Bukefalos 28 år!

Hur hjälps er ekonomi av att budgetera? (utbruten från Ansöka om lån)

Men det betyder väl inte att jag använder upp allt som "blir över" varje månad (om nåt blir över).
Ja, för dig är det alltså så. Så är det inte för alla. För många är det svårt att hålla i pengarna om man inte har något särskilt de ska gå till.

Jag förstår inte varför du fräser om att du inte är blåst bara för att folk förklarar något som du säger att du inte förstår.
 
Och pengar över. Det är lite oklart för mig vad det betyder. Om jag tex tittar på vad jag själv handlar när jag köper mat, så är det till exempel numera så att väldigt många av varorna hade kunnat ersättas med billigare. Antingen något billigare av "samma" sort, tex en billigare ost i istället för den godare jag köpte. Eller så att jag istället för att som nu köpa färsk torsk till fredagsmiddagen (som jag har gjort idag) hade köpt kikärter. Båda varorna utgör en bra grund i en vettig middag. Kilopriset är väldigt olika.

När jag var yngre och fattigare köpte jag den billigare osten och kikärterna och hade inga pengar över. Nu köper jag de dyrare alternativen och har inga pengar över. Samma mönster kan ju sedan upprepas på många typer av produkter.

Pengar över hade jag haft om jag fortfarande hade konsumerat som en fattig student. Men hela poängen med att ha ett jobb som ger en hygglig lön är ju att slippa göra så!
 
Så här du har 8000 kr i inkomst din hyra sväljer 5000 kr, 1000kr går till åkkort, resten går till mat och hygien finns det någon krona över får man lägga den på kläder. Det är ju knappast något man behöver lägga upp en budget för.
Eller så går jag in och styr de där 2000 genom att bestämma mig för att jag måste klara att hålla en matbudget på 1200 och ska köpa en vinterjacka. Pga jag sätter beloppet 1200 och styr alla inköp jag gör utifrån det så blir vinterjackan möjlig. Det blir inte OM någon krona är över. Jag skapar utrymmet för jackan genom den styrningen som jag lägger på matinköpen. Ifall jag bara går till mataffären och handlar tills pengarna tar slut så kanske det blir en jacka, kanske inte. Och kanske råkar jag göra totalt slut på dem så jag inte ens har matpengar sista veckan...
 
Fast om man ska hårdra så gör man ju en budget för att man vill ha bättre koll på alla utgifter. Och det berör ju dom som inte har koll på sin ekonomi. Att man inte har koll kan bero på att man har så många utgiftsposter...lika mkt som att man inte räknar på vad saker och ting kostar.

Varför förutsätter du att man inte har koll på sin ekonomi om man följer en budget?
Borde man inte se hur ekonomin ligger till bättre genom att oftare gå igenom den?
Jag tycker att du är väldigt fördomsfull mot de som vill ha en ekonomisk plan. Vissa vill leva här och nu och vissa vill veta vad som kommer i framtiden.
 
Och pengar över. Det är lite oklart för mig vad det betyder. Om jag tex tittar på vad jag själv handlar när jag köper mat, så är det till exempel numera så att väldigt många av varorna hade kunnat ersättas med billigare. Antingen något billigare av "samma" sort, tex en billigare ost i istället för den godare jag köpte. Eller så att jag istället för att som nu köpa färsk torsk till fredagsmiddagen (som jag har gjort idag) hade köpt kikärter. Båda varorna utgör en bra grund i en vettig middag. Kilopriset är väldigt olika.

När jag var yngre och fattigare köpte jag den billigare osten och kikärterna och hade inga pengar över. Nu köper jag de dyrare alternativen och har inga pengar över. Samma mönster kan ju sedan upprepas på många typer av produkter.

Pengar över hade jag haft om jag fortfarande hade konsumerat som en fattig student. Men hela poängen med att ha ett jobb som ger en hygglig lön är ju att slippa göra så!

Poängen är väl att man gör vad man själv vill göra med sin inkomst.
För de flesta ökar utgifterna i samband med högre inkomst.
Jag sparar mer nu än jag var student. Men inte pga minskade utgifter. Utan pga högre inkomst.
 
Varför förutsätter du att man inte har koll på sin ekonomi om man följer en budget?
Borde man inte se hur ekonomin ligger till bättre genom att oftare gå igenom den?
Jag tycker att du är väldigt fördomsfull mot de som vill ha en ekonomisk plan. Vissa vill leva här och nu och vissa vill veta vad som kommer i framtiden.
Just pga att man behöver göra en budget. Då har man uppenbarligen fler utgifter än man kan hålla koll på ?
Budgetar är bra . Inget negativt.
Jag lever här och nu men sparar ändå större delen av min inkomst, utan en budget.
 
Och pengar över. Det är lite oklart för mig vad det betyder. Om jag tex tittar på vad jag själv handlar när jag köper mat, så är det till exempel numera så att väldigt många av varorna hade kunnat ersättas med billigare. Antingen något billigare av "samma" sort, tex en billigare ost i istället för den godare jag köpte. Eller så att jag istället för att som nu köpa färsk torsk till fredagsmiddagen (som jag har gjort idag) hade köpt kikärter. Båda varorna utgör en bra grund i en vettig middag. Kilopriset är väldigt olika.

När jag var yngre och fattigare köpte jag den billigare osten och kikärterna och hade inga pengar över. Nu köper jag de dyrare alternativen och har inga pengar över. Samma mönster kan ju sedan upprepas på många typer av produkter.

Pengar över hade jag haft om jag fortfarande hade konsumerat som en fattig student. Men hela poängen med att ha ett jobb som ger en hygglig lön är ju att slippa göra så!
Håller helt med om det.
Samma med "nödvändigheter".
Jag använder orden bara för att diskussionen i övrigt här utgår så mycket från dem.

Tycker det försvinner att det är val och prioriteringar i allt hela tiden. Låter som vissa utgifter är naturgivna på något sätt. Och det beror så mycket på omständigheter vad som är mer och mindre viktigt framför annat för olika människor.

Jag tror vi pratar lite förbi varandra för det mycket är samma prioriteringar vad pengarna ska användas till och inte som vi gör. Men efter olika tankemodeller. Och en del gör budgeten explicit på papper. Mendan en del (som du och @monster1 tror jag) har vad jag skulle kalla en budget. I form av mental översikt och prioriteringsprinciper fast men identifierar inte det som en "budget-funktion".
 
Just pga att man behöver göra en budget. Då har man uppenbarligen fler utgifter än man kan hålla koll på ?
Budgetar är bra . Inget negativt.
Jag lever här och nu men sparar ändå större delen av min inkomst, utan en budget.

Men då tänker du generellt att har man budget=dåligt med pengar på banken?
 
Jag har sedan många år tillbaka något slags system med ett konto för räkningar, dit jag för över samma belopp varje månad. Det beloppet är ungefär genomsnittet av vad mina räkningar går på per månad. Ibland blir det ett underskott där så jag får fylla på, och ibland blir det ett litet överskott som jag då raskt nallar av. Det är rätt mycket pengar som går dit: stallkostnad, csn, hovslagare, försäkringar osv. (Under- resp överskott handlar om kanske 2-3000 som mest, och rätt sällan, så det är inga fantasisummor.)

Och jag är också paranoid när det gäller skatt, så jag har ett konto som heter "skatt och moms" där jag fyller på.

Och så har jag ett konto dit jag stoppar det jag kallar mina "extrainkomster" (ingen direkt logik i detta, men jag vet alltid om en inkomst är "ordinarie" eller "extra"). De pengarna går mestadels till resor, och även till andra lite större inköp, tex om jag skulle behöva en ny sadel.

Sen är resten, tja, resten. Mat, kläder, fika, smått och gott. Jag har nog haft ungefär samma vanor så pass länge att det brukar gå ganska exakt jämnt upp.

Det har det gjort i hela mitt liv, även med betydligt mindre inkomst och betydligt större försörjningsbörda än jag har nu.

Jag har aldrig riktigt fattat hur en budget skulle påverka det hela?
Jag gör också så att jag för över en snittad summa varje månad. Mitt budgetark går i princip ut på att räkna hur stor den summan behöver vara.

I övrigt tänker jag som du. Budget påverkar inte mina utgifter, men den är en del av mitt system bara.
 
En annan anledning att ha koll på när ens räkningar bör komma, det är ju för att ha koll på om de INTE dyker upp. Har man koll på att man saknar en faktura som bör ha dykt upp, så kan man ringa till bolaget och efterfråga fakturan för att hinna betala den i tid. Gör man inte det så kan man ju råka ut för försenings/påminnelseavgifter, och det är ju onödigt (särskilt om det handlar om ex trängselavgifter där fakturan är 5 kr och förseningsavgiften är 500 :p).
 
Just pga att man behöver göra en budget. Då har man uppenbarligen fler utgifter än man kan hålla koll på ?
Budgetar är bra . Inget negativt.
Jag lever här och nu men sparar ändå större delen av min inkomst, utan en budget.
Men lägg ner. Nu är du fördomsfull

Jag budgeterar mina pengar för att jag gillar att ha koll.

Jag sparar mer än det jag sätter in på konto. Jag betalar t.ex. av mitt huslån i en alldeles för hög takt om man ser till min inkomst.

Jag HAR koll eftersom jag VALT att ha det. Inte för att jag absolut måste.
 
Nej, det kanske är också så att man vill spara mera. Och har inte koll på alla utgifter och då gör man en budget.
Jag och min man gör budget för vår gemensamma ekonomi.
Vi har stenkoll på vart pengarna går och vi har en bra ekonomi.
Jag har budgeterat min ekonomi länge, hittade nyligen köpjournaler som jag började skriva när jag var femton.
För mig är budgetering ett intresse, inte något jag gör för att jag inte har koll, tvärtom.
 
Svar till alla. Alltså jag får ju inte in mer pengar bara för att jag vet att det kommer en räkning. Jag går nätt och jämt runt med min ekonomi, vilket innebär att jag tänker hela tiden och köper minimimängd saker till så billigt som möjligt. Jag får liksom inte mer pengar över av att veta om att det kommer en räkning.

Att det går åt olika mängd pengar varje månad fattar jag väl. Så himla blåst är jag inte. Men det betyder väl inte att jag använder upp allt som "blir över" varje månad (om nåt blir över). De pengarna finns ju kvar ifall det sedan kommer någon större räkning. Det jämnar ju ut sig.
Men det är inte självklart för alla människor att se det utan att få en mer konkret överblick.
Då hjälper budgeten dem att veta hur mycket av det som "blir över" som egenligen är intecknat redan och hur mycket som är "över på riktigt" och därmed kan vara fritt att spendera oplanerat.

Du verkar ju ha en koll som motsvarar funktionen av budgeten fast du bara har den i ditt huvud?
 
Men vad kallar man då de som sätter en budget och samtidigt skulle ha lika stor koll utan en skriven budget? Control freak?

Nu är det du som är dömmande.
Snarare att man behöver inte ha koll. En månad kanske man köper en kamera för 12k och då sparar man endast 6k . Nästa månad handlar man inget alls utom det nödvändiga och sparar 18k. Känns det nödvändigt att göra en budget då ? Det kommer alltid in pengar på sparkonto.
 
Ni som budgeterar hårt, förutsatt att ni inte gör det för att ni måste för att få pengarna att räcka till slutet av månaden, utan kan spara varje månad.
Hur reagerar ni när det kommer roliga oväntade utgifter? Typ, kompis frågar om ni vill komma med på teater/konsert etc - kostnad 500kr +resa och typ äts ute eller ett par öl?
Dejt med tillhörande kostnader? Håller stenhårt på fickpengen?
 
Jag har olika konton, tex bankkortet är mina ”fickpengar”, hundkoto, bensinkonto, matkonto, barnbidragskonto, sparade, semesterkonto och mitt favorit ”rör inte” som jag helt enkelt inte får röra.
Varje månad så portionerar jag ut inkomsten och på så sätt har jag lättare att hålla i pengarna och hushålla. Har även fonder för mitt eget sparande och barnens sparande. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 381
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 331
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
723
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp