Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Kanske inte hör hit men jag har mina hästar ute dygnet nu och har haft så sen den 13/3 i år.
Har ligghall till dom som har tre väggar och det funkar jättebra.

Varför ska man ha uppvärmd ligghall?
Jag tror inte att mina hästar skulle vilja gå in i en ligghall som är uppvärmd och med "plastremmsor", köldridå...?!

Kör då hellre på en ligghall utan värme och köldridå då ja vet att mina hästar går in :cool:

/Isabella
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ja, det har inte jag! :rofl:
Ser framför mig när hästarna går in där i den uppvärmda ligghallen för att bajsa... Härligt doft! Not! :cool:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nä, precis!

Tycker att det borde bli fuktigt därinne oxå...inget jag skulle vilja ha!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Bemöda dig med att läsa Hela tråden så ser du att jag itne säger att alal lösdrifter måste vara uppvärmda.

Jag tog det som ett exemel på vad en tävlingshäst kan ha, om ägaren inte vill ha hästen ute på lösdrift för att den är frusen/klippt.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ja, det har inte jag! :rofl:
Ser framför mig när hästarna går in där i den uppvärmda ligghallen för att bajsa... Härligt doft! Not! :cool:


Jag förstår dig inte.
Du tror alltså att uppvärmda lösdrifter inte existerar?
Eller att det är problem med dom?

Varför skulle det börja lukta mer i en uppvärmd lösdrift än i ett stall med bäddar?
Vi talar inte om att ha sommarväder inne i lösdriften, utan plussgrader...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag såg framför mig en ligghall genomblöt och rykandes på värmeslingor...
måste man vara så gravallvarlig hela tiden???
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vad är problemet??

Att jag skrev att de flesta fullblod som rids behöver extra kraftfoder på betet.

Vilket du faktiskt gav. Du ger lika mkt kraftfoder på betet som jag ger nu till mina fullblod :angel:

Allting är relativt.

Mitt fullblod äter vintertid 3-4kg kraftfoder och är rätt svårfödd.
I juni/juli kan hon utan problem gå på bara bete, om det är bra bete.
Får kanske nån näve kraftfoder för att få i sig mineraler och dyl.
Rids och används och är fin i kroppen.

I augusti är det ofta svårare då betet är sämre.

Så är bete =juni/juli så är svaret ja, fullblod kan klara sig
Är bete =augusti är svaret nej, fullblod klarar sig sällan.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Så är bete =juni/juli så är svaret ja, fullblod kan klara sig
Är bete =augusti är svaret nej, fullblod klarar sig sällan.

Allt beror ju på vad man har för sorts bete. Det är inga större problem att få fram en vall som är för kraftig för i stort sett alla hästar om man nu skulle vilja roa sig med det.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Allt beror ju på vad man har för sorts bete. Det är inga större problem att få fram en vall som är för kraftig för i stort sett alla hästar om man nu skulle vilja roa sig med det.

Ja, det är definitivt ett större problem än att det skulle bli för magert. Hästar kan kompensera sig med mängd för ganska magert bete, bara de tillåts beta dygnet runt.

Är det för kraftigt kommer problemen fort....
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ja, det är definitivt ett större problem än att det skulle bli för magert. Hästar kan kompensera sig med mängd för ganska magert bete, bara de tillåts beta dygnet runt.

Är det för kraftigt kommer problemen fort....

Vi har det problemet här så det gäller att vara försiktig i sommar. Vi har bete på klass 10 jord och det har jag ingen erfarenhet av. Det blir nog inte helt enkelt att hantera.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vi har hästarna haft ute dygnet runt de senaste 2 veckorna.. Funkar perfekt med lite extra hösilage + täcke på natten.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hah, förra året hade några ringt till kommunen och påstått att vi var grymma djurplågare för att hästarna var leriga när de rullat sig i hagen.... :rofl:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ojdå gick till fel inlägg. (Ovan) ;)
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Mina är ute ca 10-14 timmar, ibland mindre allt beroende på väder och vind.
I hagen, vinterhagen finns inget vindskydd men
det finns naturliga sådana i form av skogspartier.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det är som sagt min åsikt och om man har en tävlingshäst som man tävlar med på vintern som är klippt osv. så vill man nog ha den stå uppstallad.
Tycker det skulle vara bekvämare så, men men.
 
Mina går ute dygnet runt. De har ligghall men går bara in dit nån gång ibland. De har fri tillgång med hö och står oftast och käkar.
Jag har fått höra att vi använder ett gammaldags sätt genom att låta hästarna gå på lösdrift, att hästar mår bättre av att vara inne på natten O_o
Jag tycker det är så korkat resonemang att man nästan börjar gråta :banghead:
 
Nu har vi visserligen lösdrift, men innan vi skaffade den så gick pållarna ute mellan 06-20 ca, vilket alltså är för länge. Aldrig tänkt på innan, för ens nu. Ingen som klagade iaf, då vi bara hade typ 1 granne ;) haha
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 902
Senast: bobbbo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 570
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
247
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp