telefon, Spotify och sånt. Men så dyker det ju upp lite olika försäkringar nu som då, lite bilskatt, någon avlopp eller avfallsavgift eller så. Men då betalar jag helt enkelt dem. De går från huskonto dit jag flyttar över en stor summa varje månad. Räcker inte summan till fyller jag på.
 
Det beror ju på vilka kostnader som dyker upp och vilken ekonomi du har, hur bra koll man bör ha alltså! Men jag tolkade din kommentar för även löpande räkningar så blev förvånad därav.

Själv bor jag i hyresrätt och betalar allt månadsvis, även försäkringar mm. så för egen del dyker inget oväntat upp.

Jag tolkade det på samma sätt. Men vi fattade kanske fel :)

Jag har inte så många fasta avgifter men håller ändå koll på dom. Avgiften till föreningen dras kvartalsvis tex men jag slår ut det månadsvis och har en automatisk överföring varje månad till bostadskontot. Samma med elräkningen. Sen är min avgift 500 kr i månaden så skulle inte gå i kånken om den räkningen dök upp som en plötslig klumpsumma en gång i kvartalet. Men känns ändå najs att veta ungefär vad som går iväg varje månad.
 
Va? Det har man väl? Tänker att man vet ju vad man har för saker som kostar pengar och vad det kostar. Alltså månatliga grejer som hyra, el, försäkringar, mobil, CSN-lån, internet osv. Jag har allt specat i en Excel-fil dessutom så jag inte missar nåt. Där ligger även alla små autogiron som Netflix, Spotify mm. många bäckar små blir ofta större summor. De enda fakturorna som kommer utan att jag är beredd på det är TV-licens, och den ska ju försvinna nu. Sedan kan det ju dyka upp andra oväntade kostnader såsom läkarbesök, nåt i hemmet går sönder, veterinärkostnad men det tänker jag inte som räkningar.
Jag hade verkligen inte räknat med att bilen skulel kosta 16 papp att serva och att de skulle hitta fel för ytterligare 6-7 tusen. Men så var det. Och då är buffert guld att ha.

Mina större räkningar är bilförsäkring på ett par tusen, husförsäkring dito, bilskatt. Årlig slamtömning ca 1700, och några till i samma klass. Att fibern kostar 1020 var tredje månad måste jag också ha koll på.

Skulle sådana där dyka upp "oväntat" skulle hela min ekonomi krascha.

Det kostar pengar att leva.....
 
Ja typ.


Nä, men jag ser liksom ingen poäng. Då räkningar kommer så betalar jag dem. Varför ska jag sitta och fundera på en avloppsräkning som kommer om tre månader?
Om den ligger så nära din maxgräns för utgifter så måste du väl göra det?
Har du så bra inkomst att det inte är några bekymmer så fattar jag.
 
Om den ligger så nära din maxgräns för utgifter så måste du väl göra det?
Har du så bra inkomst att det inte är några bekymmer så fattar jag.
Ja men jag får ju inte mera pengar på kontot bara för att jag får en räkning jag vet om på förhand ? Det är det jag inte fattar. Jag får in x pengar i månaden. Kommer en räkning på y pengar så måste jag ju betala den.
 
Ja men jag får ju inte mera pengar på kontot bara för att jag får en räkning jag vet om på förhand ? Det är det jag inte fattar. Jag får in x pengar i månaden. Kommer en räkning på y pengar så måste jag ju betala den.
Ja, för du har pengar att betala den.

De som har det tajtare behöver se till att den där extra slanten finns den månaden som räkningen kommer.

Får man ett par extra räkningar på ett par tusen vardera så räcker inte matkontot för att betala dem också. Då behöver man ha tagit höjd för det tidigare månader.
 
Ja, för du har pengar att betala den.

De som har det tajtare behöver se till att den där extra slanten finns den månaden som räkningen kommer.

Får man ett par extra räkningar på ett par tusen vardera så räcker inte matkontot för att betala dem också. Då behöver man ha tagit höjd för det tidigare månader.
Men var kommer pengarna ifrån då? Eller måste du jobba extra för sådana extraräkningar?

(mvh går +-0 varje månad)

Edit nu känner jag att jag är inne på samma spår som @Petruska dvs jag hade använt varken mer eller mindre av att veta om alla räkningarna på förväg. Mina pengar räcker till det de räcker oavsett. En budjetti hade liksom inte spelat någon roll
 
Men var kommer pengarna ifrån då? Eller måste du jobba extra för sådana extraräkningar?

(mvh går +-0 varje månad)

Edit nu känner jag att jag är inne på samma spår som @Petruska dvs jag hade använt varken mer eller mindre av att veta om alla räkningarna på förväg. Mina pengar räcker till det de räcker oavsett. En budjetti hade liksom inte spelat någon roll

Pengarna kommer från det man har sparat tidigare månader. Till exempel så vet vi att i december kommer bilskatten utöver en dyrare matutgift, så vi börjar lägga undan i september/oktober för att ha pengar till december.
 
Edit nu känner jag att jag är inne på samma spår som @Petruska dvs jag hade använt varken mer eller mindre av att veta om alla räkningarna på förväg. Mina pengar räcker till det de räcker oavsett. En budjetti hade liksom inte spelat någon roll
Och det är ju för att du har goda mariginaler mellan inkomst och utgifter. Har man inte det, krävs ett annat förhållningssätt.

Jag har ideellt hjälpt personer med väldigt små inkomster att hantera sin ekonomi och då är steg nummer att att se över sina utgifter och inkomster, att ha koll på vilka räkningar som kommer de kommande månaderna och att planera sina utgifter. Om man har gott om pengar spelar det ingen roll om man har en extra räkning nästa månad, man kan betala den då och behöver inte göra något särskilt. Så som du beskriver. Men har man små marginaler måste istället planera sina utgifter så gott man kan för att se till att man har pengar över till nästa månad. Det kan innebära att man får låta bli att tanka bilen den här månaden, så man kan betala sin räkning, eller att man kanske håller än mer matpengarna än vanligt. Vissa behöver sälja saker de har eller kanske kontakta en släkting och se om de kan få ett lån. Samtliga åtgärder kräver lite tid, om man då blir överraskad av räkningen när den kommer så kanske det inte finns utrymme för att hitta en lösning så man kan betala. Givetvis händer det att man trots planering och budget inte kan betala den där räkningen, för utrymmet finns inte alls. Men så är det ju inte alltid och då hjälper det ju absolut att ha koll i förhand på vad som kommer framöver.

Att som vuxen ifrågasätta varför man behöver veta vilka räkningar som kommer kommande månader är jättemärkligt för mig. Även om man själv har god ekonomi borde det ju definitivt räknas till allmänbildningen att känna till att det finns människor med mindre pengar än en själv, som kanske inte har 500 kronor över att lägga på en oförutsedd räkning.
 
Ja typ.


Nä, men jag ser liksom ingen poäng. Då räkningar kommer så betalar jag dem. Varför ska jag sitta och fundera på en avloppsräkning som kommer om tre månader?

Så gör man om en vet att det finns pengar. Behöver man snåla och leva på liten budget är det skönt att ta alla fasta kostnader över året, dela på 12 och sätta undan summan varje månad så det blir lite balans.
 
Men var kommer pengarna ifrån då? Eller måste du jobba extra för sådana extraräkningar?

(mvh går +-0 varje månad)

Edit nu känner jag att jag är inne på samma spår som @Petruska dvs jag hade använt varken mer eller mindre av att veta om alla räkningarna på förväg. Mina pengar räcker till det de räcker oavsett. En budjetti hade liksom inte spelat någon roll
Du får lika mycket pengar in varje månad. Men räkningarna varierar exempelvis för att du betalar elen kvartalsvis och bilskatt årsvis. Då behöver du se till att ha kvar dina "elpengar" och "bilpengar" från månaderna innan tills den räkningen kommer. Veta att de ska öronmärkas till det och inte kan användas till annat bara för att de finns på kontot just för tillfället. För de månader du har mer utgifter så kan du inte ta av bara den månadens inkomster om det ska räcka till allt och bli kvar till mat och annat samtidigt.
 
Men var kommer pengarna ifrån då? Eller måste du jobba extra för sådana extraräkningar?

(mvh går +-0 varje månad)

Edit nu känner jag att jag är inne på samma spår som @Petruska dvs jag hade använt varken mer eller mindre av att veta om alla räkningarna på förväg. Mina pengar räcker till det de räcker oavsett. En budget hade liksom inte spelat någon roll
Oj, konstig fråga?

Ja, jag har pengar över.
De stoppar jag in på konto, där de väntar på oförutsedda utgifter, större räkningar och större investeringar. Samt buffert. jag blir arbetslös sista dec. Vilket betyder att jag måste klara januari på decemberlön och mina besparingar för A-kassan kan låta vänta på sig.

Jag har inte pengar att bara rakt av betala en extra räkning på 20 papp. Den tog jag på kontokortet och betalar i december. Då får jag avgöra om jag måste delbetala eller betala av rubbet på en gång.

Jag klarar att lägga ca 20 på bufferten varje år. Så den där bilservicen var ett helt års besparingar.

Lyckönskar dig som har så god ekonomi att du bara kan betala stora räkningar rakt av :)
 
Fast det är ju om man har snålt med marginaler som man måste veta exakt var gränserna går för att kunna hålla sig inom dem. Ska du klara maten på 1000 kr behöver du tänka till mest hela tiden. Har du 3000 kan du göra en del oplanerade lyxköp och sen se att du behöver snåla sista veckan och få ihop det ändå.

Då blir syftet med budgeten att det faktiskt ska bli så att du betalar allt du måste. Det är inte något som man "bara gör" sådär obekymrat av sig själv. Jag behöver veta att jag kommer behöva köpa både skor och jacka denna vinter och då veta vilken jacka jag kan och inte kan köpa för att det fortfarande ska vara möjligt att köpa skorna också.
Fast det är ju inget att budgetera, du betalar räkningarna resten måste gå till mat. Hur ska en budget göra skillnad på det?
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag är antagligen bottenlöst obildbar. Och jag vill verkligen inte sabotera någons försök att få ordning på sin ekonomi. Men. Det här med budget. På vilket sätt hjälper en budget till med att man håller budgeten, så att säga?

Missförstå mig rätt, jag gör inte av med pengar som jag inte har, men jag fattar bara inte grejen med en budget. Hur hjälper det. Om jag sätter ett belopp för mat, tex, och så gör jag ändå av med det beloppet på tre veckor visar det sig - hur kan en budget förhindra det?

Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.

Budgetar är nog mer för dom som måste vända på varje krona för att få ekonomin att gå ihop eller dom som inte har någon koll på vart pengarna tar vägen. Dvs, man sätter sprätt på lönen varje månad. Så man har inte råd med resan man vill göra 2019, utan att göra en debit och kredit i excel. För att se vart utgifterna går...
 
Budgetar är nog mer för dom som måste vända på varje krona för att få ekonomin att gå ihop eller dom som inte har någon koll på vart pengarna tar vägen. Dvs, man sätter sprätt på lönen varje månad. Så man har inte råd med resan man vill göra 2019, utan att göra en debit och kredit i excel. För att se vart utgifterna går...
Det låter som att du nedvärderar de som gör/följer en budget? Varför då?
 
Budgetar är nog mer för dom som måste vända på varje krona för att få ekonomin att gå ihop eller dom som inte har någon koll på vart pengarna tar vägen. Dvs, man sätter sprätt på lönen varje månad. Så man har inte råd med resan man vill göra 2019, utan att göra en debit och kredit i excel. För att se vart utgifterna går...

Tror du verkligen det? Man kan inte göra en budget för att man vill ha koll på sina pengar rent generellt?

Mvh gör budget men behöver inte vända på några kronor utan har råd med både måsten, sparande och rent slöseri.
 
Tror du verkligen det? Man kan inte göra en budget för att man vill ha koll på sina pengar rent generellt?

Mvh gör budget men behöver inte vända på några kronor utan har råd med både måsten, sparande och rent slöseri.
Samma här. Jag tycker privatekonomi är intressant och vill gärna ha koll på vad jag lägger pengar på. Och det är ju omöjligt för mig att komma ihåg alla transaktioner som görs. Det finns säkert lika många anledningar att göra en budget som det finns personer som gör dem.
 
Fast det är ju inget att budgetera, du betalar räkningarna resten måste gå till mat. Hur ska en budget göra skillnad på det?
Poängen är att du behöver veta i förväg för att kunna hålla utgifterna på den nivån som det finns pengar till. Det funkar inte med det odefinierade beloppet "resten". Du måste ju bestämma i förväg om du har råd att bo i en lägenhet med hyran X kr, eller om du kan ta ett abonemang på TV-kanaler eller vad det är du binder upp dig för som sedan blir de räkningar du ska betala.
Du kan inte bara sitta och se vilka räkningar som dyker upp och hoppas att det ska bli några matpengar över efteråt? Du styr ekonomin för att kunna göra så du vet att det kommer finnas matpengar.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 403
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 347
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
725
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp