Bukefalos 28 år!

Hur klär ni era barn när ni går ut?

Mirre

Trådstartare
Nu tänker jag främst på så små barn att ni har liggvagn.
Har ni åkpåse eller täcke?
Är lite förvirrad just nu hur vi ska göra.
Våran åkpåse är tjock och fodrad så nog rätt så varm.
Så någon tjock overall lär nog inte behövas om man har den.
Eller?
Mössa är väl självklart men hur är det med vantar?
Strumpor eller tjocka sockor?
 
Sv: Hur klär ni era barn när ni går ut?

Åkpåse tycker jag är bättre än täcke när det är kallt ute.
Har man en varm åkpåse räcker det med vanliga innekläder och en fleeceoverall på bebisen. Beroende på åkpåse kan en extra filt behövas.
Tossor på fötterna behövs. Och vantar. Och så klart mössa.

Min son sover ute på dagis varje dag.
Han har fleeceoverall, termotossor, vantar, mössa, filt och en ganska tjock åkpåse.

Det bästa är att känna bebisen i nacken när den ligger i vagnen ute.
Är bebis svettig är det för varmt.
Man kan även köra ner handen i åkpåsen och känna hur kallt det känns.
 
Sv: Hur klär ni era barn när ni går ut?

Det där är skitsvårt! Sambon ville gärna klä sonen med mycket kläder; jag försökte bromsa påbyltandet något. Nu har vi funnit det som verkar funka bra. Nu när det är över 0-strecket så har jag:
body, träningsoverall (typ joggingoverall) och ytterst en vinteroverall "mediumtjock". Han har ett par tunna strumpor och ett par tjockare utanpå (det är inga fötter på overallen). En tunn mössa under kapuschongen som sitter på overallen. Sen ligger han ju i liften som har sitt "fodral" över. Än så länge är alltid sufletten uppfälld. Är det inte blåsigt så låter jag "flärpen" på liften ligga ner mot själva liften så att hålet in under sufletten är i "fullstorlek" (svårt att förklara).
Vantar har vi oftast inte, men nu börjar sonen oftare själv sticka upp sina små fingrar ovanpå liften så då får vi ta på dem.

Vid kallare väderlek (flera minusgrader) har vi en tjockare täckoverall/åkpåse som används.
 
Sv: Hur klär ni era barn när ni går ut?

Ailie får åka vagn i sina vanliga kläder med sockar på fötterna. Sen har hon en overall som täcker både händer och fötter. Hon har mössa + att overallen har huva. Och i vagnen har vi ett fårskinn, samt att hon ligger invirad i en fleecefilt.
Hon verkar hålla bra temperatur i det. :) Hon ligger då så rofyllt och kikar eller sover när man är ute med henne i vagnen. :)
 
Sv: Hur klär ni era barn när ni går ut?

Bebisar och åkpåsar är mycket varmare än man tror! Man får helt enkelt känna efter i nacken.

Runt 0-gradigt med kalla vindar
phpptkknp.jpg

Body, byxor, strumpor, tunn mössa och fleese overall.

Sover han ute i vagnen och det är minus en tjockare mössa.
phpxoa6lm.jpg



Är det riktigt kallt en tjockare overall
phpjtily5.jpg



I vagnen hade jag ett fårskinn, det är både värmande och kylande. Men nu tar det för stor plats och jag vill inte klippa sönder de så han har ett sommartäcke för vaggan dubbelvikt som en tunnmadrass. Vår åkpåse är ofodrad.

Är det riktigt kallt har han en vindtät overall och tunn mössa
phpt64wwt.jpg
 
Sv: Hur klär ni era barn när ni går ut?

Så söt!:love:

Vi får väl helt enkelt prova oss fram och se vad som funkar
 
Sv: Hur klär ni era barn när ni går ut?

Oftast klär man dem för varmt, jag brukar känna efter i nacken.

Jag bor i norra norrbotten och har en varm dun-åkpåse modell "sovsäck". Miranda har nästan alltid på sig en tunn fleeceoverall samt yllestrumpor, mössa och vantar. Hon envisas med att sticka händerna utanför åkpåsen, så jag brukar måsta sätta dubbla fleecevantar :p. Är det väldigt kallt (typ -10-15) brukar jag sätta en extra tröja under overallen.
 
Sv: Hur klär ni era barn när ni går ut?

Brukar ha en tunnare overall i fleece eller bommul.
Känns det kallare så stoppar jag en filt runt åk-påsen.
Har alltid mössa av något slag, hur tjock beror på vädret.
Svårast här i skåne är blåsten.
 
Sv: Hur klär ni era barn när ni går ut?

Det finns en gammal princip ;) som en del av oss "gamla" fick lära oss för tusen år sedan.


Ha alltid ett plagg mindre på barnet än du själv tar på dig.



Om du är osäker så tänk som så här.. när barnet ligger i åkpåsen i vagnen så är det skyddat runt om och det blir varmt. Sitter barnet upp mer oskyddat så blir det fortfarande varmt om kroppen men inte lika mycket om huvudet.


Om du fortfarande känner dig osäker så stoppa ner en termometer i åkpåsen så får du se hur varmt det är.
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 065
Senast: WildWilma
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 031
Senast: valy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 078
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 709
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp