Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

jag har försäkring, buffert och krisar det så säljer jag bilen/tar lån.

jappisen: är det verkligen så enkelt? finns det inget tak alls för dig? är du verkligen beredd att skuldsätta dig upp över öronen för att ge din hund ett extra år eller två? eller har du obegränsat med tillgångar? jag tycker det låter lite naivt att skriva så, men hade jag haft det bättre ställt så hade jag kanske resonerat annorlunda.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Min gamla hund blir 13 år i år och är redan drabbad av diverse ålderstecken, försöker avgöra när det är dags för sista resan.. Så vad gäller henne så är det avlivning på plats om något inträffar :(
Den unga hunden skrämde mig rejält idag då hon åt upp min sons påskgodis (ett helt ägg) och fruktskålen för han hade glömt det framme :O
Veterinären rådde mig att avvakta eftersom det var för sent för kräksprutan och det var vääldigt liten mängd choklad (+ vindruvor som oroade mig)
Jag kom i alla fall fram till att jag är beredd att satsa allt jag har på sparkontot för att hjälpa henne om det finns bra prognos.
Jag litar till veterinären att bedömma vad som ska göras i en situation - inte plånboken :)
full försäkring + buffert :)
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Min rottisvalp har inget tak på försäkringen. Det kostar en del om året men händer det honom nått så vet jag att jag kan göra allt som är rimligt.
Vad är det för försäkring som inte har något tak?

kl
Skriver under på det Gnist skrev i tråden.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Så länge hunden inte lider så lägger jag vad som krävs. Jag kan inte värdera min vän i pengar och gjorde det inte med min förra hund heller.

Min hund är försäkrad så högt det går och skulle det gå utöver/inte ingå så må det vara hänt. Jag kan inte tänka så med vare sig häst eller hund att där finns en gräns, det får jag ta då.
När min förra häst var sjuk lade jag ut över 40000 kr som inte försäkringen tog men när hon led och prognosen blev nattsvart så avlivade jag för hennes skull.
Likaså med min gamla hund, när han blev akut svårt sjuk som 12,5 åring med diverse, visserligen mindre men ändock ålderskrämpor sedan innan så var behandling aldrig något alternativ utan han fick somna in i lugn och ro.
Jag börjar inte operera på en så gammal hund.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

KL
Imponerande hur många som är beredda att lägga så mycket pengar på sina små älsklingar..
Själv kan jag nog inte riktigt sälla mig till den skaran, den ekonomin finns faktiskt inte.
Utöver försäkringen skulle vi kanske ha råd att lägga 10 000 eller max 20 000. Men inte mer.. Om det nu inte är utspritt över lång tid, då finns såklart möjligheter att lägga lite till eftersom det ramlar in nya pengar varje månad..
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

När vår valp blev attackerad (och väldigt nästan dödad) av andra hundar så gick det på runt 50 000 innan han fick komma hem från djursjukhuset. Jag är inte säker på hur stor del av det som var försäkringspengar men en del iallafall.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

+1 på det.

Jag har lagt över 30 000 på Iver under det här året och la 3500 på Kittie senast igår. :crazy: Bankomatkortet är framme redan innan jag fattat vad som hänt så jag verkar inte styra över det. :D

Jag lägger till det jag tycker är självklart, alla är ju inte tankeläsare kom jag på.;)
I alla beslut som tas angående veterinärvård bedöms livskvalitè, lidande och framtidsutsikter. Men i alla fall där hunden bedöms fixa situationen utan större problem kommer aldrig pengar att styra mina hundars livslängd.

Jag har alltid trott att jag kanske skulle ha en spärr för hur mycket pengar jag kan tänkas lägga på en hund, men jag har tydligt bevisat att så är inte fallet. Är hunden bra nog att bli frisk är jag snabbt där med plånboken, i min förra hunds fall där hjärnblödning var på tal var det dock inget snack om lång utredning, där bokade jag avlivningstid på en gång.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

fast 30 000 är ändå en greppbar summa, något som de flesta kan betala tillbaka på 1-5 år. jag hade nog kunnat lägga det och mer på en ung hund. men om det hade krävts 100 000? 200 000? där säger min ekonomi helt enkelt stopp. dvs jag hade fått göra mig av med lägenheten, flytta till en billigare ort med längre pendlingsavstånd och då hade hundarna ändå blivit lidande i slutändan i och med att jag fått lämna dem ensamma längre tider.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

100 000 över försäkringens tak hade fått mig helt ur balans också. Jag tänker direkt på vad för skada med åtgärd i den prisklassen som hunden utan större svårigheter skulle klara. Så ja, jag tror vi är lite på samma bana ändå.:)
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

jappisen: är det verkligen så enkelt? finns det inget tak alls för dig? är du verkligen beredd att skuldsätta dig upp över öronen för att ge din hund ett extra år eller två? eller har du obegränsat med tillgångar? jag tycker det låter lite naivt att skriva så, men hade jag haft det bättre ställt så hade jag kanske resonerat annorlunda.

Jag kan på rak arm säg att jag inte har något maxbelopp som det ser ut nu. Jag skulle lägga alla pengar jag KAN på min hund om han inte lider, så känner jag nu. Det jag menar är att jag just nu på rak arm inte kan värdera hans liv och säga att jag max betalar en viss summa för honom. Det är inget jag tycker man kan säga i förväg och inget jag vill tänka på då man aldrig vet hur situationen ser ut. Jag uttryckte mig kankse lite fel innan. Hoppas du förstår hur jag menar nu?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Ja, jag skuldsätter mig inte i absurdum för en hunds skull. Faktiskt.
Jag har koll på den ungefärliga summa som jag har tillgång till utan att göra detta. 10-25 000 utöver vad försäkringen täcker, om det ska betalas på studs, sen så skulle det få vara något synnerligt speciellt fall om det skulle vara värt att investera mer.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Skulle inte göra några häftiga ingrepp i de ekonomiska reserverna, hur mycket beror på vilken hund, ålder, o prognos.
PL
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Knapplån

Det beror, som många andra har skrivit innan mig, på vilken prognos hunden har att få ett bra liv och vad den behöver gå igenom för att komma dit.
Mina tre vovvar är 7 år, 5 år och 9 månader gamla och jag skulle nog lägga mer pengar på unghunden än på gamlingen trots att jag älskar den gamle så att det gör ont...
Generellt sett så är jag absolut villig att ta ett lån för att bekosta hundarnas vård om den kan anses vara "försvarbar" såtillvida att hunden blir frisk och kry utan alltför mycket obehag. Men pratar vi summor som 100.000 kr (som somliga gjort) så skulle jag kanske fundera lite....
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

beror på sjukdom/skada och hundens förutsättningar och ålder.
voff var inte försäkrad när hon fick sin livmoderinflamation. valet var att ta bort henne eller operera. funderade en stund fast vi innerst inne hade bestämt oss. det var mest bara för att ventilera att vi gjorde rätt. voff opererades och mår bättre än nånsin. kändes fel att ta bort en förövrigt frisk hund som kunde bli bra igen av ett så enkelt ingepp.
jag gör vad jag kan.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

Det beror på prognosen. Jag skulle aldrig låta mina hundar ha ont någon längre tid.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

*KL*

Jag säger som flera andra: det beror på situation. Ålder på hund, hur stor chans det är att bli frisk osv.
 
Sv: Hur mycket pengar lägger ni om er hund är sjuk?

KL

Jag skulle lägga vad som krävdes om prognosen såg god ut.
Lätt att säga nu när jag inte står i den sitsen, men jag tvivlar på att jag skulle låta någon av mina hundar gå in en behandling som skulle kräva strikt koppeltvång i x antal månader, t ex benbrott. Men det beror mest på att jag vet hur mina hundar blir om dom inte får ordentligt med motion och stimulans. Det hade varken varit kul för mig eller hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 766
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 480
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 886
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp