Hur ligger min sadel?

Ang schabrakavtryck mm. Min häst har aldrig varit svettig på den där trekanten som alltid är ren. Ok om han är sjöblöt av svett så sprids det ju efter ett pass men det är fortfarande lite torrt i mitten. Detta oavsett vilka sadlar o hur de legat. Är det alltid fel? (Torrt = på tok för högt tryck har jag hört men det stämmer inte hur hästen musklat sig/avmusklat sig (vilket ord :o)).

Då tänker jag osökt på om det ska vara skillnad på en dressyrsadel (eller ja om man sitter ner hela passet alltså) eller en hoppsadel (om man står i lätt sits hela passet)? Jag rider alltid i hoppsadel och sitter aldrig ner tungt/mycket.

Nej det är helt normalt med torra trekanter eftersom hästen rör sig som allra mest där.
Om hästen dessutom musklar på sig så har ju sadeln varit bra, annars blir det inte mer muskler :)
 
Roade mig med att ta lite bilder ikväll, och såhär ser det ut när sadeln ligger på. Jag kan tycka att sadelgjorden hamnar rätt långt bak?
Han har dåligt med muskler på ryggen och runt manken, därav padden (som är en correction pad med extra inlägg framtill).

Lägger in en bild på hans rygg också, så att ni skall se vad det är jag har att kämpa med. :banghead:

20141022_222237_544813f99606ee7365c11a66.jpg


20141022_222551_544813fb9606ee0613c3cdfb.jpg

20141022_202822_54481518e087c369b71ee70b.jpg

Rent spontant ser det helfel ut, men det behöver inte betyda att det är det.
Jag skulle vilja att du sadlar 5-10cm längre bak, nu sadlar du på manken och då kan ingen sadel ligga bra.
Hästen står ju stilla och det säger ingenting om hur sadeln ligger i rörelse.
Din häst kanske är en av dem som höjer sig mycket bak vid arbete, då kan sadeln vara helt ok.

Men spontant skulle jag vilja prova andra sadlar iaf, tex Jaguar eller Cobra.
 
Sadeln kan omöjligt ligga stilla om hästen rör sig.
Så länge hästen rör sig kommer sadeln alltid att röra sig eftersom ryggen rör sig i varje steg.
Ok. Givetvis så kan man också tolka det :)

När Jag säger att "sadeln ligger still" på ryggen så syftar jag till att en inte glider fram/bak eller ruggar pälsen under partier på ryggen.
 
Nej det är helt normalt med torra trekanter eftersom hästen rör sig som allra mest där.
Torra trekanter kan mycket väl också peka på att trycket är högre under just precis det området än övriga sadeln, vilket i det sammahanget betyder att belastningen knappast är jämn under hela bossans längd/bredd. Det hänger oftast ihop med att sadeln ligger mer an/stilla just där det är torrt --> trycket täpper till svettflödet.
 
Väcker liv i den här tråden igen efter att idag ha provat en annan sadel. Åsikter (de man nu kan ge utifrån en bild bara)?

20141028_213039_544ffe012a6b226e730e0195.jpg


Den förra sadeln låg som flera av er sa inte bra, vilket gubben visade tydligt vid andra ridpasset.
 
Jag har alltså tänkt ta ut en sadelprovare, men den som kan komma till mig här på landet är av typen som inte har egna sadlar med sig utan man måste själv ha ett gäng sadlar att prova. Därav denna jakt...
 
finns det ingen butik i närheten som förmedlar sadlar? kanske är bortskämd men här finns det nästan i varje by (åtminstone i varje kommun).

sen så finns det ju många webbshopper som lämnar beg sadlar på öppet köp och ger rådgivning om sadel per mail. och även om sadelutprovaren inte har ngn sadel att prova ut så kan hen ge dig tips om bom, vidd och märken.

jaguar, cobra, ev en äldre passier, country är svängda i bommen och har rundbossor.
 
Väcker liv i den här tråden igen efter att idag ha provat en annan sadel. Åsikter (de man nu kan ge utifrån en bild bara)?

20141028_213039_544ffe012a6b226e730e0195.jpg


Den förra sadeln låg som flera av er sa inte bra, vilket gubben visade tydligt vid andra ridpasset.
Sadeln ligger för långt fram. Vad händer om du drar bak den 5 cm?
 
Tycker du?
Det är inte så att du luras av hans långa manke och att stropparna ligger lite framåt (har ingen sadelgjord på)?

Skall sadla om imorgon kväll och återkomma med en ny bild :)

Nä min häst har också jätte manke så jag är van :)
Men du vill gärna lägga sadlarna alldeles för långt fram, 5-10cm längre bak ska de, nu sadlar du på manken och bogen och det kommer aldrig att vara bekvämt för din häst oavsett hur bra en sadel ligger.
 
Nä min häst har också jätte manke så jag är van :)
Men du vill gärna lägga sadlarna alldeles för långt fram, 5-10cm längre bak ska de, nu sadlar du på manken och bogen och det kommer aldrig att vara bekvämt för din häst oavsett hur bra en sadel ligger.

Min tränare har alltid varit på mig för att jag sadlar för långt bak. :confused::confused:
Jag måste ha blivit sadellägesblind :eek:
 
Min tränare har alltid varit på mig för att jag sadlar för långt bak. :confused::confused:
Jag måste ha blivit sadellägesblind :eek:

Eller så är din tränare av den gamla skolan och inte tagit till sig av forskningen som gått framåt.
Det är tyvärr inte helt ovanligt.
Det är nästan omöjligt att sadla för långt bak och få sadeln att ligga stilla.
Sadeln ska ligga 5-10 cm bakom bogbladet så hästen kan röra sig, nu när sadeln ligger på så klämmer det och blir obekvämt. Ungefär som att försöka gå och ha bundit ihop fötterna så du bara kan ta halva steg istället för att ta ut steget och kunna gå ordentligt.
 
Snarare att man har en för tight knälång klänning så man inte kan röra höften utan bara rör från knäna ner..

Men din häst har svängd kort rygg, så ligger den senaste där den ska så är den nog för rak och lång och kommer då ligga som en brygga på manken och länden.
känn var bogen är och rita gärna med vit krita gör samma vid hästens sista revben. Sadeln ska ligga mellan dessa punkter och får inte gå över linjerna. Se sen var hästens lägsta punkt är på ryggen. Denna ska stämma överens med sadelns lägsta punkt då den är i balans.
 
Väcker liv i den här tråden igen efter att idag ha provat en annan sadel. Åsikter (de man nu kan ge utifrån en bild bara)?

20141028_213039_544ffe012a6b226e730e0195.jpg


Den förra sadeln låg som flera av er sa inte bra, vilket gubben visade tydligt vid andra ridpasset.

På tok för rak (man kan till och med se hur den släpper under sätet, dessutom i väldig bakvikt). Har du testat äldre passier eller county?
Sen är det absolut en idé att sadla längre bak, jag brukar be någon lyfta frambenet framåt/uppåt medan jag kollar var "bogbladet" (vad heter det?? vet någon vad jag menar??) slutar. Sen brukar jag lägga sadeln 2 cm bakom det så att sadeln inte ska hindra bogens rörelse :)
 
På tok för rak (man kan till och med se hur den släpper under sätet, dessutom i väldig bakvikt). Har du testat äldre passier eller county?
Sen är det absolut en idé att sadla längre bak, jag brukar be någon lyfta frambenet framåt/uppåt medan jag kollar var "bogbladet" (vad heter det?? vet någon vad jag menar??) slutar. Sen brukar jag lägga sadeln 2 cm bakom det så att sadeln inte ska hindra bogens rörelse :)
Tänker typ att något sådan här borde vara värt att testa (sadeln nedan är en County av äldre modell, bilden är lånad!)
772612.jpg
 
Den sista ligger ju absolut bäst hittills iallafall :) fortfarande manken som ser ut att inte riktigt få plats :)
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
0
· Visningar
250
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
740
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 181
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp