Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Gammeln

Trådstartare
En vanlig "skitglass" i strut kostar ju i storleksordningen 25kr ungefär lika mycket som en grillad korv med bröd. Ett hamburgermeal kostar ca 70-80kr. Skulle ni tex vilja betala 80kr för en strut med 2 kulor om det var en god glass, godare än vanligt typ :meh:
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Ja - om kulorna vägde ett kilo vardera..
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Nej det skulle jag inte. Vore löjligt dyrt. :sneaky:
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Ptja - om glassen var strösslad med guld eller tryffel så ;) Inte för att jag vill ha vare sig guld eller tryffel på min glass. Skulle aldrig betala 80 spänn för en glass.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Jag hade kunnat betala 80 kronor för en glass. Det beror helt på vart man befinner sig och hur läget ser ut.

En helt vanlig mjukglass i en kiosk på stan hade jag inte betalat 80 kronor för, men en helt vanlig dessert på en vanlig restaurang brukar ju kosta ungefär 75-150 kronor. Kommer man till ett finare ställe finns det inget tak för vad det kan kosta.

Glass kan dessutom vara ett gediget hantverk och då är det klart att det är värt mer.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Det håller jag förvisso med om. Men det är ju lite skillnad på en vanlig strutglass, som Gammeln syftar på, respektive en dessert på restaurang. Inte ens italiensk glass skulle jag betala 80 spänn för två kulor ur en kiosk.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Kot svar: Nej,det är ju ett helt sjukt pris.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Det beror på vad det är för glass. Med tanke på att en trist vanlig glass gjord på skummjölkspulver, stabiliseringsmedel och rötad ved kan kosta 20-30 kr känns det inte helt orimligt att betala det dubbla för en lokalproducerad ekologisk glass på bra råvaror generöst smaksatt med äkta frukt eller kryddor.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Jag skulle betala betydligt mer an sa for en helt vanlig lakrits puck. Den enda glass jag riktigt langtar efter :p
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Det håller jag förvisso med om. Men det är ju lite skillnad på en vanlig strutglass, som Gammeln syftar på, respektive en dessert på restaurang. Inte ens italiensk glass skulle jag betala 80 spänn för två kulor ur en kiosk.
Tja, ett gäng turister fick ju betala 250 spänn för en glass i Italien :crazy:. Det är väl typ samma beteende som när turister får betala 5000 spänn för en taxi Arlanda - Stockholm :crazy:
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Ja, om det var cornish ice cream och jag fick clotted cream till!
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Möjligtvis att jag hade kunnat betala 80kr eller mer för en glass men då ska det vara riktigt exklusivt..tex dyra ingredienser, ekologiskt/lokalproducerat och kanske att den gjordes på plats åt mig.

En glasstrut på stan eller från en frysbox får max kosta 20kr för mig, allt annat är löjligt om det inte är något speciellt med glassen. Jag köper aldrig glassar som kostar över 20kr för att jag anser att det är ett skämt.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Tja, ett gäng turister fick ju betala 250 spänn för en glass i Italien :crazy:. Det är väl typ samma beteende som när turister får betala 5000 spänn för en taxi Arlanda - Stockholm :crazy:

Nu överdriver du rejält, det där är helt enkelt inte sant. Visst är turistpriser alltid turistpriser, men de proportionerna du nämner är hörsägen.
Jag har varit i Italien många gånger och i t ex Venedig och Rom är det svindyrt, ja, men inga 250-kronors glassar (om inte dessert på restaurang, som Ramona sa). En pizza kostar 100 kr, så det är över medel, med turistpålägg. Ungefär de proportionerna talar vi om. En kaffe 30-40 kr.

En taxi går efter taxametern, punkt slut. Inte ens en svarttaxi skulle ta 5000 spänn för Sthlm-Arlanda.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Jag behöver inte åka mer än några kilometer för att köpa lokaltillverkad gourmetglass som är bra mycket godare än "vanlig" glass. Tror att två kulor kostar 30 kr. Så nej, jag skulle definitivt inte betala 80 spänn för en strut.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Nu överdriver du rejält, det där är helt enkelt inte sant. Visst är turistpriser alltid turistpriser, men de proportionerna du nämner är hörsägen.
Jag har varit i Italien många gånger och i t ex Venedig och Rom är det svindyrt, ja, men inga 250-kronors glassar (om inte dessert på restaurang, som Ramona sa). En pizza kostar 100 kr, så det är över medel, med turistpålägg. Ungefär de proportionerna talar vi om. En kaffe 30-40 kr.

En taxi går efter taxametern, punkt slut.
Ja det är helt riktigt. Antingen går den på rulltaxa eller fast pris :). Fast pris så kan man slå in vilket pris man behagar om man är sin egen sas...
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Men det beror ju på vad taxin tar per km/per tidsenhet. I Sverige är det helt lagligt att ta vilket km-pris som hellst, så länge man skriver ut det på den lilla klisterlappen på rutan. Normalpris för en 15 min färd har jag för mig ligger ngnstans mellan 350-400kr för de tre stora taxiväxlarna i Stockholm. Jag har dock sett friåkare på stan som skyltat allt från 795 - 1500 kr för samma standardresa. Och jag har inte tittat på allas prislappar. Så att någon friåkare helt lagligt skulle kunna ta 5 000kr för en resa från Arlanda är inte alls omöjligt. Tyvärr.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Nu överdriver du rejält, det där är helt enkelt inte sant. Visst är turistpriser alltid turistpriser, men de proportionerna du nämner är hörsägen.
Jag har varit i Italien många gånger och i t ex Venedig och Rom är det svindyrt, ja, men inga 250-kronors glassar (om inte dessert på restaurang, som Ramona sa). En pizza kostar 100 kr, så det är över medel, med turistpålägg. Ungefär de proportionerna talar vi om. En kaffe 30-40 kr.

En taxi går efter taxametern, punkt slut. Inte ens en svarttaxi skulle ta 5000 spänn för Sthlm-Arlanda.

Problemet med taxiresor för flera tusen kronor har tagits upp av Svenska dagbladet. Så det ligger nog sanning i det hela.

Lite OT:

Om man får betala 250 kr för en glass i Italien eller 5000 i taxi från Arlanda blir man lurad. Fast det blir man på sätt och vis om man betalar 30-40 för en kopp kaffe i Rom också. Jag brukar betala ca €1,50 för en cappuccino och ca €1 för en vanlig kaffe och det upplever jag som standardpriser.

Restaurangpriserna uppfattar jag generellt som betydligt lägre än i Sverige. Så det finns ingen anledning att acceptera snordyra priser. Det är ofta turisthaken som har sådana. Går du in på bakgatan får du ofta bättre mat till lägre pris. Ett exempel så käkade jag två rätter (antipasto och pasta), drack en halv flaska vin, vatten, kaffe och en limoncello för €30 på en klassisk liten restaurang i december. Ett normalt pris skulle jag säga. Men eftersom så många turister tror att Rom är svindyrt för att de har fått höra det, betalar de det dubbla fast det inte är nödvändigt. "Alla säger ju...". Som gammeln säger, det är samma fenomen som gör att andra blir blåsta och får betala flera tusen från Arlanda.

Nej, jag skulle inte betala 70-80 kr för en glass.
 
Sv: Hur mycket är ni villiga att betala för en god glass i strut en solig dag

Problemet med taxiresor för flera tusen kronor har tagits upp av Svenska dagbladet. Så det ligger nog sanning i det hela.

Lite OT:

Om man får betala 250 kr för en glass i Italien eller 5000 i taxi från Arlanda blir man lurad. Fast det blir man på sätt och vis om man betalar 30-40 för en kopp kaffe i Rom också. Jag brukar betala ca €1,50 för en cappuccino och ca €1 för en vanlig kaffe och det upplever jag som standardpriser.

Restaurangpriserna uppfattar jag generellt som betydligt lägre än i Sverige. Så det finns ingen anledning att acceptera snordyra priser. Det är ofta turisthaken som har sådana. Går du in på bakgatan får du ofta bättre mat till lägre pris. Ett exempel så käkade jag två rätter (antipasto och pasta), drack en halv flaska vin, vatten, kaffe och en limoncello för €30 på en klassisk liten restaurang i december. Ett normalt pris skulle jag säga. Men eftersom så många turister tror att Rom är svindyrt för att de har fått höra det, betalar de det dubbla fast det inte är nödvändigt. "Alla säger ju...". Som gammeln säger, det är samma fenomen som gör att andra blir blåsta och får betala flera tusen från Arlanda.

Nej, jag skulle inte betala 70-80 kr för en glass.

Tack för artikeln, är ju helt vansinnigt, men - förlåt nu - men vilka idioter som öht låter sig luras på de priserna! Det är ju knappt någon ursäkt att man inte känner till valutan, ett hum skaffar man sig ju.

Absolut, vi var på turisthaken i Venedig, inte i Rom. Men jag drog som exempel, visst är det så att 50 meter kan avgöra priset ganska ordentligt. Flygplatspriser kan man också ha som mätpelare för turistpriser.
 

Liknande trådar

Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: sjoberga
·
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 979
Senast: Reville
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 192
Senast: sandrafors
·
Övr. Hund Min dröm är att någon gång kunna skaffa mig en egen hund..men just nu känns den väldigt krossad..och jag känner mig elak, egoistisk och...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 698
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp