Bukefalos 28 år!

Hur länge är det ok att vänta

När jag skulle köpa min första bil åkte vi för att titta på en bil som pappa hade hittat åt mig och som han trodde kunde passa. Väl på plats kom snabbt en säljare fram, pappa hade alltid fina bilar och såg väl tät ut gissar jag. Vi tittar på bilen han hade sett tidigare och när vi sätter oss ner för att snacka affärer så är jag totalt osynlig för säljaren.

Pappa säger till honom flera gånger att det var jag som var köparen och att det var mig han skulle prata med, men varje gång så glömmer säljaren bort mig efter två meningar och vänder sig enbart till pappa igen med sitt säljsnack och pappa fick säga till igen. Säljaren antog säkert att pappa skulle köpa en bil till sin bortskämda snorunge till dotter så till slut så tackar vi för oss och vi går därifrån utan bil. Jag var skitförbannad och pappa arg, men vi gick till en konkurrent med en trevlig säljare som såg mig som kunden och jag köpte både en nyare och dyrare bil av konkurrenten istället för den vi tittade på först. :D
 
Fast det är också ganska vidrigt åt andra hållet. Kvinnliga säljare blir ignorerade, med utsagor som "jag väntar tills någon kunnig blir ledig", alt försöker kunden ställa frågan på något slags förenklat språk.

Ett relaterat exempel.
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3866921.ece


Min poäng är att frågan är extremt mycket större än enstaka bilförsäljare eller elektroniksäljare.

Tyvärr tycker jag ofta media spelar med i spelet genom att framhäva kvinnor och män som passar i normerna.

Tell me about it!
Jag arbetar i en ytterst mansdominerad del av sportbranschen och jag vet inte hur många gånger kunden (främst män) knatat förbi mig och börjat ställa frågor till den manliga kollegan eller tackat nej till hjälp och sedan stått och väntat på att kollegan ska bli ledig. Jag har slutat uppröras. Vill de vänta så är det upp till dem och går de till någon av de nyare i personalen så hamnar kunden hos mig ändå till slut.
 
Hela diskussionen att man gar till manliga forsaljare i mans dominerade yrken far mig att tanka pa mit senaste val av TV program. Jag har precis gjort om ett badrum, det enda som fick vara kvar var badkaret ...
Anyway, det har lett till att det enda jag tittat pa pa TV pa senaste tiden har varig "bygg shower". Jag har hittils hittat 4 olika shower dar kvinnor ar bygg experten. :) Det lustiga ar att jag verkligen kanner mig "empowered" nar jag ser tjejerna svinga allt fran hammare till motorsagar. Kan dom kan jag!

Vilken forsaljare valjer ni? Den som inte stammer pa forutfattade konsroller eller gar ni forbi tjejen i data affaren?
 
Hela diskussionen att man gar till manliga forsaljare i mans dominerade yrken far mig att tanka pa mit senaste val av TV program. Jag har precis gjort om ett badrum, det enda som fick vara kvar var badkaret ...
Anyway, det har lett till att det enda jag tittat pa pa TV pa senaste tiden har varig "bygg shower". Jag har hittils hittat 4 olika shower dar kvinnor ar bygg experten. :) Det lustiga ar att jag verkligen kanner mig "empowered" nar jag ser tjejerna svinga allt fran hammare till motorsagar. Kan dom kan jag!

Vilken forsaljare valjer ni? Den som inte stammer pa forutfattade konsroller eller gar ni forbi tjejen i data affaren?

Eftersom jag själv blir ignorerad av män på mitt jobb, och ser dem stå och vänta på att få tala med manliga praoelever, för dagen helt nyanställda män och andra kunder av manligt kön, så går jag aldrig förbi en tjej i en butik. Om jag ringer och en tjej svarar ber jag henne aldrig koppla mig någonstans utan jag förklarar problemet och om det är hennes jobb att fixa det litar jag på att hon gör det.
 
Vilken forsaljare valjer ni? Den som inte stammer pa forutfattade konsroller eller gar ni forbi tjejen i data affaren?
Den som ger mig ögonkontakt och verkar intresserad av att hjälpa till! :D
I mitt yrke så ringer det ibland män som tydligen inte kan prata med kvinnor, det blir lite humor när samma man har ringt en gång om dagen och frågat efter min kollega, jag förklarar att han är ledig men att jag kan hjälpa till, men nej då ska mannen avvakta. Efter ungefär fem dagar rinner bägaren över för mannen och han fräser att vi vill väl inte ha kunder eftersom kollegan är ledig... Jo vi vill ha kunder, därför svarar jag i telefonen och tar mycket gärna emot beställningen som var synnerligen enkel, sen blev kunden sur för att vi inte kunde levererar samma dag men jag prioriterade de kunder som hade kunnat prata med mig redan från början... :angel:
Men i de flesta fall så har kunderna inga problem att beställa och ställa frågor till mig, en del frågar till och med efter mig eftersom jag tydligen är så trevlig och dessutom ger raka svar. ;)
 
Jag har aldrig öht reflekterat över att könet skulle på något sätt hänga ihop med den prestation man utför på sitt jobb. Jag hugger första bästa som är ledig! :p
 
När vi ändå pratar om allmänt dåliga upplevelser i butiker och med säljare: är det bara jag som inbillar mig, eller blir de där eländiga mobildiskarna som dyker upp i gångarna på köpcentrum alltmer aggressiva? De ställer dem i korsningar/entréer så man måste gå förbi (såklart), och säljarna mer eller mindre haffar en och blir sedan direkt otrevliga om man inte är intresserad? Vid ett tillfälle var det en som var så hotfull att han skrämde ungarna jag hade med mig! (Jag skrev ett argt brev till köpcentret, inte ett pip tillbaka och disken stod kvar. Handlar inte där mer.)

Men de verkar bli värre! Eller? Fler säljare, större diskar (ännu trängre möjligheter att passera förbi :meh:), och allt aggressivare säljjargong? Jag hade en som ropade efter mig och hånade min mobil sist jag gick förbi och pratade i telefonen - tecknade jag ett eller annat med honom skulle jag ju få en mycket bättre mobil än det där leksaksskiten jag gick omkring med... O_o

Tjänar verkligen köpcentren på detta? Jag har på fullt allvar börjat undvika att gå till dem, just pga dessa säljare. Visst, vissa dar kan det vara ren humor att få träffa en telefonförsäljartyp ansikte mot ansikte och få bränna av lite ilska, men det är faktiskt inte alltid jag är på det humöret. Ofta nöter det bara... Jag har sett flera som står och tvekar en bit bort och sen försöker skynda sig förbi när det finns mycket folk att gömma sig bland, så det är ju inte bara jag som tycker de är jobbiga tror jag? Är det likadant över hela landet, eller har de bara dykt upp här?
 
När vi ändå pratar om allmänt dåliga upplevelser i butiker och med säljare: är det bara jag som inbillar mig, eller blir de där eländiga mobildiskarna som dyker upp i gångarna på köpcentrum alltmer aggressiva? De ställer dem i korsningar/entréer så man måste gå förbi (såklart), och säljarna mer eller mindre haffar en och blir sedan direkt otrevliga om man inte är intresserad? Vid ett tillfälle var det en som var så hotfull att han skrämde ungarna jag hade med mig! (Jag skrev ett argt brev till köpcentret, inte ett pip tillbaka och disken stod kvar. Handlar inte där mer.)

Men de verkar bli värre! Eller? Fler säljare, större diskar (ännu trängre möjligheter att passera förbi :meh:), och allt aggressivare säljjargong? Jag hade en som ropade efter mig och hånade min mobil sist jag gick förbi och pratade i telefonen - tecknade jag ett eller annat med honom skulle jag ju få en mycket bättre mobil än det där leksaksskiten jag gick omkring med... O_o

Tjänar verkligen köpcentren på detta? Jag har på fullt allvar börjat undvika att gå till dem, just pga dessa säljare. Visst, vissa dar kan det vara ren humor att få träffa en telefonförsäljartyp ansikte mot ansikte och få bränna av lite ilska, men det är faktiskt inte alltid jag är på det humöret. Ofta nöter det bara... Jag har sett flera som står och tvekar en bit bort och sen försöker skynda sig förbi när det finns mycket folk att gömma sig bland, så det är ju inte bara jag som tycker de är jobbiga tror jag? Är det likadant över hela landet, eller har de bara dykt upp här?
Ingen aning, men jag brukar säga: Sorry, jag har ett företagsabonnemang/företagsmobil.
Det brukar räcka, då tror de att det är någon annan som bestämmer (att det är jag som tecknar abonnemanget, behöver ju inte de få veta :) )
 
Ingen aning, men jag brukar säga: Sorry, jag har ett företagsabonnemang/företagsmobil.
Det brukar räcka, då tror de att det är någon annan som bestämmer (att det är jag som tecknar abonnemanget, behöver ju inte de få veta :) )

Ja, det kanske funkar så tack för tipset! Men det stör mig ändå att man ska behöva visa dem att man inte kan göra som de vill, det borde räcka med att man helt enkelt inte är intresserad. :rage:
 
på att få hjälp i en butik?
Efter att två pensionärer surt stormat ut efter att ha fått vänta i ungefär fem minuter utan hjälp. Kanske lite mer, men absolut inte tio.
En fredag mellan ett och två. Alla jobbar som galärslavar/har kunder... Och det är mitt företag om det spelar någon roll...

Jag tänkte på den här tråden idag när jag läste en PowerPoint-slide från en föreläsning i operations management. Hoppas att den bidrar med någon nytta.

Perception in queue management
Minimize waiting time through 1) classic OM techniques; 2) perception management

Psychology of queuing: 10 principles to reduce perceived waiting

  • Unoccupied > occupied time
  • Pre-process > in-process wait
  • Anxiety --> feel wait longer
  • Uncertain > known, finite wait
  • Unexplained > explained wait
  • Unfair > fair wait
  • Valuable service --> feel wait shorter
  • Solo > group wait
  • Uncomfortable > comfortable wait
  • New users > Frequent
Eftersom de potentiella kunder som lämnade din butik innan ni hunnit prata med dem verkar ha prickat in de flesta av vänsterleden i olikheterna ovan är det alltså enligt den här listan inte helt överraskande att de valde att gå. Kanske kan listan hjälpa dig att designa väntomständigheter som gör det mindre troligt att möjliga kunder försvinner!
 
Hela diskussionen att man gar till manliga forsaljare i mans dominerade yrken far mig att tanka pa mit senaste val av TV program. Jag har precis gjort om ett badrum, det enda som fick vara kvar var badkaret ...
Anyway, det har lett till att det enda jag tittat pa pa TV pa senaste tiden har varig "bygg shower". Jag har hittils hittat 4 olika shower dar kvinnor ar bygg experten. :) Det lustiga ar att jag verkligen kanner mig "empowered" nar jag ser tjejerna svinga allt fran hammare till motorsagar. Kan dom kan jag!

Vilken forsaljare valjer ni? Den som inte stammer pa forutfattade konsroller eller gar ni forbi tjejen i data affaren?

Generellt sett väljer jag den lediga försäljare som är närmast till hands. Jag har dock gjort ett medvetet val, och det är att jag åker till en viss bilprovning i stan som har flera tjejer i personalen. Spelar ingen roll vilken besiktningshen som kollar bilen, men jag gillar att de har en bra blandning och blir glad av att åka dit. Bisarrt?
 
på att få hjälp i en butik?
Efter att två pensionärer surt stormat ut efter att ha fått vänta i ungefär fem minuter utan hjälp. Kanske lite mer, men absolut inte tio.
En fredag mellan ett och två. Alla jobbar som galärslavar/har kunder... Och det är mitt företag om det spelar någon roll...

Jag väntar inte särskilt länge på service i en butik om det inte finns en anledning till att jag måste handla just där... Jag är en otålig person som fort blir less när jag som kund förväntas se det som en ynnest att få ge dem pengar.

Mest problem med att få hjälp har jag haft på byggvaruhus och bilrelaterade butiker. Allra värst har det faktiskt varit på "proffs-byggvaruhusen" och bättre på lågprisställena... O_o Man får springa benen av sig i gångarna och leta efter någon och när man väl hittar någon kan det vara två anställda som står och pratar med varandra, nån dricker kaffe eller pratar i telefonen och helt ignorerar mig innan jag tvingar på dem mitt behov av uppmärksamhet som kund. Jag kan ha med mig bil och stort släp in på brädgården och dessutom passera bommar, så sååå svårt borde det inte vara att upptäcka mig i en butik som i övrigt är helt eller nästan tom på kunder. Ännu störigare i sådana tillfällen är när någon spontant dyker upp och de först går till någon nyanländ kund och fråga om de behöver hjälp...

Nu tror jag inte att alla proffshantverkare hittar vad de är ute efter själva (ibland finns det ju inte ens i butik) eller att de aldrig är ute efter specifika saker som måste beställas. Tolererar de verkligen så dålig service?


Och på temat att dumförklara kvinnor har jag stött på det helt absurda att butikspersonalen envist vände sig till min lillebror, då ca 14-15 år gammal (12 år yngre än mig) när vi var på ett maskinuthyrningsställe för att hyra en vibrobalk. Trots att bror vid varje fråga hänvisade till mig eftersom han inte hade en aning... Eller den gången då en VVS-säljare på gränsen till krävde att jag skulle ringa och fråga min pappa om den vara jag ville köpa verkligen var rätt vara. När jag till slut berättade att min pappa var död och att det var jag själv som skulle montera varan ville han prompt att jag skulle köpa en liknande vara också "så kunde jag lämna tillbaka den vara som inte passade". Jag var typ 20, inte 12... :banghead:
 
Vilken forsaljare valjer ni? Den som inte stammer pa forutfattade konsroller eller gar ni forbi tjejen i data affaren?

Ledande fråga... :angel:

Jag går faktiskt "förbi" vissa anställda tjejer. För att jag vet att de inte har koll, inte för att de är tjejer. Men det handlar om att jag haft äran att få "hjälp" av denna person tidigare och jag går enligt samma principer "förbi" vissa manliga biträden. Men jag skulle kunna tänka mig att de förbigångna tjejerna kan se det som att jag gör det p.g.a. fördomar, för jag tror inte de nödvändigtvis kommer ihåg mig som tidigare kund.
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 036
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 023
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 103
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp