Hur många kalorier ska man egentligen äta som halvaktiv tjej?

Att förflytta kroppen kräver i allmänhet mycket mer energi än sådant man kan göra med kroppen när man står stilla. Det är samma sak på gymmet att även om man tränar rätt högintensiv och korta pauser så ger samma tidsmängd halvrask promenad högre energiförbrukning.
 
Jag kanske förstår dig fel, men vad är problemet? :) Om du äter mindre än vad appen tycker att du ska äta för att gå ned den angivna vikten/vecka (gissar 0,5kg) så händer ju inget annat än att du går ner mer/fortare i vikt. Eller liksom det är ju inte på något sätt fel att du väljer att äta mindre? Jag förstår nog inte riktigt problemet :confused:
Att hon inte går ner i vikt på angivna kalorimängden?
 
Känns som man kan komma upp mer i puls av en rask promenad än av mockande? Vet inte hur andra mockar, jag har svårt att förstå det här med att mockande av ett par boxar anses som motion (visst mer motion än att sitta i soffan men all rörelse är ju mer motion än det).
Jo, visst. Det är väl främst en vansklig jämförelse - att helt tömma en genomskitig box är ju tungt jämfört med en liten promenad i maklig takt. Och vice versa. Vad innebär "mocka"? Vad innebär en "promenad"? Jag kan promenera långt utan att bli andfådd eller svettig liksom lyfta ut några torra bollar ur en i övrigt ren box.

Och sen beror det ju på ens utgångsläge - för en person som springer Ultra är en vanlig promenad knappast att räkna som träning/motion. För en person som precis ska komma igång, är en promenad ett stort positivt steg framåt! Osv.

Däremot tänker jag att personer med aktiva liv (och där ingår kanske mockande och annat stalljobb) definitivt bränner en rejäl dos fler kalorier bara i sitt dagliga liv, än de som är inaktiva men motionerar med en timmas promenad var eller varannan dag. Jag tror människors rörelsemönster (eller vad man ska kalla det) spelar roll - hur ofta man hoppar upp ur stolen, studsar uppför diverse trappor, går i jobbet, på stan, osv osv. Versus är mer flegmatisk och helst inte går uppför trappan om man inte måste.
 
Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och träningslogg under 5 dagars tid.

Jag brukar gå ungefär 10 000 steg/dag, lite beroende på vad jag gör. Är det en mer "stillasittande" dag kan det bli neråt 8 000 steg, är det en aktivare dito kan det bli enda upp emot 14-15 000 steg, men skulle säga runt 10 000 i genomsnitt. Därtill rider jag ca. 45 min pass på lättklass-dressyrnivå minst 6 dagar/vecka. Försöker även att få in lite bålträning (plankan, rygg-/magövningar) max 30 min typ 3-4 gånger/vecka. Sammanvägt skulle jag ändå vilja kalla mig relativt aktiv. Absolut inte superaktiv/tränad på något sätt, men långt ifrån bara stillasittande heller.

Matade in ovanstående uppgifter, tillsammans med min storlek (162 cm/ca. 55 kg) och mitt matintag på ca. 2 200 kalorier/dag i denna appen under några dagar, bara för att "testa funktionerna" typ. Blev helt mållös av resultatet. :eek: Den menade att jag höll en hälsosam, och medelhög träningsnivå. Det är jag helt med på. Däremot menade den att jag åt alldeles för många kalorier i förhållande till min storlek och träningsnivå. :cautious: Enligt denna, skulle jag utifrån ovanstående uppgifter, äta 1 500-1 700 kalorier/dag beroende på exakt hur aktiv jag varit. O_o:nailbiting:

Nu är jag absolut inte så insatt i mänsklig träning, men är inte 1 500-1 700 kalorier/dag rätt så lite för en tjej (förvisso "mindre") med ovanstående aktivitetsnivå? :confused:
Alltså, under dessa 5 dagar jag provade appens funktioner, åt jag +/- 2 200 kalorier/dag. Min kosthållning var väldigt normal för att vara mig, inget extra fika, inte heller att jag skippade fler måltider än jag normalt brukar göra. Helt normalt, sedan väldigt gammalt.
Jag kan också konstatera att jag varit lika lång och vägt +/- 3 kg som nu, i bokstavligt talat halva mitt liv. Så min kosthållning verkar ju uppenbarligen "fungera" för att hålla min vikt stadig och jag mår ju bra. Hur kan jag då ändå ligga 500-700 kalorier över vad jag borde? O_o

Samtidigt, hur kan appen ha så fel? Jag menar, stegräknarfunktionen fungerar klanderfritt, hur kan detta vara så banans då?

Jag ser att många funderar över kalorimängden du "borde" förbränna, men ingen verkar ifrågasätta mängden kalorier du säger att du äter. Det är jättelätt att räkna fel, både för högt och för lågt. Det är ju fullt möjligt att du inte äter mer än tex 1800 kalorier, även om appen säger 2200. Tex "en hamburgare" kan ju variera enormt i antal kalorier, om du äter en burgare motsvarande 300 kcal och appens "en hamburgare" är 500 kcal så har du ju redan där lagt in 200 kcal för mkt. Kalorier in - kalorier ut må vara en enkel ekvation, men att räkna ut hur mycket som faktiskt går in är verkligen inte lätt.
 
Kalorier in - kalorier ut må vara en enkel ekvation, men att räkna ut hur mycket som faktiskt går in är verkligen inte lätt.
Fast kalorier in - kalorier ut stämmer inte. Beräkning av kalorier och behov är mer komplext än många tror, även om man skulle väga och räkna på exakt varje grej man stoppar in i munnen. Det krävs t.ex. mer energi för kroppen att bryta ner protein, vilket gör att man kan äta fler kalorier protein än t.ex. fett och ändå stå still/gå ner i vikt. Man ska snarare se det som en hyfsat bra fingervisning, än som en matematisk ekvation.

Apropå hamburgare så kollade jag förresten kaloriinnehållet i burgare på några stora kedjor igår, och vilka jäkla siffror som presenterades! Nån burgare låg på över 1200 kcal (!!) och de vanligare mellan 500-700, och sen tillkommer strips (mellan = ca 350 kcal) och dricka (mellan = ca 180 kcal) ovanpå det, och kanske en dipsås (40-230 kcal beroende på sort). Tänker man sen att det ju inte är någon särskilt ovanlig lunch, eftersom det ingår i standardutbudet, och sen lägger till frukost, middag och kanske mellanmål, då är det inte konstigt att det är lätt att få i sig för mycket.
 
Kalorier in - kalorier ut må vara en enkel ekvation, men att räkna ut hur mycket som faktiskt går in är verkligen inte lätt.

Håller helt med. Äter just nu en stor "sallad" mestadels bestående av bulgur, fetaost och dressing :angel: Skulle väl gissa att den ligger på kring 700 kcal, medan andra sallader jag äter ligger på 400 kcal. Just nu tränar jag dock en eller två gånger om dagen så jag skulle få dåndimpen av enbart 400 kcal till lunch.
 
Jo, visst. Det är väl främst en vansklig jämförelse - att helt tömma en genomskitig box är ju tungt jämfört med en liten promenad i maklig takt. Och vice versa. Vad innebär "mocka"? Vad innebär en "promenad"? Jag kan promenera långt utan att bli andfådd eller svettig liksom lyfta ut några torra bollar ur en i övrigt ren box.

Och sen beror det ju på ens utgångsläge - för en person som springer Ultra är en vanlig promenad knappast att räkna som träning/motion. För en person som precis ska komma igång, är en promenad ett stort positivt steg framåt! Osv.

Däremot tänker jag att personer med aktiva liv (och där ingår kanske mockande och annat stalljobb) definitivt bränner en rejäl dos fler kalorier bara i sitt dagliga liv, än de som är inaktiva men motionerar med en timmas promenad var eller varannan dag. Jag tror människors rörelsemönster (eller vad man ska kalla det) spelar roll - hur ofta man hoppar upp ur stolen, studsar uppför diverse trappor, går i jobbet, på stan, osv osv. Versus är mer flegmatisk och helst inte går uppför trappan om man inte måste.
Jag menade ett par vanliga boxar, vardagsmockning. Jag förstår inte hur det kan anses vara motion. Nu menar jag alltså folk som har hästen inackorderad och inte när man gör precis allt själv. Det är väl intressant om man tittar på hur stillasittande man är på en dag men att räkna in mocka två boxar som motion är ju som att räkna in när man bär matkassar från affären, går till tåget etc.
 
Jag äter typ 2000-2500 kcal och då går jag 30 000 steg om dagen och tränar hundarna efter jobbet, vandrar, springer och cyklar med dom. Är ca. 170 cm lång och väger 55-60 kg.

Tycker 1700 låter rimligt för så lite motion som 10 000 steg om dagen och ett ridpass.
Fast... Att vara 170 cm lång och väga 55 kg är bara något kg ifrån undervikt. Dessutom, 30 000 steg tar runt 6 timmar att gå. Tar övrig motion 1-2 timmar? Det måste ändå räknas som betydligt aktivare än vad de flesta är. Det är ju ytterst få människor förunnat att kunna lägga motsvarande en arbetsdag på att motionera sig själv.
 
Två klipp som kan vara bra att fundera på när man räknar kalorier eller tror att träning är bästa sättet att gå ner i vikt. Dvs, att det är väldigt individuellt hur många kalorier man kan äta och hur mkt kroppen tar upp...

Eran Segal from the Weizmann Institute of Science explains why you shouldn't rely on counting calories.

Why working out is great for health, but not for weight loss, explained in five minutes.

 
Fast... Att vara 170 cm lång och väga 55 kg är bara något kg ifrån undervikt. Dessutom, 30 000 steg tar runt 6 timmar att gå. Tar övrig motion 1-2 timmar? Det måste ändå räknas som betydligt aktivare än vad de flesta är. Det är ju ytterst få människor förunnat att kunna lägga motsvarande en arbetsdag på att motionera sig själv.
När jag jobbar går jag ca 20000 steg enligt iphonen. Knallar man runt en hel arbetsdag så blir det ju en del steg. Skulle dock aldrig se det som träning utan mer som att jag rör på mig.


Hahahaha åh måste citera en kollega ''när man går många steg under dagen så räknas det inte för kroppen, för man går det inte i ett svep'' typ som att kroppen ba ''AHA! Nu går du/rör du dig minsann men jag VET att du inte kommer gå i minst en hel timme så mig kan du inte lura, här blir det ingen kaloriförbrukning''

Mitt fejs -> :cautious::confused:
 
När jag jobbar går jag ca 20000 steg enligt iphonen. Knallar man runt en hel arbetsdag så blir det ju en del steg. Skulle dock aldrig se det som träning utan mer som att jag rör på mig.


Hahahaha åh måste citera en kollega ''när man går många steg under dagen så räknas det inte för kroppen, för man går det inte i ett svep'' typ som att kroppen ba ''AHA! Nu går du/rör du dig minsann men jag VET att du inte kommer gå i minst en hel timme så mig kan du inte lura, här blir det ingen kaloriförbrukning''

Mitt fejs -> :cautious::confused:

Ungefär som jag och en vän på en pizza, vin och glasskväll. "Kroppen kan väl omöjligt ta upp alla dom här kalorierna? Nä, det går nog helt enkelt inte. Hälften går nog bara rakt igenom!" :D
 
Ungefär som jag och en vän på en pizza, vin och glasskväll. "Kroppen kan väl omöjligt ta upp alla dom här kalorierna? Nä, det går nog helt enkelt inte. Hälften går nog bara rakt igenom!" :D

Tja med lite diarré så borde det väl kanske bli så? Är väl så vissa preparat funkar, att fettet passerar snabbt genom kroppen (= lös i magen). Men ja tänker folk så + som mina kollegor gjorde så är det inte konstigt att kunskapen om kost och hälsa är låg..
 
När jag jobbar går jag ca 20000 steg enligt iphonen. Knallar man runt en hel arbetsdag så blir det ju en del steg. Skulle dock aldrig se det som träning utan mer som att jag rör på mig.


Hahahaha åh måste citera en kollega ''när man går många steg under dagen så räknas det inte för kroppen, för man går det inte i ett svep'' typ som att kroppen ba ''AHA! Nu går du/rör du dig minsann men jag VET att du inte kommer gå i minst en hel timme så mig kan du inte lura, här blir det ingen kaloriförbrukning''

Mitt fejs -> :cautious::confused:
Om man har ett jobb där man har möjlighet att röra på sig. Så är det inte för väldigt många. Man sitter där man sitter.

Jag kommer knappt upp i 10 000 steg/dag. I princip helt stillasittande jobb. Ingen lunchrast så ingen möjlighet till motion då heller. Har delad vårdnad om ett barn som fortfarande bor hos mig ca 60-70 % av tiden. Går förvisso med 18 kg barn på ryggen så det blir lite tyngre än att gå själv. Men han vill inte sitta still några längre stunder. Klämmer nog minst 1800 kcal dagligen och har gått ner i vikt på det. Väger i dagsläget 60 kg till mina 164 cm.
 
Om man har ett jobb där man har möjlighet att röra på sig. Så är det inte för väldigt många. Man sitter där man sitter.

Jag kommer knappt upp i 10 000 steg/dag. I princip helt stillasittande jobb. Ingen lunchrast så ingen möjlighet till motion då heller. Har delad vårdnad om ett barn som fortfarande bor hos mig ca 60-70 % av tiden. Går förvisso med 18 kg barn på ryggen så det blir lite tyngre än att gå själv. Men han vill inte sitta still några längre stunder. Klämmer nog minst 1800 kcal dagligen och har gått ner i vikt på det. Väger i dagsläget 60 kg till mina 164 cm.

Hur kan du inte ha lunchrast?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp