Bukefalos 28 år!

Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

M

_Mizzen_

Hej!

Jag har en 1,1års schäfer hane och när det kommer hem folk så blir han så uppspelt och glad, okej att han blir glad men då kommer vi till problemet, han blir så het att han hoppar på folk och river, dansar runt och lyssnar inte över huvud taget på mina komandon.
Jag har gett honom starka order om att lugna sig och även plattsat honom men så fort ja vänder ryggen till så flyger han upp hon börjar "bråka" med folk igen, han är på liknande sätt när man möter någon han känner igen när vi är ute på promenad.
jag har försökt med allt men jag får honom verkligen inte att lugna ner sig, jag har även provat med att stänga honom inne i ett rum och försökt släppa ut honom när han "lugnat" sig men så fort som dörren öppnas så är han lika vild, jag har provat att lägga ner honom och hålla honom men då skriker han och bråkar bara som attan, jag har försökt att hålla honom på den nivån öven om han "klagat" men får ingen förbättring!! :confused: vad ska jag ta mig till med honom??
jag kan ju inte sluta bjuda in folk hem till mig...


Mvh Någon som undrar!! och gjort allt!!
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Jag har samma problem med min Vorsteh (se andra trådar). Han är i o f sig bara knappt 7 månader och vi har haft honom i 4 veckor. Innan dess hade han fått noll social träning. Det jobbar vi stenhårt med just nu.
Jag har honom i koppel (det kan du ha även inne) och säger till alla att inte ge honom någon uppmärksamhet, ingen ögonkontakt eller någonting förrän han sitter stilla. Då får de gå fram till honom. Så fort han reser sig vänder de bort och jag säger till honom att sitta, när han gör det får han uppmärsamhet igen.
Vi har honom med på hästtävlingar (milde himmel vilket jobb!:grin:) där finns 1000 saker att lukta på och tusen människor att hälsa på + lika många hundar och fina hästar som man gärna pratar med. Jag jobbar mig svettig kan jag säga men med samma taktik. Så fort han drar iväg mot någon/något så får han ett odentligt ryck och order att sitta ingen får komma fram varken människa eller hund om han inte sitter, och han får inte gå fram om han inte gör det lugnt.
Man får vara lite modig och säga till folk att det är en hund under utbildning och att de måste respektera vad man säger. Jag kan säga att efter 2 timmar är både jag och hund slut, men det går bättre och bättre.
Jag försöker få i hans hjärna lugn och sittande hund = beröm och uppmärksamhet. Men visst talar jag för döva hundöron och jag får brotta ner honom för att få honom att lyssna.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Ha honom i koppel när det kommer folk. Dels måste du redan innan du öppnar dörren korrigera honom för antagligen triggas han i gång redan när folket ringer på dörren. Ta dig tid, folket utanför kan gott vänta tills du är klar. Oftast har man för brottomt med att öppna dörren och hälsa främmandena välkommen...men strunt i dom du, hunden är viktigare. Låt honom inte hälsa utan ignorera honom tills han lugnat sig eller åtminstone är på en acceptabel nivå. Vad gör folket som hällsar på dig då ? Hejjar och hällsar på hunden eller ignorerar honom ?
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Vi började med att träna ordentligt på kommandot "stanna". Det tränades sedan med höjda störningsmoment så som knackande, handtag, ropande osv osv. Och med godis. Vi startade så smått och för någon sekunds "stanna" innan belöning, för att visa. Vi tränade "stanna" med att höja handen för att sedan kunna bruka det istället för rösten. Vi började med korta avstånd och belöning vid utförande. Sedan förlängdes avståndet för att sedan läggas in med störningsmomenten.

Vi har fem stycken hundar i blandade valörer och för oss hade det varit totalt kaos om alla fem dundrade mot gästerna. Schäfern hade vi till en början kopplad, han "låste" sig och hade svårt att lyssna. Men, vi tränade han precis som jag beskrivit ovan. Det fungerade mycket bra och han är numera flockens överhuvud på att stanna. Krävdes konsekvent träning. Och klara regler till besökare. Inget klappande, ingen ögonkontakt förrän hunden är lugn och avslappnad.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Har inte läst de andra svaren, men har likande problem med min överglada amstaffkille på 10månader.

Det jag gör är att säga åt folk att bestämt knuffa bort honom med ett "NEJ!" när han hoppar på dem och sedan ignorera honom. Han lugnar sig rätt snabbt när han inser att han inte får någon uppmärksamhet innan han lugnat sig och satt sig.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Problemet med denna lösning är ju att vissa personer är små, t ex barn som inte klarar av att hålla balansen. Dessutom finner jag det själv inte speciellt trevligt att bli hoppad på ...

Jag ser det som så, att det aldrig får gå så långt att det tillåts hoppas eller rusas fram till gästerna. Det skall brytas innan de hinner fram.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

folk som kommer hem till mig brukar hälsa på mig och klappa om Ozzy och liknande fast att han är helt vild.
detta är det endasom är kvar att träna på sen är han perfeckt liksom för vi har aldrig problem med något annat.

ni ska alla ha tackför era förslag och jag ska pröva detta med att koppla honom, men när folk ignorerar honom så börjar han skälla ut de som kommer och knuffas och hoppar bara ännu mer än innan.
jag har laggt ner honom mitt framför folk bara för att han ska känna det mer pinsamtmen funkar inte, jag har tagit in honom i ett annat rum men med resultatet att jag egentligen bara skuter upp problemet, när jag väl släpper ut honom så släpper ja lös stormen på nytt.

jag kan leva med detta problem om ja inte får rätt på det men det är inte så himla kul att han hoppar på folk och sånt... känns lite pinsamt... hade en kompis hemma som hade med sin tjejkompis för någon dag sedan, hon satt och talade om förmig villken ouppfostrad hund jag har och att han kommer gå ur händerna på mig då han alltid måste vara lika dann i alla situationer, men det är just det som är grejen han är inte det och detta gjorde mig mycket upprörd när hon sa så... :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Jag har gett honom starka order om att lugna sig och även plattsat honom men så fort ja vänder ryggen till så flyger han upp hon börjar "bråka" med folk igen,


Mvh Någon som undrar!! och gjort allt!!

Ja varför ska hunden ligga kvar om du låter honom gå upp igen och fortsätta? Du måste vara envisare än hunden och VARJE gång han reser sig lägger du tillbaka honom

Hade samma problem med min jaktgolden och jag överdriver inte att jag fick upprepa mig 20-30 gånger innan poletten ens trillade ner i hennes huvud att "aha, vill hon att jag ska ligga här...?".

Sen kan du släppa upp hunden när den lugnat sig och den får vara uppe så länge den är lugn. Så fort den varvar upp - plats igen.

Det är inte gästernas uppgift att uppfostra och värja sig mot din hund - det är din. Och det finns inga genvägar. Träna, träna och träna mera. Säg till dina gäster att antingen totalignorera hunden medan de är hos dig eller att återkomma när hunden är färdigtränad.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Jag har gjort som Sickan - säger till folk, vänligt med bestämt att man får inte ge hunden någon uppmärksamhet. Det tar emot till en början och framförallt när barn frågar snällt om de får klappa. Samtidigt är jag realist 34kg weim som springer ner barnen i sin glädje över deras klappar är inte bra för någon. :cool:

Har övat tandvisning på ett bra sätt och det fungerar faktiskt till andra händelser också. Sätt hunden intill din sida ge kommando ex sitt kvar/ stanna. Låt besökare/träningskompis gå fram emot er. Börjar hunden att stimma, backar personen omedelbart. Sätt hunden igen, ge kommando på nytt och försök att personen kommer fram till dig igen. Sedan kan du ju själv utveckla vidare om du vill stå och prata med personen först innan hunden får uppmärksamhet osv osv Hunden kommer fatta att det är mycket roligare att vara stilla och tyst för då kommer man så småningom åt den spännande tvåbeningen.

Belöna mycket, tystheten i detta momentet har jag fått fram genom att belöna halvvägs dvs när personen har varit på väg fram och hunden suttit kvar och varit tyst har jag smugit till den korvbit så att jag har förstärkt det positiva redan där. Då är det roligt att vara tyst man får ju godis!

Mycket av det där stimmandet och oljudet är ju ungdomligt oförstånd och en del lär säkert dämpa sig på egen hand men man ska definitivt jobba med det så att man motar bort det och hunden inte tar det med sig in i sitt vuxna liv. Jag hoppas att det går bra för dig. Det är kämpigt när de är i slyngelålder men de kommer ofta ut väldigt trevliga på andra sidan, bara man ger sig den på det
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Jag ska allt försöka med det senaste för detta är inget vi prövat än men ska bli kul att se om de fungerar, han är ju en så underbar hund annars så det är ju synd att det blir fröstört av en sån "strunt" sak, min lille bror har redan blivit rädd för honom och tycker det är jobbigt att komma hem till mig eftersom han är så kort så vovva behöver inte ens hoppa för att komma åt honom..men gott folk detta ska de bli ändring på! tack för alla bra tips.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Som alla andra har sagt... se till att du har honom kopplad eller att du har tillrackligt talamod att se till att han haller sin "plats". Sedan sag at dina gaster att IGNORERA honom. Inte ens titta pa honom. Latsas som om han inte finns i 10 minuter (efter 10 minuter har han hunnit glomma hur uppspelt han var och har slappnat av tillrackligt) innan de kan halsa pa honom. Star eller ligger hunden framfor dom gar dom rakt som om den inte vore dar sa hunden far flytta sig. Samma sak nar ni moter folk han kanner pa stan. Sag till dom att inte ens titta pa honom och absolut inte halsa.
Om man sager till folk att hunden mast lugna sig forst tycker man ofta olika om nar hunden ar lugn... andra tycker att om hunden bara buffar och springer runt men inte hoppar just den har secunden ar den lugn... sa da hetsar dom upp den igen. Ta till en tid... och tala om att du tranar hunden, var tuff, sa att han verkligen har lugnat sig innan du later dom halsa.

Jag sag inte forst, men Apocalypsen har ocksa mycet bra tranings forslag. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

*KL*

Tycker oxå att du ska säga till dina vänner att ignorera honom. Att "härja" på en hund som redan är uppe i varv är helt galet. Tror som sagt lösningen är ignorera.

Min flatte är lika dan. Han hoppar biter (har börjat ge honom något att bära nu) skäller så fort det kommer någon innanför dörren. Vi har börjat träna även ute detta att folket vi möter ska IGNORERAS. Hemma så ignorerar vännerna honom o det blir varje gång liiiiite bättre. Be vännerna vända ryggen till. När han är lugn o sitter fint bakom så vänder dom sej om o då förmodligen så börjar han hoppa igen o dom får vända sej om igen o stå helt passiva. Förhoppningsvis tillslut så blir det lite bättre.


Är verkligen vänners besök den enda gången du har problem med din hund? Oftast så finns det andra problem i andra situationer som är nog så besvärliga.

Men det är inte de enda problemen som finns med min. Han triggar på bilar som står på samma plats där någon bekanting stod dagarna innan. Han drar o sliter i kopplet när det kommer någon han känner. Han skäller när det ringer på dörren eller det låter massor i trappen. Han går inte att lämna ensam utan att han skäller för fullt. Vi tränar o det blir bättre som sagt var men det kommer att ta tid.

Gjorde vändnings metoden med min mudi som triggade igång rejält varje gång kopplet togs fram. O hon höjde nivån även på dom andra två. Så helt resolut en gång tog jag fram kopplet o hon började hoppa o låta. Vände ryggen till o hon kom runt för att se mej. Fortsatte hoppa o styra. Vände mej om o hon följde efter. Efter ett tag satt hon kvar men så fort jag vände mej om så började hon igen. Efter ½ timme så satt hon lungt o fint bakom min rygg o blev kvar där när jag vände mej om. Koppel på o utgång blev belöningen.

Vid promenad dax nästa gång så var det bara två hundar som var framför mej o väntade lungt för en gångs skull. Kollade bakom ryggen o där satt fröken hopplisa o väntade på att kopplet skulle komma fram. Mumera är det aldrig hopp o stress när vi ska gå ut. Ska kanske tilllägga att damen i fråga var 8 år då o har alltid fått leva som hon vill då det aldrig som ensamhund på landet varit några problem. Men med 3 hundar i stan o en trång hall så funkar det ju inte.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

kl

Jag är av en bekväm natur och jag hade låst in hunden i ett rum bakom ett kompostgaller. Han kan få komma ut när alla satt sig och lugnet lägrat sig. Beter han sig bra får han vara i köket eller var ni nu sitter och beter han sig hysteriskt så åker han in i rummet igen.

Att be gästerna korrigera hunden tycker jag verkar dumt då de kanske inte alls vill uppfostra hunden.

Vi har med våra hundar alltid använt koppel för att kontrollera hunden att hälsa lugnt. Om hunden är för vild så åker den in i ett rum/ alt läggs plats i korgen (en vuxen hund).

Bara väluppfostrade hundar får umgås med gäster, är devisen. :)
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Men det beror på hur vild hunden är. En hund som hoppar i ögonhöjd mitt framför en och som nafsar efter skjortärmar kan inte ignoreras. Vår ohängda schnauzer hoppar i höjd med en fullvuxens axel när hon är riktigt uppspelt och det enda som hjälper då är att ta bort henne från den stressiga situationen.

Vilket tålamod du hade med hunden som hoppade!

Jag har tränat "ligg på mattan i hallen" medan jag klär på mig - men det går trögt. När hon inte lyssnar och hoppjerkefasonerna blir övermäktiga så åker hon in i badrummet bakom stängd dörr tills att jag är klädd.

Det stör mig inte alls om hon sitter där bakom lås och bom när jag gör mig redo. Jag avskyr hoppande hundar, eller ålande, eller krälande, eller pipande, eller flämtande, eller rullande... ja.. hela registret visas upp om stressnivån är för hög.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

*KL*

Tycker oxå att du ska säga till dina vänner att ignorera honom. Att "härja" på en hund som redan är uppe i varv är helt galet. Tror som sagt lösningen är ignorera.

Min flatte är lika dan. Han hoppar biter (har börjat ge honom något att bära nu) skäller så fort det kommer någon innanför dörren. Vi har börjat träna även ute detta att folket vi möter ska IGNORERAS. Hemma så ignorerar vännerna honom o det blir varje gång liiiiite bättre. Be vännerna vända ryggen till. När han är lugn o sitter fint bakom så vänder dom sej om o då förmodligen så börjar han hoppa igen o dom får vända sej om igen o stå helt passiva. Förhoppningsvis tillslut så blir det lite bättre.


Är verkligen vänners besök den enda gången du har problem med din hund? Oftast så finns det andra problem i andra situationer som är nog så besvärliga.

Men det är inte de enda problemen som finns med min. Han triggar på bilar som står på samma plats där någon bekanting stod dagarna innan. Han drar o sliter i kopplet när det kommer någon han känner. Han skäller när det ringer på dörren eller det låter massor i trappen. Han går inte att lämna ensam utan att han skäller för fullt. Vi tränar o det blir bättre som sagt var men det kommer att ta tid.

Gjorde vändnings metoden med min mudi som triggade igång rejält varje gång kopplet togs fram. O hon höjde nivån även på dom andra två. Så helt resolut en gång tog jag fram kopplet o hon började hoppa o låta. Vände ryggen till o hon kom runt för att se mej. Fortsatte hoppa o styra. Vände mej om o hon följde efter. Efter ett tag satt hon kvar men så fort jag vände mej om så började hon igen. Efter ½ timme så satt hon lungt o fint bakom min rygg o blev kvar där när jag vände mej om. Koppel på o utgång blev belöningen.

Vid promenad dax nästa gång så var det bara två hundar som var framför mej o väntade lungt för en gångs skull. Kollade bakom ryggen o där satt fröken hopplisa o väntade på att kopplet skulle komma fram. Mumera är det aldrig hopp o stress när vi ska gå ut. Ska kanske tilllägga att damen i fråga var 8 år då o har alltid fått leva som hon vill då det aldrig som ensamhund på landet varit några problem. Men med 3 hundar i stan o en trång hall så funkar det ju inte.

Det är just det som är grejen, han har alltid varit väldigt frammåt och uppspelt men aldrig någraproblem vid utgång eller liknande, han kan hettsa lite när vi möter en hund men han gör heller inge mer, skällar inte o drar i koppel och sånt, det fick han lära sig tidigt att man inte gör.

hade en vän över idag ochdet verkar inte som det kommer gå så bra det här med att säga till gästerna, jag talade om för tjejen att hon skulle ignorera honom men i stället när han börja så skrek hon åt honom sen bråttade hon ner honom i golvet och där var det lillaframsteget han gjort förstört för detta triggade honom bara ännu mer så nu e han på bara de knäpper i trapp uppgången:( å nu börjar ja från 0 igen...
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Good Grief!
Satt in honom i ett rum bakom en 'baby gate' (kompost galler?) eller stangd dorr nar folk kommer och slapp inte ut honom forran bade han och gaster har lugnat ner sig.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Good Grief!
Satt in honom i ett rum bakom en 'baby gate' (kompost galler?) eller stangd dorr nar folk kommer och slapp inte ut honom forran bade han och gaster har lugnat ner sig.
Japp, barngrind eller kompostgaller.
Hade själv aldrig stått ut med TS´s scenario.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

jag talade om för tjejen att hon skulle ignorera honom men i stället när han börja så skrek hon åt honom sen bråttade hon ner honom i golvet

Va? Vad gjorde du då då, stod och tittade på? Vilken otroligt respektlös "kompis", henne hade jag kickat ut på mindre än en minut...
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Det låter ju mer som ett problem med att stå på sig själv än att träna hunden. Ingen kompis kan väl komma och brotta ner ens hund? Vad är det för hejdundrande dumheter.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Det låter ju mer som ett problem med att stå på sig själv än att träna hunden. Ingen kompis kan väl komma och brotta ner ens hund? Vad är det för hejdundrande dumheter.
Oj, det missade jag!
(trött när jag läste)
Dylik kompis skulle åka ut ögonaböj o aldrig få sätta sin fot hos mig igen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 774
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 952
Senast: Mkb
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 962
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp