Bukefalos 28 år!

Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

I somras var det en ytlig bekant som tyckte hon skulle uppfostra min unghane lite :grin:
Hon hade med sig 2 taxar som mina hundar naturligtvis tyckte var megaspännande - speciellt den 10 månader gamla hanen som ville leka med dem hela tiden. Han var snäll mot dem men det såg ju lite roligt ut när 35 kg RR sk aleka med typ 3 kg tax gånger 2 :D
Ägaren, ett jävla pucko, kunde inte läsa situationen utan när jag vände ryggen till skulle hon lära min hund veta hut - genom att kasta ner honom på rygg i gräset och stirra han i ögonen.
Jag vände mig om i samma sekund och blev fly förbannad och lät henne veta det också. Nu är jag tyvärr lite för diplomatisk ibland så jag sa till henne att jag knappast behöver hennes hjälp med hundens uppfostran och hade hon gjort så där med någon av de äldre hundarna hade hon inte haft något ansikte kvar :cool:

Unghanen gick inte fram till henne under hela hennes vistelse och om hon så mkt som tittade på honom så började han morra. Hon förstörde otroligt mkt med detta idiotiska tilltag. Hon är inte välkommen något mer kan tilläggas - och jag tror hon fattade det själv också.

Summa summarum är ju inte ska låta någon annan domdera din hund, det är inte deras ensak. säg till på skarpen att de inte har med det att göra.

Grundproblemet då; hoppandet osv skulle jag försöka träna bort genom att du går in först och sätter ner hunden. Hunden får sitta ner medans alla går in (du kanske måste hålla i) och alla ignorerar hunden. När du märker att hundne är lugn får han gå och hälsa - alla ska fortfarande ignorera hunden. Börjar han flamsa så får han sitta och lugna ner sig igen.
Träna, träna, träna är det som gäller. Precis som Skogstrollet sa så kan du kanske få sätta ner honom 20-30 ggr innan poletten trillar ner.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Men allvarligt?!

Hade någon ( oasvett vem ) korrigerat min hund utan att jag först sagt att det ok så hade det varit: Där är dörren, hejdå!

Hade någon brottat ner min hund och skrikit hade jag blivit så jävla förbannad att jag saknar ord.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Jag håller helt med där. Det är väldigt lätt för andra att säga att man ska "ignorera" ett beteende men när hunden både är stor och självbelönande är det allt annat än enkelt att ignorera :cool:. Arwen gör ju likadant, hon är sådär typiskt boxer-överglad så fort en annan människa ens tittar på henne :crazy:, det har till och med tagits upp som ett problem i boxers RAS-dokument eftersom det inte alls är ovanligt att de knockar domare på t ex utställningar...

Ändå sedan hon var liten har jag aldrig hälsat på henne direkt när jag kommit hem, utan väntat tills hon lugnat sig. Då var det lättare. Idag blir hon fortfarande glad när jag kommer hem men hon hoppar aldrig (peppar, peppar!), bara när jag själv bjuder upp henne för att pussas och kramas (bättre för min rygg än att behöva böja sig ner... :D). Husse kan hon hoppa lite på, men så fort det kommer annat folk blir hon så klart tokig! Likadant om vi möter människor som vill hälsa på henne, då får jag oftast hålla i för kung och fosterland.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

*vinkar*

Här har ni en till clown som blir helt till sig när det kommer främmande och dom som säger att man ska ignorera: prova att ignorera en Belgien blue som bestämt sig ;)
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Viktor är samma sort. Jag har provat det mesta, och håller med ang ignorera, försök ignorera en självbelönande riesen som står med tassarna på axlarna på dig, klumpig är han när han hoppar med ;)

Nåväl, efter att ha provat 'det mesta' ledsnade jag, och blev brutal. Minsta ansats att bli uppspelt och det var sitt som gällde, och jag tjuvhöll honom, minsta resförsök och bryskt bokstavligt talat 'satt på plats' igen. Han lät, och ålade och ormade och vevade med tassarna och var som ett litet kvicksilver, men bara satte honom (handgripligen, jag sa ETT sitt och sen handgripligen). Och hålla honom kvar.

När han var lugn och satt själv utan mer än max en viftande svans, så sa jag bra med neutral röst och klappade mycket försiktigt och gick. Och han snurrade såklart igång igen. Och jag tog tag i honom och började om.

Det tog någon vecka, sen möttes jag av en hund som kom i full fart, damp ner på ändan och jag berömde och klappade och han blev uppspelt och jag sa sitt och han satte sig. Dvs framsteg.

Idag så kommer han i full karriär, och 'buffar' lite men aktar sig noga för att lyfta i fronten, och efter 10 sek ignorans sätter han sig och tindrar med ögonen.

När vi nått dit började jag ta tag i beteendet mot andra. På samma sätt, jag satte honom och höll i, minsta avanceringsförsök och jag satte honom bryskt igen (alt lyfte tillbaka i nackskinnet). När folk klätt av sig OCH han sitter lugnt får de gå fram och klappa försiktigt, och sen gå.

Han är inte ofelbar på främmande än, men han har slutat hoppa, däremot slår han knut på sig men man ser också när han inser han är för mycket och/eller folk ignorerar, då sätter han sig (i 3 sek, tills de klappar, men soms agt vi jobbar på det).

I Viktors fall var det helt enkelt så att det krävdes att man 'bröt igenom' den glada uppspeltheten, att igga fungerade inte, att stänga in funkade ju - tills han släpptes ut osv.

Den förra hoppade med, där märkte jag av en slump att han inte hoppade om han hade något i munnen. Så ingen hälsade på honom om han inte hade något i munnen. Tog en vecka sen kom han i full karriär, tvärnitade, vände, sprang och hämtade en leksak och kom fram.

Det gäller hitta det som får poletten att trilla ner - att om man vill hälsa på folk måste man göra såhär. Viktor tror säkert han dresserar människor jättebra, genom att sitta ner säger han 'klappa mig!' till dem, och människorna lyder. Kanonbra :devil:

Men man måste få bort självbelöningen och få hunden att fatta vilket beteende som ger önskad belöning. Och ibland måste man sas handgripligen hjälpa dem på vägen med det.

Och viktigt, bjud inte hem folk som inte respekterar vad du säger.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

*vinkar*

Här har ni en till clown som blir helt till sig när det kommer främmande och dom som säger att man ska ignorera: prova att ignorera en Belgien blue som bestämt sig ;)

:rofl: 25 kilo tåglok coming right at you! :D
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Det är väldigt lätt för andra att säga att man ska "ignorera" ett beteende men när hunden både är stor och självbelönande är det allt annat än enkelt att ignorera :cool:.

Så var Billie också. Jäklar vilka klösmärken man kunde få över hela ryggen om man bara försökte vända sig om, man kunde stå och snurra hur länge som helst och hundfan tyckte det var en skitkul lek! :devil:

Det enda som fungerade, efter låååååååååååång träning och jäääääääääääävligt mycket tålamod var att jag hade "tummen i ögat" på henne och helt enkelt krävde att hon låg plats när det kom folk. Ganska jobbigt faktiskt för jag kunde inte slappna en sekund utan höll alltid ögonen på henne. Minsta lilla någon klappade eller hälsade utan att kolla med mig först om det var ok - tillbaka på ruta ett... :grin: Hon lärde sig faktiskt aldrig att gå fram och hälsa på någon på ett lugnt sätt. Kanske om vi fått mera tid (= hon hade hunnit bli jättegammal).
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Så var Billie också. Jäklar vilka klösmärken man kunde få över hela ryggen om man bara försökte vända sig om, man kunde stå och snurra hur länge som helst och hundfan tyckte det var en skitkul lek! :devil:

Det enda som fungerade, efter låååååååååååång träning och jäääääääääääävligt mycket tålamod var att jag hade "tummen i ögat" på henne och helt enkelt krävde att hon låg plats när det kom folk. Ganska jobbigt faktiskt för jag kunde inte slappna en sekund utan höll alltid ögonen på henne. Minsta lilla någon klappade eller hälsade utan att kolla med mig först om det var ok - tillbaka på ruta ett... :grin: Hon lärde sig faktiskt aldrig att gå fram och hälsa på någon på ett lugnt sätt. Kanske om vi fått mera tid (= hon hade hunnit bli jättegammal).

Exakt så. *pust*

Vi jobbar stenhårt på lydnad och när hon reser sig så får man själv släppa allt vad socialt samspel heter med gästen. Hundraprocentig koncentration krävs, eller så gör man det lätt för sig och låser in hunden bakom galler. Men lite av resultat börjar jag se nu. Hon tittar på mig ungefär som; "åhå någon kommer och jag skall förståss gå och lägga mig, eller?"

Men att det fungerar lite grand beror nog delvis på att hon faktiskt inte är jätteintresserad av människor. Det är själva dörröppnandet som är spännande.

Platsliggning/ avslappning är för övrigt underskattat som träningsmetod.

Igår tränade jag faktiskt plats medan den andra hunden fick leta efter mattes vante. Kan rekommenderas som uttröttande övning. När vi kom hem så sov hunden i två timmar i sträck!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Japp, barngrind eller kompostgaller.
Hade själv aldrig stått ut med TS´s scenario.

Stänger jag ut min flatte med kompostgaller så tar han ett hopp över.

Det är inte det att man ska ignorera beteendet. Man ska ignorera hunden. Naturligtvis om den biter o hoppas ska man lungt o bestämt säga till (vända ryggen till. Min erfarenhet är att en hund sällan hoppar på en rygg utan den vill upp i ansiktet) men klappar man hunden när den är uppjagad så blir det ju liksom belöning för det dåliga beteendet.

Men visst kan det vara olika på olika raser. Har nog heller inte uppskattat att ha en GD uppe i ansiktet eller inte igentligen heller en hund av större ras.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Fast hunden går inte att ignorera länge till om det är en stor, hoppande hund som dessutom riskerar att lämna klösmärken efter sig. Hunden kan fortsätta hoppa på ryggen för att komma åt ansiktet, är den tillräckligt stor kommer den ju åt i alla fall.

Det är aldrig gästernas uppgift att uppfostra hunden heller, och att riskera att någon får ont för att ägaren säger att man bara ska ignorera hundens beteende tycker jag inte är rätt.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Vända ryggen till ja. Till en stor riesenschnauzer som lätt lägger tassarna på axlarna på dig och slickar på örat istället, och tycker leka leken 'människorna snurrar' är jättekul. För hunden är ju inte dummare att den går runt, och när man då vänder sig bort så wohoo, jättekul.

Tror 'ignorera och vänd ryggen till' är 'framtaget' av en småhundsägare med klättrande/krafsande hund.

Däremot håller jag helt med om att INTE klappa uppjagad hund.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Tror 'ignorera och vänd ryggen till' är 'framtaget' av en småhundsägare med klättrande/krafsande hund.

Haha :D. En liten hund springer ju bara runt fötterna så där kommer man ju inte undan heller! Jag tror snarare att det är ett tips som funkar på väldigt förarveka hundar, tänk typ golden retriver, som inte vill annat än att ha mattes/husses kärlek och som blir så bestört av att matte vänder sig om när man vill pussas så att den bara sätter sig på golvet av ren förskräckelse! :p
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Fast det går utmärkt att bara fortsätta gå och ignorera det lilla krafset runt benen sålänge de bara krafsar. Undvik nylonstrumpbyxor bara.

Men ja, kategorin hundar du nämner finns ju med såklart, de som ser det som 'va, utfryst? Utestängd? Åh nej!'
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Kan man bara ga vidare funkar det att ignorera aven en hoppande hund. Min son's dobie/lab mix hoppar garna och halsar... inte pa min son och inte pa mig... men pa alla andra.:p Bade jag och min son stannar inte innanfor dorren sa hon far en chans att hoppa, vi fortsatter att ga. Star hon framfor gar vi rakt in i henne sa hon maste flytta sig. Hon blir vansinnigt glad nar vi kommer, men ar mycket mer respectfylld an hon ar med andra.
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Sluta hoppa för man går? Flytta på sig när folk går på en?

Viktor sitter med huvudet på sned och ser storögd ut. Kooonstigt?

:devil:
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Mina undrar också vad det är för snack här...

Dom är dock totalt olika ensamma, och i flock. Om alla fyra får hälsa samtidig blir det KAOS. Alla hoppar, studsar, pussas, trängs och har sig. Får dom hälsa en och en är det mycket lugnare - dock inte perfekt. Dom är äckligt förtjusta i människor, och är envisa till tusen. Den ena tiken får man påminna ibland, det räcker med att säga hennes namn så inser hon att hoppande ju visst var förbjudet, och nöjer sig med att svansa runt benen bara. Den andra vuxna tiken vägrar att släppa in fler hjärnceller än 2 st i hjärnan, och kan inte hantera så svår information som "Nej" "Hoppa inte" "Gå ner" etc. Hon är dessutom stor, kraftig och stenhård när hon kommer mot en :crazy: Där fungerar det varken med kommandon (För avancerat ;)), godis, ignorera..
Ungtiken hoppar sällan på besökare ensam, bara på vissa och det är för att dom bjuder upp henne - vilket är okej, för då lägger hon bara tassarna på magen mest och vill bli klappad, inte hysterisk alltså.
Hanen vet att några få människor får man hoppa på, lugnt och sansat - men alla andra låter man bli.

Men tillsammans? Det är inga höga odds på överlevnad då inte... Och det är svårt att träna 4 st på en gång, har jag märkt :p
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

äsch...amatööör... :grin:

såg du inte youtubeklippet häromveckan?

cykelkillen med de 17 hundarna eller vad det var?

Fyra fixar du plättlätt. Bara att vara konsekvent. :D

Hastflicka:

ppsstt.... de flesta k-ljud på svenska stavas med k och inte c. ;)
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Jag erkänner mig gladeligen som amatör, för jag hade aldrig lyckats med 17 st välträna hundar, lösa i flock :D

Konsekvent.. Jag ska prova det nästa gång :angel:
(Hmm, jag ska bara lista ut ett sätt att kunna platsa alla 4 på en gång, med fysisk hjälp. Kanske några extra armar?)
 
Sv: Hur kan ja få min hund lugnt??(Långt)

Jag erkänner mig gladeligen som amatör, för jag hade aldrig lyckats med 17 st välträna hundar, lösa i flock :D

Konsekvent.. Jag ska prova det nästa gång :angel:
(Hmm, jag ska bara lista ut ett sätt att kunna platsa alla 4 på en gång, med fysisk hjälp. Kanske några extra armar?)

Du kan ju alltid passa på att säga plats när de sover lite huller om buller. Det ser i alla fall ut som om du har ordentlig pli på odjuren då. ;)

Konsekvens är egentligen också för amatörer... hehe Själv är jag världens slappaste matte numera. Men jag orkar inte ha olydiga hundar omkring mig. Det stör mig att ha en bäng-ihuvudet-unghund flängandes och flåsandes och kanske är det därför jag orkar låsa i henne bakom lås och bom när hon är dryg?

Lillfjuppen var lydig som nyfödd. Jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna honom. :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 949
Senast: Mkb
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 865
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp