Bukefalos 28 år!

Hur många lån har du?

Sitter framför Lyxfällan och funderar över hur många lån det är vanligt att man har. Hur många har du?

Jag går All-in med min ärlighet och berättar om mina 2 banklån, som ej gått till bostad eller bil. Eller något annat försvarbart heller för den delen. Plus CSN då. Jag har tidigare levt över mina tillgångar och och hade mycket skulder och krediter i bagaget. Alla krediter och smålån är borta och kommer aldrig att komma tillbaka. Punkt. De 2 "större" lånen är mitt nuvarande mål att bli av med, därav jobbar jag extra utöver mitt heltidsjobb. Jag sonar mina gamla synder, så att säga.

Jag har förlorat mycket pengar på mitt förra beteende men nu vet jag med mig att läxan jag lärt mig kommer sitta inpräntad. Föralltid. Jag har dock alltid varit noggrann med att inget hamnat hos kronofogden, så jag är och har alltid varit prickfri där åtminstone.
 
@Gabbi (hoppas jag gjorde rätt nu) ja det var dig jag tänkte på.
Aha så du hyr ut stugor? Till sommargäster eller permanentboende?
Det är ju rätt mycket pyssel med sommargäster för ganska lite pengar.

Är det främst värdestegringen på fastigheten som är ditt mål, eller hyresintäkter?
(Blir ännu mer nyfiken :))

Det är inte något pyssel alls. Mer än att betala elen typ, och enstaka saker som går sönder. Som när någon satt sönder min toastol. Stugorna hyrs ut dagsvis och veckovis och det görs via en förmedling som sedan tar procent på vinsten.
Jag tycker man ska akta sig lite för att skapa sig sanningar som det du skriver här ovan; "Det är ju rätt mycket pyssel för lite pengar." Vem säger det? Varför är det så? Tänk om det är tvärtom? Tänk om det är extremlite pyssel och man kan dra till Afrika tre månader när man får utbetalningen?
Jag investerar aldrig för värdestegring, det känns som spekulation, jag räknar alltid på "tick", dvs pengar in varje dag, vecka, månad. Blir det sedan även en värdestegring så är det bra, men det är inte avsikten.
 
1 lån, hästen. Bilen är inte värd särskilt mycket och köptes kontant (mellan 15-20k kanske), bor i hyresrätt.

Tror inte heller lyxfällanaktuella kommer svara i tråden ;) Men jag har haft flera avbetalningar på saker som sadlar och dyl. så är långt ifrån helig.
 
Huslån (som egentligen är både hus och lån ).
CSN-lån, verkar aldrig krympa
Hur räknar man kreditkortsskulder? Jag har just nu ett maxat kreditkort och ett där jag är skyldig några tusenlappar. Fast dessa använder jag som min vanliga betalkort och betalar av fullständigt varje månad. Trots att jag ständigt använder mina kreditkort har jag aldrig kommit till den grad att jag behöver betala ränta till kortutgivaren.
 
Jag har inga lån.

Jag har bostadsrätt och häst. Men jag har den ofantliga turen att ha en pappa som köpt lägenhet åt mig. Hästen betalades med pengar från arv.

Jag är en feg en när det kommer till ekonomi. Jag vågar inte låna eller köpa på kredit.
Bostad hade jag kunnat låna till. Och givetvis CSN!
 
Det är inte något pyssel alls. Mer än att betala elen typ, och enstaka saker som går sönder. Som när någon satt sönder min toastol. Stugorna hyrs ut dagsvis och veckovis och det görs via en förmedling som sedan tar procent på vinsten.
Jag tycker man ska akta sig lite för att skapa sig sanningar som det du skriver här ovan; "Det är ju rätt mycket pyssel för lite pengar." Vem säger det? Varför är det så? Tänk om det är tvärtom? Tänk om det är extremlite pyssel och man kan dra till Afrika tre månader när man får utbetalningen?
Jag investerar aldrig för värdestegring, det känns som spekulation, jag räknar alltid på "tick", dvs pengar in varje dag, vecka, månad. Blir det sedan även en värdestegring så är det bra, men det är inte avsikten.

Du har säkert rätt. Det gäller att välja rätt objekt till rätt pris.
Hur mycket gör förmedlingen? Lämnar de även ut nyckel, kollar städning osv?

Jag upplever det som mycket "pyssel" eftersom jag har en stuga som jag finansierar på just det sättet. Det är t ex sommarvatten som är aggressivt och det är alltid något problem med det hur jag än försöker lösa det. Ibland har jag stått en söndag mitt i juli och letat efter en rörmokare som är beredd att offra sin ledighet några timmar. Sen är det folk som inte kommer när de lovat, de kör fel osv, så man lägger halva dan på att vänta på dom. Annars är det roligt på så sätt att man träffar en massa glada och trevliga människor från olika länder.
 
Jag har ett CSNlån som jag börjar betala på nästa år. Cirka 100'000.

Sambon har levt över sina tillgångar i många år innan vi träffades. Då hade han ungefär 15 olika smålån. Nu har han 5 lån med bra ränta. Två av lånen (30'000 totalt) försvinner det här året.

Vi har gemensam ekonomi så jag ser alla lån som våra. Vi klarar oss bra, trots hans tidigare misstag. Det mesta gå att lösa om man anstränger sig lite. Till exempel hade han aldrig kommit på tanken själv att ringa till bankerna och förhandla om ränta osv.
 
Hur räknar man kreditkortsskulder?

Betalar du hela summan varje månad och inte får pålagd ränta tycker inte jag det räknas. Min kreditkortsskuld genererar tyvärr ränta och uppkom när jag hittade drömlägenheten några månader innan kommande (rejäl) löneökning och dessutom fick dubbelt boende en månad. Lägenheten ger alltså en månadskostnad jag nu har råd med, men som var på gränsen i början och då blev det lite inköp på kredit.
 
Bara Csn, vilken summa det slutar på får vi se :p
Har inget lån på bostadsrätten vilket gör att vi hoppas på att inte behöva ta så stort lån den dagen det är dags att köpa hus :)
 
Jag har bolån, 1,360,000 kr och kreditkort, 2 st.
Jag ligger alltid lite back på korten, alltså de är sällan på noll. Max de kan vara på är 55,000 kr. Jag reser innan jag sparat ihop pengar :) sån är jag så skjut mig :D

Har obelånad bil, häst, transport och belåningen på bostaden är ca 72%
 
Jag har bara CSN. Bilarna har vi köpt kontant och något mer av värde har vi inte än så länge (bor i hyresrätt), men jag räknar med att vi kommer att ha ett bolån så småningom.
 
Huslån, c a 1/4 av fastighetsvärdet, ungefär hälften av tillgångarna exkl. fastigheten.

Kortkrediter som betals till fullo vid varje månadsslut
 
Ungefär 180kkr hos CSN. Så länge räntan är så låg som den är nu på det lånet kommer jag heller inte betala av mer än enligt plan. Bolån räknar jag med att behöva ha förr eller senare också men det känns okej.
 
"KL"
Jag skulle vilja se en omvänd Lyxfälla :devil:
"Titta här, du har kört omkring i en gammal skrothög i 10 år, när du kunde ha haft den här! Istället för att köra bra och säkert har du riskerat livet i en liten plåtburk! TITTA här är bilen du kunde haft!!!"
"Menar du att du bott i en trång liten lägenhet alla dessa år? Fatta vad rik du hade varit idag om du tagit ett lån och köpt ett hus! Du MÅSTE lära dig att låna mera!!!"

Det där tycker jag också skulle varit intressant!

Mina föräldrar lånar inte pengar, de har ett lån på gården och inget mer. Hela min barndom, ungdom och nu har de kört runt i skrotiga bilar eftersom min far inte vill lägga stora pengar på bilar.
Jag vet inte hur många gånger jag åkt bärgare efter att nån skitbil pajjat.. Eller alla de bilar som haft olika färger på dörrar och huv ( jo, köper man från skroten kan det bli så)..

Så en av de absolut första sakerna jag köpte när jag fick ett arv var att köpa en vettig bil. Det där har skadat mig :p
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 294
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
548
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 510
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp