Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

MiniLi

Trådstartare
Hur mycket pengar är ni beredda att lägga på era hundar om de är sjuka eller skadade?
Många har väl försäkring men det kan ju hända att försäkringen inte täcker eller att man når upp till totalbeloppet innan hunden är frisk..

Är det något ni har funderat över, kanske bestämt ett maxbelopp?

Intressant att höra hur ni tänker.. :)
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

den som är 14 hade fått vandra vidare om försäkringen inte täckte tillräckligt. det hade inte känts lönt att lägga flera tusen för att ge henne några månader extra. 10-åringen hade jag kanske kunnat lägga en 10-20 000 på utöver försäkringen. jag räknar med att han lever i 2-3 år till i alla fall. en ung hund hade fått kosta mer, runt 40-50 000 om min ekonomiska situation hade sett ut som den gör idag (studerande och deltidsarbetande).
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Följdfråga: Har du en buffert att ta av vid en sådan situation eller skulle du ta ett lån?
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Det har jag inte tänkt på för jag har aldrig haft en sjuk hund men antar att jag skulle betala så mycket nöden krävs, alltså betala tills hunden blir frisk om det inte är så allvarligt att hunden aldrig kommer bli riktigt bra , då är en avlivning kanske ett bättre val,även om valet är svårt.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Beror helt på skadan/sjukdomen, prognosen (både kortsiktigt och långsiktigt) och även till viss del på hundens ålder och övriga hälsa osv.

Har hunden mkt goda förutsättningar att bli helt återställd inom rimlig tid med rimlig livskvalitet under behandlingstiden så betalar vi vad det kostar.

Har hunden däremot små förutsättningar att bli helt återställd inom rimlig tid och under behandlingens tid kommer att ha en mkt dålig livskvalitet och även därefter ha låg livskvalitet så är det nog bättre för hunden att få somna in.

Det är inte alltid alternativet att behandla och hålla vid liv -kosta vad det kosta vill- som är det bästa alternativet för hunden.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Jag har vet.vård 60 000 på båda mina, och det får man ganska mycket för på hund.

Men att lägga 20 000 till hade jag kanske gjort, helt beroende på prognosen. Min ena är ganska gammal, 13 år, hon opererades senast förra året och är numera oförsäkrad, men där var det inget snack. Operationen var lågrisk (om man bortser från narkosen), kostade ett par tusenlappar, hunden i god kondition och prognosen var god.

Men som sagt, helt beroende på prognosen. Att slänga 20 000 i sjön intresserar mig inte, men om hunden har alla chanser att bli frisk och inte lider så tar jag nog den chansen.

Tillägg: Jag har en liten buffert, som räcker en bit, men jag räknar kallt med att försäkringen är min buffert vid de flesta tillfällena. Annars har banken min buffert.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

+1 på den.

Allmänt:
Vi har en allmän buffert för oförutsedda händelser/utgifter och hit räknas skador på hunden in. Eftersom vi båda ska vara studenter nu under en period känns det himla skönt att ha en så stor buffert som vi har.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Jag la 12 000:- på min oförsäkrade bondkatt. Så hur mycket pengar jag kan tänkas lägga på hundarna vågar jag inte tänka på :angel:

Allt beror dock på prognos.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Jag har henne försäkrad och har bara behövt betala självrisk än så länge då försäkringen täckt allt. Jag har ett sparkonto som det finns att ta om det tryter till oförberedda utgifter, är en trygghet även om det inte är jättemycket pengar där nu. Skulle det köra ihop sig och inte försäkringen täckte så skulle det ju vara en mardröm men jag är beredd att gå långt för att hon ska få den vård hon kräver om den dagen kommer. Allt löser sig oftast men jag hoppas inte den dagen ska komma.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

+ 1 på den för mig med.

Jag har lagt 24 000 på min omplaceringsdobermann, uppdelat på två tillfällen. Först juvertumörer på 14 000 kr när hon var nästan 8 år och sedan akut livmoderinflammation på drygt 10 000 kr något år senare. Nu är hon 11 år (och veterinärvårdförsäkrad ;) ) och lever glatt hundliv, lika pigg som hon varit hela tiden.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Beror helt på skadan/sjukdomen, prognosen (både kortsiktigt och långsiktigt) och även till viss del på hundens ålder och övriga hälsa osv.

Har hunden mkt goda förutsättningar att bli helt återställd inom rimlig tid med rimlig livskvalitet under behandlingstiden så betalar vi vad det kostar.

Har hunden däremot små förutsättningar att bli helt återställd inom rimlig tid och under behandlingens tid kommer att ha en mkt dålig livskvalitet och även därefter ha låg livskvalitet så är det nog bättre för hunden att få somna in.

Det är inte alltid alternativet att behandla och hålla vid liv -kosta vad det kosta vill- som är det bästa alternativet för hunden.

Samma här. Min grundtanke är att det aldrig ska vara ekonomin i sig som är avgörande, och hundarna är försäkrade så högt det går inom resp. bolag + att jag har buffert. Jag vågar helt enkelt inte tänka på alla tusen dobertiken kostade. Tillslut blundade jag bara och drog kortet:angel: Jag skojade om att det kanske var lika bra att be jobbet sätta in lönen direkt på vetrinärens konto. Men då mådde hon ändå BRA så att säga, den gång hon verkligen led och jag insåg att en buköppning väntade med ändå osäkert resultat så togs hon bort på direkten.

Skulle tex rottisen som är 10år nu bli påkörd av en bil eller liknande och kräva en svår rehabilitering så skulle jag kanske inte tycka att det vore "värt" det för hans skull och jag skulle kanske tveka lite inför att tömma reserven så att den unga står utan skydd, om han ändå inte kommer att överleva.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Det beror på situationen, tex hur gammal hunden är och hur prognosen ser ut. Jag betalar förmodligen en högre summa om det är goda chanser att hunden blir återställd och att den inte utsätts för ett för stort lidande.
Raskva blev sjuk som 9-åring, jag hade inte tänkt på att försäkringen sjunker med åldern så att hon bara hade 10 000:- att ta ut var en chock.
Tror att hennes veterinärräkningar gick på bortåt 30 000:- det året = 20 000 att betala för mig och då var det ändå på håret att hon klarade sig. Där någonstans gick min gräns eftersom prognosen såg allt sämre ut.
Nu levde hon ju 7 år till (och kostade en bra slant de åren också förvisso) men det hade känts ganska hemskt att ha ett "lån" på 20 000 och ingen hund...
Nu fick jag pengar av släkten så det löste sig ändå.
Ilona gick på bortåt 20 000:- hon också sista året när hon var skadad i bogen och trots att det inte gick vägen är det rätt "skönt" att vi gjorde all den där behandlingen och undersökningarna, jag vet att det fanns verkligen inte mer att göra.

För tillfället har jag en ganska bra back-up på banken men jag har inte alltid haft det. Har dock föräldrar och morföräldrar som gärna ställer upp när det gäller "barnbarnen".
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Som många innan svarat så beror det på prognosen även relaterat till åldern på hunden :)

Följdfråga: Har du en buffert att ta av vid en sådan situation eller skulle du ta ett lån?

Jag har en buffert. Räcker inte den tar jag ett lån.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Beror helt på skadan/sjukdomen, prognosen (både kortsiktigt och långsiktigt) och även till viss del på hundens ålder och övriga hälsa osv.

Har hunden mkt goda förutsättningar att bli helt återställd inom rimlig tid med rimlig livskvalitet under behandlingstiden så betalar vi vad det kostar.

Har hunden däremot små förutsättningar att bli helt återställd inom rimlig tid och under behandlingens tid kommer att ha en mkt dålig livskvalitet och även därefter ha låg livskvalitet så är det nog bättre för hunden att få somna in.

Det är inte alltid alternativet att behandla och hålla vid liv -kosta vad det kosta vill- som är det bästa alternativet för hunden.

Snor ditt svar, för det är så jag resonerar med. Är det goda förutsättningar att hunden blir frisk utan att ha försakat allt för mycket av sitt "hundliv" på vägen, betalar jag vad det kostar.

Tillägg: Den lilla, som blev påkörd i okt, 2009 la jag 12 000:- på då, nu har rehab osv kostat det dubbla efter det. (Utan försäkring hade jag fått lägga över 50 000 som klumpsumma.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Hur mycket pengar är ni beredda att lägga på era hundar om de är sjuka eller skadade?

Vad som krävs!

Sålänge man vet att det kommer att ge hunden ett fullgott liv i framtiden. Jag vill inte "reparera" en hund för att kanske ge den några månader till bara, då får den somna in istället. Som många redan har sagt, prognosen är viktig!

Jag har en buffert, men vet att om inte den räcker så kan jag låna av mina föräldrar. Om det skulle gå så långt att inte dom har pengar just då, eller om ingen annan kan låna mig pengar, så skulle jag inte tveka att ta ett lån från min bank.

Tillägg: Glömde säga att han självklart har en försäkring :), med högsta premien.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Det spelar ingen roll vad det hade kostat, jag skulle lägga vad som krävs så länge han inte lider. Jag skulle aldrig värdera min hunds liv i pengar.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Har faktiskt aldrig tänkt så lång (skäms på mig/oss) ifall Maja skulle blir sjuk. Men jag är till 110% säker på att svärföräldrarna helt klart ställer upp med kostnader för Maja om olyckan skulle inträffa. De Älskar henne såsom vi, och har det gott ställt. Så när det gäller det eknomiska så kan jag säga att vi har en väldans tur. Men sen beror det ju helt klart också på hur gammal hon skulle vara när och om hon blev sjuk. Just nu är hon inte 3 år än.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

...och håller faktiskt med föregående ang livskvaliten och vad hunden skulle drabbas av osv. Om den får ett värdigt liv eller ej, beroende på vad det handlar om
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Jag satt i den situationen förra sommaren då min blandrastik vart svårt sjuk. hon blödde ur mun o rumpa o en operation kunde rädda henne till 50% men med lååång rehab. Försäkringen hade täckt det men jag valde att avliva henne då det var tredje gången på 3månader som hon vart inlagd för sina besvär. Trots operation hade hon troligen inte blivit helt återställd förutom kastrering hade hon fått äta specialmat resten av sitt liv för att hålla magen ifrån att börja blöda igen osv.

Min rottisvalp har inget tak på försäkringen. Det kostar en del om året men händer det honom nått så vet jag att jag kan göra allt som är rimligt. Men jag gör det bara för hans skull, rekommenderar veterinären avlivning så är det det som gäller för mig.

Min underbara curly sitter jag i valet o kvalet med nu, han har artros som många av er vet. Han har smärtor enligt vet, men inte just nu då han får medicin men hur mkt är det egentligen värt att kämpa, han är mitt liv men när övergår det till att bli för MIN skull o inte för hans...

Så jag tror det är från fall till fall hur mkt man kan lägga ut, allt det beror på oddsen att bli bra o hur mkt lidande det blir för hunden under resan till att bli frisk igen...Själv har jag inte ekonomi att lägga ut en massa pengar utöver försäkringen men visst fattas det 10tusen så klart jag skulle ordna fram dom pengarna...
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Det spelar ingen roll vad det hade kostat, jag skulle lägga vad som krävs så länge han inte lider. Jag skulle aldrig värdera min hunds liv i pengar.

+1 på det.

Jag har lagt över 30 000 på Iver under det här året och la 3500 på Kittie senast igår. :crazy: Bankomatkortet är framme redan innan jag fattat vad som hänt så jag verkar inte styra över det. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 766
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
924
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 480
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 886
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp