Bukefalos 28 år!

Hur många hästar har man råd med?

Tingeling

Trådstartare
Jag har aldrig haft mer än fyra hästar samtidigt.
Just nu har jag tre, men snart fyra igen om mitt sto fölar som hon ska.
För mig med egen gård, kostar fyra hästar ca. 10.000kr per månad.
Då är spån, grovfoder, kraftfoder, försäkringar och hovslagare inräknade.
Alltså tillkommer vetrinär, kiropraktor, träning, tävling, utrustning, etc.
Jag tycker att 10.000kr är mycket pengar att lägga varje månad, men jag gör det gärna, för att jag valt att ha det så här.
Men jag tror faktiskt att min smärtgräns är nådd sedan.
Jag vill ju kunna lägga lite pengar på andra saker med.
Men en del folk verkar ju samla på hästar.
Hur har de/ni råd? Hur många hästar har ni och vad kostar de er?
Har ni pengar över till något annat?
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har 6 hästar (5 av dom ponnier) hyr ett helt stall.
Har inte räknat ut exakt vad dom kostar mig varje månad men ligger nånstans närmare 20 000. För att jag ska ha råd med det så har jag medryttare och ordnar även diverse aktiviteter i stallet för att hjälpa till att sponsra in dom.
Sen får man ju se till att hålla kostnaderna nere så gott det går med att man handlar en hel del hästsaker på Börjes och liknande. Kontakter med bönder så man får bra priser på hö och liknande :-)
Och man får ju prioritera och visst är det många gånger man avstår från nåt annat själv för att man behöver köpa nåt till hästarna.
Men skulle ändå inte vilja byta ut mina hästar mot nåt annat överhuvudtaget :-)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har två islänningar inackorderade de kostar ca 5000 i månaden. Känns lite mycket och funderar ständigt på att göra mig av med den ena... Förstår faktiskt inte hur folk får ihop det med fler hästar än så, om man har en vanlig lön alltså.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Oj mina fyra kostar varsin tusenlapp inkl hovis plus försäkring.

Om ngt år tillkommer väl lite träningar.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Som mest hade jag 13 hästar (inkl avelsston + föl). Vi hade råd tills vår 2 åring blev klinikbesökare.
Då tog det rätt hårt på vår buffert för hon blev utförsäkrad men ville inte ge upp behandlingen.
Då var detta som företag så det gick väl precis runt. Tyvärr blev marknaden sämre så vi avvecklade.

Som privatperson har jag som mest haft 3 hästar och de kostade mig runt 20 papp i månaden.
Drog in 40 papp i månaden och på den tiden gick det men då inga barn osv att försörja, bara mig ;)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

1000 kr för en häst inklusive hovslagare?? Hur lyckas du med det? Gratis foder och uppstallning?

Bara hovslagaren kostar 1500 kr var 4-5e vecka.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har två hästar. De kostar ca 6000 kr i månaden tillsammans. Då är dem helinackorderade samt att hovslagare och försäkring är medräknat. Den ena är ett år så hon verkas ju bara så det blir dyrare sen:crazy:. Jag får offra en del men tycker att det fungerar rätt bra. Har funderat på att sälja en men vet inte vilken det skulle vara, tycker så mycket om båda och den ena är min egna uppfödning. Så även fast jag känner att jag bara har behov av en så dras jag med mina två:p. De ger mig så mycket tillbaka så jag skulle offra väldigt mycket för att kunna ha dem.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har tre hästar.

Tror jag ligger på 3-5000 kr/månad för alla tre inkl alla löpande kostnader samt träningar. Vacc, hovis, foder, strö, förs.
Har dem hemma, kostnader för stall, el, vatten ej inräknat.

Billiga försäkringar, mellan 1000-1500 kr/häst/år. Ute på bete mellan maj-aug/sept. Hösilage som ligger mellan 1-1,5 kr/kilot samt att alla går barfota för tillfället. Analyserar hösilaget för att minska kraftfoderkostnaden.

Just ja, har nuförtiden även skrittavstånd till ridhus och min tränare, det minskar bensinkostnaden rejält.

Men ärligt talat börjar jag fundera på att minska ner hästantalet för att slippa vända på kronorna och tiden, och istället satsa mer på dem jag har.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jo, men de äter väl också?

Jag vet inte vad lil-sis har för hästar.
Men ett enkelt exempel är mina hästar, äter mellan 10-15 kg/häst/dag. 15 kilo*1,5 kr/kg ~ 700 kr/månad.
Det är även inte helt omöjligt att hitta hösilage för 1 kr kilot häromkring.
Jag ser till att köpa hösilage som inte behövs kompletteras så mycket.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

1000 kr för en häst inklusive hovslagare?? Hur lyckas du med det? Gratis foder och uppstallning?

Bara hovslagaren kostar 1500 kr var 4-5e vecka.

Vad har du för superskor som kostar 1500 och behöver slås på så ofta?! :eek:
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Vi har fyra hemma just nu,en är bortlånad till en ridskola så han blir lite riden.
Uppriktigt sagt så vågar jag inte ens räkna ut vad de kostar oss per månad.
Trots att vi har dem hemma och har eget hösilage,tävlandet och träningarna är den stora biten....
nej förresten lägger till försäkringar och skoningar också:)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag förstår att om man är tvungen att köpa grovfoder för 4-5 kr/kilot så blir siffrorna helt andra...
Eller om man kör helinackorderat.

Jag studerar. Om jag ska kunna ha hästar så måste jag se över kostnaderna ordentligt, annars kan jag inte ha häst helt enkelt.

Men nackdelen med systemet jag kör är att det ofta innebär en massa merarbete. Jag åker och hämtar hösilagebalarna själv, jävlas med att få in dem på gården. Det hade varit smidigare med små balar men mycket dyrare.

Har dem barfota och får mecka med barfotapjucks trots att det hade varit bra mycket enklare att ha dem skodda. Nu är iofs inte enbart kostnaden som gör att jag har dem barfota :) , en ettåring, en vi sett positiv förbättring i lederna sen barfotagång, och sen en under utbildning som inte går så hårt just nu.

Har dem på bete länge trots att det hade varit smidigare att ha dem hemma osv osv.


Det man inte kan betala i pris får man (jag) betala i tid helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

De betar ca 7mån/år och hösilaget här är så billigt att jag skäms när jag betalar räkningen.

Hovis kommer vår sjätte vecka och det är bara en som har skor. Den skodda kostar förstås mer per månad men utslaget på alla fyra så stämmer det.

Lättfödda ponnyer is the shit ;)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har en häst och jag lägger ca 2000:-/månad på honom. Då varken tävlar eller tränar jag (än),utan vi hänger bara i skogen.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag vet inte vad lil-sis har för hästar.
Men ett enkelt exempel är mina hästar, äter mellan 10-15 kg/häst/dag. 15 kilo*1,5 kr/kg ~ 700 kr/månad.
Det är även inte helt omöjligt att hitta hösilage för 1 kr kilot häromkring.
Jag ser till att köpa hösilage som inte behövs kompletteras så mycket.

Men stallplatsen då? Hovslagare 250 kr/månad plus foder 700 kr/månad, då återstår 50 kr/månad till stallplatsen, och då är hästen fortfarande oförsäkrad, har ingen som helst utrustning och får inte så mycket som en morot extra, än mindre vaccinationer etc.
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 193
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 423
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 367
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Hönstråden II
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp