Bukefalos 28 år!

Hur hjälps er ekonomi av att budgetera? (utbruten från Ansöka om lån)

Det låter som att du nedvärderar de som gör/följer en budget? Varför då?
Nej, inte alls.
Tror du verkligen det? Man kan inte göra en budget för att man vill ha koll på sina pengar rent generellt?

Mvh gör budget men behöver inte vända på några kronor utan har råd med både måsten, sparande och rent slöseri.

Nej,
men har man mycket utgifter kan det vara svårt att hålla koll på alla. Då kan en budget vara bra. Så att man kan se över dom.
 
Poängen är att du behöver veta i förväg för att kunna hålla utgifterna på den nivån som det finns pengar till. Det funkar inte med det odefinierade beloppet "resten". Du måste ju bestämma i förväg om du har råd att bo i en lägenhet med hyran X kr, eller om du kan ta ett abonemang på TV-kanaler eller vad det är du binder upp dig för som sedan blir de räkningar du ska betala.
Du kan inte bara sitta och se vilka räkningar som dyker upp och hoppas att det ska bli några matpengar över efteråt? Du styr ekonomin för att kunna göra så du vet att det kommer finnas matpengar.
Det finns ju inget annat val har du inte pengar till något annat än det nödvändigaste då kan du ju inte ta bort något av det ändå.
 
Okej, vad bra :) det lät nämligen som att du menade att de som gör budget bara är sådana personer som inte har koll på sin ekonomi och det lät inte särskilt trevligt.
Fast om man ska hårdra så gör man ju en budget för att man vill ha bättre koll på alla utgifter. Och det berör ju dom som inte har koll på sin ekonomi. Att man inte har koll kan bero på att man har så många utgiftsposter...lika mkt som att man inte räknar på vad saker och ting kostar.
 
Fast om man ska hårdra så gör man ju en budget för att man vill ha bättre koll på alla utgifter. Och det berör ju dom som inte har koll på sin ekonomi. Att man inte har koll kan bero på att man har så många utgiftsposter...lika mkt som att man inte räknar på vad saker och ting kostar.
Jag tänker nog mera att folk har ett intresse för sin ekonomi, större intresse än vad det som väljer att inte lägga upp en budget har.
 
Svar till alla. Alltså jag får ju inte in mer pengar bara för att jag vet att det kommer en räkning. Jag går nätt och jämt runt med min ekonomi, vilket innebär att jag tänker hela tiden och köper minimimängd saker till så billigt som möjligt. Jag får liksom inte mer pengar över av att veta om att det kommer en räkning.

Att det går åt olika mängd pengar varje månad fattar jag väl. Så himla blåst är jag inte. Men det betyder väl inte att jag använder upp allt som "blir över" varje månad (om nåt blir över). De pengarna finns ju kvar ifall det sedan kommer någon större räkning. Det jämnar ju ut sig.
 
Poängen är att du behöver veta i förväg för att kunna hålla utgifterna på den nivån som det finns pengar till. Det funkar inte med det odefinierade beloppet "resten". Du måste ju bestämma i förväg om du har råd att bo i en lägenhet med hyran X kr, eller om du kan ta ett abonemang på TV-kanaler eller vad det är du binder upp dig för som sedan blir de räkningar du ska betala.
Du kan inte bara sitta och se vilka räkningar som dyker upp och hoppas att det ska bli några matpengar över efteråt? Du styr ekonomin för att kunna göra så du vet att det kommer finnas matpengar.
Nja. Nu vet jag ju vilken hyra jag har, så jag kan göra mig en realistisk uppfattning om vad en högre eller lägre hyra innebär.

Vad gäller abonnemang av olika slag är det precis så det funkar. Ibland tar jag ett. Känns sedan räkningen jobbig, så avslutar jag det. Jag sätter mig INTE och planerar hästeriet, maten, klädinköpen och semestern först.
 
Fast om man ska hårdra så gör man ju en budget för att man vill ha bättre koll på alla utgifter. Och det berör ju dom som inte har koll på sin ekonomi. Att man inte har koll kan bero på att man har så många utgiftsposter...lika mkt som att man inte räknar på vad saker och ting kostar.
Fast jag tycker att det som skavde i ditt första inlägg var att det lät som att om en har ett behov av att ha koll på sin ekonomi (genom att budgetera) är det på grund av att man är fattig eller slarvig och att detta är dåliga egenskaper. Och att då motsatsen är att man är rik och noggrann = bra egenskaper.
 
Jag tänker nog mera att folk har ett intresse för sin ekonomi, större intresse än vad det som väljer att inte lägga upp en budget har.

Kan så vara. Jag har ett stort intresse för privatekonomi.
Men jag har så få utgiftsposter att det känns ointressant att räkna på. Det går snabbt att räkna ut med en huvudslagsräkning. Men har man tex familj och småbarn , djur, äter ute ofta, m.m. Då kommer utgiftsposterna dra iväg och det kommer bli svårt att hålla koll i huvudet.
 
Det finns ju inget annat val har du inte pengar till något annat än det nödvändigaste då kan du ju inte ta bort något av det ändå.
Vet inte om jag missförstår vad du frågar om?
Utan budget så vet jag inte vad jag har pengar till och inte?

Men perspektivet fråga vad som kan tas bort och inte känns udda för mig.
Det finns X kronor. Vad går resp. går inte att göra inom den ramen? Det finns önskemål på mer än pengarna räcker till och då får man göra prioriteringar och val. När dessa är gjorda är det det som pengarna ska gå till. Det är det som budgeten talar om. Och det som inte finns i budgeten finns det inte pengar till så det får du skippa.
 
Fast jag tycker att det som skavde i ditt första inlägg var att det lät som att om en har ett behov av att ha koll på sin ekonomi (genom att budgetera) är det på grund av att man är fattig eller slarvig och att detta är dåliga egenskaper. Och att då motsatsen är att man är rik och noggrann = bra egenskaper.
Fast rik blir du inte om du inte har koll på dina utgifter , oavsett inkomst. Du kan ha en inkomst på flera miljoner om året. Men sätter du sprätt på pengarna så kan du vara fattigare än låginkomsttagaren...
 
Fast rik blir du inte om du inte har koll på dina utgifter , ovasett inkomst. Du kan ha en inkomst på flera miljoner om året. Men sätter du sprätt på pengarna så kan du vara fattigare än låginkomsttagaren...
Men nu läser du inte vad jag skrev. Det jag inte gillade i ditt första inlägg (och det syns i det som nu är citerat också tycker jag) är att du värderar människor utefter deras ekonomiska status. Nåde den som är fattigare än låginkomsttagaren liksom. Och att bli rik är såklart allas mål.
 
Nja. Nu vet jag ju vilken hyra jag har, så jag kan göra mig en realistisk uppfattning om vad en högre eller lägre hyra innebär.

Vad gäller abonnemang av olika slag är det precis så det funkar. Ibland tar jag ett. Känns sedan räkningen jobbig, så avslutar jag det. Jag sätter mig INTE och planerar hästeriet, maten, klädinköpen och semestern först.
Men då hör du väl till gruppen "som har pengar över"? Det var ju varför man alls behövde göra en budget i de fall när det inte var så som det frågades om.
 
Men nu läser du inte vad jag skrev. Det jag inte gillade i ditt första inlägg (och det syns i det som nu är citerat också tycker jag) är att du värderar människor utefter deras ekonomiska status. Nåde den som är fattigare än låginkomsttagaren liksom. Och att bli rik är såklart allas mål.
Alla får väl göra som dom vill med sin privata ekonomi. Jag lägger ingen värdering i det.
 
Vet inte om jag missförstår vad du frågar om?
Utan budget så vet jag inte vad jag har pengar till och inte?

Men perspektivet fråga vad som kan tas bort och inte känns udda för mig.
Det finns X kronor. Vad går resp. går inte att göra inom den ramen? Det finns önskemål på mer än pengarna räcker till och då får man göra prioriteringar och val. När dessa är gjorda är det det som pengarna ska gå till. Det är det som budgeten talar om. Och det som inte finns i budgeten finns det inte pengar till så det får du skippa.
Så här du har 8000 kr i inkomst din hyra sväljer 5000 kr, 1000kr går till åkkort, resten går till mat och hygien finns det någon krona över får man lägga den på kläder. Det är ju knappast något man behöver lägga upp en budget för.
 
Så gör man om en vet att det finns pengar. Behöver man snåla och leva på liten budget är det skönt att ta alla fasta kostnader över året, dela på 12 och sätta undan summan varje månad så det blir lite balans.
Jag gjorde likadant när jag hade mycket lite pengar. Skillnaden är att oväntade utgifter då var mycket mindre. Utan bil och hus och häst osv, blir det inga stora plötsliga räkningar. Utgiftsnivån följer inkomstnivån. Jag har klarat att hantera både mycket små inkomster och inkomster en bit över medel. Jag har förståelse för att inte alla klarar det. Men jag har svårt att se hur en budget hjälper.
 
Men då hör du väl till gruppen "som har pengar över"? Det var ju varför man alls behövde göra en budget i de fall när det inte var så som det frågades om.
Nej. Mina pengar brukar precis räcka. Det gäller nu och det gällde när jag hade högst en fjärdedel i inkomst mot nu.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 392
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 341
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
724
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp