Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Vad roligt , vad hoppade ni för höjd?

Jag längtar oxå tills vår träningstävling , ska bli intressant o se hur herrarna beter sej :p

Calle är just nu jättepigg, skulle helst vilja leka rodeo o fara runt som en galning men av hänsyn till matte som morrar uppe på ryggen så har han nöjt sej med o ruska på huvet.
Det tackar vi för :D
Han jagar Q i hagen o vill få igång honom hela tiden , Q blir lagom less på honom.
Verkar som han har bra kondis, vilar han en dag så kryper de i kroppen på honom, ändå har jag dragit ner lite på kraftfodret.
Undrar var de här ska sluta hihihi:D
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Åh, vi har en Quite Easy-avkomma i vårt stall :) Men han är liten skit, blir 1 år i sommar, men är supertrevlig :)

Själv fick jag frågan idag från hovslagarens praktikant om jag visste vad det var för raser i min häst... :smirk: Renrasig arab, det hade hon aaaaldrig gissat för han har så grova ben och är så grov i kroppen. Årets kommentar tycker jag. :p

Men ja, idag fick han skor, äntligen! Han försökte väldigt ordentligt ha ihjäl denna praktikant men var kolugn med hovslagaren. Har aldrig haft en knepig häst innan så var lite chockad, han slet åt sig benet hela tiden så det flög framåt i en rejäl spark, eller reste sig och hoppade jämfota framåt :crazy: Men efter första foten lugnade han sig, och som sagt, han var kolugn medan skon slogs på, tills praktikanten tog över och slipade ner sömmarn :cool:

Jag HOPPAS padden kommer idag för då kan jag rida på riktigt!
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Vad kul att höra att fler varit iväg på träningstävlingar med sina små!

Jag var iväg igår kväll och hoppade 70 + 80 cm. Han skötte sig kanonbra :love: Lite nervös precis efter urlastning men stod som ett ljus när jag gjorde iordning och hela tiden därefter med.
Själva framhoppning skedde inne i ridhuset på en volt på 20X20m. Liite tajt för min älg med sjumilakliv i galoppen, men det funkade också över förväntan.
Väl inne på banan travade han glatt fram till publiken och kollade läget sen hoppade han hela banan utan att röra på öronen. Lite vingligt på ett ställe när han skulle hoppa ett randigt plank rakt mot publiken när vi kom ur sväng men inte mer än att jag hann få näsan åt rätt håll och vi hoppade över.

Till 80 cm hade de ställt in mur, det hade han aldrig sett men skuttade över utan att bry sig. Mellan klasserna stod han och sov med huvudet i min famn.
Han är helt otrolig :love:

På söndag kommer en spekulant för att provrida...
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Vad kul att han går så bra, blev lite inspererad av ditt inlägg. Det är nog dags för min polla med att lära sig lite flera rörelser.

Just nu flyttar jag bara ut rumpan från volten (jisses vad hon sammlar sig då), samt över galopp fattningar, samt jobbar på korta och länga i alla gångarter. Men man ska kanske börja med lite skänkelvikning på henne lite mer seriöst.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Hejsan!
Har lite frågar ang 4 åriga hästar...

*Ungefär hur mycket blir era ridna i veckan?
*Hur lägger ni upp träningen?
*Hur lägger ni upp vila?
*Hur pass hårt tränas dom?
*Hur långt har ni kommit med träningen?
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har börjat flytta mina lite oxå men dom tycker de är lite krångligt. enklast är att göra de mot en vägg /staket. Ställa dom mot väggen o flytta ut rumpan, dock kan man tappa framåtbjudningen så man får göra de i korta perioder o sen rida framåt.
Så småningom förstår dom även utan vägg.

Nice and happy
*Jag rider mina ungefär 4 dagar i veckan försöker även tömköra då o då.
*Varierad träning, mestadels i skogen dock. En dressyrdag, dock inte i paddock/ridhus utan då är vi på täckten oftast. Hoppar/bomträning en gång i veckan , ibland varannan vecka. Sen är de kondition och styrka ute i skogen.
*Brukar köra varannan dag eller rida två dagar o sen vila. Man fårläsa av unghästarna lite o se vad som behövs. Ibland får dom en veckas vila beroende på växtperioder osv.
*Tycker jag har kommit upp i en ganska "normal"träning med tanke på deras ålder. Turerna i skogen blir oftast 1 timme i varierat tempo. dressyren kortare stunder.
*vi hoppar små banor på 70 cm och gör lättare dressyrövningar. Rider ut ensam o i grupp utan problem.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*Ungefär hur mycket blir era ridna i veckan? Jag rider ungefär 4 dagar i veckan.
*Hur lägger ni upp träningen? Just nu är det mycket galopp fattningar och lydnad. Flyttar för skänkeln. Rider ganska mycket på bana, men jag går alltid med honom ute innan passet, och oftast efter i kuperad terräng. Brukar också gå över upphöjda bommar när han är framskrittat innna jag hoppar upp.
*Hur lägger ni upp vila? Det är inte ofta som han bara får stå, han blir väldigt rastlös då. Brukar gå med honomen liten stund när det är vilodag. Eller ett annat alternativ är att pyssla om honom riktigt ordentligt, då blir han nöjd även om han inte får komma ut.
*Hur pass hårt tränas dom? Ger honom väldigt många och korta skrittpauser, men på bana kan jag rida upp till 30 min. Dock inte flera dagar i rad.
*Hur långt har ni kommit med träningen? Reglerar steglängden i alla gångarter, har börjat med samverkande hjälper, och flyttar honom för skänkeln (Längs långsidan) längre än så har vi inte kommit.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*Ungefär hur mycket blir era ridna i veckan?
Rider ca varannan dag=4ggr i veckan
*Hur lägger ni upp träningen?
Försöker köra varannat pass ute o varannat inne
*Hur lägger ni upp vila?
En lång vila på sommaren och en på vintern(ca 6-8veckor). Sen blir det nån vecka här o där när jag känns att det behövs eller underlaget är hemskt
*Hur pass hårt tränas dom?
rider ca 30-45min per gång beroende på vad jag gör
*Hur långt har ni kommit med träningen?
Inte så jätte långt kan stopp start, flytta lite, helt ok galoppfattningar, dock inte hoppad uppsutten än...
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Ungefär hur mycket blir era ridna i veckan?
Peia rids ungefär 4 dagar i veckan. Tömkörs/Longeras 1-2 dagar i veckan.
Hur lägger ni upp träningen?
Varierad träning, dock mycket lydnad och dressyr just nu. Skrittar fram/av ute vid varje ridpass.
Hur lägger ni upp vila?
Peia vilar 1-2 dagar i veckan, aldrig efter ett hårt träningspass. Då får hon skrittas 15min så hon inte blir stel.
Vilar under sina växtperioder då hon är omöjlig att rida :p
Hur pass hårt tränas dom?
Nu har vi haft en period då vi kört ganska hårt, lugnare nu igen. Varierande.
Hur långt har ni kommit med träningen?
Ganska normal långt tycker jag. Hon går dressyr och hoppträningar varannan vecka. Startat träningstävlingar på låg nivå.
Påbörjad galopp från skritt och enkla byten (vid hoppning). Fast iofs, vad är normal långt ?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl

Syrran fotade lite idag när jag trotsade stormen och red på banan :)
liten bildbomb från mig och Twi

skritt.jpg


Flyttar lite
skritt3.jpg


trav3.jpg


trav2.jpg


Twi funder på vad det är för fel på mina ben eftersom jag inte verkar kunna gå på dem själv..
hallt.jpg


Bonusbild på "my little pony"
st.jpg
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

knappis*

Jag kan inte svara på hur jag tränar min häst för vi har precis kommit igång :p Och det är så häääääääärligt!!

Red ut på första riktiga rundan i fredags :) Fick sällskap av ett stort halvblod som vi lätt skrittade ifrån, han har en rejäl gungande och snabb skritt för sin lilla storlek! (Yay tänker distansmänniskan i mig :D) Jätteduktig var han, brydde sig inte om henne utan kunde gå framför, bakom och bredvid utan probs. Travade pyttelite och upp för en liten backe gick han mjukt över i galopp av sig självt, helt okomplicerat trots att han inte blivit riden på länge :) Så jag lät honom hållas i några steg... Travade även några steg på vägen hem utan att han blev piggare, men pigg/snabb är han hela tiden haha.

Och igår red jag ut själv ca 3-4 km, skritt och pyttetrav igen. Så duktig :love: Går genom vattenpölar och struntade i en massa skällande hundar i en hundgård, struntar i soptunnor och annat bös fullkomligt! Och även om han är pigg så smygökar han inte utan tuffar på i samma vägvinnande tempo, behövde bara ha halvkort tygel när vi travade lite på väg hemåt. Jag är kär så kär :love:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Ja jag är jätteglad :) Har ju varit lite nervös för hur allt ska bli men nu känner jag inga gränser... :D

Och din 'lilla pony' är ju supersöt! :)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*Ungefär hur mycket blir era ridna i veckan?
Försöker motionera Lasse två dagar i rad, sen vilar han en dag så det blir ca 5 dagar i veckan han går. Varav ett till två pass av dessa är körning/tömkörning

*Hur lägger ni upp träningen?
Jag rider efter hur han känns för dagen. Rider mest ut i skogen.
Målet är att kunna visa honom på kvaliteén i höst.

*Hur lägger ni upp vila?
Jag tycker att en unghäst behöver sammanhängande vila, någon gång under året, då de inte behöver koncetrera sig på något annat än att vara häst.
Lasse vilade 7 veckor under dec/januari och är nu igång igen. Han ska även vila när han går på sommarbete i sommar. Vet dock inte hur länge än, då min tränare tycker att han ska hållas igång.
Annars blir det vila när det känns som om det behövs och när vädret är skit (typ storm) Så det blir vila lite naturligt med.

*Hur pass hårt tränas dom?
Lite olika, beroende på hur han känns och om han har en bra eller dålig dag :angel:

*Hur långt har ni kommit med träningen?
Jag tränar 1-2 gånger i veckan för körtränare. Och nu på sista träningen var han i vagn och tränaren kunde köra runt med honom helt själv i ridhuset :love:
Rider för dressyrtränare i grupp 2-3 gånger i månaden. Tränar på skänkelvikning och öppna i trav, galoppfattningar och tempoväxlingar. "Bakdelsvändningar" i alla gångarter i hörnpasseringar osv....
Som sagt detta är vad vi tränar på.... Vissa gånger flyter allt på bra, andra gånger vet jag knappt vad vi sysslar med.

Han har hoppat några små hinder, med mindre bra resultat. :o

På söndag ska vi på träningstävling i dressyr och rida ett LC2 program.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Lite uppdatering från min konvalecent..

Idag var vi på åb nr 2 och han är helt återställd och ohalt i höger bak :bump::banana:
I vänster var det ingen förändring:cry: men veterinären var ändå positiv.

Så nu är han sprutad igen och ska stå i sjukhage 14 dagar sedan ska han skrittas uppsutten :crazy::cool: i en månad innan nästa åb (som jag dock tidigare lägger för att utnyttja försäkringen maximalt annars blir det en ny självrisk)
Men sugen på att rida honom är jag... inte... han är så j*vla pigg och är värsta rodeohäst ut när jag går med honom...
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Gör som jag, tömkör det första, han blir av med överskott och du får bättre kondis!! Gissa om jag knatat många mil i skogen...
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jo tömkörning är kanon men nu är ju min plutt så pigg att jag nog inte ens skulle vilja gå bakom eller vid sidan av honom med tömmar att hålla koll på och hans bakben som är mer i luften än på marken :crazy:

Sedan bor jag precis vid en 70-väg där folk kör 110 typ och gå på den med honom är förenat med livsfara.

Jag fattar inte hur man ska bli av med överskottsenergin på honom. Helst av allt skulle jag vilja släppa honom lös i ett ridhus och låta han springa av sig men det går ju inte :)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Vad kul att han går så bra, blev lite inspererad av ditt inlägg. Det är nog dags för min polla med att lära sig lite flera rörelser.

Just nu flyttar jag bara ut rumpan från volten (jisses vad hon sammlar sig då), samt över galopp fattningar, samt jobbar på korta och länga i alla gångarter. Men man ska kanske börja med lite skänkelvikning på henne lite mer seriöst.

Haha, det beror nog på häst. Jag kan inte flytta ut rumpan på volten, där flyttar jag ut innerbogen lite överdrivet mot yttertygeln. Och galoppfattningarna hade vi helt tappat denna helgen, både i ridhus och ute :o Men han flyttade över vägen ute, tom lite i traven - iaf rätt tänk :) Har stundvis svårt att få honom fram till vänstertygeln, därför har jag börjat flytta lite för att få ut och fram honom till yttertygeln. Och galoppen är fortf rätt lätt katastrof :eek: Men vi tar det lilla lugna och rullar på lite varvat med fattningar, det kommer säkert.

Fö, min lilla gris hoppade lekande lätt (nja, det var inget överdrivet hopp inte ;)) över ett vattenfyllt dike från vägen och in i skogen, inte en tvekan :) Hoppade ut mot vägen förra helgen (mkt mer inbjudande).

Funderar på o skutta lite bommar/små hinder på lovet framöver, har sista tentan 11 mars sen ska vi träna lite mer intensivt ngn vecka :) Fram tills 11 mars ska mamma ta ut honom ngn gång o rida lite i skogen. Jag kommer ha en underbart stadig pålle att kliva upp på, hon passade honom som handen i handsken vad gäller "dressyr"arbete :bow: Allt jag kämpar för varje gång jag sitter på faller på plats efter en av hennes ridturer, jag är avis :mad:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Gud va duktiga ni e :eek: Hoppas vi får hjälp på lovet på marken :o Men jag får tänka på att min lilla häst (152 :D) faktiskt är en övervuxxen ponny, redan där dubbelt sen i sin kropp. Dessutom är han far känd för att lämna sena ponnyer som inte är "klara" förrän uppåt 8-9 år.

Såg förresten en halvbror till Tiger i ridhuset i lördags, han är 9 i år och har sett lika stor i tanig ut som Tiger "hela" sitt liv (och är ca 154). Först nu hade han rundat till sig ordentligt och såg ut mer som en ponny än som en slimmad, övertränar flt-häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 458
Senast: Aviello
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 224
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp