Bukefalos 28 år!

Hur många lån har du?

Bara CSN, men det kommer vara maxat när jag är klar :crazy: Dock ser jag det som en viktig investering så det är inga problem. Förmodligen blir det också bostadslån inom en hyfsat snar framtid.
 
Bottenlån på gården. CSN. Ett lån på 50 000 som ska lösas in när vi bakar in ridhusbygget i bottenlånet så det får ligga där också.
 
Inga lån här, även CSN är betalt efter mycket slit.
Saknar dock ett lån jag VILL ha: gård, drömmer och letar men hittar man något som är intressant så är ju prislappen galen tyvärr och måste ju bo så man kan ha jobb med som får allt att rulla på något vis.
Men en vacker dag, skam den som ger sig :devil:
 
Huslån, CSN och ett alldeles nytt billån.
Jag tycker inte det per automatik är så att många lån = Lyxfällan-kandidater. Allt beror ju på om man kan betala av på lånen eller inte. Mitt billån skulle jag aldrig ha tagit om det inte vore för att jag fick en ny tjänst med en lön som gör att jag faktiskt har råd att betala ett sådant lån.
 
Det är en fin balans där, att kunna betala av kan ändras beroende på livssituation, så det gäller att ha tänkt på allt sådant innan. Har man gjort det kan vissa lån kännas ok i min bok, men ju mer man lånar till ren konsumtion, desto större risk anser jag.
 
Csn samt datorn. Datorn var egentligen väldigt billig men tillräcklig dyr för mig att kunna köpa med kontanter. Blir lite dyrare än egentliga priset men skulle inte kunnat klara mig utan en dator.

Några mer lån lär det inte bli på ett bra tag, helst inte någon mer gång :)
 
Huslånet, ett blancolån för renoveringen på huset som ska bakas in i huslånet så fort vi blivit klara med renoveringen och värderat upp huset, och sedan CSN på ca 4000 kr kvar och kommer bli avbetalt detta året.
Så egentligen bara ett bolån i slutet på detta året.

Kan uppdatera med att jag har bara 2 avbetalningar kvar på CSN nu sen är det lånet ett minne blott :bump:

Sen är det bara bolån och blancolånet för renoveringen. Hoppas på att vi kan baka in det i bolånet innan året är slut.
Har dock redan betalat av 23.000 kr på blancot så det minskar hela tiden.
 
Vi har bottenlån på huset som vi självklart amorterar på.
Det är allt och det känns väldigt bra. Bilar, häst, släp osv är köpt för sparade pengar. Makens CSN betalades av förra året.
 
Huslån, CSN och ett alldeles nytt billån.
Jag tycker inte det per automatik är så att många lån = Lyxfällan-kandidater. Allt beror ju på om man kan betala av på lånen eller inte. Mitt billån skulle jag aldrig ha tagit om det inte vore för att jag fick en ny tjänst med en lön som gör att jag faktiskt har råd att betala ett sådant lån.

Livet kan ju ändra sig snabbt, så att förutsättningarna ändras. Då är det ju bra om man inte är helt belånad... Bil kan man väl förhoppningsvis sälja, men man kan ju förlora mycket på att behöva sälja snabbt, speciellt om det är en dyrare bil. Men de som exempelvis lånar till resor och annat som "förbrukas", där finns det ju inte något av värde att sälja... Likaså att låna till häst, där kan ju värdet på hästen i princip försvinna om den skulle bli sjuk/skadad och ersättas av dyra veterinärräkningar. Inte säkert försäkringspengarna räcker till alltid, om den nu täcker det som händer... Tror inte det är så svårt att bli en lyxfällankandidat om man har många lån och lite för optimistiskt tänkande.
 
Riktigt skönt och kände mej :bump: såhär när jag upptäckte att jag inte har några hinder längre att skaffa mobil abonnemang utan borgenär.

Blir det något lån mer ska det vara hus.
 
Antar att det är många sånna vardagliga ting som plötsligt blir enklare - och en sån sak som att det blir möjligt att köpa sin bostad i framtiden är ju en enormt bra grej :)
 
Det är en fin balans där, att kunna betala av kan ändras beroende på livssituation, så det gäller att ha tänkt på allt sådant innan. Har man gjort det kan vissa lån kännas ok i min bok, men ju mer man lånar till ren konsumtion, desto större risk anser jag.
Ja, jag tror att så länge man vet att de tillgångar man äger är sammanlagt större än vad skulderna är så är det ju en balans. Då måste man givetvis också inse att om utifall det värsta händer (långtidssjuk, arbetslös eller annat) så får man också kanske vara beredd att sälja av tillgångarna (hus, båt, bil, annat).
Jag o min man kommer från väldigt olika familjer vad gäller ekonomi. Han från en sparsam sådan; där man sparar, sparar och sparar, helst är man helt fri från låneskulder överhuvudtaget (han var den som ansågs/anses som "slösaktig" i sin familj). Min familj (mest min far) har friskt lånat pengar, till hus, bilar, husbilar, husvagnar och annat (i min familj var jag "spara").

Vilket medförde att min respektive oroade sig väldigt mycket mer när vi skulle låna pengar till vårt hus på ca 1,2 miljoner. Lite oro för att vi kanske inte skulle kunna få lån ("men HALLÅ" var min reaktion... två vuxna med ett barn där båda har tillsvidaretjänster med totalt ca 55000 kr/månad bruttoinkomst... banken kommer slänga pengarna efter oss!" ;)) och en viss oro för "tänk om utifall att någon av oss blir sjuk/arbetslös....". Jag tänker istället såhär: ska man få äga hus så får man räkna med att låna pengar; om man först ska spara ihop 1,2 miljoner; tja, då har priset stigit till 2-3 miljoner för samma fastighet. Och då har det gått 10-15-20 år. Nästan alla lånar pengar till att köpa en villa. OM utifall att om det värsta händer; tja, då får man sälja och flytta. Under de åren som det värsta INTE händer så får man bo där och njuta av att man har det privilegiet.

Det som är kontentan av våra familjers syn (rättare sagt; mest våra pappors ytterligheter) är att båda sätten funkar. Jag tycker dock att min pappa verkar ha/har haft ett lite roligare liv faktiskt; och trots allt har det ändå funnits balans - ekonomin har gått ihop och de har inte haft några problem med kronolle. Svärfar lever betydligt mer sparsamt (fast han verkligen inte alls behöver egentligen; han har en HÖG inkomst) och unnar sig själv i princip nästan inget. Istället kommer hans vuxna, självförsörjande barn förmodligen få ett betydligt fetare arv än jag och min bror. Och tja, om det är en "merit" så har ju han gjort mer rätt. Jag ser hellre att mina föräldrar lever upp sina pengar när de är i livet; jag och mitt syskon klarar oss bra själva.
 
Livet kan ju ändra sig snabbt, så att förutsättningarna ändras. Då är det ju bra om man inte är helt belånad... Bil kan man väl förhoppningsvis sälja, men man kan ju förlora mycket på att behöva sälja snabbt, speciellt om det är en dyrare bil. Men de som exempelvis lånar till resor och annat som "förbrukas", där finns det ju inte något av värde att sälja... Likaså att låna till häst, där kan ju värdet på hästen i princip försvinna om den skulle bli sjuk/skadad och ersättas av dyra veterinärräkningar. Inte säkert försäkringspengarna räcker till alltid, om den nu täcker det som händer... Tror inte det är så svårt att bli en lyxfällankandidat om man har många lån och lite för optimistiskt tänkande.
Nej, som sagt, det gäller att värdet på det man äger är mer "säkert" än en häst och en bil.
Och förstås beror det på hur stora lånen är. Att låna 30000 till en häst eller 300000 är ju en viss skillnad. Eller att ta sin femte kredit på 100000 kr under loppet av samma halvår.

Att låna till en resa måste ju vara liksom ......... katastrof. Där finns ju INGET kvar som har värde när man köpt den. Då är ju till och med lån till en tv mer försvarbart.

När räntekostnaderna är så stora att man inte ens har råd med mat eller busskort - då kan man ju lugnt säga att det gått överstyr. Och har man då inget av värde att sälja (tex boende) så är det ju lyxfällan nästa.
 
Nu har jag inte tagit ett lån till en resa, men hade mycket väl kunnat göra det, finns inte många bättre investeringar enligt mig, i mig själv och mitt välmående. Jag kan leva på en resa ett helt år efter, finns ju massor kvar. Sen handlar ju alla lån om att man ska kunna betala sina månadsräkningar. Jag har inga som helst problem med att låna till ditten och datten, men ändå har vi inte mycket lån, betalar av ganska snabbt. Jag tycker som sagt inte det finns något som är fel att låna till om man har en bra överblick över sin ekonomi, nu och framåt. Och det har vi - och vår revisor :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 277
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
548
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 456
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 316
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp