Bukefalos 28 år!

Hur många hästar har man råd med?

Sv: Hur många hästar har man råd med?

Min häst är helklippt året om. Bara för att man tävlar lätta klasser behöver det inte innebära att man tränar lätt. Tränar man ett riktigt pass tycker jag det är normalt att de flesta hästar blir svettiga, men då har vi olika erfarenheter.

Vi sår och gödslar inte alla vinterhagar varje år, men vi har många vinterhagar så det blir alltid någon.

Jag har inte dömt varken dig eller någon annan det är något du har gjort själv. Jag har skrivit vad jag vill ha. Att du sen tar åt dig kan inte jag rå för.

Jag har normalt underhåll på min gård, men jag kan inte få det till att det blir billigt. Att du sitter och skriver att jag har dömt folk är helt enkelt för djävligt. Du får hålla dig till det jag har skrivit och inte fabulera. Jag bryr mig inte ett dugg om din hästhållning, det enda jag har skrivit är att vi inte tjänade något på att ha inackorderingar och det kan du inte acceptera. Vad är problemet???????

Nä du är faktiskt helt otrolig som gör en stor djävla höna av en fjäder och jag har ingen som helst lust att diskutera detta mer, speciellt inte när du läser in saker som jag inte har skrivit. Jag har i i förbifarten skrivit att vi inte tjänade på att ha inackorderingar och det har du så till den milda grad gått igång på. Herrejisses:crazy:
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Du skriver om och om igen att billiga initiativ inte är kvalitet och eftersom jag ger förslag på att det inte alls behöver vara dyra alternativ som är bäst så kan det väl bara tolkas på ett sätt?

Ja min erfarenhet säger att normal ridning inte skall ge en så svettig häst att de skall behöva tvättas av efter träning, speciellt inte när de är klippta och torkar under avskrittning
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Efter att ha läst här om hur mycket pengar folk lägger på sina hästar lät de plötsligt väldigt billigt med det jag betalar :P Dock har jag gratis hö i år samt svinbillig halm att strö med så då kommer man undan en hel del. Sen går mina barfota och har billiga försäkringar :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Det beror ju som sagt på hur mycket man tjänar och var i landet man bor. Jag har en häst och skulle varken ha råd eller tid att ha fler. Jag räknar att det kostar i runda slängar 8 - 10 000 per månad och då är bara de "vanliga" kostnaderna inräknade.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Då har du inte träffat min häst ;)

Så du menar att den inte torkar under avskrittning? Att de svettas är jag fullt medveten om, håller ju på med en gren där de blir svettiga. Men att alltid rida sin häst svettig anser jag att man inte skall behöva
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Kl

Blir hästen svettig i sommarpäls svampar jag av den. Hade iofs gärna haft ljummet vatten då och såklart smidigare att bara spola.

Vintertid med klippt päls är det ju bara att borsta bort? Inte långa strån som klibbar ihop ju? Lång päls vintertid kan jag förstå att man behöver bada men de flesta klipper ju antingen eller pysslar med täcken o borste o fix. Men att tvätta (spola med vatten) på en klippt häst har jag liten förståelse för? Aldrig stött på en häst som är grisig om den är klippt och täckad och borstas?
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag spolar/svampar av min häst regelbundet efter "normal" ridning, ja. Hon är helklippt men svettas mycket. Jag vill inte ha en häst som står med intorkad svett då hon haft problem med hårsäcksinflammationer.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Det går lika bra att borsta av. Det är ju inte bra att blöta ner en häst med hårsäcksproblem heller.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Har aldrig haft och har ingen egen häst än, men funderar på att köpa en inom en relativt överskådlig framtid.

Jag/min familj skulle enligt hur vi räknat bara ha råd med en häst, då vi fått det till någonstans mellan 15-20 000 kr/månad.
I denna kalkyl har vi räknat på att stallhyran på ett "normalt" halvstort stall går på ca. 5-8 000 kr/månad, hovslagare 2 500 kr/6:e vecka, veterinärvård 5 000 kr/månad, träningar 2 500 kr/månad, tävlingar 2 000 kr/månad, foder 3 000 kr/månad och övrigt 2 500 kr/månad.

Dock kan jag tillägga att jag bor utanför Sthlm, så det är väl lite dyrare här...

Jösses, vart ska du stå då?!

Jag står i Stockholm och har stått i totalt 4 stall sedan jag flyttade hit. Om jag betalade så mycket som du tänker göra för uppstallning skulle jag absolut inte betala 3000 kr för foder utöver stallhyran. Och 3000 kr, hur mycket och vad ska din häst äta egentligen? Och ska du verkligen behöva veterinär varje månad, för 5000 kr? Alltså, det är ju bara att räkna så att man har utrymme för att saker och ting händer, men sådär stor säkerhetsmarginal behöver du nog inte. :)

Knapp:

Jag lägger ganska precis 10 000 i månaden på mina två (och en halv, stoet har föl i magen) hästar, utslaget på ett år.

Stoet som går på lösdrift kostar ungefär 1200 kr på sommarhalvåret och 2500 på vinterhalvåret, lite varierande på vad hon behöver den månaden. Räknar jag på 2500/månad har jag nog kostnaderna för fölet inräknade såhär långt.

Valacken står uppstallad på anläggning med ridhus ungefär 2 mil från city. Han kostar 4 300 kr i uppstallning, jag köper extra foder för 1100 kr, skoning för 1500 kr var 7/8 vecka, tävlingar för ungefär 600 kr i månaden, utrustning/träningar/kiropraktor/veterinär för 1500 kr i månaden.

Jag tycker att jag tjänar rätt bra, 30' i månaden, men fasen alltså.. alla pengar går ut till fasta kostnader, mat och hästarna. Vill sälja stoet och fölet, men samtidigt inte skänka bort dom.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag tänker och känner lite som du.
Alla pengar går ju åt till hästarna och fasta kostnader.
Ibland tänker jag att jag bör sälja sto och föl, men egentligen vill jag behålla dem. Men 10.000kr i månaden för dem känns sådär.
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 104
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 632
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 360
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 204
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp