Hur ligger min sadel?

Provade ännu en ny variant idag. Vad sägs om denna?

20141102_214245_5456987d2a6b221d16bdccc6.jpg
Bästa hitintills! Lagom svängd, släpper tidigt, ger utrymme för maken även med padd och har ordentlig kanal. Lite lite vid kanske men den ligger väldigt fint.
 
Bästa hitintills! Lagom svängd, släpper tidigt, ger utrymme för maken även med padd och har ordentlig kanal. Lite lite vid kanske men den ligger väldigt fint.

:bow: :bow: :bow:

Så denna kan jag med gott samvete rida i? Eller iaf rida i utan dåligt samvete. Hade tänkt ta ut en sadelprovare att kolla när jag hittat något som ligger okej. Kanske är denna som skall kollas isf? :)
 
Provade ännu en ny variant idag. Vad sägs om denna?

20141102_214245_5456987d2a6b221d16bdccc6.jpg

Den där ser inte så tokig ut! Kanske lite för vid, men det kan ju en padd lösa, Verkar iaf lämna plats för manken och följa ryggens form bättre än övriga. Hamnar inte heller i bakvikt, utan ligger mer i balans. Så den hade jag väl personlig vågat testa att rida i och se hur det känns :)
Ser ut som en passier?
 
Den där ser inte så tokig ut! Kanske lite för vid, men det kan ju en padd lösa, Verkar iaf lämna plats för manken och följa ryggens form bättre än övriga. Hamnar inte heller i bakvikt, utan ligger mer i balans. Så den hade jag väl personlig vågat testa att rida i och se hur det känns :)
Ser ut som en passier?

Väcker liv i den här tråden igen för efter lite vintervila och igångsättning har jag idag ridit i denna sadel ordentligt, i alla gångarter. Efter ridpasset såg schabraket ut såhär:

20141127_185017_54779caf2a6b2202e9da8256.jpg


Hur skall jag tolka detta? Vad säger ni?
Hade även fårskinnspadd mellan schabrak och sadel, som jag ju alltid har.

Och ja, det är en Passier :)
 
Väcker liv i den här tråden igen för efter lite vintervila och igångsättning har jag idag ridit i denna sadel ordentligt, i alla gångarter. Efter ridpasset såg schabraket ut såhär:

20141127_185017_54779caf2a6b2202e9da8256.jpg


Hur skall jag tolka detta? Vad säger ni?
Hade även fårskinnspadd mellan schabrak och sadel, som jag ju alltid har.

Och ja, det är en Passier :)
Ser ok ut, ger jämt avtryck men släpper tydligen tidigt. Iofs så syns det på de gamla bilderna också men ligger den still i övrigt och inte glappar allt för mycket vid lättridning (lite glapp blir det alltid), så är den godkänd.
 
Ser ok ut, ger jämt avtryck men släpper tydligen tidigt. Iofs så syns det på de gamla bilderna också men ligger den still i övrigt och inte glappar allt för mycket vid lättridning (lite glapp blir det alltid), så är den godkänd.

Jag tyckte inte det kändes som att den glappade, men när jag rider tillsammans med någon nästa gång skall jag be dem att kolla.

Tyvärr är den inte alls särskilt skön att rida i tycker jag. Mina knän hamnar uppepå/framför benstöden hur jag än bär mig åt. MEN, jag misstänker att jag antagligen lär få göra avkall på min egen ridupplevelse om han skall ha en sadel som ligger bra...
 
Jag tyckte inte det kändes som att den glappade, men när jag rider tillsammans med någon nästa gång skall jag be dem att kolla.

Tyvärr är den inte alls särskilt skön att rida i tycker jag. Mina knän hamnar uppepå/framför benstöden hur jag än bär mig åt. MEN, jag misstänker att jag antagligen lär få göra avkall på min egen ridupplevelse om han skall ha en sadel som ligger bra...
En sadelmakare kan alltid flyta knästöden åt dig, kan hända att du behöver ha dem högre upp och korta in dem så du får plats. Har långa lårben ooch hamnar också på knästödet. Men har som tur är kunnat flytta knästöden så de är ur vägen men fortfarande ger stöd :) är inte många cm som skiljer bra från dålig position av stöden.
 
En sadelmakare kan alltid flyta knästöden åt dig, kan hända att du behöver ha dem högre upp och korta in dem så du får plats. Har långa lårben ooch hamnar också på knästödet. Men har som tur är kunnat flytta knästöden så de är ur vägen men fortfarande ger stöd :) är inte många cm som skiljer bra från dålig position av stöden.

Jag hamnar så på min bomlösa dressyrsadel, MasterBack A.
Men jag undrar om det inte blir fula hål efter dom gamla sömmarna om jag flyttar stöden ?

Vad kostade det när du har gjort det ?
 
Jag hamnar så på min bomlösa dressyrsadel, MasterBack A.
Men jag undrar om det inte blir fula hål efter dom gamla sömmarna om jag flyttar stöden ?

Vad kostade det när du har gjort det ?
Jag har flyttbara knästöd, kardborrband tekna sadel ;).

Men då knästöden sitter på svettkåpan så syns det inte på håll att de är flyttade.
Men hade jag behövt flytta knästöden på en annan sadel så hade jag nog tagit bort stödet helt, strukit på Kontakt klister och sytt dit ett kardborrband. Så blir det lättare att flytta runt stöden och ändra storlek på dem tills man hittat rätt.
 
Senast ändrad:
Och @palle, söm hålen finns ju alltid kvar, men oljar man in dem så brukar de krympa lite åtminstone även om det är en gammal sadel.
 
Det är en ny sadel med utanpåliggande stöd.
Men jag gillar idén med kardborre, får kolla upp om det är genomförbart.


Ursäkta trådnappningen TS ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
0
· Visningar
248
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
740
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 179
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp