Bukefalos 28 år!

hur motionerar jag 7månaders kille?

Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Hö säger inte så mkt om man inte vet värdena =)

Sen undrar jag varför du hugger som en kobra med taggarna utåt hela tiden? Jag har inte sagt ett ORD om din/dina hästar?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Vart har jag huggit? :confused:


Du skrev: Vill gärna se en bild på en ettåring som inte är kantig alls överhuvudtaget,gärna varmblod,som det är mycket i min.

Jag visade bilder på två ickekantiga åringar.

Du skriver: Men dom kanske inte såg ut så här månaden innan:

Jag skriver att: Du frågade inte hur de såg ut innan, men jo den ena var kantig. Och så skriver jag att om det bara är mer mat/rätt mat som saknas så går det på en månad, andra anledningar kan det vara knepigare.

Du skriver: Ja,jag måste väll ha gjort massa fel endå då..

Ser du nu vad jag menar?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Ni har fina hästar båda två!
och inga av dom ser det ut att gå någon nöd på...
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Men så var det inte meningen att det skulle låta,förlåt..! :o

Innan så frågade jag om din kanske inte alls var lika smal som min från början,men den var ju också lite kantig och muskelfattig,men du fick den fin så snabbt,därav tänkte jag att jag gjort nått fel eftersom det gick så sakta för mig. Inget illa menat mot dig,bara mot mig..!
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Men så var det inte meningen att det skulle låta,förlåt..! :o

Innan så frågade jag om din kanske inte alls var lika smal som min från början,men den var ju också lite kantig och muskelfattig,men du fick den fin så snabbt,därav tänkte jag att jag gjort nått fel eftersom det gick så sakta för mig. Inget illa menat mot dig,bara mot mig..!

Okej, då är jag med.

Det är ju svårt att säga fortfarande utan att veta höanalysen. Var (för det här är förut om jag fattat rätt?) foderstaten balanserad och värdena korrekta gjorde du ju inget fel.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

"I boken "Hästens Biologi utfodring och avel" står det följande:
"Korn används med fördel som kraftfoder till växande unghästar, dräktiga och digivande ston och till de hästar som blir överenergiska av havre"

Hittade jag på nätet. Ser ingen negativt att ge krosat korn till en ettåring,är det det?

Handlade fö om en rätt så liten mängd korn pga att han inte åt den uppblötta kraften annars.
 
Senast ändrad:
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Gjorde ingen analys på detta höet som var när jag fick hem honom pga av att bonden skulle ta in nytt bara nån månad senare..
Och dom åt säkert inte mer än 1-2 kilo hö var om dagen då iallafall.

Borde ha gett honom lucern i stället? Men har hört att hackad lucern kan ge fång (eller/och lättare för kolik,kommer inte ihåg riktigt) tror det var fång,pga att det finns melass i,stämmer det?

Är det nån skillnad på hackad,och pellets? (lucern)
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Ja det är melass i lucernhack. Fång är dock inte direkt största risken för tunna åringar av ädlare ras. Det är ingen värdeskillnad mellan exvis Kraffts hack och pellets, men av andra märken kan det skilja sig, dels inom märket men ffa mellan de olika märkena.

Lucern är ett ganska tryggt tillskottsfoder när man vill ha mer protein, lite mer energi och inte har riktigt koll på vad resten av foderstaten innehåller. Det är dock rätt kalciumrikt så det kan skicka en kvot alldeles åt skogen om höet/betet ligger högt i kalcium. Och kvoten är ju viktigt för småttingarna.

Men om folk av en eller annan anledning t ex inte har analys på stråfodret så är lucern ett av de säkrare valen att stödfodra med, dessutom räckas hack helt och pellets delvis som grovfoder =)

Vad du skulle/inte skulle gjort tycker jag inte du behöver älta s mycket nu om det är i förfluten tid och hästen mår bra idag?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Ja,han mår kanon i dag,dags för inridning snart. :D *spännande*

Dock så är han ju fortfarande lite svårfödd,tyvär,och är liite orolig att han ska tappa mycket under inridningen..

Sen så äter han jusst nu inte så himla mycket hö i hagen heller,eftersom den är stor,och det finns lite gräs att gå och försöka pilla fram,så jag får göda på han med massa hö inne i boxen i stället,för i hagen så går han mest och plockar med annat,då nästan allt hö blir kvar dagligen som jag lägger ut vid utsläpp och lunch.

Tänkte att man kanske kan lägga till lucernhack någonstanns,för han får ju inte i sig 15 kg hö inne i boxen..

Nu kanske han bara får i sig ca 10-11 kg om dagen. Lägger in 8 kg vid insläpp,nattningen,2 kg,morgon inne i stallet,2 kg, då är det oftast hö kvar inne. Utsläppet 3 kg,lunch 2 kg,är säkert 2 kg kvar i hagen varje dag..
Är rädd att det blir för lite nu när man ska börja arbeta honnom. Men han kanske börjar käka mer då,får jag hoppas,men vill gärna uppgradera mig!

(Höanalys finns ej än,då höet är nytt,och han har endast ätit det en vecka,analys ska skickas in)
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Hej Allihopa!!!
Jag förstår inte alla dessa påhopp...
Jag känner sinner... väldigt väl och hästen får tillräckligt med mat. Han står på fri tillgång på grovfoder och får nu 1,5 liter kraft grov och 2kg lusern... Han får inte äta mer nu för vetrinären pga överkänslig mage. Så ni som inte har en aning om vad som ligger bakom och inte har något vettigt att säga kan ju sluta med alla dessa påhopp. Mvh /Anna
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

För kännedom:

Påhopp: "Du är en idiot som ger din unghingst för lite/fel mat, inte låter honom ha jämnåriga lekkamrater och inte har råd att kastrera."

Konstruktiv kritik: "Det är bättre för din häst att ha jämnåriga kamrater, stor kuperad hage samt en balanserad foderstat."

Vilket ser du mest av här i tråden?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Vill gärna se en bild på en ettåring som inte är kantig alls överhuvudtaget,gärna varmblod,som det är mycket i min.


Duger dessa?
Ettårig travare (hingst)

igor.jpg


Kallblodstravare hingst

lexanoverk.jpg



Ettårigt halvblodssto

lillamy.jpg


Ettåriga travarston

ungston3.jpg



Ytterligare en ettårig travarhingst

officerstor.jpg



AM
 
Senast ändrad:
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Jättefina hästar!

Som jag redan kommit underfund med så måste jag gjort nått jättefel eftersom han gick upp så sakta...

Men men,han lever än i dag iallafall.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Otroliga snyggingar! Min är 7 nu och jag har precis börjat våga lyfta på filten som jag kastade över honom när han var 2... :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 242
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 549
Senast: Lazio
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 208
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp