Bukefalos 28 år!

Hur hjälps er ekonomi av att budgetera? (utbruten från Ansöka om lån)

Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.

Jag har nog aldrig haft så mycket pengar (eller utgifter) att budgetera med tror jag. Mina fasta utgifter vet jag ju och det är hyra, el, internet, telefon, gymkort, HBO samt spotify. När det är betalt köper jag mat och annat jag behöver för resten. När jag orkat jobba mer och därför tjänat mer än vanligt försöker jag att hålla mig till ungefär den månadskostnad jag brukar ha och lägger undan resten som buffert. Om jag övertrasserat min ekonomi får jag antingen ta från bufferten eller äta spännande matkombinationer ur frysen och skafferiet.

Nu när ett hyfsat välavlönat jobb står runt knuten ska jag försöka få till någon slags koll på ekonomin för sparandet och utgifter. Inte bestämma att jag ska lägga x kronor på mat/kläder/etc utan mer x kronor till långtidssparande, y kronor till buffert, z kronor till korttidssparande som resa/stort inköp/övrigt och sen göra som jag brukar med resten.

Något jag verkligen måste bli bättre på är att förbereda mat. Det är onödiga utgifter för mig när jag inte har med mig matlåda utan måste köpa trist lunchmat för 50-100 kronor eller när jag håller på att dö av hunger och köper mellanmål för 50 spänn i kiosken osv. Men det har ju inte så mycket med budget att göra utan matplanering.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag är antagligen bottenlöst obildbar. Och jag vill verkligen inte sabotera någons försök att få ordning på sin ekonomi. Men. Det här med budget. På vilket sätt hjälper en budget till med att man håller budgeten, så att säga?

Missförstå mig rätt, jag gör inte av med pengar som jag inte har, men jag fattar bara inte grejen med en budget. Hur hjälper det. Om jag sätter ett belopp för mat, tex, och så gör jag ändå av med det beloppet på tre veckor visar det sig - hur kan en budget förhindra det?

Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.
Kan det bero på inkomst?

Jag har lagt upp min ekonomi s att jag betalar rätt friskt på mitt lån för att få ner fasta kostnaderna tills jag slutar jobba. Plus att jag bygger buffert.
Det gör mina marginaler bra,men snäva.

En bra månad när jag får lite mer över lockar det att handla. Har jag en budget i skallen vet jag hur nästa månad ser ut och om jag behöver lägga undan till de räkningarna också. Mina stora räkningar kommer ju stötvis.

Är inkomsten så god att större räkningar inte spelar nån roll så är antagligen budgeten helt onödig?
 
Kan det bero på inkomst?

Jag har lagt upp min ekonomi s att jag betalar rätt friskt på mitt lån för att få ner fasta kostnaderna tills jag slutar jobba. Plus att jag bygger buffert.
Det gör mina marginaler bra,men snäva.

En bra månad när jag får lite mer över lockar det att handla. Har jag en budget i skallen vet jag hur nästa månad ser ut och om jag behöver lägga undan till de räkningarna också. Mina stora räkningar kommer ju stötvis.

Är inkomsten så god att större räkningar inte spelar nån roll så är antagligen budgeten helt onödig?
Jag tycker att jag gjorde exakt likadant som jag gör nu, när jag var ensamstående förälder och levde på studiemedel. (Då kom det aldrig några större räkningar. Var skulle de ha kommit från?) Skillnaden är att jag då inte betalade någon stallhyra och ingen hovslagare. Och levde i mycket högre grad på morötter och linser. Men systemet var detsamma.
 
För mig låter det som att du redan har en budget eller ett system för hur du hanterar dina inkomster och utgifter @Petruska :) Du verkar ju ha en bra överblick liksom. Det behöver ju inte vara att du sitter med en exel budgetfil och för in varje grej liksom.
Jag tänker att huvudsaken att man har en buffert så är det ju inget som hindrar att man konsumerar upp och "lever" upp sina inkomster? Personligen vill jag gärna ha ett par hundra tusen på ett buffertspar, i trygghetssynpunkt. Tex om jag måste köpa nytt kylskåp, vill renovera något, jag blir av med jobbet, blir sjuk eller liknande. Plus att jag vill ha ett långsiktigt sparande inför pensionen som går över månadsvis. I övrigt är jag med dig på att det är viktigt att leva i nuet, unna sig god mat och resor odyl.
Ja, jag har ett system. Jag har haft väsentligen samma system sedan jag flyttade hemifrån, men posterna har blivit fler och större med åren.

Jag är däremot urusel på att spara. Det är så vansinnigt tråkigt att stoppa undan lite pengar i taget för att de i en avlägsen framtid ska förvandlas till mycket pengar. Jag lyckas sällan spara till något annat än just restskatt och moms (och momsen är ju aldrig mina egna pengar överhuvudtaget, de passerar ju bara via mig).
 
Kan det bero på inkomst?

Jag har levt på rätt små inkomster men ändå klarat mig bra med mitt system. Men då har jag ju alltid bara haft mig själv att tänka på också. Inget hus eller djur som plötsligt behöver pengar, ingen bil som går sönder och inga barn som behöver något.

Sen har jag ju också alltid haft en inkomst av något slag som täckt de fasta utgifterna även om det var rätt skralt och ojämnt där ett tag efter studenten. Men jag hade nog samma tänk då också. Jobbade jag mycket en månad fortsatte jag leva som jag brukade och la undan överskottet till nästkommande månader då jag inte visste hur jobbtillfällena skulle se ut. Det är väl i och för sig en form av mental budgetering.
 
Ja, jag har ett system. Jag har haft väsentligen samma system sedan jag flyttade hemifrån, men posterna har blivit fler och större med åren.

Jag är däremot urusel på att spara. Det är så vansinnigt tråkigt att stoppa undan lite pengar i taget för att de i en avlägsen framtid ska förvandlas till mycket pengar. Jag lyckas sällan spara till något annat än just restskatt och moms (och momsen är ju aldrig mina egna pengar överhuvudtaget, de passerar ju bara via mig).
Det är tråkigt att spara men jag är så glömsk att när de där pengarna väl försvunnit från mitt kortkonto så har jag glömt dom och blir sedan glatt överraskad den dag jag går in på sparkontot och upptäcker att det ackumulerats pengar där.
 
Kan det bero på inkomst?

Jag har lagt upp min ekonomi s att jag betalar rätt friskt på mitt lån för att få ner fasta kostnaderna tills jag slutar jobba. Plus att jag bygger buffert.
Det gör mina marginaler bra,men snäva.

En bra månad när jag får lite mer över lockar det att handla. Har jag en budget i skallen vet jag hur nästa månad ser ut och om jag behöver lägga undan till de räkningarna också. Mina stora räkningar kommer ju stötvis.

Är inkomsten så god att större räkningar inte spelar nån roll så är antagligen budgeten helt onödig?
Jag tänker att det måste finnas pengar över för att det ska vara någon ide att göra en budget, annars betalar man ju bara allt man måste och sedan är det klart liksom, ingen budget nödvändig inga inköp möjliga. Har man extra pengar då kan man ju börja fördela ut saker i poster.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är tråkigt att spara men jag är så glömsk att när de där pengarna väl försvunnit från mitt kortkonto så har jag glömt dom och blir sedan glatt överraskad den dag jag går in på sparkontot och upptäcker att det ackumulerats pengar där.
Jag blev skitstressad den här månaden när 9000 bara var borta över en natt. Vad sjutton har jag handlat liksom. Hittade dem på respektive sparkonto och bara ahaaaaa :laugh:
 
Jag tänker att det måste finnas pengar över för att det ska vara någon ide att göra en budget, annars betalar man ju bara allt man måste och sedan är det klart liksom, ingen budget nödvändig inga inköp möjliga. Har man extra pengar då kan man ju börja fördela ut saker i poster.
Fast det är ju om man har snålt med marginaler som man måste veta exakt var gränserna går för att kunna hålla sig inom dem. Ska du klara maten på 1000 kr behöver du tänka till mest hela tiden. Har du 3000 kan du göra en del oplanerade lyxköp och sen se att du behöver snåla sista veckan och få ihop det ändå.

Då blir syftet med budgeten att det faktiskt ska bli så att du betalar allt du måste. Det är inte något som man "bara gör" sådär obekymrat av sig själv. Jag behöver veta att jag kommer behöva köpa både skor och jacka denna vinter och då veta vilken jacka jag kan och inte kan köpa för att det fortfarande ska vara möjligt att köpa skorna också.
 
Jag är däremot urusel på att spara. Det är så vansinnigt tråkigt att stoppa undan lite pengar i taget för att de i en avlägsen framtid ska förvandlas till mycket pengar. Jag lyckas sällan spara till något annat än just restskatt och moms (och momsen är ju aldrig mina egna pengar överhuvudtaget, de passerar ju bara via mig).

Om du har allt du behöver så finns ju inget incitament till att spara.
Har du inga mål du vill uppnå ?
Exempelvis finare bostad eller nyare bil ? Resor ?

Jag ser framemot den där drömbostaden och drömbilen på uppfarten.
DÅ är det inga problem att spara och se målen krypa närmare. Iof, så känner jag att jag redan har nästan allt jag behöver och har inte så mkt lösa utgifter heller. Så att spara är inte särskilt jobbigt, det går av naturen.
 
Ja, jag har ett system. Jag har haft väsentligen samma system sedan jag flyttade hemifrån, men posterna har blivit fler och större med åren.

Jag är däremot urusel på att spara. Det är så vansinnigt tråkigt att stoppa undan lite pengar i taget för att de i en avlägsen framtid ska förvandlas till mycket pengar. Jag lyckas sällan spara till något annat än just restskatt och moms (och momsen är ju aldrig mina egna pengar överhuvudtaget, de passerar ju bara via mig).
Men har man inget behov av en budget är det väl toppen? Jag hade det när jag hade häst, bil och studerande snål sambo. Jag stoppade undan allt utom det jag behövde. Det gör jag fortfarande, men nu unnar jag mig att behöva betydligt mer (även om både kraftigt höjd inkomst och kraftigt sänkta utgifter gör att jag ändå kan stoppa mer på spar).
Varken du el jag har sannolikt befunnit oss på den sidan av ekonomi där vi inte har råd, men det är ju en verklighet för många, självförvållat el ej...
 
Haha koll på kommande räkningar? Aldrig! Det ser jag ju då dom kommer. Brukar folk alltså ha koll på vilka räkningar som kommer när?

Va? Det har man väl? Tänker att man vet ju vad man har för saker som kostar pengar och vad det kostar. Alltså månatliga grejer som hyra, el, försäkringar, mobil, CSN-lån, internet osv. Jag har allt specat i en Excel-fil dessutom så jag inte missar nåt. Där ligger även alla små autogiron som Netflix, Spotify mm. många bäckar små blir ofta större summor. De enda fakturorna som kommer utan att jag är beredd på det är TV-licens, och den ska ju försvinna nu. Sedan kan det ju dyka upp andra oväntade kostnader såsom läkarbesök, nåt i hemmet går sönder, veterinärkostnad men det tänker jag inte som räkningar.
 
Haha koll på kommande räkningar? Aldrig! Det ser jag ju då dom kommer. Brukar folk alltså ha koll på vilka räkningar som kommer när?

Min man gör.. Inkommande fasta avgifter för hela året i 12 excelblad så han kan följa siffrorna. Allt står med. Rörliga lägger han till sen när räkningarna dimper in. Sen jämför han med tidigare år. Hans hobby inte min :p
Men jag har koll jag med men inte så som han har. Sen planerar han för hela året x summa som måste läggas undan till fasta avgifter varje månad. Men allt jag köper från mitt konto är givetvis inte med. Han har koll på gemensamma fasta och rörliga. Det jag shoppar för har jag koll på och shoppar han får väl han hålla koll på det.
 
Va? Det har man väl? Tänker att man vet ju vad man har för saker som kostar pengar och vad det kostar. Alltså månatliga grejer som hyra, el, försäkringar, mobil, CSN-lån, internet osv. Jag har allt specat i en Excel-fil dessutom så jag inte missar nåt. Där ligger även alla små autogiron som Netflix, Spotify mm. många bäckar små blir ofta större summor. De enda fakturorna som kommer utan att jag är beredd på det är TV-licens, och den ska ju försvinna nu. Sedan kan det ju dyka upp andra oväntade kostnader såsom läkarbesök, nåt i hemmet går sönder, veterinärkostnad men det tänker jag inte som räkningar.
Ja men självklart vet man ju vad som kostar varje månad? Men vad som kommer utöver det i januari har jag ingen som helst aning om. Typ vilket datum någon viss försäkring kommer eller när det gått tre månader och jag får räkning för sophämtning. Varför behöver jag veta det?
 
Va? Det har man väl? Tänker att man vet ju vad man har för saker som kostar pengar och vad det kostar. Alltså månatliga grejer som hyra, el, försäkringar, mobil, CSN-lån, internet osv. Jag har allt specat i en Excel-fil dessutom så jag inte missar nåt. Där ligger även alla små autogiron som Netflix, Spotify mm. många bäckar små blir ofta större summor. De enda fakturorna som kommer utan att jag är beredd på det är TV-licens, och den ska ju försvinna nu. Sedan kan det ju dyka upp andra oväntade kostnader såsom läkarbesök, nåt i hemmet går sönder, veterinärkostnad men det tänker jag inte som räkningar.
Ingen aning! Jag för över en viss summa automatiskt till huskontot(vissa månader blir det över, vissa månader "räcker" det inte men slår man det över 12 månader så är det lugnt), jag har hästarnas försäkring varje månad på autogiro, men i övrigt har jag "noll koll". Blir lika förvånad varje år när jag får skatt och försäkring på bilen, fast det kommer samma gång varje år. :rofl: jag har dock utrymme i min ekonomi/buffert så det är lugnt.
 
Va? Det har man väl? Tänker att man vet ju vad man har för saker som kostar pengar och vad det kostar. Alltså månatliga grejer som hyra, el, försäkringar, mobil, CSN-lån, internet osv. Jag har allt specat i en Excel-fil dessutom så jag inte missar nåt. Där ligger även alla små autogiron som Netflix, Spotify mm. många bäckar små blir ofta större summor. De enda fakturorna som kommer utan att jag är beredd på det är TV-licens, och den ska ju försvinna nu. Sedan kan det ju dyka upp andra oväntade kostnader såsom läkarbesök, nåt i hemmet går sönder, veterinärkostnad men det tänker jag inte som räkningar.

Jag har ingen koll alls på det som inte är fast och löpande.
Skatten på bilen kommer några gånger per år, alltiden överraskning när jag ska betala 1500 till 😂
Nu har jag bra mariginaler och en budget i grunden även om den är lite flytande så det är inga bekymmer.
 
Ja men självklart vet man ju vad som kostar varje månad? Men vad som kommer utöver det i januari har jag ingen som helst aning om. Typ vilket datum någon viss försäkring kommer eller när det gått tre månader och jag får räkning för sophämtning. Varför behöver jag veta det?

Det beror ju på vilka kostnader som dyker upp och vilken ekonomi du har, hur bra koll man bör ha alltså! Men jag tolkade din kommentar för även löpande räkningar så blev förvånad därav.

Själv bor jag i hyresrätt och betalar allt månadsvis, även försäkringar mm. så för egen del dyker inget oväntat upp.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 224
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 249
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
714
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp