Hur ligger min sadel?

Båda är i bakvikt och du ska inte använda padden under. Blir bara värre.
Den sista är den bästa men ligger inte helt hundra i balans heller. Ser ut att vara för rak i bommen också
 
Provade en annan variant idag också. Skall jag ge upp och köpa en bomlös? :banghead:

20141031_193417_5453d863e087c34fee7f4bb7.jpg
Bommens form är ju lite tokig på denna, inget jag skulle våga rida med på den hästen. Men den låg väl bäst av alla alternativ. Hade själv en äldre häst med liknande rygg, har tyvärr inga bilder men jag gav upp och köpte en Hidalgo Venice, kommer inte ihåg exakt vilken modell då det var några år sedan. Men den har järn framtill, samt att jag hade en padd som var extra uppbyggd fram för att den skulle fungera med den höga manken. Hästen hade innan en passier ps-baum av äldre modell som den blivit riden med hela livet. (ridskolehäst)
 
Bommens form är ju lite tokig på denna, inget jag skulle våga rida med på den hästen. Men den låg väl bäst av alla alternativ. Hade själv en äldre häst med liknande rygg, har tyvärr inga bilder men jag gav upp och köpte en Hidalgo Venice, kommer inte ihåg exakt vilken modell då det var några år sedan. Men den har järn framtill, samt att jag hade en padd som var extra uppbyggd fram för att den skulle fungera med den höga manken. Hästen hade innan en passier ps-baum av äldre modell som den blivit riden med hela livet. (ridskolehäst)

Vad är det för sadel? Bomlös?
Har provat Passier med de funkar inte heller..
 
Testa en frank baines, den med rundbossor. Hopp eller dressyr spelar ingen roll. Modell reflex. Stubben har vissa modeller som kan passa också.
 
Hur ligger dom i pris och hur provar man ut en?
Dom ligger från ca 7000:- till 12 000:-
Jag köpte min begagnad, så provade aldrig ut en. Min mamma och syster hade också häst vid tillfället så chansade på att den skulle passa på någon utav hästarna :) Eftersom sadeln har paneler under så går den ju att ställa in bra. Att den är mer flexibel gjorde att den fungerade på den hästen mer svängda rygg även om den såg ganska rak ut när den inte låg på hästen.
Hade en mattes correction pad med inlägg fram till, under sadeln.
Har en billigare modell av sådan bomlös sadel nu till medryttarpållen (har ej egen häst längre) tyvärr har den inte plats för manke så den skulle jag inte rekommendera. Medryttarhästen är en överbyggd kallblodstravare så han har inte så värst mycket manke :D
Finns många här inne på buke som är riktigt duktiga på bomlösa, kan ju vara värt att kanske göra en tråd om vad som skulle kunna fungera för din. Nog få modeller och märken av bomlösa som gör pga den höga manken.
 
Dom ligger från ca 7000:- till 12 000:-
Jag köpte min begagnad, så provade aldrig ut en. Min mamma och syster hade också häst vid tillfället så chansade på att den skulle passa på någon utav hästarna :) Eftersom sadeln har paneler under så går den ju att ställa in bra. Att den är mer flexibel gjorde att den fungerade på den hästen mer svängda rygg även om den såg ganska rak ut när den inte låg på hästen.
Hade en mattes correction pad med inlägg fram till, under sadeln.
Har en billigare modell av sådan bomlös sadel nu till medryttarpållen (har ej egen häst längre) tyvärr har den inte plats för manke så den skulle jag inte rekommendera. Medryttarhästen är en överbyggd kallblodstravare så han har inte så värst mycket manke :D
Finns många här inne på buke som är riktigt duktiga på bomlösa, kan ju vara värt att kanske göra en tråd om vad som skulle kunna fungera för din. Nog få modeller och märken av bomlösa som gör pga den höga manken.

Nej, alltså den där himla manken. Den ställer verkligen till det! Jag har aldrig sett en så stor och hög manke förut. Lång ja, hög ja, men kombinationen megahög och superlång? Klart just jag skulle skaffa en häst med omöjligt utgångsläge. :rofl:
 
Dom ligger från ca 7000:- till 12 000:-
Jag köpte min begagnad, så provade aldrig ut en. Min mamma och syster hade också häst vid tillfället så chansade på att den skulle passa på någon utav hästarna :) Eftersom sadeln har paneler under så går den ju att ställa in bra. Att den är mer flexibel gjorde att den fungerade på den hästen mer svängda rygg även om den såg ganska rak ut när den inte låg på hästen.
Hade en mattes correction pad med inlägg fram till, under sadeln.
Har en billigare modell av sådan bomlös sadel nu till medryttarpållen (har ej egen häst längre) tyvärr har den inte plats för manke så den skulle jag inte rekommendera. Medryttarhästen är en överbyggd kallblodstravare så han har inte så värst mycket manke :D
Finns många här inne på buke som är riktigt duktiga på bomlösa, kan ju vara värt att kanske göra en tråd om vad som skulle kunna fungera för din. Nog få modeller och märken av bomlösa som gör pga den höga manken.

När jag googlade hittade jag ett ställe som "hyr ut" testsadlar av just det märket. Hittar ingen som provar ut dem tyvärr.
 
Nej, alltså den där himla manken. Den ställer verkligen till det! Jag har aldrig sett en så stor och hög manke förut. Lång ja, hög ja, men kombinationen megahög och superlång? Klart just jag skulle skaffa en häst med omöjligt utgångsläge. :rofl:

Ja verkligen! Det är ju inte varje dag man ser en sådan rygg och manke. Så det blir nog inte helt lätt att hitta något tyvärr, men skam den som ger sig ;) Men det är inte alltid bättre när dem knappt har någon manke heller kan jag lova, speciellt inte om de är överbyggda med flera cm. Då kanar allt fram och lägger sig mer på halsen än ryggen, inte heller det mesta ultimata att försöka hitta sadel till :D
 
Ja verkligen! Det är ju inte varje dag man ser en sådan rygg och manke. Så det blir nog inte helt lätt att hitta något tyvärr, men skam den som ger sig ;) Men det är inte alltid bättre när dem knappt har någon manke heller kan jag lova, speciellt inte om de är överbyggda med flera cm. Då kanar allt fram och lägger sig mer på halsen än ryggen, inte heller det mesta ultimata att försöka hitta sadel till :D

Nej, det låter inte heller så kul. Men en häst utan manke kan man iaf rida barbacka, om det kniper. Jag skulle aldrig kunna sätta mig barbacka på Mackan. :banana:
 
Båda är i bakvikt och du ska inte använda padden under. Blir bara värre.
Den sista är den bästa men ligger inte helt hundra i balans heller. Ser ut att vara för rak i bommen också

Men de flesta hästar blir rakare under arbete och då kan sadeln mycket väl passa.
Det går ju liksom inte att säga bu eller bä annat än om det är helt åt helsike när det är en häst som står stilla på gången.
 
@pulkaskurk själv så föredrar jag lite för svängda än för raka sadlar. Då jag rider oftare i fri/lös form än i samlad bärande.
När jag rider ut t ex så är det sällan jag lyckas jobba upp hästen i form.
 
Vart bor du? om du bor i närheten av mig har jag två bomlösa dressyrsadlar du hade kunnat få komma förbi och prova.
En star trekk och en trekker master (nyare modeller heter inspiration) , trekkern brukar kunna fixa höga mankar.
 
Kan tipsa om en sån där gelpad som är för baktill under sadeln som fyller ut om man har en gammal häst som liksom sjunkit ner. Det är det enda som funkar på våran snart 30 år gamla häst som annars alla sadlar hamnar i bakvikt på.

gel-pad%20bak.jpg
 
Vart bor du? om du bor i närheten av mig har jag två bomlösa dressyrsadlar du hade kunnat få komma förbi och prova.
En star trekk och en trekker master (nyare modeller heter inspiration) , trekkern brukar kunna fixa höga mankar.

Jag bor utanför Lidköping. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
0
· Visningar
248
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
740
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 179
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp