Bukefalos 28 år!

Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

*kl*
En jag känner fick anmärkning av djurskyddsinspektören för att hennes stora fina naturhagar var för backiga.

Hon fick vackert riva stängslet och bygga hagar på platt mark.

Helt sjukt:eek:

//Gilly

helt otroligt...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nu stallde du fragan till Thomas men svaret ar sa uppenbart att jag svarar...

Jag citerar dig

Ursprungligen postat av olgaklara
Vem pratar om att gå ute?????? Men att föla ute i mars kanske inte är ett alternativ här i skåne direkt

Nu stallde du fragan till Thomas men svaret ar sa uppenbart att jag svarar...

Jag citerar dig


Citat:
Och nej tror inte någon halvblodsuppfödare vill att deras nyfödda föl skall gå ute dygnet runt i mars/april vilket är den vanligaste fölningsperioden här ner

I April Mars men att det sedan skulle gå ute på sommaren eller i hage på dagarna är ju inte samma sak
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vad vet du om våra hagar?
Han går med tre jämnåriga valackar i en hage som visserligen inte är gigantisk, men tråkigt har han absolut inte . Han vill absolut inte in på kvällarna heller för den delen, så han trivs nog bra i sin hage som visserligen inte är någon 5 hektarare längre men nog så stor för honom och hans tre kompisar att busa i.

MEN, det livet är lite svårt att kombinera med träningar och övrig ridning. Han behöver kraftfoder för att hålla sig i ett bra hull då höt inte ger allt han behöver och med lång utevistelse blir det bara två mål/dag, vilket ger större givor varje gång. Dessutom märker jag skillnad på hur han är att rida, han har inte samma "go" eller "gnista" som när han inte stojar i hagen i 13 timmar/dag och jag märker att han mår bäst av att få stå inne några timmar och äta mat, vila osv innan ridning då han annars helt enkelt är för trött.

Och nej, kompromissar med den ridningen gör jag aldrig igen, då det är hårdare träning och ridning som fått honom att hålla. Jag hade gärna haft båda världarna och hoppas att det ger med sig med en dåres envishet för det är inte rätt mot honom heller att behöva ta ut sig på träning när energin verkligen inte finns och både jag och tränare kräver det som finns där annars.

Vad gäller de andra hästarna så håller jag inte med dig. De presterar på topp på iaf Msv-nivå i dressyr, är blanka, välmusklade, perfekta i hull och arbetsvilliga till tusen. Inga hältor och fina magar osv osv osv - de ser långt mer välmående ut än de hästar på lösdrift jag passerar som raggiga, omusklade osv rids ut längs med bilvägen och går där ur form eller skrittas runt en halvtimme i vad som kallas "effektiv styrketräning" (konstigt då att de aldrig sätter en muskel :angel: ).

Jag håller inte med dig för en sekund om din svart-vita syn på hästhållning och tycker det är extremt barnsligt. Så länge hästarna mår bra och fungerar spelar det väl för tusan ingen roll om de är ute i hagen sex, tio, tretton eller tjugofyra timmar/dygn?

Och vad gäller min häst så är han uppfödd i stor unghästflock där han fick gå tills det var dags för inridning. Hans mage är kass ändå och ingen veterinär kan säga varför. Ibland verkar det vara hösilaget han inte klarar av och jag har då bytt till torrhö, vilket fungerat ett tag men sedan börjar det komma gräs i hagen och då äter han bara det ändå och så börjar det om igen.
Vad gäller hans mage hade han mått bäst av sandad ruta med fri tillgång på hö, för som det är nu så hövägrar han och äter Enbart fjolårsgräs eller det nya som sticker upp - och får diarré på kuppen.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Sedan staller jag dig fragan vem som sagt att fola ute ar ett likamed tecken med att hasten maste fola i maj?
Juni gar alldeles utmarkt inom vissa raser.
Aven for halvblod som ska anvandas till tavling.
Inte alla anser att det ar ett maste att komma ut tidigt pa banerna eller visa upp unghasten.

Sen maste jag fraga, tar inte dommarna hansyn till att hasten ar fodd en manad senare an sina medtavlande pa en bedommning? Det tycker jag i sadanafal visar stor brist i kunskap och eget logiskt tankande hos domarna...

Nu är det ju så att det inte är några dommare som bedömmer 5åringarna i tex Falsterbo, där är det antalet fel på banan som avgör :angel:

Och en häst som är född i Mars har ett stort försprång gentemot en häst som föds i juni. Speciellt när det gäller 5års.

Mina Tyska hästar är födda i Januari och det är inte heller ovanligt att de föds så tidigt i Tyskland.

och så som jag skrev om aveln tidigare så anser jag att man skall avla prestationsmässigt om man avlar en specifik ras.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Du hann före.

Men jag förespråkar inte lösdrift åt alla. Det kommer inte att fungera. Vi har tex inte lösdrift ens till våra islandshästar här nere. Vi hade lösdrift innan men faktum är att klimat och markförhållanden inte alls är så gynnsamma vintertid här.

Det jag är mot är de värsta avarterna med små frimärkshagar där en ensam häst står 2-4 timmar per dag för att sedan stå på stall resten.

Då håller du med om att de flesta inte har sina föl ute på lösdrift i mars april vilket var de månader jag syftade till.

Jag har aldrig sagt något om att de skall gå i hage på dagarna eller ute på sommarbete
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Kallar du 1,5 kg kraftfoder för stödfodring?

Är det inte det då??

Mina som tävlar går på ca 2kg kraftfoder så stor skilland är det ju inte. 2 månader är heller inte speciellt lång tid för sommarbete. Sommarbete är ju i princip från maj till september här hos oss
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ja men då har du väl rätt då, att det absolut inte går att ha snygga fullblod på bete. :angel:
Jag vågar lova dig att han skulle se likadan utan kraftfodret, han är extremt lättfödd, men vad vet jag. :angel:

kan ni inte vara lite flexibla folk, i era hårdnackade svarta eller vita åsikter?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det är när man inte bryr sig om sin häst i mina ögon, skiter i att ta den till veterinär när den är halt för att den skall få självläka etc

För mig är det vanvård. Att rida sin häst 1 timme, sätta den i en skrittmaskin ett tag, föra den under solarium och sedan låta den stå i box resten av dygnet är att behandla hästen som skit. Visst kan solarium osv vara bra, men inget som går att kompensera med för att hästen inte får gå i hage.


Utevistelse får många tävlingshästar iaf i Sverige, men om det sedan är 4 timmar eller mer eller mindre spelar mindre roll.

Ja, visst får de vara ute, men 4-5 timmar är väl inget att komma med.

De flesta allvarliga skador brukar ske vid hagvistelse.
Att vi inte har råd att låta hästen gå i hage pga skaderisker är vansinne. Som sagt, käpphästar.

Jag är av personlig åsikt att vädret avgör hur länge de skall vara ute, sedan rids de och tränas. Mina hästar är betydligt mer tillfreds än många runtomkring som "bara" står i hage och hänger och inte gör ngt annat! Ridningen man utför på tävlingshäst motsvarar rätt länge i hage rent energimässigt.
Vädret? I vilket väder anser du att hästen inte ska vara ute, och vice versa? Visst finns det många hästar som bara står i hage och hänger utan att få göra något annat, men det finns även de hästar som går i hage ca 12 timmar/dygn men som ändå rids och pysslas med. Det ena behöver väl inte utesluta det andra?



Vilka tävlingar har du varit på??? Jag ser dock ingen stress. En häst som stressar presterar inget och är således ingen bra häst att tävla på.


Stressad tävlingshäst

Vad är det man får se på TV? Ryttarna får inte sadel på hästen utan flera medhjälpare. Jag ska egentligen inte yttra mig om tävlingar, då jag väljer att inte gå på dom, kan ju bara prata utifrån det jag sett på tv, osv. Jag tar tillbaka det jag sa om tävlingarna.




Jag förstår inte varför alla som inte håller på med tävling eller har egna tävlingshästar försöker få det till att tävlingshästar överlag har det dåligt är stressade ryttarna skiter i sina hästar etc etc
Jag drar absolut inte alla över en kam! Det finns säkert tävlingshästar som har det precis lika bra som hästar som inte tävlar. Men, 2-4 timmars utevistelse!? Jag förstår fortfarande det inte, och kommer nog aldrig att förstå. Jag anser att hästar ska stå ute mycket.

Jag vet betydligt fler stressade och dåligt hanterade skogsmullehästar

Det finns även "skogsmullehästar" som inte har det bra. Absolut.


Har bråttom så jag slänger ihop det såhär.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Givetvis kommer det inte att fungera med losdrift at alla.
Eftersom behovet man har varierar.
vad jag anser fortfarande ar att det akktid gar att ha en hast pa en for hasten Valanpassad losdrift.

Ex du hade problem med klimatet. Sag att det var for regnigt.
Skog, och uppvarmt vindskjul ar ett steg narmare att det skulle funka. Men...
Det stora Men...
Det ar inte alltid Latt att ha hast pa losdrift.
Har man en hast man rider svettig sa maste den sta inne i varme tills den torkat. Klipper man den maste man kunna byta tacke efter vaderforhallanderna.
Jag har haft en annan gård och där hade vi lösdrift för där fanns rätt förutsättningar. Nu är förutsättningarna sämre så då har vi hästana på stall vintertid. Inget konstigt med det.

Du skriver skog och uppvärmt vindskjul. Nu är det ju så att det inte finns skog på många ställen i Skåne. Det är platt och blåsigt och väldigt lite naturliga skydd. Lerjorden tål inte så mycket när det blir blött heller.

Och vindskydd värmer man inte upp då är det inte vindskydd längre utan ett stall där man måste ha stängt för att inte släppa ut värmen.

Du kommer aldrig kunna sälja in lösdrift till alla, det är vad jag tror.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Då håller du med om att de flesta inte har sina föl ute på lösdrift i mars april vilket var de månader jag syftade till.

Jag har aldrig sagt något om att de skall gå i hage på dagarna eller ute på sommarbete

Nej de flesta har inte fölen ute men det är nog mest av gammal vana. Det finns inget som säger att fölen inte klarar det. man får väl välja helt enkelt. Men fölet har ju mycket större behov av stora fina hagar så några få timmar ute för ett föl vore förödande.

Sen förstår jag inte varför så många har en skarp gräns mellan uppstallning och sommarbete. man kan ju ha betet nära stallet och fortsätta rida och träna som vanligt om man vill.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Alltsa raring... jag forsoker verkligen fa in det du just skrev med fet text i denna mening, som ar ett citat... men det Gar verkligen inte!?





Jag ar en fjortis som tycker det ar skitskoj att sitta och skriva utan prickar for det ser sa javla haftigt ut!!!111
KK PLXPLX!111 LOLROFLMAO!111
Jag tankte skriva Lixom Sahara For Jag Tycker Det Ar Sa Urhaftigt Att Trycka Pa Shift Sa Fort Jag Skriver Ett Nytt Ord Men Jag Fick Inte For Min Mamma..... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :bump: :bump: :banana: :banana: :banana:

(ologiskt spammande av smiliesemotes)

...eller sa sitter jag pa ett engelskt tangentbord for forsta gangen denna vecka och har inte en aning om hur man gor for att fa å,ä och ö (som jag just kopierade fran dig) och inte har nagon lust att forsoka fa fram dom heller eftersom datorn inte ar min... nar jag sriver å,ä och ö sa blir det [] och ' *gasp*


Alternativet ar att anvanda e for ä och o for å men det seroftast mest ut som om man inte kan stava...

vad var det där??? :mad: förstör inte min tråd!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nej de flesta har inte fölen ute men det är nog mest av gammal vana. Det finns inget som säger att fölen inte klarar det. man får väl välja helt enkelt. Men fölet har ju mycket större behov av stora fina hagar så några få timmar ute för ett föl vore förödande.

Sen förstår jag inte varför så många har en skarp gräns mellan uppstallning och sommarbete. man kan ju ha betet nära stallet och fortsätta rida och träna som vanligt om man vill.

Det beror helt på vilken nivå man tävlar på. Elittävlar man eller tävlar på lokal/regionalnivå betyder helt olika för hästens träning och återhämtning.

Hästar som går på bete blir oftast lite "tyngre" dvs de har svårare att få den höga kondition som elittävlande hästar behöver medans det går utmärkt för hästar som tävlar lägre klasser att kombinera. Men det gäller ju också att hålla en gräns för hur mkt hull de får också. Man kan inte kräva att de skall prestera om de har gräsmagar och så skall man vara försiktig då ökad vikt innebär betydligt högre skaderisk.

Våra hästar går ute i hagar varje dag även om det inte finns bete så de kan försörja sig så finns det gräs att beta. Men de får ändå fri tillgång på hösilage hela dagen och de väljer faktiskt att äta hösilaget först.

På sommaren eller den tiden på året som vädret är bra här nere så går våra hästar ute så länge som det går
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ja men då har du väl rätt då, att det absolut inte går att ha snygga fullblod på bete. :angel:
Jag vågar lova dig att han skulle se likadan utan kraftfodret, han är extremt lättfödd, men vad vet jag. :angel:

kan ni inte vara lite flexibla folk, i era hårdnackade svarta eller vita åsikter?

Jag pratar tävlande hästar, självklart finns det säkert fullblod som ser bra ut på bete som inte tränas. Tyvärr har ingen av de jag haft klarat sig på endast bete och jag är inne på mitt 8e fullblod nu. Dock har halvbloden klarat sig utmärkt på betet.

De fullblod jag mött som också gått på sommarbete har inte heller sett så bra ut som halvbloden.

Sedan är det bara att grattulera om din är extremt lättfödd jag har bara haft motsattsen om man nu jämför med halvbloden :crazy:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Tror att dom redan pajat tråden genom att dom inte kan inse att dom kommer från två skilda världar - Svart o Vit - och då inte kommer att komma överrens...:crazy: Börja kännas lite som ja pajkastning tråden urartade till något som absolut inte har med rubriken att göra.

sammet o olgaklara kan ni inte bara inse att ni inte kommer överens om detta o ge er nu...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

För mig är det vanvård. Att rida sin häst 1 timme, sätta den i en skrittmaskin ett tag, föra den under solarium och sedan låta den stå i box resten av dygnet är att behandla hästen som skit. Visst kan solarium osv vara bra, men inget som går att kompensera med för att hästen inte får gå i hage.

Har du själv varit med i stall med tävlingshästar?? Vem pratar om att inte gå i hage alls??? Inte jag iaf. Mina tävlingshästar går minst 6timmar i hage beroende på väder.

Ja, visst får de vara ute, men 4-5 timmar är väl inget att komma med.

Med rätt ridning där hästen verkligen jobbas så kan det ibland vara helt ok

Att vi inte har råd att låta hästen gå i hage pga skaderisker är vansinne. Som sagt, käpphästar.

Hästar är dyrt idag vet du inte det?? Och jo jag förstår att man inte släpper ut sin tävlingshäst i högkondition på lösdrift med tanke på att skaderisken är så pass stor.

Alla hästar kan gå i hage, men inte tillsammans med vem som helst. Och varför skall man inte ta med skaderisken i beräkning när det gäller hagvistelse??

Vädret? I vilket väder anser du att hästen inte ska vara ute, och vice versa? Visst finns det många hästar som bara står i hage och hänger utan att få göra något annat, men det finns även de hästar som går i hage ca 12 timmar/dygn men som ändå rids och pysslas med. Det ena behöver väl inte utesluta det andra?

Som om jag inte skrivit det hur månag gånger som helst, vanlig hagvistelse var det väl inte frågan om när jag diskuterade iaf :mad:

Det väder som vi ibland har här ner på vintern skulle jag inte ha min helklippta häst ute i speciellt många timmar!

Vad är det man får se på TV? Ryttarna får inte sadel på hästen utan flera medhjälpare. Jag ska egentligen inte yttra mig om tävlingar, då jag väljer att inte gå på dom, kan ju bara prata utifrån det jag sett på tv, osv. Jag tar tillbaka det jag sa om tävlingarna.

Nyfiken blir jag som bara den. Vilka tävlingar ser man hästar sadlas på i TV???

Jag vet bara en enda och det är WM finalen och det går ju knappast att jämföra med hur det eg är på tävling. Ingen av mina hästar är speciellt svår att sadla på tävling, möjligen fullbloden som kommer från galoppbanan, men det har inget med tävlingsstress på de tävlingar jag rider.

Vi byter både bett och sadel mellan dressyren och hoppningen och där har vi på oss mindre än 30min att slutföra hopprovet efter vår dressyr. Kan lova dig att de flesta hästar står blickstilla på tävlingsplatserna vid sadling.

Jag drar absolut inte alla över en kam! Det finns säkert tävlingshästar som har det precis lika bra som hästar som inte tävlar. Men, 2-4 timmars utevistelse!? Jag förstår fortfarande det inte, och kommer nog aldrig att förstå. Jag anser att hästar ska stå ute mycket.

Nyfiken på varför du hela tiden drar ner på tiden för tävlingshästar i hage :confused: Först skriver du 4-5timmar och helt plötsligt så är de ute bara 2 timmar?? Var lite konsekvent.

Återigen mina går ute minst 6 timmar och nu när det är fint väder och ljusare på kvällen så går de ute från 7-19 och hör och häpna jag släpper även ut häst jag ridit :eek:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Tror att dom redan pajat tråden genom att dom inte kan inse att dom kommer från två skilda världar - Svart o Vit - och då inte kommer att komma överrens...:crazy: Börja kännas lite som ja pajkastning tråden urartade till något som absolut inte har med rubriken att göra.

sammet o olgaklara kan ni inte bara inse att ni inte kommer överens om detta o ge er nu...

Jag ser absolut inte svart eller vitt.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

(detta är ej till dig olgaklara, jag bara tryckte på svara inlägg!)

Våra GP/WC-hästar i stallet jag jobbar i, går ute i en stor gräshage sommarhalvåret 1-4 timmar. Det är bara två av våra sex GP-hästar som klarar av så länge, vanligtvis brukar de andra börja rusa som galningar efter max en timma. Givetvis tar vi in dem då! Vi kan inte ha skador på dessa hästar, för värdefulla för det. Inget konstigt med det.
Under vinterhalvåret står de inne hela dagarna, men rids två gånger om dagen (året runt), och de skulle ALDRIG prestera som de gör om de inte hade mått bra och trivts, ALDRIG! Vi har en som vann en WC-deltävling, en annan som vann Puissancen i London osv. Jag tror att allt är individuellt, och våra hästar är definitivt inte stressade över att inte få gå i hage!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag pratar tävlande hästar, självklart finns det säkert fullblod som ser bra ut på bete som inte tränas. Tyvärr har ingen av de jag haft klarat sig på endast bete och jag är inne på mitt 8e fullblod nu. Dock har halvbloden klarat sig utmärkt på betet.

De fullblod jag mött som också gått på sommarbete har inte heller sett så bra ut som halvbloden.

Sedan är det bara att grattulera om din är extremt lättfödd jag har bara haft motsattsen om man nu jämför med halvbloden :crazy:

Min tränas. Det är ingen skogsmulle som går och slår dank i hagen på bete - det skrev jag ju redan från början. :mad: du ville se ett fullblod som är i bra hull och har muskler och går på bete.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Min tränas. Det är ingen skogsmulle som går och slår dank i hagen på bete - det skrev jag ju redan från början. :mad: du ville se ett fullblod som är i bra hull och har muskler och går på bete.

Din får ju kraftfoder. Dra bort det och låt honom gå på bete längre än 2månader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 975
Senast: Shixle
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 716
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp