Hur länge är det ok att vänta

Väldigt intressant det här med hur man blir bemött i olika butiker.

Var med om en riktigt irriterande grej när jag skulle köpa glykol till firmabilen. Det var lite akut, så jag gick in i närmsta biltillbehörsbutik som råkade vara av sorten där man går fram till en disk och säger vad man ska ha, så hämtar säljaren grejen i nån av hyllorna han har bakom sig.
Jag säger klart och tydligt "Hej! Jag behöver glykol till bilen", då tittar han mycket skeptiskt på mig och jag kommer liksom av mig i att säga vilken färg den skulle vara. Så han kläcker ur sig ett mycket dumförklarande "är du säker på att det inte är spolarvätska du ska ha?". Jag måste sett ut som att han just gett mig en örfil, för det var ungefär så det kändes. "Ja, jag ska ha g-l-y-k-o-l". Då svarar dumfan med "Och hur vet du det?", med överlägsen ton. Önskar att jag haft möjlighet att bara vända på klacken och gå därifrån, men jag kunde inte gärna köra bilen en bit bort och dessutom har företaget (som äger bilen) nåt avtal med just denna butik.

Lite samma stil inne på Bauhaus. Jag hade varit ute och hämtat de brädor jag skulle ha, skruvar och diverse andra prylar och styrde mina steg mot kassan. Då stoppar en gubbe mig och frågar om jag behöver hjälp. "Nej, jag har allt jag behöver nu" svarar jag glatt. Då får jag ett "Är du säker på att det är rätt grejer då, lilla gumman?". Då såg jag rött, kan jag lova, för "lilla gumman" är det absolut värsta uttrycket jag vet.

Får ofta samma bemötande i teknik- och sportbutiker. Om man råkar vara blond och ung, betyder det att man inte har en aning om något annat än vilket läppstift som är mest inne denna säsong då? (vilket jag för övrigt inte skulle kunna svara på om det så gällde mitt liv). För fascinerande nog får jag ett annat och bättre bemötande av samma personal om jag går in i uniform (väktare), hade varit intressant att göra om glykolköpet i uniform istället för de privata kläder jag hade då.

Själv går jag till första lediga personal när jag behöver hjälp, alternativt ställer mig vid kassan och väntar om det är tomt på folk. Jag förutsätter att de som jobbar där kan sitt sortiment, oavsett om det är en hon/han/hen och vad denne råkar ha för ålder - och om den personen av någon anledning inte kan svara så antar jag att denne kan hjälpa mig vidare. Det finns inte i min värld att gå förbi någon p.g.a. dess kön.
 
Väldigt intressant det här med hur man blir bemött i olika butiker.

Var med om en riktigt irriterande grej när jag skulle köpa glykol till firmabilen. Det var lite akut, så jag gick in i närmsta biltillbehörsbutik som råkade vara av sorten där man går fram till en disk och säger vad man ska ha, så hämtar säljaren grejen i nån av hyllorna han har bakom sig.
Jag säger klart och tydligt "Hej! Jag behöver glykol till bilen", då tittar han mycket skeptiskt på mig och jag kommer liksom av mig i att säga vilken färg den skulle vara. Så han kläcker ur sig ett mycket dumförklarande "är du säker på att det inte är spolarvätska du ska ha?". Jag måste sett ut som att han just gett mig en örfil, för det var ungefär så det kändes. "Ja, jag ska ha g-l-y-k-o-l". Då svarar dumfan med "Och hur vet du det?", med överlägsen ton. Önskar att jag haft möjlighet att bara vända på klacken och gå därifrån, men jag kunde inte gärna köra bilen en bit bort och dessutom har företaget (som äger bilen) nåt avtal med just denna butik.

Lite samma stil inne på Bauhaus. Jag hade varit ute och hämtat de brädor jag skulle ha, skruvar och diverse andra prylar och styrde mina steg mot kassan. Då stoppar en gubbe mig och frågar om jag behöver hjälp. "Nej, jag har allt jag behöver nu" svarar jag glatt. Då får jag ett "Är du säker på att det är rätt grejer då, lilla gumman?". Då såg jag rött, kan jag lova, för "lilla gumman" är det absolut värsta uttrycket jag vet.

Får ofta samma bemötande i teknik- och sportbutiker. Om man råkar vara blond och ung, betyder det att man inte har en aning om något annat än vilket läppstift som är mest inne denna säsong då? (vilket jag för övrigt inte skulle kunna svara på om det så gällde mitt liv). För fascinerande nog får jag ett annat och bättre bemötande av samma personal om jag går in i uniform (väktare), hade varit intressant att göra om glykolköpet i uniform istället för de privata kläder jag hade då.

Själv går jag till första lediga personal när jag behöver hjälp, alternativt ställer mig vid kassan och väntar om det är tomt på folk. Jag förutsätter att de som jobbar där kan sitt sortiment, oavsett om det är en hon/han/hen och vad denne råkar ha för ålder - och om den personen av någon anledning inte kan svara så antar jag att denne kan hjälpa mig vidare. Det finns inte i min värld att gå förbi någon p.g.a. dess kön.

I de situationerna du beskriver vill jag nog i alla fall inbilla mig att jag hade begärt att få prata med en chef. :eek::rage:

Fy gröne för folk alltså.
 
I de situationerna du beskriver vill jag nog i alla fall inbilla mig att jag hade begärt att få prata med en chef. :eek::rage:

Fy gröne för folk alltså.
Hade inte haft tid med det i något av fallen dessvärre :( Men så snart jag satt i bilen igen på väg mot dagens jobbplats ringde jag och meddelade min chef, berättade vad som hänt och sa att där tänker jag inte gå in igen.
Har senare fått veta att den butiken skulle bli av med sitt kedjenamn, vilket berodde på nåt med kundservicen. Alltså var inte deras huvudkontor nöjda heller.
Gubben på Bauhaus menade säkert inget illa egentligen, han ville väl bara vara hjälpsam (det var ingen nedvärderande ton över det hela, ska tilläggas), men i min värld nöjer man sig med ett trevligt svar i stil med "det låter bra det!" när kunden svarar att den hittat det den vill ha. Och just uttrycket "lilla gumman" är knappen för att slå på min irritation på högsta nivån, jag kan inte tänka mig att han hade sagt "lilla gubben" om jag varit en man. Där inne har jag dock pratat om just detta med högre uppsatta personer i efterhand, dom har nämligen fått fler klagomål på sin personal ifrån mig (och jag vet att dom åtminstone i det varuhuset gör regelbundna kontroller då dom är mycket måna om hur sin personal behandlar kunderna, så jag klandrar verkligen inte butiken i övrigt!)
 
Bauhaus tar verkligen priset i dålig service och okunnig/oengagerad personal, tycker jag! Dels finns det lite personal ute i butikerna, och man kan få stå och vänta i evigheters evighet vid någon av informationsdiskarna för att få svar på en fråga eller hjälp att plocka fram en vara.

När man väl kommit fram är det inte ovanligt att de lite diffust hänvisar en vidare någon annanstans i butiken (ofta genom att bara meddela att varan inte tillhör deras avdelning, inte vart man ska vända sig istället). Det verkar omöjligt att ta reda på något genom att t ex använda telefonen, nej då får man som kund ställa sig och köa vid nästa informationsdisk och hoppas på att kunna få hjälp där. De besvarar också gärna frågor med "vet inte" som enda svar :meh: Det är väl kanske iofs bättre än när de gissar på vad en vara är för något, jag frågade en gång efter bastupanel och blev visad råspont :confused:

På det Bauhaus som ligger närmast oss är butiken uppdelad i två, de har en drivein-del och en butiksdel som ligger i olika byggnader. Det har hänt mer än en gång att jag blivit hänvisad till den andra byggnaden (som ligger kanske 100 meter bort) för att få tag i en vara, som sedan ändå visat sig finnas på det första stället! Man får inte ha bråttom när man ska handla där, om man säger så...
 
Bauhaus tar verkligen priset i dålig service och okunnig/oengagerad personal, tycker jag! Dels finns det lite personal ute i butikerna, och man kan få stå och vänta i evigheters evighet vid någon av informationsdiskarna för att få svar på en fråga eller hjälp att plocka fram en vara.

När man väl kommit fram är det inte ovanligt att de lite diffust hänvisar en vidare någon annanstans i butiken (ofta genom att bara meddela att varan inte tillhör deras avdelning, inte vart man ska vända sig istället). Det verkar omöjligt att ta reda på något genom att t ex använda telefonen, nej då får man som kund ställa sig och köa vid nästa informationsdisk och hoppas på att kunna få hjälp där. De besvarar också gärna frågor med "vet inte" som enda svar :meh: Det är väl kanske iofs bättre än när de gissar på vad en vara är för något, jag frågade en gång efter bastupanel och blev visad råspont :confused:

På det Bauhaus som ligger närmast oss är butiken uppdelad i två, de har en drivein-del och en butiksdel som ligger i olika byggnader. Det har hänt mer än en gång att jag blivit hänvisad till den andra byggnaden (som ligger kanske 100 meter bort) för att få tag i en vara, som sedan ändå visat sig finnas på det första stället! Man får inte ha bråttom när man ska handla där, om man säger så...
Bauhaus är bedrövliga. :yuck:
Jag var jäkligt impad av en tjej på målaravdelningen som verkar veta vad hon pratar om, hon var iaf en väldigt duktig försäljare och kunde svara på mina frågor och kom med egna. :up: Överlag annars är de ett sorgligt kapitel när varken anställd kille eller tjej utan annan kund vet vad jag frågar efter! O_o Han rekommenderade Biltema. :up:
 
Lätt OT men jag har VÄLDIGT ofta blivit frågad om saker eller vart någonting finns i diverse olika affärer ... UTAN att ha kläder som liknar personalens! O_o

Jag ser väl kompetent ut :rofl: :p
Jag har frågat just sådär, när jag var nyinflyttad här. Jag gick igenom hela affären två gånger utan att hitta rätt, men andra gången började jag glo efter personal, tiden blev knapp och jag hittade ingen personal att få hjälp av just då. Så jag såg en äldre kvinna gå omkring och såg van ut så jag frågade artigt henne vart det jag ville ha fanns, eftersom jag inte visste. Och ja, hon visste och jag hittade det! :D

Jag vet inte hur du känner när man gör, men jag tror inte den här kvinnan tog illa upp, hon var bara väldigt förstående. :D
 
@Enya: Nä, jag tar väl egentligen inte illa upp men den gången på Bolaget var knasig, det fanns personal på golvet och jag var inte ens i närheten av att se ut som personal där! :D
 
@Enya: Nä, jag tar väl egentligen inte illa upp men den gången på Bolaget var knasig, det fanns personal på golvet och jag var inte ens i närheten av att se ut som personal där! :D
Folk är knasiga ;)
Som jag som i dag försökte ta ner en korv från ett hyllplan endast mina fingertoppar nådde upp till och som plötsligt hörde bakom mig "jag kan ta ner den till dig!" så att jag vara nära att hoppa in i kylen av överraskning. Han stod ändå bredvid mig och lavade in mat och jag försökte själv peta ner korvskrället utan att be om hjälp. Det är nästan pinsamt när jag tänker på det så här, att jag "kan själv" liksom. ;)

alla kunde väl se att jag visst kunde själv men hade fått vänta en liten stund tills jag lyckats...:o

Människor ÄR knasiga ;)
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
948
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 947
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 688
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp