Hur länge är det ok att vänta

Jag har varit i en större ridsportaffär i närheten 3-4 ggr. En av gångerna hade jag ett riktigt ärende och ville ha hjälp, personalen var upptagen med att knappa på kassan (inga kunder i butiken). Jag gick efter några minuter. Inte heller de andra gångerna har någon pratat med mig, men då hade jag inget särskilt ärende, skulle bara kolla in rean (tomt då oxå). Drar mig för att åka dit igen...

Fast här är vi nog olika som kunder. Jag tycker att det är SKÖNT att få gå runt och titta utan att någon "hoppar på" mig. Om jag hade behövt hjälp med något hade jag gått fram till kassan och ställt mig där. Då antar jag att personen hade tittat upp från det hon höll på med och hjälpt mig. Gjorde du det? Alltså gick fram till kassan?
 
Om jag hade varit nöjd hade jag knappast skrivit här! Eller hur? Och tro mig jag har bra koll på kunderna, 99% lämnar oss med ett leende. Men jag stör ihjäl mig på en missad procent, det är en för mycket.

Men jag känner det som om det är ni mot mig nu och då hamnar jag i försvar. Och jag tycker fortfarande att dom överreagerade.

För tillfället så lägger jag ner detta och arbetar istället.

Hej!
Om jag gått in i en butik och inte kunnat hitta någon personal så hade jag också blivit irriterad. Som flera andra skrivit: det kan ju vara bra med en "pingla" som uppmärksammar er på att det kommer in någon. Exempelvis en gammaldags dörrpingla så det hörs när ytterdörren öppnas, eller en pingla på disken med uppmaning om att ringa.
Därefter, när personalen uppmärksammats på att någon kommit, en hälsning eller markering om att man sett kunderna och kommer strax.

Jag tror inte att jag hade väntat i fem-tio minuter i den situation du beskriver; hade antagligen gått ut tämligen omgående om jag inte sett någon personal alls eller någon markering om hur man påkallar uppmärksamheten.

Jag ser det du skrivit: du tycker att kunderna fick rimlig väntetid.
Fem minuter hit och dit är inte mycket, men kan leda till stark irritation.
 
Jag ser det du skrivit: du tycker att kunderna fick rimlig väntetid.
Fem minuter hit och dit är inte mycket, men kan leda till stark irritation.
Handlar det inte om förväntningen man har när man kommer? Om det inte finns några ledtrådar så är man osäker och blir lätt irriterad.

En enkel skylt "Vi kommer alldeles strax" och en pingla kanske skulle fått kunderna att vänta längre?

Jag tror det handlar om begriplighet.
 
Jag skulle köpa en korv i en korvkiosk härom dagen. Det var ingen kö och mannen i korvkiosken stod och knappade på sin telefon. Jag stod och väntade i ett par minuter, men han tittade inte ens upp. Efter det som kändes som en evighet gick jag. Jag vet inte om han öht hade sett mig. Borde jag ha harklat mig, hojtat, gjort väsen av mig? Kanske det - men jag gick till ett annat ställe med toppentrevligt bemötande och kände mig väldigt nöjd med det. För MIG kvittade det om jag handlade korven på ena eller andra stället - jag antar att det inte kvittade för honom.
Med detta vill jag säga att jag förstår kunderna som gick, och att det ligger i företagets intresse att få kunderna att känna sig sedda. Sen finns det ingen större anledning att gräva ner sig i detta - om inte syftet är att uppriktigt se över rutiner och fundera över om det behövs en förändring eller om detta bara var otur eller väldigt otåliga kunder.

Jag var med om något liknande på OBS för ett tag sedan. Behövde hjälp att hitta en vara. Gick fram till disken och där bakom fanns en karl som gjorde allt han kunde för att undvika att uppmärksamma mig. Sprang omkring där bak och rotade bland sina kläder, vände sig hit och dit men undvek stint att se mig. Trots att jag hejade och påkallade uppmärksamhet. När han till slut gick med på att se mig, skulle jag tycka synd om honom för att han glömt att ta sina mediciner på morgonen. Han berättade ordrikt vilka sorter, och hur hemskt det var för honom. Jojo, inte var det någon katastrof med missade piller en dag (vet jag ju).
Jag upplyste honom om att han borde ha reagerat snabbare, tackade för assistans när han tio minuter senare faktiskt kunde släppa sina personliga tankar och gick därifrån mitt i hans fortsatta svada.
Inte så kul, faktiskt. Och definitivt inte kundvänligt. Men den avdelningen på den OBS-butiken har gjort liknande konstigheter tidigare också och varit tydliga med att de inte ville sälja den vara jag önskade köpa (ett torkskåp; de upplyste mig om att de flesta ville ha torktumlare och försökte sälja på mig en sådan i stället trots att det var ett torkskåp jag ville ha och senare också köpte på elgiganten)
 
Handlar det inte om förväntningen man har när man kommer? Om det inte finns några ledtrådar så är man osäker och blir lätt irriterad.

En enkel skylt "Vi kommer alldeles strax" och en pingla kanske skulle fått kunderna att vänta längre?

Jag tror det handlar om begriplighet.

Håller med dig!
 
Fast här är vi nog olika som kunder. Jag tycker att det är SKÖNT att få gå runt och titta utan att någon "hoppar på" mig. Om jag hade behövt hjälp med något hade jag gått fram till kassan och ställt mig där. Då antar jag att personen hade tittat upp från det hon höll på med och hjälpt mig. Gjorde du det? Alltså gick fram till kassan?

Fast de behöver ju inte följa en runt i butiken (det tycker inte jag om heller) men bara ett vänligt "Hej, säg till om du behöver hjälp" räcker ju.
 
Hur länge jag kan vänta, beror på hur mycket tid jag har. Jag brukar försöka uträtta ärenden under lunchrasten - och då har jag inte tid att vänta mer än någon minut. Det som irriterar mig mest är de gånger när personalen "socialpratar" med kunden före: skvaller om gemensamma bekanta, hur det går för sonen på hockeyträningen osv. Då brukar jag säga som det är; att jag tyvärr inte hinner vänta och fråga om det är ok att lämna varan på disken.
 
Det framgår i tråden att personalen missat att det kommit in folk i butiken. Alltså har inte de nyanlända ens fått erkännande att någon märkt att de är innanför dörrarna. Sånt tål jag inte. Dåliga rutiner, dåligt system, dåligt upplagda lokaler - whatever. Men det är i alla fall inget jag som KUND kan göra något åt.

Själv vill jag ha mina kunder hos mig, den gyllne regeln inom marknadsföring är att det är betydligt lättare att behålla en kund än att skaffa en ny. Har de dessutom SÖKT UPP ens tjänster ska man vårda dem som spädbarn med lunginflammation.

TS verkar vara av en annan inställning och anser att för att få spendera pengar hos denna verksamhet ska man förtjäna det genom att inte uppträda surt, vänta snällt på att personalen kanske (eller kanske inte) uppmärksammar att man är där och sedan tacksamt ta emot den hjälp som tas betalt för. Så funkar det inte. Jag går vidare till annat ställe och sprider gärna vilket dåligt bemötande jag fått.

Undersökningar har visat att varje missnöjd människa sprider i snitt till 11 andra sitt missnöje. Det blir rätt snabbt ett dåligt klimat att försöka driva företag i. Och med tanke på sociala media och möjligheterna att snabbt söka rätt på info om en verksamhet (google) tycker jag man som proffsig näringsidkare ska vara VÄLDIGT försiktig med hur man väljer att framstå.

Att t ex gå i försvarsställning när man tidigare erkänt att man misslyckats grovt med att vårda sina kunder känns bara... amatörmässigt.
 
Vill tillägga att jag är väldigt noga med var jag spenderar mina pengar. Jag är kräsen med hur jag behandlas, konkurrensen är hård inom nästan alla områden och då tycker jag mig som betalande kund ha stort inflytande över hur marknaden fungerar. Dåligt bemötande, dåliga produkter eller kass personal - inget jag uppmuntrar eller bidrar till. Det blir dåligt omdöme (på raring), en irriterad rad på Facebook och andra rekommendationer till vänner.

Är jag å andra sidan nöjd sprider jag det verkligen till alla, och tar också tacksamt emot samma råd från mina vänner. Blir jag avrådd att undvika ett ställe, jag absolut det om jag inte är absolut tvingad att anlita deras tjänster/köpa deras varor.
 
Vill tillägga att jag är väldigt noga med var jag spenderar mina pengar. Jag är kräsen med hur jag behandlas, konkurrensen är hård inom nästan alla områden och då tycker jag mig som betalande kund ha stort inflytande över hur marknaden fungerar. Dåligt bemötande, dåliga produkter eller kass personal - inget jag uppmuntrar eller bidrar till. Det blir dåligt omdöme (på raring), en irriterad rad på Facebook och andra rekommendationer till vänner.

Är jag å andra sidan nöjd sprider jag det verkligen till alla, och tar också tacksamt emot samma råd från mina vänner. Blir jag avrådd att undvika ett ställe, jag absolut det om jag inte är absolut tvingad att anlita deras tjänster/köpa deras varor.

Det där är ju också viktigt, att ge positiv feedback. Det är lite för vanligt att man bara sprider negativa erfarenheter från ett företag och inte berömmer de företag som är bra. Sedan är det ju också så att om man berömmer personalen när man fått bra service etc får man den där extra servicen i fortsättningen också ;)
 
Jag är väldigt noga med både ris och ros. Det framgår att jag är missnöjd, men i ännu högre grad när jag är nöjd.

I mitt arbete får jag ofta frågan om vem jag kan rekommendera, och lika ofta frågan om referenser på ett ställe man tänkt anlita. Själv gör jag likadant, särskilt om det gäller en lite större slant.
 
Detta engagerar verkligen mig :D

Kom att tänka på förra veckans besök i Telia-butik. Verkligen provocerande. Butiken full med folk, minst fem som lämnar butiken för att de inte orkar vänta. Den till antal vettigt dimensionerade personalen ägnar sig åt väldigt underliga saker. Som att packa upp telefoner åt kunder som inte bett om hjälp med installation, som surfar upp olika andra butiker med tillbehör åt kunder som ställer en allmän fråga.

Jag väntade 45 minuter på hjälp, och en ur personalen hjälpte då samma kund under hela tiden. Med saker denne inte alls bad om (jag satt precis bredvid kassan så jag kunde följa konversationen). Till slut fick kunden nästan med våld försöka slita sig ur försäljarens grepp, med varorna i högsta hugg utan påse.

Väldigt provocerande för oss andra, inget som bidrog till ytterligare försäljning för butiken. Däremot tappade man massor av kunder som inte orkade vänta. Hade jag varit butiksägare hade jag varit rosenrasande.

Att det är mycket kunder tycker jag normalt inte är ett problem, så länge personalen är duktig på sitt jobb. Jag kan gärna vänta, men jag vill bli erkänd med ett leende, eller några ord. Alt. att det jobbas undan så alla kunder får hjälp.
 
Detta engagerar verkligen mig :D

Kom att tänka på förra veckans besök i Telia-butik. Verkligen provocerande. Butiken full med folk, minst fem som lämnar butiken för att de inte orkar vänta. Den till antal vettigt dimensionerade personalen ägnar sig åt väldigt underliga saker. Som att packa upp telefoner åt kunder som inte bett om hjälp med installation, som surfar upp olika andra butiker med tillbehör åt kunder som ställer en allmän fråga.

Jag väntade 45 minuter på hjälp, och en ur personalen hjälpte då samma kund under hela tiden. Med saker denne inte alls bad om (jag satt precis bredvid kassan så jag kunde följa konversationen). Till slut fick kunden nästan med våld försöka slita sig ur försäljarens grepp, med varorna i högsta hugg utan påse.

Väldigt provocerande för oss andra, inget som bidrog till ytterligare försäljning för butiken. Däremot tappade man massor av kunder som inte orkade vänta. Hade jag varit butiksägare hade jag varit rosenrasande.

Att det är mycket kunder tycker jag normalt inte är ett problem, så länge personalen är duktig på sitt jobb. Jag kan gärna vänta, men jag vill bli erkänd med ett leende, eller några ord. Alt. att det jobbas undan så alla kunder får hjälp.

Teliabutiker är helt något helt hysteriskt. Här i Karlstad får vi i princip räkna med att avsätta en för- eller eftermiddag för att få hjälp... Alltid massor med folk och väldigt långsam service. Som tur är har de kölappar, så jag brukar ta en kölapp och sedan passa på att gå andra ärenden på stan i stället för att vänta.
 
Jag tar extra hänsyn om personalen verkar ny eller bara nervös faktiskt :) En kollega kommenterade just det när vi var ute och åt lunch. Hon tyckte att det nästan blev komiskt när jag försökte stötta den purfärska servitrisen.

Jag har ju jobbat i kassa (livsmedelsaffär) så är någon nervös förstår man om det kanske inte går så fort eller blir perfekt. Jag har också stöttat och uppmuntrat nervös kassapersonal :D
 
Teliabutiker är helt något helt hysteriskt. Här i Karlstad får vi i princip räkna med att avsätta en för- eller eftermiddag för att få hjälp... Alltid massor med folk och väldigt långsam service. Som tur är har de kölappar, så jag brukar ta en kölapp och sedan passa på att gå andra ärenden på stan i stället för att vänta.
Samma här gällande Telia. Det verkar som om de inte har tillräckligt med personal landet runt.
 
Teliabutiker är helt något helt hysteriskt. Här i Karlstad får vi i princip räkna med att avsätta en för- eller eftermiddag för att få hjälp... Alltid massor med folk och väldigt långsam service. Som tur är har de kölappar, så jag brukar ta en kölapp och sedan passa på att gå andra ärenden på stan i stället för att vänta.

Dvs ännu en anledning att undvika Telia :meh: Jag var in i deras butik i Falun för länge sedan (behövde en laddare för jag hade glömt min när jag åkte hem) och hade samma upplevelse som @Lovisaeleonora , personalen var långsam och lyssnade inte för två öre på kunderna. Jag gick därifrån och bad min dåvarande pv skicka laddaren istället. Jag tror det gick snabbare :cautious:
 
Samma här gällande Telia. Det verkar som om de inte har tillräckligt med personal landet runt.

I det här fallet var det inte antalet i personalen som var problemet. Det var TOTALT fel fokus på arbetet de utförde. Väntetiden hade kunnat mer än halveras genom att kassapersonalen 1) fattade vad kunden frågat efter 2) förstod vad de skulle göra för att kunden skulle bli nöjd 3) förstått vad som ligger inom ramarna för personalen att utföra (googla andra butikskedjor ingår väl knappast i arbetsuppgifterna?!)

När jag själv kom fram och bad om ett icke nummersatt nano-sim-kort till iPhone5s, fick jag förklara på tre olika sätt vad jag behövde. Ändå var det fullständigt klart redan i första meningen. Men kundmottagaren förstod verkligen inte vad jag menade och jag lutar nog åt att det faktiskt är fel person på fel plats.
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
945
Senast: Badger
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 682
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 219
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 411
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp