Bukefalos 28 år!

Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Måste fråga - hur har era hästar varit med pullarnosgrimma? Jag tycker det är himla snyggt, och har inga problem med hästen så den sitter ju löst åtspänd, men han var så knepig när jag testade med pullarnosgrimma. Gick jättedåligt med tömkärningen den dagen, och har också upplevt andra (vuxna) hästar som mer konfunderade när de får på sig en pullargrimma.
Vad säger ni?

Just nu har jag nog främt en vanlig engelsk, varierar med aachenrem ibland men det är mest för syns skull, så allt sitter lagom löst. Blir nog mycket utan nosgrimma i framtiden, fyller ändå ingen funktion, och jag börjar snegla på western :angel:

Min gillade det inte men det var i samma veva han inte gillade remonten heller så jag vet inte om det har betydelse. Han kommer gå på engelsk så långt det funkar sedan pullar om det krävs som fälttävlanspålle.

Vuxna hästar har jag bara haft goda erfarenheter av pullar, den lämnar nosryggen fri längre ner och lämnar luftvägarna fria och framför allt - tänderna!
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tack för alla svar.
Jag undrade för jag har bara en vanlig engelsk nu, men vet inte om jag ska testa nått annat, för ibland är han lite stretig och grejar med bettet. Fast han gör det bara ibland så jag står lite på gränsen om jag ska göra nått eller låta det vara och kolla om det blir bättre.

Håll koll på tänderna, de tappar ju de som ligger precis under en sådan nosgrimma och minsta gap borde då vara väldigt obehagligt tycker man...
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Stilig!. Men vad biffig han ser ut, på dom två första bilderna i alla fall, om jag jämför med min lilla plutt. :p
Vad ska du använda han till?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

jo, som jag skrev så kollade ju vet. tänderna förra måndagen, men man kanske skulle kolla med nån spec. inom området.

MÅste till lägga att min kännsla av hur han är i munnen är inte att det är nå fel med tänderna utan mest att han testar lite. Men det är bara en kännsla och det kan vara Helt fel. Men det är efter den kännslan jag funderar på remont, eller om jag bara ska låta det vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag menar mer att de har ju inte fällt klart tänderna än, då det kan ju ändras :) Då stör ju inte en remont.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Vad roligt!! Precis så känner jag med min kille oxå, så kul att arbeta med sådana hästar :bow:

Ja, visst är det roligt, man känner sig så duktig som utbildare också :) Men jag har läst att om inridningen av en häst är svår så gör man antagligen något fel, vet inte om det stämmer. Eller också har jag väl bara en ovanligt överseende häst :)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Lasse ser ut såhär i sitt träns:
11-11-07lasse1.JPG


Heter det Achen nosgrimma? :confused: Kass jag är :angel:
Carisma har likadan modell.

Har även ett pullar och ett remont som jag varierar med ibland, dock mkt sällan, då jag gillar Achen modellen bäst på dem. Min hästtandläkare tyckte med att de var de bästa för hästens mun.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har pullar på Q, mest för att han hade mammans träns i början o så hittade ja ett så fint träns som var pullar, så han får gå med de.
Han verkar nöjd med de oxå.

Calle har ett med achen men även en pullarnosgrimma som jag varierar med.
har en remont som mina gått med båda två men jag gillar inte remont, dock bra o byta nosgrimma ibland.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

jag håller med om att det är braatt byta nos grimma men även att byta bett lite då och då.
¨Är det några fler av er som rider på side pull?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

det stämmer de är aschen nosgrimma.
Väldigt söt häst ser snäll ut!
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

jag rider inte på sidepull.. känns som jag inte skulla våga göra de på calle.. herrn kan bli lite för busig :p
Q skulle nog däremot kunna ridas på sidepull.
Byter bett ibland oxå , växlar mellan vanligt 2 delat, 3 delat och 2 delat med parerstänger på sidorna.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Åh, idag känner jag mig så dålig, för det gick inte lika bra idag som det gjort alla andra dagar. Antingen gick det i racer fart eller slow motion. Och han gillade inte alls att jag skulle bestämma tempo. Då blev det inge kul o springa ju.

Lyckades ta en bild också, efter mycke om och men. Antingen kollade han bort eller kom fram till mig. Men tycker om han för det. :p

Vad korta framben han ser ut att ha, bilden ljuger nog lite.
IMG_0025.jpg


IMG_0028.jpg
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

uppdatering!!!!!!!!

Var i januari i väg på första clerounden med tävlinghinder och det var 10 språng på 70 cm och det var första gången han var i ridhus:rofl:
Mycke hästar på framridningen och han var som en ängel bland dom lysnade på sin ryttar och visade inget hingstag. :bump:

Varierar ridningen med nosgrimmor , hoppning pullarnosgrimma dressyr remont eller achen.
Varierar bet men rids oftast på 3 delat mesing
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

uppdatering!!!!!!!!

Var i januari i väg på första clerounden med tävlinghinder och det var 10 språng på 70 cm och det var första gången han var i ridhus:rofl:
Mycke hästar på framridningen och han var som en ängel bland dom lysnade på sin ryttar och visade inget hingstag. :bump:
Han laddade lite väl mycke på banan och brallade mellan hindrena :bump:

Varierar ridningen med nosgrimmor , hoppning pullarnosgrimma dressyr remont eller achen.
Varierar bet men rids oftast på 3 delat mesing.

Målet är att kvala in honom på 4-år hoppning och fältävlan
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Engelsk eller remont.

Det spelar inte så stor roll, jag har den så löst spänd att den bara hindrar henne från att gapa jäääättestort. Får in kanske 3 fingrar stående på nosryggen...;)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har ett likadant träns :D

*knapp*

Efter att ha skrittat omkring lite igår så är jag ännu mer fäst vid min nya häst... Han är så himla mjuk och känslig i munnen, och flyttar/böjer direkt och okomplicerat för skänkeln.
Men så fort jag får tag i en sadel blir det ut i skogen, dressyrarbetet får komma sen. Ska kontakta min gamla dressyrtränare och se om hon har tid för oss längre fram i vår, jag behöver definitivt hjälp - är inte van att rida så här känsliga hästar :o
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Tänk vad lite plegg kan gör skillnad.

Idag var vi ute och promenrade i 20 min och han gick så snällt så. Efter promenaden så släppte jag honom i boxhagen och han stod där och njöt av solen och käkade hö i 3 timmar utan att flippa ut det minsta. Såg på honom att han var så lycklig :love:

Nu har jag haft b.o.t i en vecka på honom och han har ju tidigare varit fin i benen men NU är han iskall och det finns inte minsta antydan till galla kvar. Hoppas hoppas att han svarat på behandligen. :banana::bump::bow:

Fick f.ö. mycket beröm av min hovslagar för att han var så välmusklad trots 7 veckor boxvila.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Åh vad skönt att går framåt för er! :) :bump:
Har ni varit på återbesök nån fler gång?

Kl*
Jag är så nöjd med våran lilla tramsmajja idag! Hon (Flamman, halvblodet) har varit besvärlig en period nu och gått emot tryck istället för att gå undan (även vid hantering..) Hon blev ju inriden lite sent (i höstas) men idag har vi galopperat själv i båda varven på banan för första gången! :) hon var jätteduktig, fattade lugnt och stabilt galopp när jag bad henne.. det känns verkligen som om polletten har trillat ner nu, vi kan även flytta undan för skänkeln både i nått som kan liknas vid en skänkelvikning och en framdelsvändning ;)
Jag är så glad! :D

Och i helgen får vi hem våran transport som vi har köpt och då kan vi åka och träna i ridhuset!:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 869
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 521
Senast: Aviello
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp