Bukefalos 28 år!

Hur länge är det ok att vänta

Tänkte på den här tråden när jag var inne på Webhallen häromdagen. Där satt massor av yngre män och spelade frenetiskt. Av kvinnorna som kom in tog den absoluta majoriteten en nummerlapp, väntade och köpte därefter en vara. Om jag jobbade inom datorbranschen skulle jag definitivt satsa på kvinnliga kunder eftersom de faktiskt verkar intresserade av att köpa inte klämma på, testa, fingra på, för att sedan inte ha pengar.

Det finns en parallel till att nästan all media och PR fokuserar på den manliga 18-35 gruppen vad gäller tv och film. Det är först på senare år som man insett att kvinnor har köpkraft, lojalitet och intresse. Och att de faktiskt tittar på film/tv som inte är begränsat till romcoms och chickflicks.

Om man tittar på en del tv serier som är traditionellt manligt territorium (superhjältar) så har man börjat att medvetet fokusera på kvinnor - iofs genom att tro att man kan attrahera kvinnliga tittare enbart genom att erbjuda mycket naken beefacake, men jaja, Rom byggdes inte på en dag.
 
Jag väntar inte särskilt länge på service i en butik om det inte finns en anledning till att jag måste handla just där... Jag är en otålig person som fort blir less när jag som kund förväntas se det som en ynnest att få ge dem pengar.

Mest problem med att få hjälp har jag haft på byggvaruhus och bilrelaterade butiker. Allra värst har det faktiskt varit på "proffs-byggvaruhusen" och bättre på lågprisställena... O_o Man får springa benen av sig i gångarna och leta efter någon och när man väl hittar någon kan det vara två anställda som står och pratar med varandra, nån dricker kaffe eller pratar i telefonen och helt ignorerar mig innan jag tvingar på dem mitt behov av uppmärksamhet som kund. Jag kan ha med mig bil och stort släp in på brädgården och dessutom passera bommar, så sååå svårt borde det inte vara att upptäcka mig i en butik som i övrigt är helt eller nästan tom på kunder. Ännu störigare i sådana tillfällen är när någon spontant dyker upp och de först går till någon nyanländ kund och fråga om de behöver hjälp...

Nu tror jag inte att alla proffshantverkare hittar vad de är ute efter själva (ibland finns det ju inte ens i butik) eller att de aldrig är ute efter specifika saker som måste beställas. Tolererar de verkligen så dålig service?


Och på temat att dumförklara kvinnor har jag stött på det helt absurda att butikspersonalen envist vände sig till min lillebror, då ca 14-15 år gammal (12 år yngre än mig) när vi var på ett maskinuthyrningsställe för att hyra en vibrobalk. Trots att bror vid varje fråga hänvisade till mig eftersom han inte hade en aning... Eller den gången då en VVS-säljare på gränsen till krävde att jag skulle ringa och fråga min pappa om den vara jag ville köpa verkligen var rätt vara. När jag till slut berättade att min pappa var död och att det var jag själv som skulle montera varan ville han prompt att jag skulle köpa en liknande vara också "så kunde jag lämna tillbaka den vara som inte passade". Jag var typ 20, inte 12... :banghead:
Nu är jag ju inte 20 längre men det är en intressant iaktagelse. Jag brukar generellt få bra service på bygghallar då jag oftast vet vad jag vill ha och plockar virke själv, men när det kommer tjejer som tror att det är gulligt att spela hjälplösa och frågar efter en moj som hör till en pryl och lägger huvudet på sned vill jag bara kräkas! :yuck: På delad sämsta plats kommer lyxbrudarna med sina stora SUV:ar och behandlar mig som någon ur personalen bara för att jag lastar själv det jag ska ha. När de gnäller över ditten och datten så vänder jag bara ryggen åt dem och hälsar att de får snacka med nån som jobbar där. Jäkla trista öppningar de kör med om de tror att de är prinsessan på ärten och alla ska stå i givakt! :down:

Bauhaus är väl det ställe där jag fått absolut sämst service, både i brädgården och inne i varuhuset, sorgligt att säga har det varit tjejer de gångerna. :( Fast på sistonde har de ryckt upp sig lite, jag var riktigt impad av tjejen jag köpte färg av senast. :) Annars tycker jag de flesta karlar tycker det är kul med en tjej som vet vad hon vill ha och för att inte tala om alla kvinnor som följer med som hantlangare åt sina gubbar tycker det är jätteroligt att jag åker själv till brädgården. :)
 
men när det kommer tjejer som tror att det är gulligt att spela hjälplösa och frågar efter en moj som hör till en pryl och lägger huvudet på sned vill jag bara kräkas! :yuck: På delad sämsta plats kommer lyxbrudarna med sina stora SUV:ar och behandlar mig som någon ur personalen bara för att jag lastar själv det jag ska ha. När de gnäller över ditten och datten så vänder jag bara ryggen åt dem och hälsar att de får snacka med nån som jobbar där. Jäkla trista öppningar de kör med om de tror att de är prinsessan på ärten och alla ska stå i givakt! :down:
Det där var lite intressant. Jag har aktivt deltagit i renovering av fyra hus, varav ett på heltid i över ett år. Riktigt omfattande, typ rivit allt utom timmerstommen, byggt upp, byggt ut, snickrat, murat, gjutit, lagt tak, golv, badrum, kök, ja alltså verkligen allt. Men jag vet ändå inte vad alla grejer och mojänger inom alla hantverksområden heter.

Om jag kommer till bygghandeln skulle jag mycket väl kunna säga att jag behöver en sån där grej som ska sitta på mojängen som är till för ditt och datt. Jag vet inte vad den heter och därför behöver jag hjälp. Jag ÄR hjälplös, det är inget jag spelar. Min man hade varit minst lika hjälplös för han har renoverat betydligt mindre än jag.

Vad är det att bli kräkfärdig över? Personalen är ju där för att hjälpa till att fylla i dom kunskapsluckor man har. Det är helt omöjligt att kunna allt inom alla områden, men bara att man går dit själv och ber om hjälp istället för att skicka maken, pappa eller brorsan tycker jag är bra.
 
Nu är jag ju inte 20 längre men det är en intressant iaktagelse. Jag brukar generellt få bra service på bygghallar då jag oftast vet vad jag vill ha och plockar virke själv, men när det kommer tjejer som tror att det är gulligt att spela hjälplösa och frågar efter en moj som hör till en pryl och lägger huvudet på sned vill jag bara kräkas! :yuck: På delad sämsta plats kommer lyxbrudarna med sina stora SUV:ar och behandlar mig som någon ur personalen bara för att jag lastar själv det jag ska ha. När de gnäller över ditten och datten så vänder jag bara ryggen åt dem och hälsar att de får snacka med nån som jobbar där. Jäkla trista öppningar de kör med om de tror att de är prinsessan på ärten och alla ska stå i givakt! :down:

Jag vet nästan alltid vad jag vill ha och var jag (borde) hitta det. Ibland hittar jag det inte i alla fall - ibland för att det är slut, ibland för att de inte har det och ibland för att det ligger på fel ställe. Ibland finns det inte tillräckligt virke av en specifik dimension/klass på en rimligt nåbar höjd, och även om jag någon gång i antiken tagit truckkort så skulle jag aldrig få för mig att tillgripa en tom truck för att lyfta ned nytt áven om nyckeln sitter i. Ibland ligger det en pall med helt fel produkter ovanpå de produkter som jag vill ha. Ibland vill jag snacka med någon om alternativa produkter till det jag hade tänkt från början då de inte motsvarade mina förväntningar eller om jag råkar hitta något annat som verkar som ett smart alternativ men som jag inte råkat på tidigare. Sen vill jag dessutom betala och kunna komma ut från brädgården.... Kort sagt - det händer att jag vill ha personal att kunna interagera med på ena eller andra sättet även om jag inte är ett våp och trots att jag lastar det jag vill ha själv (fast jag har faktiskt fått hjälp flera gånger att lasta byggskivor vilket jag är tacksam för då de är otympliga och i vissa fall väldigt tunga att lasta själv - det finns ju en anledning till de nya standardmåtten ;)).

Precis som @MalinJ händer det också att jag inte vet eller minns korrekt namn på saker och därför får försöka förklara och gestikulera. Det har jag hört/sett stora manliga hantverkare med hängslen och flanellskjorta göra också. Många gånger. Men det är kanske av någon anledning mycket värre när kvinnor är osäkra och fumlar efter namn och ord? Jag har också, många gånger, sett män på t.ex. brädgården som slår på storcharmen och ibland gör sig lite dumma för att förbättra chansen till god service, men det upplevs kanske annorlunda eftersom det är fullkomligt otänkbart att de skulle flörta till sig hjälp, eller?

Än så länge finns det färre tjejer än killar som renoverar och underhåller sina hus på hantverkarnivå. Att det är fler "korkade, förvirrade och underlägset svassande" kvinnor än män i bygghandeln är alltså fullt normalt. Alla måste ju få tid att lära sig och fråga sig fram - alla har ju inte någon kunnig på hemmaplan att fråga.

Angående prinsessan på ärten. Är kvinnorna verkligen överrepresenterade i genren "det är JAG som är viktig, hjälp mig NU, FÖRST och MED EN GÅNG och jag skiter i att du han andra kunder"!? Jag har en HELT annan uppfattning.... :confused:

Nåja. Även om jag lagt huvudet på sned, viftat med ögonfransarna och inlett varje mening med "Åh, du som är så stark..." eller "Du verkar ju vara jätteduktig på det här", inte hade en susning om vad skillnaden på tum och cm är och dessutom tror att brädgården säljer vvs-pryttlar så förväntar jag mig att det finns anställda på brädgården som kan tänka sig att bemöda sig att gå och möta mig som kund. Vad är de annars anställda för? :confused:
 
Senast ändrad:
Jag tror faktiskt jag skulle kunna göra mig skyldig till allt som @Mia_R spyr galla över. Står det en tjej och självsäkert plockar bland materialet, kanske i snickarkläder, skulle jag nog kunna ta henne för anställd. Och visst skulle jag kunna uttrycka mitt missnöje över att det inte finns någon personal att få tag på. Vet inte om jag skulle räknas som "lyxbrud" eftersom jag inte riktigt förstår begreppet men jag har många gånger kommit till bygghandeln i en SUV. ;)
 
Om man handlar på Konsum där personalen har gröna tröjor så får man finna sig i att bli tillfrågad om det mesta när man har samma färg på tröjan som dom. :D
 
Först är kvinnor kassa för att de inte går till bygghandeln alls utan bara lämnar över sådant till männen, sen är kvinnor kassa för att de frågar efter saker som de behöver för att kunna göra det själv utan att skicka dit männen.

Det är änna hopplöst.
 
Först är kvinnor kassa för att de inte går till bygghandeln alls utan bara lämnar över sådant till männen, sen är kvinnor kassa för att de frågar efter saker som de behöver för att kunna göra det själv utan att skicka dit männen.

Det är änna hopplöst.
På tal om... Vi köper hösilage av en bonde i trakten. Han vet att min man inte är hemma eller delaktig i gårdsarbetet så mycket. Jag är hemma på heltid och det är jag som har hand om det mesta, även om min pappa också är här och grejar en del eftersom han gillar det. När bonden har några frågor eller idéer angående vår gård eller våra mellanhavanden, ringer han till min pappa som bor en halvmil från oss. Aldrig till mig. Pappa får i sin tur ringa till mig.

Idag var bonden här med en ny bal och vi kom att prata om dom problem vi har med att det trycker upp vatten i vår källare. Frågade om han visste hur dom gamla utloppsrören går på gården eftersom vår gård har ägts av en släkting till bonden. Jag pratade och beskrev läget, han sneglade på mig under tiden jag pratade och sen vände han sig till min pappa när han svarade. Varje gång.

Det ÄR änna hopplöst att inte ha snopp ibland!:D
 
På tal om... Vi köper hösilage av en bonde i trakten. Han vet att min man inte är hemma eller delaktig i gårdsarbetet så mycket. Jag är hemma på heltid och det är jag som har hand om det mesta, även om min pappa också är här och grejar en del eftersom han gillar det. När bonden har några frågor eller idéer angående vår gård eller våra mellanhavanden, ringer han till min pappa som bor en halvmil från oss. Aldrig till mig. Pappa får i sin tur ringa till mig.

Idag var bonden här med en ny bal och vi kom att prata om dom problem vi har med att det trycker upp vatten i vår källare. Frågade om han visste hur dom gamla utloppsrören går på gården eftersom vår gård har ägts av en släkting till bonden. Jag pratade och beskrev läget, han sneglade på mig under tiden jag pratade och sen vände han sig till min pappa när han svarade. Varje gång.

Det ÄR änna hopplöst att inte ha snopp ibland!:D

Det finns dock män som är sjukt blyga för kvinnor också. Men jag måste erkänna att "din" bonde inte verkar vara en av dem.
 
Det där var lite intressant. Jag har aktivt deltagit i renovering av fyra hus, varav ett på heltid i över ett år. Riktigt omfattande, typ rivit allt utom timmerstommen, byggt upp, byggt ut, snickrat, murat, gjutit, lagt tak, golv, badrum, kök, ja alltså verkligen allt. Men jag vet ändå inte vad alla grejer och mojänger inom alla hantverksområden heter.

Om jag kommer till bygghandeln skulle jag mycket väl kunna säga att jag behöver en sån där grej som ska sitta på mojängen som är till för ditt och datt. Jag vet inte vad den heter och därför behöver jag hjälp. Jag ÄR hjälplös, det är inget jag spelar. Min man hade varit minst lika hjälplös för han har renoverat betydligt mindre än jag.

Vad är det att bli kräkfärdig över? Personalen är ju där för att hjälpa till att fylla i dom kunskapsluckor man har. Det är helt omöjligt att kunna allt inom alla områden, men bara att man går dit själv och ber om hjälp istället för att skicka maken, pappa eller brorsan tycker jag är bra.
Jo, jag blir kräkfärdig när någon står och fjantar sig istället för att som du(?) och jag gör som säger vad som behövs för att fixa en sak även om jag inte vet vad det heter. Jag står inte och säger att jag vill ha en moj, tihi. Och står jag och lastar exvis mitt takräcke på väg hem från jobbet, kontorsklädd, ska ingen jävla snorkfröken komma med överlägsen attityd och behandla mig som skit för att hon inte vet vad hon vill ha eller kan lasta själv, man gör inte så mot anställd personal heller. :banghead:

Men fortsätt för all del och fråga efter din moj till en pryl, tihi, utan att förklara vad du behöver för att kunna fixa något. :meh: Jag vill ha en grunka till min häst, fniss. Jag vet inte vad det är, hur den ser ut eller varför, men det ska vara en grunka, tihi.:idea:
 
Jo, jag blir kräkfärdig när någon står och fjantar sig istället för att som du(?) och jag gör som säger vad som behövs för att fixa en sak även om jag inte vet vad det heter. Jag står inte och säger att jag vill ha en moj, tihi. Och står jag och lastar exvis mitt takräcke på väg hem från jobbet, kontorsklädd, ska ingen jävla snorkfröken komma med överlägsen attityd och behandla mig som skit för att hon inte vet vad hon vill ha eller kan lasta själv, man gör inte så mot anställd personal heller. :banghead:

Men fortsätt för all del och fråga efter din moj till en pryl, tihi, utan att förklara vad du behöver för att kunna fixa något. :meh: Jag vill ha en grunka till min häst, fniss. Jag vet inte vad det är, hur den ser ut eller varför, men det ska vara en grunka, tihi.:idea:
Vi är nog bara lite olika du och jag. Om någon står och fnissar under sin beskrivning om mojänger och prylar, skulle jag nog se det som att hon själv tycker att det låter dumt och att det känns lite pinsamt att inte kunna förklara bättre. Jag skulle verkligen inte bli kräkfärdig av det. Mer medkännande och kanske lite full i skratt. Men vi är alla olika.
 
Lätt OT men jag har VÄLDIGT ofta blivit frågad om saker eller vart någonting finns i diverse olika affärer ... UTAN att ha kläder som liknar personalens! O_o

Jag ser väl kompetent ut :rofl: :p

Händer mig också! Jag har utvecklat en teori: jag är rätt varm av mig, och hatar att bylsa på mig. Därför går jag ofta utan jacka när andra ser ut som om vi är i Sibirien. I affärer antar folk att de som inte har ytterkläder på sig måste jobba där? :idea:

Har du jacka på dig? ;)
 
Händer mig också! Jag har utvecklat en teori: jag är rätt varm av mig, och hatar att bylsa på mig. Därför går jag ofta utan jacka när andra ser ut som om vi är i Sibirien. I affärer antar folk att de som inte har ytterkläder på sig måste jobba där? :idea:

Har du jacka på dig? ;)

Är en total fryslort så jag är rejält påpälsad :)

Det märkligaste var nog när jag var på Systembolaget (iförd arbetskläder dvs camobyxor och svart fodrad vinterjacka) och en kvinna började fråga mig om något. Jag såg ut så här O_o
 
Händer mig också! Jag har utvecklat en teori: jag är rätt varm av mig, och hatar att bylsa på mig. Därför går jag ofta utan jacka när andra ser ut som om vi är i Sibirien. I affärer antar folk att de som inte har ytterkläder på sig måste jobba där? :idea:

Har du jacka på dig? ;)
Det är annars ett jäkligt bra trick när man är på krogen och går förbi kön, om du brukar springa där blir vakterna jäkligt osäkra på om du bara varit ute och hämtat luft när du lite nonchalant morsar och går in utan jacka. Har du tur slipper du betala samt slipper kön. Det tog rätt länge för smågorillorna på ett ställe innan de kom på mig. ;)
 
Det är annars ett jäkligt bra trick när man är på krogen och går förbi kön, om du brukar springa där blir vakterna jäkligt osäkra på om du bara varit ute och hämtat luft när du lite nonchalant morsar och går in utan jacka. Har du tur slipper du betala samt slipper kön. Det tog rätt länge för smågorillorna på ett ställe innan de kom på mig. ;)

Hahaha, min tanke när jag läste det här: krogkö? Är inte det nåt som fanns på 90-talet? :confused:
... Tydligen blivit lite gammal och trist med åren. :rofl:
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 032
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 022
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 087
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp