Hur ligger min sadel?

ztsu

Trådstartare
Om schabraket ser ut såhär efter ett ridpass, kan man säga något om hur sadeln verkar ligga då?

20141021_211558_5446beebddf2b32ea7547572.jpg
 
Det säger inget, bara att schabraket behöver tvättas ;).
Nej men det är enklare att stoppa fingrarna under bak/framvalvet när man rider och känna hur sadeln rör sig, om den glappar eller klämmer osv.
 
Att de ligger an bara bak typ, det är ju smutsigare vid bossorna..
fast det kan också betyda att sadeln glappar/rör sig mer bak och gnor upp stövet. ser du så är det mörkt vid framvalvet och bossan, dvs de ställena där hästen har mest utrymme att röra sig och där det är ljust ligger sadeln still och ev klämmer eller inte. finns många sätt att tolka ett schabrak, och det säger inte mycket om man inte har häst och sadel till hands för att faktiskt se hur den ligger.
 
Min häst är 20 år gammal och har en "gammelhästkropp", dvs lute kutig rygg och toppig "ryggrad". Dessutom har han en extremt lång och hög manke och alla sadlar jag provat har klämt på den. Det gör inte den här sadeln, och jag märkte dessutom när jag red igår att han tog ut steget på ett helt annat sätt än han gjort tidigare. Han susade fram i galoppen :)
Det kan ju såklart ha varit en tillfällighet, men kanske kan det bero på att han gillade sadeln? Vad tror ni?
 
Så såg schabraket ut när jag hade en för svängd sadel till min häst, den låg inte an ordentligt baktill, sedan beror det ju på hit mycket det glappar, lite luft trivs vissa hästar med bara det inte gör så att det blir allt för mycket tryck fram. Som någon tidigare nämnde - känn hur sadeln rör sig när du rider :)
 
Om schabraket ser ut såhär efter ett ridpass, kan man säga något om hur sadeln verkar ligga då?

20141021_211558_5446beebddf2b32ea7547572.jpg
Jag skulle tolka avtrycken som att sadeln ligger an mer, och hyfsat still, under de främre 2/3 av bossorna, och släpper lite väl tidigt bak. Har du ingen bild på hästen sadlad, gärna UTAN schabrak?
 
Är det så att sadeln ligger i balans och bara släpper för tidigt utan att glappa då du rider, och hästen tycker om den, så kan sadeln mycket väl få godkänt :).
 
Min häst är 20 år gammal och har en "gammelhästkropp", dvs lute kutig rygg och toppig "ryggrad". Dessutom har han en extremt lång och hög manke och alla sadlar jag provat har klämt på den. Det gör inte den här sadeln, och jag märkte dessutom när jag red igår att han tog ut steget på ett helt annat sätt än han gjort tidigare. Han susade fram i galoppen :)
Det kan ju såklart ha varit en tillfällighet, men kanske kan det bero på att han gillade sadeln? Vad tror ni?

Tycker du att hästen upplevs nöjd och rör sig bättre så är sadeln iaf bättre än de sadlar du haft tidigare.
Lyssna på din häst, hästen vet bäst själv vad som är bekvämt eller ej.
Ett utökat steg och en häst som är villig till arbete och rörelse är nöjdhets tecken.

Avtrycket på schabraket säger ingenting.
 
Hoppas det är okej att jag ställer min fråga i samma tråd, då det kändes onödigt att skapa en ny för samma fråga. Hur tycker ni det ser ut som den här sadeln ligger?


picmonkey_collage_5447f7b19606ee061f8e90ce.jpg
 
Roade mig med att ta lite bilder ikväll, och såhär ser det ut när sadeln ligger på. Jag kan tycka att sadelgjorden hamnar rätt långt bak?
Han har dåligt med muskler på ryggen och runt manken, därav padden (som är en correction pad med extra inlägg framtill).

Lägger in en bild på hans rygg också, så att ni skall se vad det är jag har att kämpa med. :banghead:

20141022_222237_544813f99606ee7365c11a66.jpg


20141022_222551_544813fb9606ee0613c3cdfb.jpg

20141022_202822_54481518e087c369b71ee70b.jpg
 
Roade mig med att ta lite bilder ikväll, och såhär ser det ut när sadeln ligger på. Jag kan tycka att sadelgjorden hamnar rätt långt bak?
Han har dåligt med muskler på ryggen och runt manken, därav padden (som är en correction pad med extra inlägg framtill).

Lägger in en bild på hans rygg också, så att ni skall se vad det är jag har att kämpa med. :banghead:

20141022_222237_544813f99606ee7365c11a66.jpg


20141022_222551_544813fb9606ee0613c3cdfb.jpg

20141022_202822_54481518e087c369b71ee70b.jpg

Jag tycker att sadeln ligger väldigt mkt i bakvikt. även utan padden. Allt tryck från ryttaren hamnar på bossans bakkant. Tror du behöver en sadel med rundbossor till den hästen.
 
Ang schabrakavtryck mm. Min häst har aldrig varit svettig på den där trekanten som alltid är ren. Ok om han är sjöblöt av svett så sprids det ju efter ett pass men det är fortfarande lite torrt i mitten. Detta oavsett vilka sadlar o hur de legat. Är det alltid fel? (Torrt = på tok för högt tryck har jag hört men det stämmer inte hur hästen musklat sig/avmusklat sig (vilket ord :o)).

Då tänker jag osökt på om det ska vara skillnad på en dressyrsadel (eller ja om man sitter ner hela passet alltså) eller en hoppsadel (om man står i lätt sits hela passet)? Jag rider alltid i hoppsadel och sitter aldrig ner tungt/mycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 634
Senast: caballus
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp