Bukefalos 28 år!

Hur länge är det ok att vänta

Jag tar extra hänsyn om personalen verkar ny eller bara nervös faktiskt :) En kollega kommenterade just det när vi var ute och åt lunch. Hon tyckte att det nästan blev komiskt när jag försökte stötta den purfärska servitrisen.

Då är det perfekt med en bricka "ny på jobbet" som vissa kör med. Annars förväntar jag mig någon som presterar på sitt jobb.

Att vänta kostar tid och pengar. Finns alternativet med en bättre fungerande organisation annorstädes, flyttar jag gärna min ärenden dit. Service och organisation står högre upp på kravlistan för min del än lägsta pris.

I TS fall låter det som att det finns enkla åtgärder att göra för att förbättra. Det krävs bara en liten portion insikt.
 
Jag har varit i en större ridsportaffär i närheten 3-4 ggr. En av gångerna hade jag ett riktigt ärende och ville ha hjälp, personalen var upptagen med att knappa på kassan (inga kunder i butiken). Jag gick efter några minuter. Inte heller de andra gångerna har någon pratat med mig, men då hade jag inget särskilt ärende, skulle bara kolla in rean (tomt då oxå). Drar mig för att åka dit igen...

Låter som Hööks i Uppsala.
 
När jag var på en ridsportbutik i Uppsala, så pratade personalen om sina interna problem inom företaget, bakom kassan, inför mig... På samma ställe pratade en kvinna i telefon när hon expiderade mig. Jag blir vansinnigt arg på sådant.

Vad jag retar mig på är när kassapersonal inte säger totalsumman. Har flera gånger varit med om det. De förväntar sig att jag ska se på displayen.
Samtidigt har jag träffat många rara som söker min blick och ger ett leende. Det gör mig glad.
 
Allmän tanke: ni som är missnöjda med servicen i en butik, säger ni ifrån/mailar företaget/deras Facebooksida? Självklart borde alla veta vad bra kundservice är ovh ge det men jag tror vi kunder ska blir bättre på att säga ifrån och markera. Jag har faktiskt blivit bättre på att maila företag/skriva på deras Facebook-sida när jag är missnöjd med deras service och bemötande och många gånger svarar dom och tar till sig, cheferna har ju ofta inte så bra koll på de anställda i butikerna och vet inte hur de beter sig så dom brukar bli glada när man påtalar brister.
 
Allmän tanke: ni som är missnöjda med servicen i en butik, säger ni ifrån/mailar företaget/deras Facebooksida? Självklart borde alla veta vad bra kundservice är ovh ge det men jag tror vi kunder ska blir bättre på att säga ifrån och markera. Jag har faktiskt blivit bättre på att maila företag/skriva på deras Facebook-sida när jag är missnöjd med deras service och bemötande och många gånger svarar dom och tar till sig, cheferna har ju ofta inte så bra koll på de anställda i butikerna och vet inte hur de beter sig så dom brukar bli glada när man påtalar brister.

Inte bara for att patala brister. Det ar precis lika viktigt att patala nar servicen ar "over and boyond" och nagon gar den extra milen for att hjalpa till.
 
@hastflicka jo absolut det gör jag också men eftersom tråden handlade specifikt om missnöjda kunder så undrade jag mest om folk bara går hem och muttrar eller om man ger företaget en chans till förbättring :)
 
Fast här är vi nog olika som kunder. Jag tycker att det är SKÖNT att få gå runt och titta utan att någon "hoppar på" mig. Om jag hade behövt hjälp med något hade jag gått fram till kassan och ställt mig där. Då antar jag att personen hade tittat upp från det hon höll på med och hjälpt mig. Gjorde du det? Alltså gick fram till kassan?
Håller med, jag tycker inte alls om när personal tränger sig på, senast i en klädaffär och det slutade med att jag gick därifrån tillslut, blev hur stressad som helst. Nu dock när jag gick in senast idag så sa jag snabbt ifrån innan dom hann kasta halva affäreni famnen på mig att nej, jag vill inte ha någon hjälp, säger till om det är något problem. Men jag som har lite svårt att säga nej tycker det är jobbigt när dom kommer fram så.
 
Om någon identifierat TS o/e ort/företag etc så lär denna tråd knappast bidra till fler kunder.
@hastflicka jo absolut det gör jag också men eftersom tråden handlade specifikt om missnöjda kunder så undrade jag mest om folk bara går hem och muttrar eller om man ger företaget en chans till förbättring :)

Är ju lite i limbo just nu vad gäller boende o matlagning tillhör inte mina favoritsysselsättningar, speciellt inte i andras kök.
Har hittat ett hyfsat ställe där de serverar en gudomlig burgare av grovmalen högrev o perfekta tillbehör. Tänkte variera mig lite o beställde ryggbiff, fantastisk smak, tyvärr var den aningens för seg. Påtalade detta för ägaren (?) på vägen ut Han frågade), han skulle kolla upp i köket då han själv blev bestört.
Nästa gång testade jag oxfilé döm om min förvåning när jag fick in en köttbit som visserligen inte var seg, men den var genomstekt trots att jag var väldigt tydlig med att den skulle vara rare, dvs blodig o ej genomstekt.

Idag åt jag där igen, denna gång var det en ung kvinnlig servitris som jag haft då o då när jag varit där. Huruvida hon är ägarens dotter eller bara ovanligt service minded har jag ingen aning om.

Jag tog god tid på mig för att förklara mina upplevelser o vad jag gillar för slags kött. Frågade henne om vad hon själv skulle ha valt i mitt ställe. Oxfilé blev svaret o jag blev serverad en närmast perfekt sådan.
Dit kommer jag fortsätta gå.

Jag är ganska restriktiv med dricks, men idag lade jag på en del innan jag signerade notan.
 
@vallhund: Jag hatar verkligen när de inte klarar av att steka köttet som man vill ha det. Varför fråga liksom?! Jag har skickat ut oxfilé som inte varit blodig, har jag sagt blodig menar jag det (trots att jag är kvinna!).

Nu går jag inte ut för egna pengar speciellt ofta utan det är oftast jobbmiddag men det är ändå företaget som betalar dyrt så då ska köttet vara enligt önskemål ;)
 
@vallhund: Jag hatar verkligen när de inte klarar av att steka köttet som man vill ha det. Varför fråga liksom?! Jag har skickat ut oxfilé som inte varit blodig, har jag sagt blodig menar jag det (trots att jag är kvinna!).

Nu går jag inte ut för egna pengar speciellt ofta utan det är oftast jobbmiddag men det är ändå företaget som betalar dyrt så då ska köttet vara enligt önskemål ;)
Felet ligger antagligen hos servitören o inte i köket.
Hur svårt kan det vara att förstå att en köttbit skall vara rå inuti o svart på utsidan?

Nåja, efter idag är jag ganska övertygad om att alltid få perfekt stekt kött. Den servitören som gjorde bort sig lär inte få någon dricks, eller ens servera mig, kommer uteslutande att prata med kocken innan jag bestäler mat.
 
på att få hjälp i en butik?
Efter att två pensionärer surt stormat ut efter att ha fått vänta i ungefär fem minuter utan hjälp. Kanske lite mer, men absolut inte tio.
En fredag mellan ett och två. Alla jobbar som galärslavar/har kunder... Och det är mitt företag om det spelar någon roll...
Fem minuter helt utan uppmärksamhet är 4,5 min längre än jag hade väntat.

Jag tillhör ändå kategorin som Väldigt väl förstår servicepersonal eftersom jag själv jobbat i servicebranschen hela mitt liv typ, men nonchalans och oartigt beteende gör mig tokig. Lika trevlig som jag normalt sett är, lika snabbt tjurar jag ihop om inte servicen når upp till bad jag tycker mig kunna förvänta.

Blir uppriktigt förvånad ibland, över hur usla säljare som många säljare faktiskt är. Sambon och jag har letat bil ett tag och visserligen inte i lyxklass men runt 450 000 typ - borde ändå vara värt mödan alltså - kunde man tycka. Men icke. VW-säljaren orkade inte ens leta i sina kataloger efter rätt dragvikter och Audisäljaren sket i att ringa upp när han lovat för att boka in provkörning, en Q3 var tydligen inte intressant att sälja. Så jäkla korkat att hälften räckt...
Jag är en vansinnigt bra och trogen kund om man sköter sig - men skiter man i mig så kommer jag aldrig tillbaka, troligen enda ggn jag är långsint. :D
 
Felet ligger antagligen hos servitören o inte i köket.

Oftast är det faktiskt så att om en köttbit kommer tillbaka till köket med fel stekgrad, så har den som tagit beställningen missat att bonga in stekgraden och då går det per automatik ut som medium fast det är ändå oftast köket som "får ta skit" för att det inte kommit ut rätt :meh:
 
Bilförsäljare är verkligen inte intresserade av att sälja bilar...
När jag skulle byta bil var jag runt till ALLA bilförsäljare i stan och näraliggande städer. Det var helt omöjligt att få någon som helst hjälp... På flera ställen gick det inte alls att få kontakt med försäljarna, de satt inne på sina kontor och pratade i telefon, försökte man få ögonkontakt med dem så snurrade de runt stolen så de satt med ryggen emot en... På Audi var det en som inte pratade i telefon, utan bara satt och tittade på något på datorn, så där gick jag fram till honom och sa att jag ville köpa en bil, han stirrade på mig och sedan pekade han ut mot bilhallen och sa "De står där." Jag gick ut och tittade lite på bilarna och tänkte att han kommer väl efter när han är klar med det han håller på med, men icke...
På Peugot hade jag redan tittat ut en fin beg Jaguar, så där gick jag direkt in och högg tag i en säljare och sa att jag ville köpa Jaguaren, men jag ville förstås provköra först. Det var besvärligt visade det sig, de var ju tvungen att flytta på två andra bilar för att kunna köra ut den, så jag fick boka tid för provkörning en annan dag. Även då var de ointresserade och visade ingenting, pratade inte för bilen alls, jag bara fick nycklarna, och när jag sedan tyckte att automatlådan kändes lite sådär, (den växlade inte särskilt mjukt, utan lite ryckigt), så blev de sura, dumförklarade mig för "automatlåda är ju mycket bättre än manuell" (ingen förklaring till varför den växlade på sättet den gjorde, eller om det var något som gick att justera) och bara avslutade med "Ja, hej då´ra" och gick in. Där stod jag kvar ute på parkeringen och hade ju egentligen inte bestämt mig huruvida jag skulle köpa bilen eller inte, men nu blev det ju förstås inget...

Enda ställena jag fick hjälp på var BMW och Subaru (där jag alltid fått alldeles förträfflig service!), så det blev en ny Subaru!
 
Då är det perfekt med en bricka "ny på jobbet" som vissa kör med. Annars förväntar jag mig någon som presterar på sitt jobb.
Det beror på, tycker jag. Dels hur mycket tid jag har vid tillfället, dels hur stor/viktig affär det är jag ska göra och dels vilken typ av "dålig prestation" personalen gör.

Jag vill rent generellt att det ska finnas utrymme för en mångfald av människor i samhället. Ingen är ofelbar.
 
I det här fallet var det inte antalet i personalen som var problemet. Det var TOTALT fel fokus på arbetet de utförde. Väntetiden hade kunnat mer än halveras genom att kassapersonalen 1) fattade vad kunden frågat efter 2) förstod vad de skulle göra för att kunden skulle bli nöjd 3) förstått vad som ligger inom ramarna för personalen att utföra (googla andra butikskedjor ingår väl knappast i arbetsuppgifterna?!)

När jag själv kom fram och bad om ett icke nummersatt nano-sim-kort till iPhone5s, fick jag förklara på tre olika sätt vad jag behövde. Ändå var det fullständigt klart redan i första meningen. Men kundmottagaren förstod verkligen inte vad jag menade och jag lutar nog åt att det faktiskt är fel person på fel plats.
Eller så har Telia någon (korkad) policy hur de vill att personalen ska arbeta? Eftersom problemet verkar finnas på fler ställen. Då kanske det inte handlar om fel person på fel plats? I en annan tråd framkom att en banks kundpolicy förklarade varför personalen uppträdde på ett visst sätt, ett sätt som en kund ogillade.
 
Bilförsäljare är verkligen inte intresserade av att sälja bilar...
När jag skulle byta bil var jag runt till ALLA bilförsäljare i stan och näraliggande städer. Det var helt omöjligt att få någon som helst hjälp... På flera ställen gick det inte alls att få kontakt med försäljarna, de satt inne på sina kontor och pratade i telefon, försökte man få ögonkontakt med dem så snurrade de runt stolen så de satt med ryggen emot en... På Audi var det en som inte pratade i telefon, utan bara satt och tittade på något på datorn, så där gick jag fram till honom och sa att jag ville köpa en bil, han stirrade på mig och sedan pekade han ut mot bilhallen och sa "De står där." Jag gick ut och tittade lite på bilarna och tänkte att han kommer väl efter när han är klar med det han håller på med, men icke...
På Peugot hade jag redan tittat ut en fin beg Jaguar, så där gick jag direkt in och högg tag i en säljare och sa att jag ville köpa Jaguaren, men jag ville förstås provköra först. Det var besvärligt visade det sig, de var ju tvungen att flytta på två andra bilar för att kunna köra ut den, så jag fick boka tid för provkörning en annan dag. Även då var de ointresserade och visade ingenting, pratade inte för bilen alls, jag bara fick nycklarna, och när jag sedan tyckte att automatlådan kändes lite sådär, (den växlade inte särskilt mjukt, utan lite ryckigt), så blev de sura, dumförklarade mig för "automatlåda är ju mycket bättre än manuell" (ingen förklaring till varför den växlade på sättet den gjorde, eller om det var något som gick att justera) och bara avslutade med "Ja, hej då´ra" och gick in. Där stod jag kvar ute på parkeringen och hade ju egentligen inte bestämt mig huruvida jag skulle köpa bilen eller inte, men nu blev det ju förstås inget...

Enda ställena jag fick hjälp på var BMW och Subaru (där jag alltid fått alldeles förträfflig service!), så det blev en ny Subaru!

Du är kvinna, va? Såna kan man inte sälja bil till, vet du väl...
 
Jag kommer snart att behöva köpa ny (beg) bil och ser inte fram emot det. Visst, jag har inte mycket pengar att lägga ut men om jag ringer en bilfirma så har jag ju kollat att de har bilar i min prisnivå.

Jag och särbon åkte till Sthlm när jag letade bil förra gången (vi hade sett ut en affär och flera privata objekt av intresse).

I affären var de totalt ointresserade att ens visa var bilen stod, när vi tillslut hittade den så det ut som om det var kulhål i den :crazy: (bilden på nätet var VÄLDIGT kreativt tagen!). Nu har säljaren vaknat och slår på säljsnacket: "Det är HELSCHYSSTA vinterdäck med också!" ok säger jag, vi tittar väl på dem då. Särbon och jag ställer oss och tokstirrar på däcken. Säljaren: "Eh ja, ni var ju från Norrland så då kanske de inte funkar". Däcken hade inte tillräckligt mönsterdjup och det var väldigt lätt att räkna hur många dubb per däck det var! :rofl: Vi tackade för oss och gick :D
 
Bilförsäljare är verkligen inte intresserade av att sälja bilar...
När jag skulle byta bil var jag runt till ALLA bilförsäljare i stan och näraliggande städer. Det var helt omöjligt att få någon som helst hjälp... På flera ställen gick det inte alls att få kontakt med försäljarna, de satt inne på sina kontor och pratade i telefon, försökte man få ögonkontakt med dem så snurrade de runt stolen så de satt med ryggen emot en... På Audi var det en som inte pratade i telefon, utan bara satt och tittade på något på datorn, så där gick jag fram till honom och sa att jag ville köpa en bil, han stirrade på mig och sedan pekade han ut mot bilhallen och sa "De står där." Jag gick ut och tittade lite på bilarna och tänkte att han kommer väl efter när han är klar med det han håller på med, men icke...
På Peugot hade jag redan tittat ut en fin beg Jaguar, så där gick jag direkt in och högg tag i en säljare och sa att jag ville köpa Jaguaren, men jag ville förstås provköra först. Det var besvärligt visade det sig, de var ju tvungen att flytta på två andra bilar för att kunna köra ut den, så jag fick boka tid för provkörning en annan dag. Även då var de ointresserade och visade ingenting, pratade inte för bilen alls, jag bara fick nycklarna, och när jag sedan tyckte att automatlådan kändes lite sådär, (den växlade inte särskilt mjukt, utan lite ryckigt), så blev de sura, dumförklarade mig för "automatlåda är ju mycket bättre än manuell" (ingen förklaring till varför den växlade på sättet den gjorde, eller om det var något som gick att justera) och bara avslutade med "Ja, hej då´ra" och gick in. Där stod jag kvar ute på parkeringen och hade ju egentligen inte bestämt mig huruvida jag skulle köpa bilen eller inte, men nu blev det ju förstås inget...

Enda ställena jag fick hjälp på var BMW och Subaru (där jag alltid fått alldeles förträfflig service!), så det blev en ny Subaru!
EXAKT så var det för oss också!
Det blev en BMW dock i vårt fall. :D
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 036
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 023
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 101
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp