Bukefalos 28 år!

hur motionerar jag 7månaders kille?

Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

jag ökar mängden foder succesivt(stavning?) eftersom hästen har varit mycket dålig i magen innan den kom till mig.

tycker det känns säkrast.


Det gör du klokt tycker jag! :bow: Ha han fri tillgång på grovfoder så behöver man ju inte fläska på för mycket i övrigt. Inget gynnas ju av att magen kuckilurar ihop igen på honom.

Kicki :)
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

att ha honom som handhäst tror jag inte skulle bli så lyckat, jag har precis beställt en sadel till min gammelgubbe och hoppas på att jag ska kunna rida honom. han har varit dålig i sina hovar sen jag fick honom och sadeln var aldeles fel för en sådan tunna till häst...
så jag har bara ridit honom en enda gång med sadel, och han är också ganksa grinig av sig när andra kommer för nära honom... så för lillkillen och min egen säkerhet så skippar jag nog det..

han har fri tillgång på grovfoder, och det jag har nu verkar i mina ögon vara mycket fint.. förtaårsvall och massor av klöver... ganska bladigt också, vilket det inte brukar vara här hemma annars...

han blir ju rundare över ryggen och baken sakta men säkert, och min kompis som var med och såg honom första gången kom ut i förra veckan och hon såg en stor skillnad på honom redan...

jag gör så gott jag kan och hoppas att jag rer ut det... nu kommer ju snart våren och då brukar det bli lite mer fart på min gammle gubbe med, så då kan dom nog busa en del... finns ingen som kan tro att den hästen fyller tjugo om dom ser honom en vårdag.... tio år är det äldsta budet jag har fått hittils:D
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

tja, ca 1 kg av pelletsen och så kanske 0,5 av hacken tycker jag är mycket... har trots allt bara haft hästen en månad...

Spelar ingen roll hur länge du har haft hästen. Den får för lite mat! Tacka fan för att han är avtrubbad....
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

han har fri tillgång på grovfoder, och det jag har nu verkar i mina ögon vara mycket fint.. förtaårsvall och massor av klöver... ganska bladigt också, vilket det inte brukar vara här hemma annars...

Är det inte analyserat?? Då spelar du ju lite rysk roulette..
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

stackars hästen.... nä, jag tror jag lägger ner den här tråden, innan den tar samma vändning som dom flesta brukar göra...

ta reda på lite grundfakta innan ni börjar kritisera folk tack.
det är inte ett dugg synd om mina hästar, dom mår bra och är trevliga och friska individer båda två.

annat var det när dom kom...från "fina" stall med siffror och statistik upp över öronen, och inte F*N mådde dom bättre där, det kan jag lova.

Men nu får du väl ge di. Var det inte din häst som var sjuk efter en poeration? Hur kan du skriva att han mår bra och är frisk då? Spelar ingen roll om stallen är fina eller ruckel. Din häst får på tok för lite mat.
Ställ ha på ca 15-20 kg BRA hö.Minst.
2 liter hippo breed, 1 liter hippo alfa
3-5 kg lucern.

Jag tror tyvärr inte du har insett hur mycket ett ardenner hingstföl kräver... Finns ingen ettåring som står på så ynka lite som du ger han.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

å så börjar vi om igen.... ärligt talat, min kille mår bra... nu skiter jag i detta.... tror jag ska starat en "såhär gör du" tråd... så ni kan bråka ifred..
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

han var inte alls sjuk efter en operation... han har VARIT MED OM en operation.... navelsträngsbråck.

friskförklarad av veterinär.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

ja men det var den ju när den kom!!!

det känns som om det skulle vara JAG som har fixat så killen ser ut som han gör...vilket det inte är alls.

han har blivit rundare redan, alltså går det åt rätt håll...

På en månad så återhämtar sig dom flesta hästar med rätt mat och kunskap.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

och med et menar du att han borde vara i toppkondition nu då??
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

å så börjar vi om igen.... ärligt talat, min kille mår bra... nu skiter jag i detta.... tror jag ska starat en "såhär gör du" tråd... så ni kan bråka ifred..

Fast det ÄR lite rysk roulette med oanalyserat grovfoder till ett föl. Du kan ju fodra fram diverse otrevliga skelettöverraskningar liksom.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

På en månad så återhämtar sig dom flesta hästar med rätt mat och kunskap.

Det kan jag skriva upp på. Dessa bilder är det drygt 1 mån emellan.

Före efter
16492451.jpg
17675886.jpg
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

okej, jag ska ställa upp honom i morgon och ta kort.... så ska vi se om ni tycker han ser lidande ut på nåt vis..

jag VET att det är sk*itdåligt att inte ha analyserat grovfoder, men jag har att välja på det eller inget alls...

och snälla... hoppa nu inte på mej om att jag då inte skulle ha hästar för jag är en så otroligt dålig/fattig/trög/idiotisk människa.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Fast - inget påhopp - varför kan du inte analysera? Uppriktig fundering alltså. Just när det gäller småttingar kan det ju bli så otroligt snett utan analys. Och då tänker jag ffa på det som inte syns - mineraler och mineralbalans.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

jag har skrivit det innan... höet är inte mitt utan svärfars, jag vet inte på förhand vilken bale jag får, så om jag ska analysera så får jag ananlysera allt hö som går åt till ca80-90 amkor på en vinter... från tre olika gårdar...
och uppepå det så är kära svärfar inte pigg på mina hästar och nymodigheter som det är... skulle jag börja ananlysera hans foder så skulle han få spelet totalt, jag lovar...

välj på obegränsade betesmarker, hö och stall, eller analys...

analyserar mitt eget nästa sommar... då kan jag göra som jag vill.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

och med et menar du att han borde vara i toppkondition nu då??

Nepp, men han skulle vara i ett jätte fint hull. Ärligt så tycker jag det är VÄLDIGT många undanflyckter hit och dit. Varför inte köpa häst nästa vår då du har pengar till kastrering och har bättre koll på foder?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

jag har skrivit det innan... höet är inte mitt utan svärfars, jag vet inte på förhand vilken bale jag får, så om jag ska analysera så får jag ananlysera allt hö som går åt till ca80-90 amkor på en vinter... från tre olika gårdar...
och uppepå det så är kära svärfar inte pigg på mina hästar och nymodigheter som det är... skulle jag börja ananlysera hans foder så skulle han få spelet totalt, jag lovar...

välj på obegränsade betesmarker, hö och stall, eller analys...

analyserar mitt eget nästa sommar... då kan jag göra som jag vill.

Då skulle jag nog faktiskt hyrt in lillkillen någonstans över vintern, och tagit hem honom när han kan äta analyserat foder. Det skulle ju lösa kompis/rörelsefrågan med?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

men han ÄR ju in fint hull nu.... inte precis så bra som jag skulle velat kanske, men klart inte undernärd iaf...

jag vet inget ställe där jag skulle kunna hyra in mina ardennrar, inte här omkring iaf... och goliat kan jag inte få in i en transport.
men visst, jag kan ju ställa goliat ensam då, och skicka iväg brave.. tror inte det skulle gynna någon...jo kanske brave då, som får komma till någon som kan sina saker...

nä... tråden handlade i grund och botten om hans motion, jag ville ha tips på saker att göra med honom annat än att bara promenera. jag har fått många fina tips, och ikväll ska selen på igen, nu passar den nog bättre.
sen blir det tömkörning och bus i hagen med den fina bollen jag köpte till honom igår, undrans bara hur länge den kommer hålla. tack alla som har tipsat om saker som jag och brave kan göra ihop, nu när vädret är bättre ska vi prova på både löslongering och annat. det ska bli kul!!
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Du får ju göra vad du vill med rådet, det var av ren välmening. Det är inte roligt någonstans att stå med sin fina ridhäst, och se allt slås i spillror för att det finns skelettdefekter, som är hårt kopplade till brister/skevheter i utfodring under de första 1 - 2 åren..
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

jo, men om det nu skulle visa sig att det var så, så skulle jag tro att felen i fodret finns tidigare i hans liv.

han har inte haft det lätt, och inget har stämt med honom sen början.
nu i efterhand skulle jag tex helst sett att han fick flaska ett tag till, och att han sedan fick mjölkpellets. idealet hade ju varit att ge honom ersättning fram tills 7-8 månader samtidigt som man gick över mjukt till fölpellets och mer riktigt kraftfoder, alternativt att han kunde börja få krafftfoder tidigare. nu har han ju haft en period där han efter avslutet med ersättning bara gick på hö och inget annat, plus att han stod inne i en box under en längre period. där hade det nog hjälpt med lucern, kraftfoder och jämnåriga kamrater för att inte få ner honom så mycket i hullet... men som sagt, det var innan jag ens visste att han existerade...

jag fick hem honom den 15e december, då hade han endast smakat lite krafft groov, som förra ägaren blev rekomenderad att ge honom. när han kom till mig var han halvdålig i magen, bajsade lite löst, jag avvaktade med krafftfoder i en vecka för att inte ställa till med mera oreda i hans mage. efter en vecka började jag ge honom krafft groov i liten mängd, med ögonen fixerade på hans avföring.
hittils har allt gått bra, och jag ökar hans fodergiva lite i taget.
jag anser att jag gör rätt.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Jo, visst har han ett minus i grunden iom att han haft en dålig start, men jag kan inte riktigt förstå hur man kan använda det till att jämna ut att man chansar vilt nu med.

Jag tror alldeles säkert att han kommer hålla en bra vikt etc hos dig. Men det som är så otroligt viktigt är mineralerna och mineralbalansen. Och där spelar dy rysk roulette. Han är inte färdigutvecklad eller färdigväxt än, och det du ger honom idag påverkar ju också.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 685
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 796
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 612
Senast: Lazio
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp