Hur orkar man åka bara för att mocka ?

Men herregud, allt är inte svart eller vitt här i livet. Det finns en anldning till att så många har medryttare eller har hästen på fullservice.

Jodå, jag vet, en av anlednigarna till att jag blev hästskötare i holland för många år sedabn var att ägaren hellre ville ägna sig åt partyn och luncher med vänner i stället för att se till att hennes 4 hästar hade kondition och var i tävlingsmässig skick. Men ändå hade jag inget att säga till om rörande veterinär och skoning trots att människan inte visade sig i stallet under 3-4 veckor .... Fy för sådana ägare säger jag.
 
Jag tycker det är mindre jobbigt att åka till stallet och fixa mockning än när jag behövde sköta allt med dom hemmavid. In/ut mockning fodring flera gånger om dagen.
 
Jodå, jag vet, en av anlednigarna till att jag blev hästskötare i holland för många år sedabn var att ägaren hellre ville ägna sig åt partyn och luncher med vänner i stället för att se till att hennes 4 hästar hade kondition och var i tävlingsmässig skick. Men ändå hade jag inget att säga till om rörande veterinär och skoning trots att människan inte visade sig i stallet under 3-4 veckor .... Fy för sådana ägare säger jag.
Hon var ung antar jag? Se så olika det kan vara.
Jag jobbar själv med tävlingshästar (beridare) och spenderar mest tid med att rida och vara med våra hästar, och min arbetsgivare tar alltid mina synpunkter på allvar och vänder sig även till mig när han inte är säker å vissa saker.

Det finns gott om skitstövlar inom hästbranshen, men tack och lov är inte alla såna och jag tror inte att TS hör till den skaran heller ;)
 
Man kan kanske utöva byteshandel med en stallkamrat i samma situation?
Dvs - du mockar två boxar två dagar i veckan och hen mockar två boxar två andra dagar?
Jo något sånt vore perfekt tycker jag :) får höra runt lite om jag inte hittar någon bra lösdrift.
Man kanske dock vänjer sig att åka varje dag i annat fall. Får in som en rutin.
Dock undrar man ju hur man löser det om man ligger magsjuk eller bilen gått sönder osv. Hemma hade man ju killen som kunde sköta dom om man låg däckad i influensa tex. Köra bil med suoerhög feber känns sådär lagom trafikvettigt:/
 
Kärlek till hästen i fråga, sedan finns det absolut ingen sjukdom, förutom sjukhus vistelse, som skulle hålla mig borta från en häst jag tagit hand om/köpt.

Förkylning eller influensa betyder ju bara att du får tillbringa 5-10 min extra i stallet pga orken. Om du inte vill spendera min 1 timme på din häst varje dag, skal du inte ha häst överhuvudtaget, utan skaffa dig en guldfisk eller liknande som du slipper spendera tid på alternativt inta ha djur över huvud taget.

Vilken fruktansvärt stöddig inställning.

Vi har dotterns ponny inhyrd på fullservice och jag tycker att det är jätteskönt. Han är inhyrd i ett mysigt litet stall hos en superkunnig människa som skulle se direkt om han hade en skråma eller mådde dåligt på något sätt, o har allt som en ponny ska ha ifråga om sällskap, mat, utevistelse mm. Och nej vi åker inte dit varje dag, det är faktiskt ganska skönt att slippa någon em/kväll efter skolan o innan karateträningen o läxorna.

Min andra häst är kvar på ett stall där jag mockar själv, skulle gärna ha henne på fullservice också men är fäst vid stallet som hon står i. Men nej jag går inte dit om jag har influensa, då får min man mocka o stallägaren ser till min häst.

Alla hästmänniskor behöver inte leva sitt liv som du gör, dom kan vara bra hästmänniskor ändå.
 
Jodå, jag vet, en av anlednigarna till att jag blev hästskötare i holland för många år sedabn var att ägaren hellre ville ägna sig åt partyn och luncher med vänner i stället för att se till att hennes 4 hästar hade kondition och var i tävlingsmässig skick. Men ändå hade jag inget att säga till om rörande veterinär och skoning trots att människan inte visade sig i stallet under 3-4 veckor .... Fy för sådana ägare säger jag.

Men jisses vad svart-vitt det var här då.
Den holländska ryttaren du pratar om är ju extrem ute på andra skalan, här är ju ingen som pratat om att inte orka hålla sina hästar i bra skick. Eller att strunta i dem.
Du jämför också med barn och att skaffa en "nanny" i ett tidigare inlägg, det går ju inte att jämföra? Hästar är inte barn, de behöver inte kontakt med sin anknytningsperson varje dag. Vi är inte hästarnas anknytningspersoner... De behöver mat, vatten, ren box, utevistelse, hästkontakt och adekvat träning. Om jag har en anställd som mockar och fodrar, eller jag har hästen på lösdrift, och jag sen rider och gosar 5 dagar i veckan så gråter inte min häst för det. Jag är inte en sämre hästägare för det.
Kärlek till hästen behöver inte betyda att JAG släpar mig dit och mockar med influensa.
 
Hon var ung antar jag? Se så olika det kan vara.
Jag jobbar själv med tävlingshästar (beridare) och spenderar mest tid med att rida och vara med våra hästar, och min arbetsgivare tar alltid mina synpunkter på allvar och vänder sig även till mig när han inte är säker å vissa saker.

Det finns gott om skitstövlar inom hästbranshen, men tack och lov är inte alla såna och jag tror inte att TS hör till den skaran heller ;)

Nja ung och ung, I 25-30 års ådern, bortskämd amerikanska, dotter till mångmiljonär, som skulle gifta sig med en medelmåttig holländsk hoppryttare (110-120cm tävlingar) som lekte proff på benelux tävlingar. Tyvärr har det här sättet att "leka" hästägare även spridit sig till scandinavien, och hästägaren köper gärna helinackordering och undrar sedan varför hästen inte kan tävla pga dålig kondition, trots att de aldrig betalat någon för att rida hästen under tiden de "inte har tid" att rida själva.
 
kompisen var inne på att skaffa häst igen ett tag. skulle absolut inte ha den inackorderad för då kunde man ju få hjälpa till med nått. hon skulle ha den hos mamma och pappa och så skulle dom sköta den. dom som nätt å jämt orkar med dom hästar som dom har och dessutom håller på att avveckla gården för att dom börjar bli till åren med mera. frågade kompisen vad fan hon skulle med häst till. hon ville inte ge mer än 3000 för en häst heller och absolut inte ha nån travare för dom var hon så less på.skratta ganska länge åt henne. hon konstatera att hon inte skulle ha någon häst när jag pratat färdigt med henne. men samtidigt så predikar hon över andra som inte ägnar sina hästar nån tid att dom inte borde ha djur om dom inte vill ta hand om dom.
 
MYSIGT . Jag har också alltid velat träffa dem varje dag och kolla till dom. Är åkandet som gör mig tveksam ..hur ska man få ihop det sju dagar i veckan så att säga.
Jag hade inte orkat att ha 30 minuter restid enkel väg varje dag till stallet. Min gräns ligger på max 15 minuter och då får det vara ett riktigt, riktigt bra stall.
 
Nja ung och ung, I 25-30 års ådern, bortskämd amerikanska, dotter till mångmiljonär, som skulle gifta sig med en medelmåttig holländsk hoppryttare (110-120cm tävlingar) som lekte proff på benelux tävlingar. Tyvärr har det här sättet att "leka" hästägare även spridit sig till scandinavien, och hästägaren köper gärna helinackordering och undrar sedan varför hästen inte kan tävla pga dålig kondition, trots att de aldrig betalat någon för att rida hästen under tiden de "inte har tid" att rida själva.
Det är någonting med snorrika yngre tävlingsryttare på låg nivå i centraleuropa och deras inställning till både djur och människor.
Jag har allergi mot sånt. Men det finns även en anledning till att dom ofta stannar på den nivån också, om dom nu inte köper en riktigt snäll och duktig hopphäst som är väldigt förlåtande, för sånt har man ju också sett. Ryttare som knappt kan sitta hoppa bana, men tävlar svår 150 tack vare en helt otrolig häst :P
 
I flera stall där jag stått har man haft olika dealer hästägare emellan så att man mockade åt varann vissa dagar så man nte behövde åka ut varje dag.
Flera stallägare eller liknande kan säkert också fixa när man är sjuk osv.
Sedan åker iaf min man till stallet och mockar och fixar om jag är sjuk, som idag... Så, han man en sån får man träna dem till sånt också :)
 
Nja ung och ung, I 25-30 års ådern, bortskämd amerikanska, dotter till mångmiljonär, som skulle gifta sig med en medelmåttig holländsk hoppryttare (110-120cm tävlingar) som lekte proff på benelux tävlingar. Tyvärr har det här sättet att "leka" hästägare även spridit sig till scandinavien, och hästägaren köper gärna helinackordering och undrar sedan varför hästen inte kan tävla pga dålig kondition, trots att de aldrig betalat någon för att rida hästen under tiden de "inte har tid" att rida själva.
Okej jag förstår.
Dock ska min varken tävla eller träna eller ha andra krav än att få komma ut i skogen på lugna turer och gå någon promenad med mig ibland :) helinackordering och idioter tycker jag inte har något samband .
 
Kärlek till hästen i fråga, sedan finns det absolut ingen sjukdom, förutom sjukhus vistelse, som skulle hålla mig borta från en häst jag tagit hand om/köpt.

Förkylning eller influensa betyder ju bara att du får tillbringa 5-10 min extra i stallet pga orken. Om du inte vill spendera min 1 timme på din häst varje dag, skal du inte ha häst överhuvudtaget, utan skaffa dig en guldfisk eller liknande som du slipper spendera tid på alternativt inta ha djur över huvud taget.
Fast om man själv eller någon annan mockar spelar väl ingen roll för hästen? Jag skulle inte vilja säga att jag känner kärlek för mina hästar, jag gillar dem, jag älskar att rida och fixa i stallet men det är mer för att jag älskar hela grejen med sporten. Skulle inte få för mig att ranta runt i stallet med influensa, brukar väl alltid gå att få hjälp av någon. Mina hästar är definitivt inte mina barn. Skulle ändå vilja påstå att mina hästar har det ruggigt bra och jag tror inte de bryr sig så mycket om att jag inte direkt älskar dem. Självklart kan man få tycka det är jobbigt att köra till stallet bara för att mocka och då är det ju inte fel att deala med någon stallkamrat så man hjälps åt. Tror inte hästen bryr sig alls, för hur mycket man än älskar sin häst så älskar den inte tillbaka på riktigt samma sätt, mat är liksom viktigare :/
 
Nja ung och ung, I 25-30 års ådern, bortskämd amerikanska, dotter till mångmiljonär, som skulle gifta sig med en medelmåttig holländsk hoppryttare (110-120cm tävlingar) som lekte proff på benelux tävlingar. Tyvärr har det här sättet att "leka" hästägare även spridit sig till scandinavien, och hästägaren köper gärna helinackordering och undrar sedan varför hästen inte kan tävla pga dålig kondition, trots att de aldrig betalat någon för att rida hästen under tiden de "inte har tid" att rida själva.
Helinackordering för mig innebär att allt UTOM ridning görs.
Annars är det träning.

Edit: Såg nu att du skrivit "helinackordering utan att betala någon annan för att rida hästen". Sorry. men det har ju mer med folket än om inackorderingsformen att göra ;) Man kan ha helinackordering och rida själv. Flera ggr i veckan. Och vara en finfin hästägare.
 
har väldigt svårt att förstå det där med helinackordering om det inte är under en begränsad tid. lite tillfälligt bara. skulle aldrig vilja ha det så. då är halva nöjet och syftet med att ha häst borta. för mej är det rent terapiarbete att greja i stallet varje dag. det ska mycket till innan jag ber någon mocka och göra i ordning åt mej. däremot kan jag be om hjälp med att ta in eller släppa eller fodra om jag ska göra nått särskilt. men byta bort en hel dag eller mer då krävs det mycket. typ en resa eller mycket mycket sjuk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 319
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 948
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp